Jump to content

Nosler BalisticTIP


The Kid

Recommended Posts

Det finns to variantar. Ei Varmint kule og ei til anna vilt. Den siste er ei lettekspanderande kule med veldig tjukk mantel i botn, spesiellt i tyngre kulevekter som 180grs . Ofte svært presis.

 

Ja Accubond er uten tvil ei kule som tåler meir. Om det nødvendigvis gjer den bedre til rådyr skal ikkje eg ha sagt. Rådyr treng jo ikkje akkurat premiumkuler.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke anbefale balistic tip i noen kaliber jeg,er upålitelig.Kan fly i filler ved treff,særli opp til 6mm.Lapua mega er en av mine favoritter i flere vekter,men passer best under 100m etter min smak.Til lengre hold og jakt i vind,må vel accubond være glimrende,ikke så kostbar hell.

Link to comment
Share on other sites

Lad deg noen 150 gr accubond med litt hastighet til rådyr og rein, samt noen 180 gr accubond til hjort og elg.

 

Høy BC (0,435 for 150 gr og 0,507 for 180 gr), relativt hurtig ekspansjon (medium pluss), BT kuler som er trivlig å jobbe med og ikke koster de skjorta heller.

 

Dette er i alle fall dette jeg har endt opp med, har riktig nok ikke fått testet det ut helt enda (lader, kronograferer og tester presisjon nå for tiden), men teknisk sett ser det tillitsvekkende ut.

Link to comment
Share on other sites

Brukte .30, NBT, 150gr, 600m/s i .30 Herret sist jeg var i afrika. Gjennomskyting på 70kg Blesbok på 150m Skøyt 6 dyr med denne på avstander fra 70-150m og alle med gjennomskyting. Ikke problem å bruke den på rein,hjort og rådyr. Nosler oppgir 1800-2600 f/s og i 600m/s er det en grei kule, men det gjelder vel de fleste vanlige blyspisskuler.

Link to comment
Share on other sites

denne kula i 30.06,deler kråka glatt i to på 300 meter....125grains kule,laddet i 53 grain vitavuri n 140..... :twisted: ....er ei super presis langholdskule.reven er ferdig med treff av denne kula,men skinnet er ikke egnet til noe annet enn fluebinding etterpå..... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt endel afrikansk vilt med 150 BT - og den har vært helt topp. Men hastigheten er da ca. 2000 fps.

180 gr. BT har jeg skutt noen hjorter og rådyr med - i vanlig 308 hastighet - og den har vært upåklagelig.

 

Men det er bare slik: Noen har fått dårlige resultater med disse kulene, og andre har hatt dårlige erfaringer med Swift, Oryx etc - og dømmer de nord og ned.

 

Skal man ha et lite perspektiv - bør 10 dyr med samme kule være et minimum.

Etter min ringe forstand (men ingen har målt den - så ...... :D )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...