Jump to content

Er det ammunisjonen som gjør dette?


MiraculiX

Recommended Posts

Var på banen i går (hvor forøvrig tysk TV hadde stilt opp), for å trene.

Jeg har kjøpt billig .308 ammo. Lakkerte stålhylser, østblokk, til 3,75 smellen på jaktdepoet.

Skjøt første serie og la merke til at jeg hadde en "slenger".

Tenkte at jeg må ha vært uheldig og fortsatte å skyte.

 

Neste serie skjer det samme, ett skudd sitter oppe i 3'ern, og jeg VET at jeg ikke skjøt der for å si det sånn.

Tar med rifla bort i benken for å prøve. Samme skjer. Ett skudd oppe i 3'ern.

 

Jeg er ikke noen erfaren skytter, så jeg lot en av innstruktørene prøve.

Samme skjer han, det rare er at slengeren sitter på akkurat samme sted som mine.

 

thumb_90486.jpg

 

Fikk så prøve 10 skudd med en annen ammunisjon, og samlet veldig fint.

Forsøkte også fem skudd med jaktammoen og også denne gikk bra.

 

Kan dette virkelig skyldes ammoen? I såfall er det vel rett og rimelig å returnere den?

 

Har selvfølgelig undersøkt om alt sitter fast, og ikke er løst. Ser heller ingen tegn til at demperen har treff.

Link to comment
Share on other sites

Kan nok tyde på forskjeller mellom ammoen. Grunnen til at de roterer opp mot venstre har med kulerotasjonen å gjøre - kulevekt, hastighet og kvalitet på kulen. Slikt kan man oppleve når man bruker forskillig ammo av varierende kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

det er ammo!

I første omgang ta en skyvelære og sorter ammo på kulediameter.

Sorter bort anmmo med kule av ekstreme dimensjoner. Da blir presisjon bedre.

Til og med i S&B ammo kan du regne ned å kunne sortere bort 10%.

Generelt, for å spare penger, er det bedre å lade selv enn å kjøpe Barnau eller liknende.

Var også oppmerksom at i billig ammo brukes ofte stål mantel. Du finner den til og med i Geco, og av og til i RWS.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Jeg var ganske overbevist om at det var ammoen, og forventet at de skulle samle ca 50mm, som de sa i butikken.

Men når tre serier på fem skudd samler 420mm blir det veldig ekstremt.

Er dette en feilproduksjon som gjør at jeg kan levere dette tilbake, eller er det sånt man må regne med?

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte du den av noen som helst andre grunner enn å lage smell, er de ikke gode nok.

Gå tilbake med ammunisjonen og forlang pengene tilbake.

Er ammunisjonen virkelig så dårlig som dette er de ikke verd pengene uansett hvor billige de måtte være, og da burde kanskje importør trekke tilbake hele partiet.

Om treffpunkt varierer så ekstremt, kan man spørre seg om trykket gjør det samme...

Link to comment
Share on other sites

Syns det virker som at det er noe feilsortering, som noen nevner over. Du samler jo forsåvidt greit, de to samlingene du skyter. :P

 

Altså, jeg vet med min 6,5, om jeg hadde blandet 10 skudd hvor halvparten hadde vært 100gr og halvparten 140gr kuler, så ville man fått to ulike samlinger på skiva. Og begge hadde trolig vært helt greie samlinger. :)

 

Ingen andre som har erfaring med disse skuddene da? Er vel disse Jaktdepotet har reklamert voldsomt for på finn.no?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...