Jump to content

Litt om krutt.


КГБ

Recommended Posts

Ser at det er noen/mange som lurer på noe/litt om krutt, og egenskapene til krutt. Siden jeg håndterer eksplosiver i min daglige jobb, kan jeg jo dele litt viten. Mine kilder er RANO, NORMA, og litt viten fra Forsvaret.

 

KRUTT ER ET LAVEKSPLOSIV.

 

Vi deler som regel eksplosiver inn i to grupper:

- Laveksplosiver

- Høyeksplosiver

 

Definisjoner:

Eksplosiver er stoffer som under påvirkning av varme eller mekanisk påvirkning skal kunne omsettes hurtig og eksplosjonsartet under gass og varmeutvikling.

 

I eksplosivene inngår det derfor nesten alltid et brennstoff og en oksygenbærer. Disse kan være innebygget i et og samme molkyl som en kjemisk forbindelse, eller i en mekanisk blanding. Svartkrutt er en mekanisk blanding.

 

Den store forskjellen mellom høyeksplosiver og laveksplosiver er altså omsetningshastigheten, eller forbrenningshastigheten. Et høyeksplosiv kan gjerne kalles et sprengstoff. Det har en omsetningshastighet på mer enn 1000 meter pr sekund. Forvirret??

Hvis vi nå tenker oss at vi har et jorde som er ei mil langt. Vi legger ut en streng med TNT, og en streng med krutt. Det spiller ikke noen rolle hvilket krutt, bare en type krutt. Siden vi skal legge ut ei mil, la oss si skytterlagskrutt. Det er rimelig og vanlig.

Vi setter ei fenghette i TNT´en og en fyrstikk i kruttet samtidig. Hvor langt tror du du forbrenningen ville komme på den mila vi la ut på forhånd i løpet av et sekund??

Med TNT: mellom 6000 og 7000 meter.

Med krutt: Kanskje en cm.

 

Vi gjør eksprimentet om igjen. Denne gang legger vi kruttet i et kobberrør. Vi lar kruttet forbrenne under trykk. Vi antenner begge samtidig, og hvor langt kommer vi i løpet av et sekund?

TNT: samme som sist, og det smalt!

Krutt: 200-300 meter .

 

Vi har fant da ut at krutt forbrenner sakte når det forbrenner i "friluft".

At det forbrenner hurtigere når det er "innesluttet" og kan opparbeide trykk i lukket rom.

At det ikke oppnår omsetninghastighet på 1000 m/s, og derfor er et laveksplosiv.

At kruttet ikke "eksploderer" men deflagrerer, (hurtig forbrenning) og utvikler gass og varme (som i sin tur driver prosjektilet fremover.)

 

Gjør oppmerksom på at dette er en veldig grov forklaring, og ment for å illustrere.

 

Nå da vi har bestemt at krutt er et laveksplosiv, og deflagerende eksplosiv, kan vi se litt nærmere på egenskapene.

 

Vi kan dele krutt inn i tre pluss en gruppe:

- Enkeltbasekrutt.

- Dobbelbasekrutt.

- Composites (blandkrutt)

- Og til slutt: sortkrutt.

 

Dette er også en grov skisse. Hvis noen har kommentarer, så kom med dem. Hvis ikke så gyver vi løs på del 2 senere.

Link to comment
Share on other sites

Jess, bra dette her.

Bra du tok med dette med deflagrasjon, og det motsatte som kalles detonasjon.

Så alle typer krutt, flashpulver++ deflagrerer.

 

Kan jo også gå inn på dette med primær og sekundæreksplosiver, og hvordan man bruker en kombinasjon av disse.

Kjempemye interessant innen dette temaet! Pyroteknikk, høyeksplosiver og kjemi er en av de litt mindre interessene mine :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Korrekt. Deflagrasjon skjer i overflaten og spres via en flammefront, med andre ord vil forbrenningstid for en ladning være avhengig av kornstørrelse. En detonasjon beveger seg gjennom massen i form av en supersonisk trykkbølge og er i liten grad avhengig av partikkelstørrelse og andre ytre påvirkninger.

Link to comment
Share on other sites

Dette er nok enda mer komplisert, det skilles vanlighvis mellom de følgende typer omsetning av eksplosiver:

Forbrenning, deflagrasjon, eksplosjon, low order detonasjon, high order detonasjon.

Mellomformer og overgangsfenomener mellom typene kan også forekomme.

 

Jeg likte ikke Wikipedia`s definisjoner og noen av de andre definisjonene er også tvilsomme. Fulmen er den som er nermest den korrekte.

En detonasjon er ingen forbrenning, det er en omsetning av eksplosivet som propagerer med overlydshastighet i eksplosivet, og der aktiveringsenergien for reaksjonen blir tilført molekylene i sjokkfronten. Denne reaksjonen må også være "self sustainable".

 

I en patron brenner kruttet lagvis fra fri overflate med en bestemt hastighet, normalt ca 10-15 cm/s i snitt.

En high order detonasjon ligger for de fleste eksplosiver mellom 5000 og 8000 m/s.

 

Det tradisjonelle skillet mellom lav og høyeksplosiver er ikke absolutt, krutt kan under spesielle forhold omsettes på andre måter enn forbrenning. Skjer dette får en det som feilaktig kalles SEE. Ved et slikt tilfelle er det ikke en full detonasjon som foregår, men krutt kan også under spesielle forhold detonere som et høyeksplosiv.

Link to comment
Share on other sites

At cellulosenitrat (nitrocellulose)kan detonere er det ingen tvil om, men det samme gjelder ikke automatisk for røyksvake krutt. Jeg er ikke sikker på mekanismene, men jeg tipper det har mad tetthet og struktur å gjøre. Sprenglegemer av NC var alltid presset, dette gir en porøs struktur hvor porene kan fungere som mikrolinser som forsterker skjokkbølgen. Røyksvakt krutt har normalt en svært høy og jevn tetthet som ikke ser ut til å støtte detonasjon spesiellt godt.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...