Jump to content

kal. 375 H&H Flanged magnum Nitro express.


flanged

Recommended Posts

Vanlig 375 H&H amo er jo rundt 50 kr smellen. Dette er den 375 med flens beregnet på brekkvåpen dette?. Nå tipper jeg bare, men den er sikkert dobbelt så dyr?. De har vel funnet ut at folk med dyre og flotte brekkvåpen har råd og er villig til å betale mye før amo'n.

Link to comment
Share on other sites

Kynmaco lager ammo, Ragnar Hansen importør. Men lett å lade selv av den til eget bruk. Bra med hylser som Bertram og Horneber . Hvem vet kanskje Hornady kommer med hylser og ammo senere hvis etterspørsel tilsier det . De har jo .450-400 , .500 NE og min favoritt som jeg har i en Ruger nr 1 .450 NE 3.25 inch .

 

John Taylor skrev bra om .375 flanged og han likte den veldig godt. En veldig bra patron som med dagens komponenter er bra .

Link to comment
Share on other sites

Du Bjørn, du går jo med planer om en rifle i .450/.400NE også, kjøp et ladesett samtidig! :D Det sparer du inn på kun få skudd når vi snakker om disse to patronene her. Ladesett varer leeeenge, så når du først har fått det i hus forer du bare på med nye diesett ettersom du bytter våpen. Mye bedre å investere i dette enn å få noen til å lade for deg. De færreste gjør dette gratis, samtidig som du da har full kontroll på din egen ammunisjon. Begge disse patronene vi snakker om her er lavtrykkspatroner, som strengt tatt må sies å være perfekte for en nybegynner. (Nybegynner innen hjemmelading). Det er strengt tatt galskap for "vanlige" folk å skulle basere seg på å kjøpe ferdig ammunisjon til denne typen patroner.

Link to comment
Share on other sites

Det å lade store lavtrykkshylser med moderne krutt er ikke så beint fram som man tror..

Det er kort vei til for lavt trykk også, med dårlig hylsefylling blir det også skummelt..

 

Dersom man skal lade Nitropatroner, og spesielt i brytevåpen, så skal man sørge for å ha lest "Shooting the british doublerifle" av Graeme Wright. Dette er en australier som har testet veldig mye ladninger til de gamle britiske patronene med moderne krutt. Han har også en god del teori om hvordan man arbeider opp trygge ladninger.

Les den, og les den en gang til, og så begynner du!

 

Nå skal det sies at nettopp .375 mag flanged har et like moderne design som 9,3x74R, som er kurant å lade - vanlige middels raske riflekrutt er fine, N140-N150, Norma 202 og 203B burde fungere med 300grs kulene?

 

Lykke tii med et flott klassisk kaliber!

 

PS: Med de prisene på ammo har du igjen investeringen i ladesettet på andre pakka tenker jeg... For meg er det en helt fjern tanke at man ikke skal lade selv :D

Link to comment
Share on other sites

Det er bare delvis riktig..

Dersom du lader til et brekkvåpen, på oppgitte ladninger som andre bruker, og vil være litt ekstra forsiktig i tillegg, så er man ute "å sykler" ganske fort når det gjelder nitro-patroner.

 

For oss som har ladd en stund er det egentlig ingen stor kunst?

 

Dette med at høytrykkspatroner er skumlere har du helt rett i. Dette gjelder spesielt .338 Edge, som er noe du burde overlate til oss andre, så det ikke går galt! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Du mener ikke seriøst at du nå vurderer å kjøpe ferdig ammo til denne patronen?? Før du i det hele tatt kan ta med ei slik rifle på jakt har du sikkert skutt 100 skudd med den. Må jo bli litt kjent og kamerat med rifla også. :D Da snakker vi altså om rett under 8000,- for disse treningsskuddene. Et ladesett koster ca 3000,- , komponentene koster ikke mye, så igjen, løp og kjøp ladesett! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er mange gode grunner til å lade selv. Én av de viktigste er at det er moro! Og når lade-stunden avsluttes med besiktigelse av flotte, grovkalibrede patrober og en liten konjakker blir det det man kan kalle en hyggelig kveld :winke1:

 

Og så sparer man jo mye på det. Og kan skreddersy patronene til egne preferanser. Og kan lage treningspatroner med redusert ladning, for oss som trenger litt tilvenning til rekylen.

 

Hilsen en med .750H&H

___________________

 

(dvs 2 rifler i .375H&H)

Link to comment
Share on other sites

Dersom du handler komponenter hos Trond Alvestad (Hjemmelading, Glimrende sjappe)

kan du lade patroner til ca følgende kostnad :

 

Treningsammo med 300grn Hornady kule:

 

Hylse: Kr 7,-

Kule: Kr 5,7

Hette: Kr 0,4,-

Krutt: Kr 2,6,-

Totalt: Kr 15,7

 

Jaktammo med 300 grn Oryx

 

Hylse: Kr 7,-

Kule: Kr 13

Hette: Kr 0,4,-

Krutt: Kr 2,6,-

Totalt: Kr 23

 

Jeg har tatt utgangspunkt i at hylsene kan brukes 5ganger og beregnet kruttet etter ca maksdata i 375h&h på Vihtavuori sine sider. Har ellers ingen kunnskap om kaliberet du vil anskaffe deg, men jeg måtte regne litt på det av ren nysgjerrighet :D Du har vel spart inn kostnadene til et ganske ålreit ladeutstyr iløp av et par turer på skytebanen skulle jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Bare en tanke fra en som ikke har ladet til dobbeltrifler. Hvordan er det med samskyting? Er det lett å få til eller kan det bli mye prøving og feiling for å få løpene til å samskyte?

Greit nokk at patronene er greie å lade, men det kan vel bli litt mye for en nybegynner om man ikke vet hvilken kule løpene er regulert for. Eller?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...