Jump to content

300 WinMag eller 375 H&H ?


flanged

Recommended Posts

Hvilket av disse kalibrene er å foretrekke til Plains Game jakt samt kanskje Bjørn og Moose ?

Bør jeg velge 300 WinMag pga større muligheter når det gjelder skudd avstander, eller 375 H&H for bedre slagkraft :?

 

Ps: her er det ikke snakk om noe "systemvåpen" men heller en Kipplauf !!

Link to comment
Share on other sites

270 grain i .375, 250 grain eller 235 grain , da har du kulebane som .300 win mag . Har hatt en .300 win mag , men .358 NM istedenfor .375 , men like kulebaner og noenlunde like kulevekter.

 

 

Magnum beltehylser i en kipplauf fungerer en stund og fungerer veldig lenge hvis alt er justert som det skal det. men kravehylse er best å velge i en slik en .

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med 375H&H (+25 år) sier at dette kanskje er et av de mest anvendelige storviltkaliber på planeten.

Ladet med 270 grn A-Frame, eller Barnes TSX har du den kraft og rekkevidde du trenger under normale forhold.

 

Vanligvis gir den ypperlig presisjon med det meste du putter i den, og med litt trening er rekylen ikke noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 375H&H og 300 wsm løp til min Blaser R93. Selv om 375 gjør alt det 300'en gjør så er det oftest 300 som blir med på storviljakt. Det blir gjennomskyting på gris med 300, også stooooor gisse :D og skuddeffekten er upåklagelig. Fordelen med 300 er mindre rekyl. Til alle dere som er så tøffe at dere nå har lyst til å skrive "pain if sun/recoil, relax and enjoy it" og sånt fjas så må dere bare det. Jeg for min del skyter mye bedre med rifler som har mindre rekyl, rett og slett, og det gjør nok de fleste. Det går an å trene seg opp til å skyte bra med en Ruger #1 i 375, bevares, men hvorfor ta den jobben så lenge 300 gjør alt det du vil? Til trådstarter, har du skutt med 375 i lett rifle? Synes du skal prøve før du handler...

 

Det er mange som kjøper 375 (og større) i tilfelle de skal til Afrika på bøffeljakt, og som aldri reiser... Det er snakk om my penger for en bøff! Kjøp et kaliber som er velegnet til den jakten du skal bedrive. Det er mitt råd.

Link to comment
Share on other sites

Trapperman, siden du har planer om ei anna rifle i .450/.400, ville jeg valgt .300`en i denne børsa. De to andre blir fort veldig like, og med en 400 Jeffery i bakhånd fungerer ikke argumentet om at en .375 kan benyttes på bøffel. :winke1: Den 300`en må vel kunne sies å være perfekt for jakt der holdet kan bli litt lengre enn normalen, samtidig som rekylen er håndterbar for "prikkskyting".

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

.300 Win. Mag. er et bra kaliber for plains game (PG), og kanskje særlig for skyting på lengre hold. Den er i meste laget for springbok og de mindre antilopene, men et godt valg til for eksempel sebra, oryx og kudu. Derimot må den anses som et minimum på eland, men ikke utilstrekkelig. Patronen gir høye hastigheter og har også rykte på seg for å gi mye kjøttødeleggelse, særlig på kortere hold. Skal du bare jakte PG, så er 300 WM absolutt ikke noe dårlig valg. Så kan det nok diskuteres hva du strengt tatt oppnår i forhold til en 30-06, og i hvert fall dette på hold opp til 300-400 m, men det blir jo en annen historie.

 

Personlig har jeg sett så mye hardskutt afrikansk vilt at jeg foretrekker den vesentlig mer potente 375-en på alt fra oryx/gemsbok, gnu, sebra og oppover. Jeg ville også foretrukket 375 også på moose og brunbjørn, selv om jeg ikke har noen erfaring med disse artene. Til moose og svartbjørn er nok 300 WM et bra valg. Grizzly-/brunbjørn, som må anses som farlig vilt, kan nok med fordel jaktes med kraftigere kaliber og 375-en vil ha en betydelig større ”stopping power”. 375-en er vel også favoritten til de fleste jaktguidene i Nord-Amerika. Selv om 300 WM antagelig også vil være ”greit nok”, og treffpunkt og ei god kule er naturligvis her som ellers det viktigste. Det er sikkert flere oppfatninger blant ”grizzly-guidene”, men jeg har ikke sett at 300 WM er fremholdt som noen veldig anerkjent brunbjørnpatron. Se for eksempel: http://www.alaskahunts.net/alaska/gear.htm

 

”For the big bears we simply do not want to discuss anything under the .338 Mag. with 250 grain premium bullets. Note, we consider this the minimum caliber suitable for use in any of our bear camps! I carry a Brno (CZ model 602) in .458 Lott, and we highly recommend .375 H&H's on up into the big .40's.”

 

Fordelen med 300 WM er naturligvis mindre rekyl og den er mer flatskytende. Til det siste, og siden du også spør optikkanbefalinger, vil jeg mene det siste er av mindre betydning hvis du velger et kikkertsikte med kulebanekompensator. Og det ville jeg absolutt gjort dersom du vil skyte på litt lengre hold. Da spiller det liten, eller ingen, rolle om kula faller noen få cm fra eller til. Et godt allround sikte som heller ikke er for stort og tungt på ei smekker og ”bærbar” jaktrifle, men som samtidig har kapasitet for skyting på litt lengre hold, er for eksempel en 2,5-10x50, 2-12x50 eller tilsvarende.

 

Med tanke på rekyl er dette veldig personlig og subjektivt. Jeg skyter selv 375 H&H i en standard Blaser R93 Prof. (17 mm pipe) og synes det er helt greit, og veldig greit med lyddemper – som jeg bruker en del. Hvor stor forskjell det er rekylmessig på 375 og 300 WM er jeg litt usikker på, men jeg trodde ikke det var så mye. Også 300 WM er vel kjent for ”frisk” rekyl. Alternativet er jo også å lade 375’en med lettere kuler som da også gir flatere kulebane og mindre rekyl – men fortsatt med en betydelig større sårkanal.

 

Det er naturligvis riktig at de fleste skyter bedre med rifler som har mindre rekyl, men ikke at 300 WM ”gjør alt det du vil.” Er du opptatt av lav rekyl kunne du like gjerne vurdere 30-06 som på normalt lange hold ikke ligger mye tilbake for 300 WM i ytelse. Dersom du ikke vil være ”dus” og skyte bra med en 375, så vil du være en bedre jeger og bedre tjent med en 30-kaliber du skyter godt med. Det gjelder uansett hva du skal jakte.

 

300 WM er likevel i det nedre leiet for noen av de artene du angir du vil jakte på og derfor ikke det mest velegnede etter min mening. Men som sagt, et godt treff med ei god kule, er det viktigste. Innen visse grenser er det et poeng at du velger så kraftig kaliber som du kan beherske. Da vil du også få ha ekstra margin å gå på om du ikke skulle treffe helt optimalt, for eksempel et stort bein, og du vil oppleve generelt kortere fluktstrekninger.

 

At du har planer om ei rifle i grovere kaliber synes jeg blir mest av teoretisk interesse. Det hjelper vel ikke å ha en 400 i skapet om du kommer over noe stort når du jakter med 300 WM-en. Denne børsa vil dessuten være lite egnet til all de artene du nevner ovenfor.

Link to comment
Share on other sites

Hei har selv ei rifle i 375 h&h og kan godt anbefale det kalibret, hørt mange som meiner rekylen er hard men , selv så opplever jeg ikke den som noe spesielt hard i rifla mi, skyter med både 270 og 300 grs kuler..

Det beste er vel bare å prøveskyte å se hva man synes går greit av rekyl..

Angrer ikke på att jeg tok 375 i stedet for 300

Link to comment
Share on other sites

Kort spørsmål, vil du jakte farlig vilt som brunbjørn med enkeltskuddsrifle??

 

Jeg er ikke redd for å jakte Bjørn med enkeltskuddsrifle @Skaubjønn. Jeg er heller ikke redd for å jakte eventuelt Bøffel med enkeltskuddsrifle.

Som oftest får mann sjelden den muligheten til å avfyre "2 kjappe velplasserte skudd" på viltet. All denne "farlige jakten" er organisert med firmaer og guider. Hvis jeg mot formodning skulle finne meg i en svært presset situasjon, så kan jeg stole på beskyttelse av guidens våpen og guidens erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

.

At du har planer om ei rifle i grovere kaliber synes jeg blir mest av teoretisk interesse. Det hjelper vel ikke å ha en 400 i skapet om du kommer over noe stort når du jakter med 300 WM-en. Denne børsa vil dessuten være lite egnet til all de artene du nevner ovenfor.

 

Her er jeg ikke enig med deg Lawman. Om du er på jakt etter plainsgame i f.eks RSA, og du har blinket deg ut 5-6 arter du ønsker å jakte på, så tar du med 2 rifler nedover om du ønsker å benytte et litt mindre kaliber på de mindre dyra. Jeg ville ikke tenke 2 ganger på å skyte en eland med en 300winmag. Den tåler ikke et godt treff med ei 200grs kule fra den uansett. Ang bruk av en DR i .450/.400 på plainsgame, så må du ikke glemme at dette var favoritten til allround jakt i årene før 375H&H dukket opp. Å si at den er lite egnet må derfor stå for din regning. Om en har med seg en grøvre rifle også, så kan en jo selvfølgelig velge å ta med den når en planlegger elandjakta, men det er klart du vet aldri hva som kan finne på å dukke opp. Jeg benytter selv en 375H&H og trives med den, men om Trapperman skal kjøpe seg en DR i .450/.400, så vil en enkeltskudsrifle i 375H&H strengt tatt få et veldig likt bruksområde. Ang jakt etter DG med enkeltskudsvåpen er jeg helt enig med Trapperman, du skal kunne stole på at PH har ildkraft nok til å stoppe et angrep. Det er en ting PH`ene understreker voldsomt, det aller viktigste ved DG jakt, er at det første skuddet sitter der det skal. Om det gjør det, så er alt annet sekundært, da vil dyret normalt dø innen noen få minutter. Om dyret skulle få det for seg at et angrep er på sin plass etter å ha fått et skudd, ja da bør du skyte det du er kar om. Med litt trening har jeg sett flere skyte svært raskt med nettopp Ruger No.1. Har også lest om enkelte PH`er som ikke er så begeistret for jegere som kommer med ei boltrifle med fult magasin, for så å ukritisk levere det første skuddet, nettopp fordi de har så mange skudd i magasinet. Jevnt over vil en jeger med bare et skudd i rifla sikte litt mer nøyaktig.

Link to comment
Share on other sites

Joda, selvfølgelig kan man ta med seg et par rifler, men veldig praktisk er det gjerne ikke. Med mindre du jakter et sted som kanskje mest minner om en dyrepark, og de stedene finnes i Sør-Afrika, så er det en vesensforskjell på å være på jakt – og å shoppe på Cabelas. Det betyr for eksempel at når du jakter eland så kan du komme over en flott steenbok, eller omvendt. Da er naturligvis det beste å ha et våpen som er egnet til det meste.

 

Jeg er enig i at det ikke er uforsvarlig å skyte eland med en 300 WM og 200 grs. kule. Mitt poeng er at dette likevel ikke er mer enn man strengt tatt bør ha, og at 375-en vil være vesentlig bedre. Selvfølgelig tåler elanden ikke et godt treff med ei 200 grs. 30-kule. Den tåler ikke et godt treff med en 140 grs. 6,5 heller for den saks skyld. Men under praktisk jakt så hender det dessverre, og ikke så rent sjelden heller, at det også blir noen mindre gode treff. Da er det poeng å ha marginene på sin side. Det sikkert også derfor at den kanskje fremste eksperten på dette, Kevin”Doctari” Robertson i ”The perfect shot”, anbefaler 375 eller 9,3 med min. 286 grs. kule til eland.

 

At 450/400 har vært favoritt til plainsgame og allround jakt stemmer rett og slett ikke. Verken før eller etter 375-en kom. Jeg tror heller ikke det er dekning for å si at 375 er noen favoritt som allrounder på PG, i hvert fall ikke om man med dette mener hva som faktisk blir brukt. Derimot har jeg til gode å møte noen afrikanske jegere som ikke nikker anerkjennende til 375-en som allrounder.

 

Jeg tror likevel ikke det har så mye for seg å diskutere favoritter, og i så fall bør dette begrepet presiseres, men heller å holde seg til realiteter. 450/400 er rett og slett overkill på alt PG og med gjennomgående krum skytebane. Dette er derfor lite egnet og det er enkel fysikk. I tillegg kommer en rekyl som veldig få behersker godt, og at det er ukurante kaliber som er kostbare i bruk og med mindre utvalg av kuler osv. At noen vil bruke dette likevel er naturligvis greit nok, akkurat som noen vil jakte med bue, pistol og svartkruttbørser osv. Men objektivt vurdert er ikke 450/400 noe godt valg for PG.

 

Jeg er heller ikke helt enig i at en 375H&H enkeltskuddsrifle strengt vil få et veldig likt bruksområde som ei dobbeltrifle i .450/.400. Den siste børsa vil først og fremst være egnet til bøffel og oppover, og den vil ha klare begrensninger på skuddhold. Den vil være dyr i bruk og jeg tviler på at mange vil trene så mye med ei sånn børse at de vil skyte riktig godt med den. Denne børsa vil med andre ord få et meget smalt bruksområde.

 

Ei enkeltskuddsrifle med en god kikkert i 375 derimot, vil være en meget bra allrounder med få, om noen begrensninger. Jeg kan heller ikke forstå hva man for denne børsa vil oppnå med å velge en 300 WM fremfor 375, annet enn mindre rekyl og en noe flatere kulebane. Dette har jeg kommentert ovenfor, og trenger vel ikke å gjenta argumentene her. Kulebanen betyr ingenting i praksis. Rekylen derimot er viktigere. Hvis den ikke beherskes tilstrekkelig bør man holde seg unna. Er man ikke fortrolig med rekylen fra en 375 kan imidlertid mye tyde på at skytteren også ville være mer tjent med en 30-06 – framfor en 300 WM. Men det blir som sagt en annen skål. Det samme gjelder egnetheten til enkeltskuddsvåpen på bøffeljakt, som jeg også skal la ligge.

Link to comment
Share on other sites

Du glemmer at jaktmetodene og hvordan jakten ble gjennomført på starten av 1900 tallet skiller seg ganske mye fra dagens afrikajakt. Jeg sa aldri at .450/.400 var en favoritt til plainsgame jakt, men at den var en favoritt alroundpatron. Med dette mener jeg at den fungerte tilstrekkelig på B5 om en skulle snuble borti en slik, under jakt på mindre dyr. På den tiden var det ingen gjerder, og du kunne fort finne på å møte B5 dyr. Kulebanen er helt riktig dårligere enn en .375H&H, men det bør ikke være noe problem å treffe en impala på 150m med optikk på børsa. Min lille erfaring fra jakt i Sør Afrika er at jeg ikke skjøt på lengre hold enn nettopp 150m. Rekylen er på ingen måte betydelig værre enn en .375H&H, noe værre ja, men ikke betydelig. Når det kommer til priser på komponenter, så er det ikke så store forskjellen på komponenter til .375H&H og .450/.400NE. Dette ender til slutt opp i en umulig diskusjon, siden kalibervalg i bunn og grunn er smakk og behag. Alle nevnte patroner vil kunne benyttes på nettopp eland, 2 av dem vil også med hell kunne benyttes på B5, dette er hva lovverket der nede sier. Ingen av dem er perfekte på duiker eller steenbok. Dine småspydige kommentarer om dagens afrikajakt skal jeg la stå ubesvart. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville gått for 375 HH, har selv en 375. Har også en 308w, synes det blir for likt med en 300...

Kjekkere med en som har tunge kuler og lager store hull :mrgreen::mrgreen:

 

Om du har lyst på begge kaliberene så kjøp begge to :mrgreen:

 

Det viktigste er å skyte mye første årene med kaliberet og bli kjent med det og kulebane. Det vil koste noen kroner men er hvert hver en krone, tenk ikke på om det koster 10 eller 15 kr kula, forskjellen er liten i løpet av året.

Link to comment
Share on other sites

har et par andre alternativer.

 

338 ultramag og 375 ultramag

selv har jeg 375rum både kraft og flat kulebane.

skyter en 270gr barns x i 940m i sek.

har montert lyddemper på denne. så rekylen er som en litt hard 3006.

skyter samlinger på rundt 3 cm i diameter på 200m

kikkert på riflen er Nicon 4-16 x 50 med mildot.

Link to comment
Share on other sites

Begge disse patronene som nevnes her er jo bare noen oppjassa standardpatroner, der en har et merkelig ønske om ekstra høy hastighet og dertil stor kjøttødeleggelse..... Men, det er bare min mening da..... :roll:

 

Her vil jeg tillate meg å være uenig med deg kammerherre (ihvertfall når det gjelder 375 kaliberet)

 

375 H&H ble ladet til ca 820 mps med 270 grn kule mens jeg benyttet dette kaliberet.

375 Ruger lades til ca samme hastighet (825).

Da jeg jaktet med 30-06 ladet den jeg til ca 820 mps med 180 grn kule.

Så her har ihvertfall jeg stort sett beholdt samme utgangshastighet, forskjellen ligger i kulevekt og tverrsnitt.

 

Effekt på vilt (skuddtegn og fluktstrekning) er betydelig bedre med 375 enn 30-06.

Kjøttødeleggelse er ihvertfall ikke værre i 375 enn 30-06, heller mindre.

 

Så til generell storviltjakt mener jeg (basert på egen erfaring) at 375 H&H / Ruger er et ypperlig kaliber.

Kunne en greid seg med noe mindre...selvfølgelig, men her er det at gleden ved å kunne velge kommer inn :D

 

(300 WM har jeg ingen erfaring med, og skal avstå fra å kommentere den.)

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om du ikke leste litt raskt nå seawolf :wink: Jeg er en stor tilhenger av 375H&H! Disse kaliberne jeg IKKE liker, er derimot dem jeg refererte til, og det var 375RUM og 338RUM. Disse er nettopp det jeg beskriver, oppjassede høyhastighetspatroner. Det RUM viser til er jo en 375RUM, som sender en 270grs kule avgårde i 940ms........ Må få presisere at disse patronene har gode egenskaper til andre bruksområder, men etter mitt syn dårlig egnet til jakt.

 

 

 

 

Begge disse patronene som nevnes her er jo bare noen oppjassa standardpatroner, der en har et merkelig ønske om ekstra høy hastighet og dertil stor kjøttødeleggelse..... Men, det er bare min mening da..... :roll:

 

Her vil jeg tillate meg å være uenig med deg kammerherre (ihvertfall når det gjelder 375 kaliberet)

 

375 H&H ble ladet til ca 820 mps med 270 grn kule mens jeg benyttet dette kaliberet.

375 Ruger lades til ca samme hastighet (825).

Da jeg jaktet med 30-06 ladet den jeg til ca 820 mps med 180 grn kule.

Så her har ihvertfall jeg stort sett beholdt samme utgangshastighet, forskjellen ligger i kulevekt og tverrsnitt.

 

Effekt på vilt (skuddtegn og fluktstrekning) er betydelig bedre med 375 enn 30-06.

Kjøttødeleggelse er ihvertfall ikke værre i 375 enn 30-06, heller mindre.

 

Så til generell storviltjakt mener jeg (basert på egen erfaring) at 375 H&H / Ruger er et ypperlig kaliber.

Kunne en greid seg med noe mindre...selvfølgelig, men her er det at gleden ved å kunne velge kommer inn :D

 

(300 WM har jeg ingen erfaring med, og skal avstå fra å kommentere den.)

Link to comment
Share on other sites

Beklager ærede kammerherre, her var jeg både uoppmerksom og uærbødig.

Burde jo husket at du ikke har de holdninger jeg så feilaktig tilla deg...:oops:

Leste nok ikke innlegget fra RUM, og trodde derfor at vi fortsatt snakket om 300Winmag og 375 H&H...

DA, er vi imidlertid enige :)

Link to comment
Share on other sites

Begge disse patronene som nevnes her er jo bare noen oppjassa standardpatroner, der en har et merkelig ønske om ekstra høy hastighet og dertil stor kjøttødeleggelse..... Men, det er bare min mening da..... :roll:

 

På dette punktet er vi enige og. :-)

Link to comment
Share on other sites

Helt enig i den. Jeg hadde en 375Wea en stund, en H&H som er blåst ut til å ta mer krutt. Omtrent 100m/s øket hastighet. Helt unødvendig! Kulebanen blir marginalt mer flat, man øker avstanden der man må begynne å skru kikkert/forlegge siktepunkt med noen helt fattige få meter, man øker kjøttødeleggelsen og rekylen, og ofte dybdevirkning. Jeg synes faktisk at Weatherby sin kreasjon er blant de mer fornuftige i klassen, fordi man kan skyte H&H patroner i den om man må. Men, jeg har H&H nå, og vil ikke bytte den inn i en 375 på stereoider. Da heller noe i 400 klassen. Men smaken er som baken, god! :D

Trådstarter, skal bli fint når du poster bilder av prøveskytingen av den nye børsa di :wink:

Link to comment
Share on other sites

Valget for kaliber i Ruger No.1 er tatt @Skaubjønn. Det blir ikke verken 300 WinMag eller 375 H&H, men tusen takk for alle innspill :)

Det kaliberet jeg velger er: viewtopic.php?f=31&t=57179

 

Har alltid vært tilhenger av gode gamle kaliber. Tenker denne duger til ønsket vilt.

PS: Elan er ikke på ønskelista :mrgreen:

 

Bjørn.

 

Ahhh nydelig! Jeg har 30R Blaser i drillingen min, det er vel omtrent likt som erverdige 300 H&H

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...