Jump to content

Avstandsmåler som angir avstanden i meter


Spinnacker

Recommended Posts

Hvilke avstandsmålere oppgir avstanden i meter? Ser at mange oppir max avstand i Yards. Vurderer og hente avstandsmåler fra USA, men hvis de bare viser avstanden i yards blir jeg ikke å kjøpe derfra. Evt. tips til en god avstandsmåler som måler ut til 500 meter, og evt hvilken butikk som forhandler. Prisklasse: 2-3000 kr.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Zeiss'en er vel blant det absolutt beste du kan få ifht optikk og måling. Eneste reelle ulempe (bortsett fra prisen da) er størrelsen. Har selv en Leica 1200 som går i en brystlomme eller liknende; veldig smidig. Når det er sagt tror jeg vel det er lurt å tenke litt over behovet ditt. Dersom du skal måle lange avstander eller i skumring er det vel ingen vei utenom de beste/dyreste men dersom du skal måle opp noen elgposter på "gjennomsnittlige" skyteavstander a la max 200-250 meter og på dagtid er det sikkert verdt å teste en av de billigere modellene.

Link to comment
Share on other sites

Finner ikke Leica avstandsmåler hos xxl nå. Er det utsolgt og har de slutta å selge de? Noen som har formening om den Zeiss måleren? Er den i største laget å dra med seg, sett i forhod til leicaen....

 

fekk zeiss prf på fredag, må berre sei at eg e meget fornøyd me den så langt :D jakter mest skarv me rifla så er avhenig av å få målt avstanden til staker på lange avstander, målte avstanden til ein stake på over 800m me den, fekk måling på 3 av 3 forsøk. målte og lett fugl på vannet på over 300m :)

leica 1000 har dei hos xxl haugesund, såg den der i går :) den e ein go del slankere enn zeiss'en.

Link to comment
Share on other sites

kjøpte nettopp jahtijakt sin, er kanskje litt dårlig optick menn den fungerer bra. virker fra 15-1400 meter.

får lesing med en gang på trær ut til 1300 meter. har prøvd en leupold engang å den sleit jeg med å få lesing med på 100m (kanskje d var noe galt med den) pris: 1990kr på abc fritid

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
kjøpte nettopp jahtijakt sin, er kanskje litt dårlig optick menn den fungerer bra.
Et av argumentene for en avstandsmåler (hvertfall hvis man har en hjemlig finansminister som må godkjenne alle jaktkjøp :mrgreen: ), er at har man den med, kan man, til vanlig turbruk, la kikkerten ligge igjen heime. Men da må den ha brukbar optikk. Til avstandsmåling på vanlige riflehold, holder det lenge med colaflaske-konstruksjoner.

 

Jeg har en Leica 1200. Den har en 7x21 mono-kikkert - og den slår de fleste "lavere mellomklasse"-kikkerter ned i støvlene, optisk sett. Den går også lett ned i brystlomma, eller i en liten flaskeholder på trimbeltet eller hundebeltet, og det gjør at den nesten alltid er med på tur - noe sjøl ikke 10x30 Zeiss'en får innvilget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...