Jump to content

Resultat stortest av 22 LR amo.


Mr.Polar

Recommended Posts

  • 1 month later...

Jeg kunne ikke dy meg..jeg har måttet teste litt mer. Men denne gangen sub-amo i mitt våpen etter at jeg fikk den løpskappet med 60 mm å montert lyddemper. Dette for å finne ut hvor mye hastigheten økte etter løpskapping. Resultatet var åveraskende. Jeg økte ikke hastigheten i det hele tatt..den ble lavere. Så den"myten"om at hastigheten øker på kal.22 når man kapper pipa,er kun en myte. For mitt våpen iallefall.

Resultatet leser du her: http://pulversjaktblogg.blogspot.com/20 ... b-amo.html

Link to comment
Share on other sites

Litt merkelig at du fikk lavere hastighet etter kapping :?

Hvordan var forholdene under de to testene, foreksempel var tempen lik?

 

Off- topic: Du skriver i blogen at du har en sonic45 med 6mm hull. Mål hullet og du blir kanskje overrasket :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er klar over at hullet i demperen er større en 6 mm. Når det står max 6,så betyr det at kula max skal være 6 mm i diameter(men det vet vell dem fleste :wink: )

Men det er målt nå..det er 6,88 mm i dimater(kontrollmålt 3 ganger)

Ikke at hullet på demperen har noe å si på hastigheten skulle jeg tro..bare på dempereffekten. Å dempereffekten på den demperen er formidabell på en kal.22 :mrgreen:

 

Når det gjelder temperaturen,så var den ca 5-7 grader lavere nå enn hva den var under forje test. Å jeg tror ikke det skal ha så"store"utslag som denne testen viste? Så min konklusjon er at løpskapping reduserer hastigheten også på kal.22,å ikke bare på dem grovere våpen. Iallefall er det det jeg har ærfart nå. Men så får man se når jeg kapper den enda 30 mm hva som da skjer.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg kappet min cz fra 50 til 40cm gikk hastigheten på sub ammo litt opp 3-4m/s Standar var lik men hs ammo tapte jeg mye på. Stinger fra 510 til 390m/s, Lapua hs 395 til 345m/s.

Sub ammo regner jeg de som er under 310m/s

Dine testhastigheter ligger stort sett 15-20m/s over det vi måler.

Link to comment
Share on other sites

Det er en del variabler som ligger til grunn for forskjellige hastigheter mål på forskjellige steder og med forskjellige kronografer.

Den som jeg tror er viktigest er avstand fra løpets slutt til første sensor på kronografen. Derfor var jeg veldig nøye med at avstanden denne gang var helt lik den avstand jeg hadde første gang. Men det er umulig å ha konstant samme avstand såfremst man ikke monterer våpenet fast på noe vis. Man flytter jo på hekken en gang i blandt,å dærmed drar man våpenet eller skyver våpenet fra seg alt etter som,men hvor"proffesor"skal man egenlig være :D ?

Andre momenter som spiller inn er trangheten på løpet på det aktuelle våpenet? Det er ikke usannsynlig at den 22 du brukte i din test har et løp som er bittelitt trangere enn mitt,dærfor så"stor"forskjell fra ditt resultat til mitt. Et annet,å kanske viktig moment er kulene(lotnr).

Den kan variere merkbart både i pressisjon og størrelse. Uten at verken jeg eller du kan si at vi ikke brukte samme lot,så er det nærliggende å tro akkorat det.

Jeg har brukt samme lot på begge disse 2 testene,så jeg vet at mine skudd er fra nøyaktig samme eske og lot. Dette vil jeg å gjøre under en test av HV amo. Først etter den testen vil jeg ta en endelig avgjørelse på om pipa skal kappes ytteliger eller om jeg er fornøyd. Å blir den kappet,å det går til helvete,så kjøper jeg bare et nytt løp,å starter på nytt :)

Link to comment
Share on other sites

Ingen har det..alt er bly.

Men det er noen som er CC* allså Copper Coated..

Å den eneste som jeg kommer på i farta som er massiv,er Remington Viper..men den er bare på 36 grains.

CCI mini mag og stinger er CC,men HP(hulspiss)

Winchester Laser og RWS High Velocity er å CCHP.

Det tror jeg skal funke så lenge det ikke er bjørn du skal avlive.

Kan jeg spørr hva du tenkte å avlive? Ta det gjærne på PM :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg økte ikke hastigheten i det hele tatt..den ble lavere. Så den"myten"om at hastigheten øker på kal.22 når man kapper pipa,er kun en myte. For mitt våpen iallefall.

 

At hastigheten øker når ei salongpipe kappes er som du sier en myte, eller i beste fall en teori som er tilfeldig!

 

Jeg kappa ei cz pipe i 3 biter fra 61 cm til 47 og målte underveis med 3 ammunisjonstyper (ingen sub dessverre) Eley std, RWS std og Remington Thunderbolt. Hastigheten ble lavere etter hvert som pipa ble kappa, ikke mye for Eley'en riktignok, men ingen økte hastigheten.

 

Men myten om at hastigheten øker når pipa kappes er såpass befestet hos de fleste, at å overbevise disse om at så ikke er tilfelle må du være spesiellt interessert for å gidde! :lol:

Link to comment
Share on other sites

De underbygger teorien om økt hastighet ved pipekutt.

Men dette gjelder sub-ammo.

Oppfattelsen om optimal løpslengde mtp. hastighet på ca 50 cm for .22 l.r target-ammo har bestått lenge, og kan leses i anerkjent litteratur.

 

Derimot kan neppe noen overraskes av at den svært sterke Remington Thunderbolt gir lavere munningshastighet når løpet kappes fra 60 til under 50 cm. :!:

Hastighet på .22 patroner varierer også med løpets innvendige diameter, innvendige glatthet, rengjøring og temperatur.

 

Har skutt underlydsammo, som virkelig har gitt hastigheter under lydhastighet, i Krag-miniatyr med løp på ca 70 cm.

Vanlig svak match-ammo i .22 l.r. gir også ofte underlydshastighet, ved romtemperatur, fra så lange løp. Underlydshastighet for hele flukten for kulen ansees av gode miniatyrskyttere som en fordel mth. presisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...