Jump to content

løpslengde rifle i 6,5


Stihl Crazy

Recommended Posts

Hei har ei rifle i 6,5 med 48 cm langt løp, rifla er gjenga for demper, men har nå skote ein del med ho uten demper også da. Har en liten hausken demper til rifla som bygger ca 7-8 cm foran munningen. Liker veldigt godt at rifla er kort og hendig og skulle helst sett at ho hadde samme løp med demper som ho har no uten dvs ca 102 cm.

 

Det som må til er selvfølgelig å kappe meir løp helst så kort som muligt, er klar over at .308win er det mest egna kaliberet, men no er jo rifla kammra i 6,5 og kaliberet har eg tenkt å beholde. Er klar over at farten kjem til å gå ned, men risikerer eg at presisjonen går filleveien? Er det noen her som har prøvd dette og som kan sei noe om ulempene med ned mot 40 cm kort løp på 6,5? Hadde iverfall fått ei veldigt hendig rifla dersom det går an.

Link to comment
Share on other sites

Jeger Hund & Våpen hadde en artikkel i nr 1 / 2011 der de gikk igjennom mange ulike kalbibre og "regnet" seg fram til minste løpslengde. Der står det 57 cm som minstemål for 6,5-55. De har forøvrig ikke noen form for forklaring på hvordan de kom fram til dette tallet. I følge samme artikkel burde minimum for 30-06 være 51 cm, mitt gevær er på 47 cm og jeg har ikke så langt merket noen problemer med et 4 cm kortere løp enn "minimum".

 

Mener å huske at det forlengst døde bladet "Våpen" gjorde noen seriøse undersøkelser på dette med løpslengde. Om jeg husker riktig skulle men faktisk ganske langt ned i løpslengde før det fikk noen form for dramatisk betydning. MEN dette er noe jeg tror jeg husker, som dere forstår, det er jo slett ikke sikkert jeg husker riktig. :oops:

 

Man kan jo oppfordre en som har samlet på disse utmerkede bladene om å sjekke sitt bibliotek. Jeg har noen årganger liggende men dessverre ikke tilgjengelig på kort varsel.

Link to comment
Share on other sites

Tja får sjå kva eg gjere da om eg kappar videre. Problemet blir vel at eg skyte litt uten lyddemper og og med ned mot 40 cm løp blir det vel bra smell kan eg tenka meg, men me får sjå. noken av dåke som har prøvd jaktfellt med lyddemper eller lurer på om det går eller det blir for mye mirage

Link to comment
Share on other sites

Selv min 223, som er kappet på 47cm smeller noe jævlig uten lyddemper. Så er 6,5 vil nok virkelig generere litt øresus den ja ;)

 

Når det gjelder mirage, på en normalt varm dag, blir demperen såpass varm at mirage blir et problem etter 5-6 skudd. Men miragetrekk hjelper jo noe da. Og jeg snakker nå om a-tec maxim, har ikke lengre erfaring med andre dempere.

Link to comment
Share on other sites

Tja får sjå kva eg gjere da om eg kappar videre. Problemet blir vel at eg skyte litt uten lyddemper og og med ned mot 40 cm løp blir det vel bra smell kan eg tenka meg, men me får sjå. noken av dåke som har prøvd jaktfellt med lyddemper eller lurer på om det går eller det blir for mye mirage

 

Jeg skjøt 2 jaktfeltstevner med demper sist vinter. 20 minusgrader på begge, på standplasser med 2 hold og totalt 6 skudd så jeg ikke en dritt på 5. og 6. skuddet på grunn av mirage, bare grøt. En smarting ved siden av meg på standplass på første stevnet sa at jeg sikkert burde stikke demperen i snøen mellom seriene, ja jøss det ble hvertfall bare tull, masse vanndamp som gjorde at det var helt grått i kikkerten. At jeg da forsøkte med demper på ennå et stevne er jo helt utrolig dumt, men resten av sessongen skjøt jeg uten demper ja. Om du får satt på både strømpe på demperen og miragebånd kan det jo hende det fungerer ok om ikke temperaturen er alt for lav. Jeg for min del er ferdig med demper på jaktfelt for godt.

 

Når det gjelder korte løp og smell er det helt klart at det smeller en del mer. Jeg kappet løpet mitt 10 cm, er nå 47 cm og det smeller betydelig mer enn før. Jeg lader all ammo selv og merker at smellet ikke er så ille likevel hvis jeg bruker de litt raskere kruttene til kaliberet som gjør at en større del av kruttet er forbrent før munningen. Før jeg kappet løpet brukte jeg N160 krutt til trening/konkuranse ammo og MRP2/Rhino 30 til 160 grain jaktkuler. Nå etter kapping bruker jeg VV N140 eller Norma 203B/Rhino 15 til trening/konkuranse og MRP til jaktammo. Da er ikke smellet like ille og "ildkula" forran munningen ikke fullt så ille i skumring/mørke.

Link to comment
Share on other sites

ok ja får vel skyta uten demper på jaktfelt da, men nå begynne eg egentlig å lura på kva eg egentlig skal med demperen. På jakt er det jo som regel ikkje så mange skudd, da kan eg klara meg uten, på skytebanen blir det å ta noen skudd for så og venta, skyta og venta, skyta og venta igjenn, det er iverfall mi erfaring.

 

I tilleg har ein jo ei feilkilde til på børsa på den verste plassen, munningen men for all del tar jo mykje smell og rekyl da så noe posetivt er det jo.

Link to comment
Share on other sites

Dempere er vel i utgangspunktet lagd for å dempe smell nok til at man kan tåle noen få skudd uten eller eventuelt med "enkelt" hørselvern uten å pådra seg varige mèn.

En annen effekt av demperen er at lydens opprinnelsespunkt er vanskelig å lokalisere slik at oppfølginsskudd blir enklere, den samme effekten kan til dels oppleves med tunge løp der kroningen er konkav, dvs koner innover slik at mye av lyden kastes fremover.

 

For konkurranseskyting ville jeg aldri brukt noe annet enn ståldempere konstruert for denslags intensiv skyting.

Den eneste demperen jeg har og som jeg har funnet interessant til allround-bruk som lar seg oppdrive rimelig enkelt er Ase Utra, dette er topp kvalitet men blir som alt annet varmt.

Det tar litt tid men når først stålklumpen er oppvarmet tar det en stund før den kjølner...

Det er stort sett optikken som forsterker mirage, så rødpunktsikter med liten eller ingen forstørrelse fungerer fint etter min erfaring.

 

Hva løpslengde gjør med kulebane er det bare å kalkulere med en god ballistisk kalkulator, finnes plenty av disse på nett..

Det er gjort tester der løp i flere kalibre (jeg husker .308 og .338 LapMag i farten) har blitt kappet og kronet i 1/2" intervaller og en presisjons/hastighetskurve utarbeidet på grunnlag av innsamlede data.

Disse data ligger et eller annet sted på nett (engelskspråklig side, bruk google).

Ved for langt løp vil kruttgassene nå sitt maksimale ekspansjonsnivå før kula er ute av løpet, og kula vil sakke farten som følge av friksjon og oppnå en lavere utgangshastighet enn det optimale.

Ved for kort løp kan man oppleve ufullstendig forbrenning og økt soting siden forbrenningen faktisk fortsetter mens kula er på vei ut løpet, alt går ikke av i en smell når man trykker av.

Jeg vil tro at dette kan avhjelpes ved utvikling av egne ladninger, man er da avhengig av kronograf og annet utstyr om man ikke bare aksepterer at det er slik, pusser mer og kjører fabrikkladninger.

 

Hva smell angår ser jeg ikke problemet, på banen bruker man jo hørselvern i flere lag så 40cm løpslengde uten demper har ingen praktisk betydning i så måte, og i skogen kan man fint bruke demper på de få skudda man trenger for å nedlegge det som måtte være aktuelt av vilt i norske skoger før miragen tar overhånd...

De "få skudda" du fyrer på jakt kan på rette dagen være mer enn nok til å gi deg livsvarig øresus på et eller begge, tro meg du VIL ha demperen på om ikke du bruker hørselvern i skogen.

Det man kan vurdere er jo rekylbrems som kan skrus på samme gjengene på banen, da vil rifla bli litt mer håndterbar da man kompenserer for litt tapt vekt ved å skyve litt gass bakover og rekylen blir ikke så skarp.

Kapp i vei og kos deg...

Link to comment
Share on other sites

Held på å laga meg ein benk som eg kan bruka til å testa ammo, børse og ikkje minst kva eg klarer å få til av sammling. Tenkte å skyta med litt forskjellig ammunisjon både med og uten demper ikkje minst for å sjå kva eg kan klara å sammla.

 

Har lest så ufattelig mange innlegg her inne, ala rifla mi sammler stort sett tre skudd under 20 mm, sammlingene varierer fra mellom 11 til 18mm osv. Ein kammeret har ei rifle som han påstår sammler alt av ammo under 20 mm. Eg trur at enkelte tar litt hardt i og husker best de gode tre seriene.

 

Eg skal iverfall prøva, mulig at eg kan få lånt meg ei T3 som jo er kjent for god presisjon så får eg noe å sammenligne med. Til deg som skreiv den forrige posten, bra innlegg. Er enig med deg at på banen er ikkje smell noe problem men rekyl er liker den ikkje og skyt vel bedre dess mindre den er iverfall fra benk har eg ein mistanke om, skal iverfall testes ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...