Jump to content

Hva er spiselig?


Ørret

Recommended Posts

Kråker er spisende..samt fjellmåse. Har sågar lest en historie(i Jakt & Fiske) om en såm serverte sine kompiser bever en gang. Hvistnokk var dette kjøttet særdeles vellsmakende under middagsbordet,men da gjestene fikk vite hva dem hadde spist ble det kø på do :mrgreen:

Grevling ville jeg vell styrt unna..

Link to comment
Share on other sites

Hva er feil med bever? Har spist speket beverlår og det var såvidt jeg kan huske nydelig.

 

Personlig er jeg mest skeptisk til å spise predatorer (ja jeg veit at fugl og fisk spiser fisk osv, men tenker mest på dyr som spiser andre pattedyr og åtsler/søppel). Om dette har opphav i smak, oppsamling av giftstoffer eller ren gammel vane vet jeg ikke:P

 

Tviler på at jeg blir sulten nok til at frysern fylles med Kråker og skjærer eller rev med det første i hvertfall:P

Link to comment
Share on other sites

Jeg har spist måke en del ganger. De smaker slett ikke værst hvis man velger ungfugl som er grå enda. I yngre dager var jeg også med på å fangste ikke flyvedyktige måkeunger for gryta. De var rett og slett gode, syntes vi. Men det er jo ikke lovlig nå. Er ikke helt sikker på om det var lovlig for 30 år siden heller...

Link to comment
Share on other sites

Kråke har jeg hørt mye godt om, blandt annet ble det servert på en tilstelning hos en venn av meg hvor den scoret høyere enn rypa i blindtest (fikk ikke vite hva som var servert før etter middagen). Nøtteskrike er en stor slager, men man trenger jo en god haug om man skal bli mett. Ekorn er utmerket mat. Grevling har jeg sett tilberedt, men sto over smakingen. Bever smakte greit nok syntes jeg, så den er nok grei å prøve. Vil tro høstbever smaker bedre enn vårbever pga kostholdet, men det kan helt sikkert andre si mer om.

 

Skjære og ravn, kanskje spisbart...men har ikke prøvd.

En bekjent av meg, som tilhører den eldre garde, har hatt som vane i alle år å smake på alt han har skutt igjennom årenes løp og det er kun et vilt han har sagt noe negativt om; "men oter, det var ikke noe godt" :wink: Tror prøvesmaking av oter var før fredningen kom...

Link to comment
Share on other sites

Predatorer som grevling og kråke skal man vel være forsiktig med.

Kjenner to som har fått trikiner etter å ha spist kråke. Kjedelig med en parasitt som holder seg i kroppen fra tre uker til 30 år. Gjennomkoking og -steking skal ta knekken på dette, så det har vel litt med hvordan man tilbereder maten også.

Link to comment
Share on other sites

Spiste grillet grevling i Azerbaijan en gang. Var faktisk objektivt godt, særlig men en knert muslimsk hjemmebrent... Kjempepinnsvin (svært likt amerikansk "porkupine") sto også på menyen. Ikke ille det heller. Har spist squirrel i USA. Det husker jeg mest som arbeidssomt; hadde like mye små bein som en sild.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge en instruktør som kjører overlevelseskurs for piloter, er spissmusa det eneste dyret i den norske naturen man ikke kan spise.

Det er ikke dermed sagt at alt som går an å spise smaker godt.

 

De skal visstnok smake helt groteskt vondt på grunn av noen kjertler de har, men hvis nøden er stor nok sklir det sikkert ned det og... :lol:

 

Forøvrig synes jeg både kråke, måke og bever er godt kjøtt. Det er vel som El Gringo sier, det meste er spisende (også insekter).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg spurte mattilsynet angående å spise kråke, og svaret var som følger: "I følge fagavdelingen er trikiner i kråker mindre aktuelt, men man bør være påpasselig med grundig varmebehandling. Gjennomsteking/koking dreper de aller fleste bakterier og parasitter."

 

Videre så er bever en delikatesse, og det finnes mange oppskrifter på det, eks. http://www.vg.no/mat-og-drikke/oppskrif ... .php?id=43

 

Grevling kan man også spise, men den må sjekkes for trikiner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...