Jump to content

.30BR Rem til jakt.


The Kid

Recommended Posts

Den er nok ikke tillatt til elg. Den greier akkurat kravet til storvilt ved munningen i omtrent max fart. Men for å brukes til elg er kravet anslagsenergi kontra kulevekt på 100 meter.

Men til storvilt som rådyr, jerv og gaupe er den tillatt. Hvis du skal greie kravet til de nevnte artene i sub. hastighet, må du opp i en kulevekt på 300grs eller 19,4gr. Så minste kaliber der bli vel 338 i BR hylsa.

Link to comment
Share on other sites

30BR er ikke engang i nærheten hva gjelder elgjakt. Normalt er det forøvrig et kaliber med svært slakk twist på pipene (1:17-1:19), et kaliber som stort sett presterer best med lette, korte kuler.

 

Kaliber har da ikke stigning vel, det er vel løpet som har.

Og så hvit meg bekjent kan den kamres i de fleste stigningen.

Greit, det er kanskje ikke normalt for denne patronen.

Er patronen fortsatt ulovlig på elg??

Link to comment
Share on other sites

2 ting her. For det første lurer jeg på hva slags brotsj som er brukt for at 30BR skal sluke 165gr kuler. Som nevnt er dette et kaliber egentlig laget for lette korte kuler (.925''-1.000'') og gjerne helt uten free-bore. På bakgrunn av dette har de ofte svært slakk twist. Jeg vil da anta at rifla Rafdal beskriver har en helt annen twist en dette og sånn sett kanskje klarer det (med en litt het ladning som han selv sier), men hva er da poenget? En 30BR presterer overhodet ikke best med en twist som klarer 165gr kuler og "lang" free-bore. For meg blir det da å gå over bekken for å hente vann.

 

Det andre viktige, som ikke har noen med anslagsenergien å gjøre, er at 30BR normalt sett kamres med tight-neck. Jeg aner ikke hva Rafdal har gjort med sin, men tight-neck på jakt er no-no for min del.

 

Teoretisk sikkert mulig om du lader hete nok ladninger, det er jo ingen som får testet deg alikevel, men hvorfor ligge så marginalt på kravet med et kaliber som egentlig er bygd for noe annet? Husk at du må lage hylser og.

Link to comment
Share on other sites

For det jeg har lyst på en. Og det kan ingen ta fra meg. 8)

 

Tenkte ikke på noe originalt. men får kamre dette med en annen twist..

 

Jeg vet ikke hva Rafdal har gjort, men er det lov til og bruke Rafdal rifla på elgjakt?

La si om jeg kjøper den.

Link to comment
Share on other sites

Før du kjøper rifla fra Rafdal, finn ut hva slags neck det er kamret med, og hva slags free-bore og twist på løpet. Rafdal gjør normalt sett utmerket jobb.

 

Jeg har ingen problemer med å forstå have-lysten, det er nok av skytejern i skapet som beviser det.

Link to comment
Share on other sites

Før du kjøper rifla fra Rafdal, finn ut hva slags neck det er kamret med, og hva slags free-bore og twist på løpet. Rafdal gjør normalt sett utmerket jobb.

 

Jeg har ingen problemer med å forstå have-lysten, det er nok av skytejern i skapet som beviser det.

 

 

Jeg kommer ikke til og kjøpe den,men tenkte bare på om den som kjøper den kan bruke den lovlig til elgjakt.??

Har BR mange forskjellige necker

Hva heter det med de best plass da?

Link to comment
Share on other sites

Du har faktisk rett, Kid, var inne på PCB programmet der jeg la inn Swift Scirokko 165grs med en fart på 715m/s.

Der fikk jeg en anslagsenergi på 2308 J. Så ja ifølge dette er den tillatt på elg. Jeg har jo sakt at det er en kraftig liten jævel.

 

Nissen: Man får tak i brotsj uten tight neck. Og det fungerer fint med lange tunge kuler bare man har tilstrekkelig rask stigning på løpet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo sakt at det er en kraftig liten jævel.

 

Nissen: Man får tak i brotsj uten tight neck. Og det fungerer fint med lange tunge kuler bare man har tilstrekkelig rask stigning på løpet.

 

Ja, den er jo kraftigere en du selv aner jo :lol::lol:

 

må det bestilles uten tight neck eller hvordan funker dette??

Link to comment
Share on other sites

Tight-neck eller ikke er kun avhengig av hva du gidder å legge av jobb i hylsearbeidet. Noe jobb blir det jo uansett riktignok. Men, dersom planen din er jaktbruk hadde jeg ikke gått for tight-neck. Du kan da fort erfare at 0.01mm er plagsomt lite i et kammer. Det er mitt råd.

Link to comment
Share on other sites

30 BR og 308-1.5 har samme max trykk norm.

I TEORIEN klarer denne(308-1.5) i QL med 165 Nosler AB 735ms N-540 33.8grains og 50cm pipe.(dette er max)

Du kan trykke deg til idiot med QL :D . Men trykk normen er satt til 59988PSI

 

Jeg har i uvitenheten skutt 6mm Norma Br hylser i Lapua fabrikat opp i 68146PSI både i en Blaser(ingen trykktegn) og i en Rem 700(som gav tydelige trykk tegn, både treg hevarm og merker i støtbunnen).

 

6mm BR har lavere max trykk 58740PSI.

Link to comment
Share on other sites

30 BR og 308-1.5 har samme max trykk norm.

 

Der har jeg bomma litt, jeg tenkte på 7,62X39 (russ)

Er ikke 308X1,5 forgjengeren til .30BR rem.

Mener jeg leste det en plass. men kan ikke finne det igjen i farta.

 

Men 308 Barnes hva er det? finner den ikke i QL eller noen annen plass.

Er det noe nytt?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe nytt. Ett gammelt kaliber brukt av de meget forutseende metalsiluett enkeltskudd pistol skytterne. Med blykuler. Er så lik med 308-1.5 at de ofte blandes. Googler du 308 branes, får du noe Midway treff. men kun på hylser såvidt jeg så.

Hva med noe PM til Ole netland. Han har sikkert noe levende erfaringmed kaliberet

Link to comment
Share on other sites

Da får du google alt interessant. Har en kompis som jublet da han fant en google oversetter. Den oversetter så godt som alt. Men jeg har ikke veldig behov for noe slikt.

Skal du ha brosh. Bør du kontakte PTG og dave kiff(? husker jeg navnet rett?), men du bør vite hva du skal ha. Spør du, får du ofte flere forslag og brosh tegninger i retur på mail.

Hvordan rifle spekulerer du å dytte patronen ned i?

Link to comment
Share on other sites

"styreleder" :D . Du har hvist vært borti litt av hvert.

Jeg har hugget filt og slipt litt på rem magasinbokser for å få mating med 6 mm Br. Fikk det bare ok til. 3 skudd gav god mating. Men ikke 4 skudd i magasinet.

Har du sjekket dette?

Leser at HS-precision lager 308 magasiner som mange sier fungerer godt med 6mm br.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det stemmer det. 308 patron minus 12 eller 13mm i bakkant.

 

Så det er det samme som 308X1,5. Jeg trodde dette var tilnærmet likt jeg.

Men han er nok bare i starfasen tror jeg.

Mener han hadde noe trøbbel med noen hylser som veldig fort sprakk.

Link to comment
Share on other sites

Ole Netland fikk mange 6 br hylser av meg, har han brukt dem, er det ikke rart om han har fått hylser som har sprukket. De hylsene var skutt million ganger :winke1: .

Håper han ser tråden og forsvarerer seg.

Men seriøst..du bør åpne noen 6mm br hylser som er ferske,dytte inn noen 30kal kuler og sette patronlengden til ca 61mm.

Kan nesten garantere at du vil få problemer med matingen i en standard rem 700 magasinboks.

Da tipper jeg at .30BR til jakt får en annen låt.

Kjøp ei ekspander die. Sinclair eller K & M. Disse leveres med egene piloter til hvert enkelt kaliber.

Eller så har Redding ekspander knapper som går fra feks 6mm-308.

Jeg har kun prøvd en slik fra 224-243 i ei 6-223 die.

Redding løsningen er nok billigst

Link to comment
Share on other sites

30 Br hadde en historie lenge før disse BR gutta tok å spesialiserte den. Jeg jakter ikke storvilt sjøl. Og synes kaliberet er meget interessant.

Men har lovet meg å holde meg til 6,5x47 ett par år for å få solid bruker erfaring.

Link to comment
Share on other sites

"styreleder" :D . Du har hvist vært borti litt av hvert.

Jeg har hugget filt og slipt litt på rem magasinbokser for å få mating med 6 mm Br. Fikk det bare ok til. 3 skudd gav god mating. Men ikke 4 skudd i magasinet.

Har du sjekket dette?

Leser at HS-precision lager 308 magasiner som mange sier fungerer godt med 6mm br.

Jeg veit det er noen som har fått til lading av 6mm BR i magasinvåpen, men om det har fungert optimalt kan jeg ikke svare på. Lading av 308x1,5" er langt lettere å få til å mate problemfritt. Grunnen til det er rett og slett at den er bygd opp av ei mer kon hylse og har prosjektil med større diameter.

Børsa jeg har lekt med er opprinnelig i kaliber 250 Savage. Mater perfekt! :)

Link to comment
Share on other sites

Leser at HS-precision lager 308 magasiner som mange sier fungerer godt med 6mm br.

 

Jeg har to .308 magasin fra HS som mater 6BR uten problemer.

Det ene er et 10 skudds som er modifisert og mater som smør.

Magasin 2 er et originalt 4 skudds som også mater helt greit.

Link to comment
Share on other sites

Vel, ser jeg er nevnt i denne tråden så får svare litt etter å hatt ferie fra både jobb og data...

 

Ja, jeg holder på med 308x1,5 barens, dvs, et 308win kammer som er kortet inn 12mm. Det har ikke vært den store aktiviteten på det prosjektet i det siste pga problemer med levetid på hylser og at jeg ikke har hatt utstyr for å dreie hylsehalsene, men ser ut å gå fremover med prosjektet nå, hylser er glødet og hals dreie utstyr på gang. Erfaringer med dette kaliberet er at det gir god presisjon, svært god presisjon, jeg har brukt N140 krutt, men dette er noe tregt, så tenker å gå over til Rino 10 og se om jeg får litt mer fart på kulene. Har brukt 24 til 29 grs N140 alt etter kula, kuler jeg har prøvd er 123 grs Lapua Fmj, 130 grs Barens X og 168 grs Partizan HPBT. Riflestigningen på mitt løp er 1:11. Har prøvd med Sub ladninger og 180grs Partizan kule, men den stabeliserte for dårlig.

 

i forhold til 30Br så med tanke på både storvilt krav og til sub med tunge kuler (og da så klart passende riflestigning) så har 30BR et par fordeler fremfor 308x1,5 barens, det er da retter hylsevegger og at den har liten tennhette, så slikt jeg har forstått det så skal den da tåle litt mer trykk uten at jeg skal komme med noe tall.

 

Ser og her blir nevnt 6mm BR og magasin, jeg har 6mm BR til saueren min, men da i en Heen muffe, og her bruker jeg helt orginalt magasin for 22-250, 243, og 308, og den mater helt greit.

Link to comment
Share on other sites

@Ole

Det du trenger er Rhino 9. Jeg begynte selv med Wihta N-135 som sota hylsene skikkelig. Gikk deretter over til N-130, men fortsatt sota det godt. Det gikk så mye bedre når jeg gikk over til Norma 200. Testet forøvrig ikke tyngre kuler enn Nosler PT 150grs. Fant også ut at nedkorta 22-250 hylser passer bedre til dette kammeret enn 308w hylser .250 hylsene har noen få hundredeler mindre diameter rundt hylsehodet som skulle til for at hylsene ikke skulle klebe så hardt i kammeret etter skuddet.

Hylsene jeg brukte sprakk ikke etter noen omladninger. Har ikke glødet de, men omhyggelig dreid og frest hylsehalsene til riktig godstykkelse før bruk.

Link to comment
Share on other sites

jeg har og brukt så godt som bare 22-250 hylser men har manglet utstyr for å dreie hylsene, men det ordner seg nå....

 

Har ikke hatt problem med soting, var litt sot på 123grs lapua scenar ladningene, men jeg brukte i stor grad 168grs kuler uten soting. Men får se hvordan ting barker i vei når jeg får dreid hylsene. har ett kort løp så ser for meg det skal bli hendig og greit på rådyr jakta.

 

Har også plan om å få meg ett løp med 1:8 stigning med tanke på å lade litt sub for morro skyld, ser ut at jeg greit skal kunne bruke 220grs kule uten å få for høyt trykk.. kunne vært morro å klart 240grs, men da må jeg over på 30Br for å klare det. eller, klarer det jo, men da må enn krype unødig langt ned under lydmuren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...