Jump to content

Noen nye kniver - med slire


haretex

Recommended Posts

I denne tråden kommer jeg til å legge ut nye kniver etterhvert som jeg får sydd slire til dem. Mange av knivene vil tidligere være vist i tråden "noen halvferdige", men her legger jeg dem altså ut komplette med slire.

 

Starter med denne som er min første fulltange, og også første forsøk på denne type slire. Ble sånn passelig fornøyd, men har notert meg en 8-10 punkter som jeg skal endre på ved neste forsøk.

 

131A-1.jpg

131B-1.jpg

131C-1.jpg

Kniv nr.131

Skaft: farget valbjørk, rød vulkanfiber, og 2 mosaikkpins ø6,35mm

Blad: Maihkel Eklund(S)

Slire: 2,5mm masurlær med punslet dekor

SOLGT!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

(Oppdatert 09.09.11. med ny slire)

Kniv nr. 134:

134A-2.jpg

134B-2.jpg

134C-2.jpg

134D-2.jpg

 

Skaft: Holm Oak, rød vulkanfiber, 2x rustfrie Corbyniter og 2x ø4mm nysølvbolter

Blad: Enzo Trapper 95 - rustfritt AUS8

Slire: Rårandslær med punslet dekor.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kniv nr.118:

118A.jpg

118B.jpg

118C.jpg

118F.jpg

Skaft: Valbjørk, trekjuke, mamutt-tann - alt stabilisert

Innlegg: sølvtinn, sort vulkanfiber - nedfilt

Blad: Maihkel Eklund -AEB-L

Slire: Rårandslær med innvendig treholk på bladdelen, og opphengsknapp i 925S

SOLGT!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@Graahund

132 og 136 er vel ganske like, men litt forskjellige farger.

Bør vel være mulig å få til noe lignende på den du tenker på. Jeg skal ha det i tankene når jeg skal lage slire på den.

Det blir ikke med det første, like før harajakta tar til nå vet du, da har jeg ikke tid til å drive med dette.

-Tollekniv

Link to comment
Share on other sites

Har ikke dårlig tid (tror Jeg) så ta den tiden du trenger du.

Har satt "reservert" på den.

Skal se nærmere på slirespørsmålet etterhvert.

Av årets produksjon på 25 kniver så langt, har jeg sett meg ut en 4-5 stk som jeg synes er så bra at jeg vurderer å delta på knivkonkurranser med dem neste år. Denne kniven du mener er en av dem, så det kan bli sommer igjen før jeg kan avhende den.

Men du kan jo få se bilde av den med slire da, når jeg får den ferdig. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

De 2 under kom med posten idag etter å ha vært på utstilling i sommer, og begge kom hjem med premie. :wink:

 

Kniv nr.96:

96A.jpg

96B.jpg

96C.jpg

96D.jpg

Skaft: Lux valbjørk, farget

Innlegg: sølvtinn og sort vulkanfiber

Blad: Steen Nielsen, 3lags laminert med råsmidd overflate

Slire: Rårandslær men opphengsknapp i 925S

Selve kniven er 18,7cm lang

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg har et spørsmål haretex, hvordan i all verden klarer du og skaffe Mamutt ? Er ikke den utdødd for en 10 000 år siden eller noe sånt ? Er klar over at de stadig finner støttenner fra Mamutt i Sibir, men er de til salgs ? Litt ot dette, men jeg syns det er intresant. Kunne tengt meg en beta sjøl til det jeg driver med.

Link to comment
Share on other sites

Hei Jeger'n

Jeg har ikke brukt disse bladene før nå i det siste så de er ikke vært i bruk ennå. Ifl. Metallurgen er ikke dette D2 stålet noe for bein eller andre harde ting, så da er nok AUS8 bedre. Men som sagt, knivene er helt nye og ikke brukt ennå, så noen erfaring har jeg ikke med det.

-Tollekniv

Link to comment
Share on other sites

Kniv ankom idag. Nydelig arbeid .

Fra før har jeg kun hatt en woodlore med 01 stål som kostet dobbelt så mye som denne og da selv ikke medregnet toll og moms.

 

Hadde det vært omvendt så hadde jeg forstått det.

Kniv nr 136 fra Haretex overgår woodloren i finish -både på slire og kniv. Eneste feilen jeg finner er at prisen på nr 136 er ALT FOR LAV iforhold til utført arbeid.

 

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Hei Zeissoem2!

 

Godt å høre at kniven din er kommet fram.

Det var voldsomt til skryt, men morsomt å høre at du er fornøyd. Du får gi meg noen tilbakemeldinger når du får testet den litt.

Prisen, jo du har rett, den er nok alt for lav. Holder det foreløpig på dette nivået, men får vurdere en økning etterhvert.

Uansett, takk for hyggelig tilbakemelding!

 

mvh

-Haretex

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Takk for det TIKKA-T3

Jo hvaltann kan brukes til knivskaft, men det kan være utsatt for å sprekke.

 

Dette kommer litt an på hva slags tenner man får tak i og behandler dem.

 

Tennene ble tatt ut på flere måter, noen ble steamet ut ved bruk av varmt vann under høyt trykk.

Det sier seg selv at dette får følger, glovarme tenner vil tørke ut og avkjøles raskt i kaldt klima nær Antarktis.

Den andre metoden var å hugge/skjære ut tennene med øks/sag eller annet skjæreverktøy.

Mindre belastning på tennene og ingen uttørking.

 

Den største feilen de fleste begår, er ved slipingen og poleringen ved bearbeidingen, at man varmkjører.

Dette vil få tennene til å sprekke, da det samme som ved steaming skjer.

Link to comment
Share on other sites

Fant ei tann i fjæra der jeg viste det hadde ligget en hval..så ut som en liten obelix bauta stein :) (Leka)

Det ble til smykke. Liten sprekk i tuppen, men men..

 

 

21dkem8.jpg

jf7xqh.jpg

rm2zo1.jpg

 

 

Har ei tann til, den ble tatt ut av strandet hval på Leka. Den er hvit og fin.

Ikke så stor, men nokk til et lite skjefte til kniv.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

holder på å lage min 2. kniv. har kommet så langt at jeg har fått lagt et tynt lag med stokkolje på skaftet. Har enda ikke festet selve kniven til skaftet, men det kommer:) har ikke prøvd å lage kniv med dolk og lignende, fordi jeg er såppas ny i gamet. får prøve etterhvert.

1013723.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...