Jump to content

eie av to våpen i samme kaliber. tillatt?


rifleman1981

Recommended Posts

Hei alle sammen.

 

Er det noen av dere som har erfaring med å søke om tillatelse til å eie våpen man allerede har et av i samme kaliber?

 

Lurer på å kjøpe et våpen til et prosjekt. Det er snakk om et våpen som etter ombyggingen kommer til å prestere i tråd med storviltkravene. Med andre ord så får jeg da to våpen i samme kaliber men med to ulike bruksområder. Men så var det å overbevise politiet om dette da... For bruksområdene blir jo ikke ulike før ETTER våpene eventuelt havner i min eie.

 

Noen som har tanker/ideer om dette?

Link to comment
Share on other sites

Det er dokumentasjon/sannsynligjøring av behov som avgjør hva du får kjøpe, ikke hva slags kaliber børsa har.

Antar du skal skremme 30-30 opp i nok fart til å klare storviltkravet (så annonsen din:-))

Link to comment
Share on other sites

heisann

 

wow, det var raskt :-)

 

ok, flott å høre at det er mulig. hehe, ja planen er nok å speede opp 30-30'en. planer om å bruke den på hjort. har tenkt å få på et 26" løp, nye stokker ++

 

skal faktisk flytte til Oslo om to mndr, så da må jeg skynde meg litt skjønner jeg. bor på landet nå.

 

en ting til, å bestille løp fra utlandet, går dette greit eller må man søke om det og?

Link to comment
Share on other sites

Titus

 

Bor ikke i Oslo nei. Men litt tilbake til saken - hvorfor skal man ikke f.eks kunne ha 2 børser i samme kaliber? En til jaktfelt, og en til jakt? Har de noen rasjonell begrunnelse?

 

Hvorfor skulle en få JA til 6,5x55 pluss en i 308, men NEI til 2 stk i 6,5x55 ? :roll:

 

Flytt på landet! :D

Link to comment
Share on other sites

Titus

 

Alternativet til deg er kanskje at du velger ei børse med enkelt løpsskifte-sytem? Da søker du først på børse, og deretter, om du ønsker deg et litt annet kaliber, dvs ny pipe med annet kaliber - om "våpendeler". (forøvrig en billigere søknad også.)

Link to comment
Share on other sites

Alltid kjekt å ha med en reserve rifle på jakta. Trasig å få både rifla og jakta ødelagt hvis en er uheldig å tryner skikkelig i steinura med rifla. Jeg hadde en rifle i kaliber 30-06 fra før når jeg søkte om en rifle i nesten det samme kaliber nemlig 308W. Begrunte søknaden med at jeg hadde et stykke å reise før jeg kom frem til storviltområdet hvor jeg jakter, og at jeg hadde behov for å ha med meg en reserve rifle. Gikk greit å få søknaden godkjent da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...