Jump to content

Treffendring med lyddempar


vest

Recommended Posts

Kor stor treffendring har de opplevd med og uten lyddempar? Eg skaut prøven med lyddempar på i dag , treffpunktet var litt lågt i sirkelen på reinsskiva. Prøvde seinare 5 skot uten dempar og traff ikkje skiva i det heile tatt. Må sei eg vart ganske overraska over at det var så stor forskjell :shock:

Link to comment
Share on other sites

Dette varierer mye.

Jeg har hatt våpen som går tilnærmet likt med og uten demper, men som regel går de såpass ulikt at jeg må velge om jeg skal skyte inn med demper eller ikke, eventuellt ha to kikkerter innskutt.

På 358`en jeg bruker mye nå er forskjellen nesten 17 cm klokka 0200 uten demper, om den er innskutt med.

At du får skivebom høres vel mye ut.

Link to comment
Share on other sites

No har eg ikkje fått sjekka om kula er borti demparen,men skal prøve å finne ut av det. Presisjonen med dempar er i alle fall svært bra.

Eg har to sikter i avtakbar montasje så ein ide kan jo vera å bruke det minste 1-4x20 uten lyddempar til tett skog og eit større sikte og dempar til resten.

I den forbindelse har nokon opplevd at treffpunktforskjellen med og uten dempar endrar seg ved forskjellig ammunisjon?

 

Det er ein standard Hausken dempar eg har og pipa er vel ganske tynn sidan det er ein Winchester Featherweight i 308w.

Link to comment
Share on other sites

Når man tilfører en ekstern vekt på et pipeløp, for eksempel i form av en demper, vil dette påvirke pipesvingningene og det mest sannsynlige er en treffpunktforandring. Dette betyr ikke at det er umulig at treffpunktet forblir identisk, dette kan selvsagt skje. Men, siden det er pipesviningene som påvirkes vil dette bety at man kan se noen cm avvik på 100 meter, men å ikket treffe skiva betyr et avvik på 30-40 cm eller mer, og det er opplagt altfor mye til at en forandringene i pipesvinginene alene kan forårsake dette.

 

Feil i gjengene som det nevnes over her vil ikke ha noe å si for dette, med mindre dette gjør at demperen sitter så skjevt at kula så vidt tar borti demperen.

 

Det er selvsagt et par andre muligheter her også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...