vest Posted July 26, 2011 Posted July 26, 2011 Kor stor treffendring har de opplevd med og uten lyddempar? Eg skaut prøven med lyddempar på i dag , treffpunktet var litt lågt i sirkelen på reinsskiva. Prøvde seinare 5 skot uten dempar og traff ikkje skiva i det heile tatt. Må sei eg vart ganske overraska over at det var så stor forskjell
PederR Posted July 26, 2011 Posted July 26, 2011 hørtes mye ut. jeg er i yttertieren uten demper og med demper er jeg i innertieren
peders Posted July 26, 2011 Posted July 26, 2011 Dette varierer mye. Jeg har hatt våpen som går tilnærmet likt med og uten demper, men som regel går de såpass ulikt at jeg må velge om jeg skal skyte inn med demper eller ikke, eventuellt ha to kikkerter innskutt. På 358`en jeg bruker mye nå er forskjellen nesten 17 cm klokka 0200 uten demper, om den er innskutt med. At du får skivebom høres vel mye ut.
Nissen Posted July 26, 2011 Posted July 26, 2011 Du er helt sikker på at kula ikke er borti demperen på noen måte? Forandring av treffpunkt må man påregne, men skivebom er alt for mye uten at det er noe teknisk problem inne i bildet.
shooter 2 Posted July 26, 2011 Posted July 26, 2011 Dette er noe mange har problemer med i større og mindre grad . Ser ut som tynne piper varierer mest så det har vel med svigninger og gjøre er min første tanke .
Finnlight 338WM Posted July 26, 2011 Posted July 26, 2011 Jeg har samme treffpunkt på en Finnlight og 1kg Hausken Wispher med og uten demper.
vest Posted July 26, 2011 Author Posted July 26, 2011 No har eg ikkje fått sjekka om kula er borti demparen,men skal prøve å finne ut av det. Presisjonen med dempar er i alle fall svært bra. Eg har to sikter i avtakbar montasje så ein ide kan jo vera å bruke det minste 1-4x20 uten lyddempar til tett skog og eit større sikte og dempar til resten. I den forbindelse har nokon opplevd at treffpunktforskjellen med og uten dempar endrar seg ved forskjellig ammunisjon? Det er ein standard Hausken dempar eg har og pipa er vel ganske tynn sidan det er ein Winchester Featherweight i 308w.
hjortefot.com Posted July 26, 2011 Posted July 26, 2011 På børsa mi spilte gjengebeskytteren en stor rolle, er det vanlig?
knall Posted July 26, 2011 Posted July 26, 2011 Bruker tmm4. Innertier med demper og 8er til venstre + 2cm opp uten demper...
VestlandsJeger Posted July 26, 2011 Posted July 26, 2011 Har vel ca 15 cm treffpunktendring med og utan. Skyter derfor kun med.
ansgar Posted July 26, 2011 Posted July 26, 2011 Har S+L 6,5 m/TMM4 - ingen endring på 200 meter. Tror endring har med feil under gjenging på løpet å gjøre .
BMT Posted July 26, 2011 Posted July 26, 2011 Har varmintløp og org. lengde på pipa. Ingen avik 100, 200 eller 300m med eller uten demper. Så det er fullt mulig!
Nissen Posted July 27, 2011 Posted July 27, 2011 Når man tilfører en ekstern vekt på et pipeløp, for eksempel i form av en demper, vil dette påvirke pipesvingningene og det mest sannsynlige er en treffpunktforandring. Dette betyr ikke at det er umulig at treffpunktet forblir identisk, dette kan selvsagt skje. Men, siden det er pipesviningene som påvirkes vil dette bety at man kan se noen cm avvik på 100 meter, men å ikket treffe skiva betyr et avvik på 30-40 cm eller mer, og det er opplagt altfor mye til at en forandringene i pipesvinginene alene kan forårsake dette. Feil i gjengene som det nevnes over her vil ikke ha noe å si for dette, med mindre dette gjør at demperen sitter så skjevt at kula så vidt tar borti demperen. Det er selvsagt et par andre muligheter her også.
Recommended Posts