Jump to content

Vi lager biltong


Fanten

Recommended Posts

Det er sikkert mange her på kammeret som har hatt gleden av å nyte biltong og en kald øl, etter en lang, varm dag på jakt i sørlige Afrika. Jeg har fått fullstendig "dilla" på denne delikatessen, og har lenge gått og grublet på å forsøke dette selv. Så, for noen uker siden ble det bestilt biltong-kabinett, samt egnede krydderblandinger, fra Sør-Afrika. http://www.biltongmakers.com/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Og endelig! I går kom det lapp i postkassa om at pakken kunne hentes på postkontoret.

2lxeaa9.jpg

Hmmm..... IKEA-konsept...

Men det var bare å sette i gang. Først få en oversikt over alle deler.....

zyarl5.jpg

Så litt amatørmessig ut ved første øyekast, men så noe bedre ut etter montering.

2lv0k8w.jpg

Dette kunne jeg sikkert ha laget selv, men antagelig veldig lite å tjene på det. Hele herligheten, inklusiv 1kg krydder, kom på ca kr 2000.

Skapet er laget i plast, med utsparinger for å gi god luftgjennomgang. I bunnen, under et slags "gulv", er det montert en lampe for 40W lyspære. Dette for å gi rett temperatur og sikkert bidra til luftgjennomstrømning.

I morgen blir det en tur i kjøttdisken på Meny!

Fortsettelse følger!

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg litt usikker på hva du egentlig har spist?.... Biltong har ingenting med spekepølser å gjøre, og den finnes i utallige kryddervarianter. Men en ting har de til felles, de jeg har smakt; de er saltet, dog i mer eller mindre grad.

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen: da er det beef biltong du har spist fra okse smaker ikke noe!!skikkelig biltong av kudu,eland og andre antilope arter er dyppa i krydderblanding og salt og smaker helt nyyydddelig! :mrgreen: er nasjonalretten omtrent i rsa!

 

 

Dette har jeg og spist MYYYE av.. Sinsykt godt..

Savner tilbake allerede jeg..

Link to comment
Share on other sites

Biltong er strengt tatt tørket (rent) kjøtt, og ikke pølse. Det du har kjøpt og kaller spekepølse, er droëwors - atlså tørket pølse. Biltong er nydelig, også storfe - beef - etter min smak, og det er ganske lett å lage selv.

 

Mitt råd er å ikke kutte kjøttet i for tynne strimler. Kutt ca. fingertykt og ikke tørk det for mye. Det er best når det har en ganske myk kjerne, synes jeg... Men naturligvis smak og behag dette.

 

Lykke til, Fanten, og hold oss oppdatert!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også smakt disse ferdig-pakkede variantene man får kjøpt de fleste steder hvor turister ferdes. Men biltong må kjøpes hos slakteren, eller i kjøttdisken i en velassortert kolonial. Eller som Shadob sier, langs veien. Og de fleste steder jeg har handlet, har de maskiner som kutter den i passende biter for deg. Selv foretrekker jeg storfe, og gjerne med en krydderblanding hvor chilli er en vesentlig ingrediens. Grunnen til storfe, er rett og slett fordi viltkjøttet blir litt for tørt/magert for meg.

Jeg nevnte chilli, men det viktigste krydderet i all(?) biltong, er koriander. Mye koriander!

Link to comment
Share on other sites

"kjøpes hos slakteren"

 

Og hvilke slakt får de?

 

Jo - noe vi (eller andre) har skutt - som har ligget "usprettet" under en busk i 8 t - i en ganske så "møraktig temperatur).

Og slaktet - med hundredevis av STORE fluer - som spisegjester :) - og deretter slengt opp i en pick-up, og hengt på en kjøler (i beste fall :) ).

 

Og allikevel - smaker biffene og biltongen godt.

Uten at vi blir dårlige.

 

Derfor har jeg mistet litt troen på de som forteller meg at hjorten ikke bør ligge mer enn x antall timer uflådd/flådd.

 

Og i tillegg skremmer meg med at jeg ikke må slikke av fingrene - som har et belegg av litt rå kjøttdeig - når jeg lager karbis eller lignende.

Link to comment
Share on other sites

Har også en mild forelskelse for biltongs (forøvrig også det meste annet tørketkjøtt) etter at jeg fikk smake det donner stilte som premie på Desembertreffet på St. Olavs før jul. Har en trivelig kar fra Namibia i klassen min, som har tatt med noen forskjellige typer med fra sommerferie hjemme, som etter sigende skal være på tur hit i posten. Gleder meg som en unge som venter på neste luke i adventskalenderen!!

Link to comment
Share on other sites

 

Og hvilke slakt får de?

 

Jo - noe vi (eller andre) har skutt - som har ligget "usprettet" under en busk i 8 t - i en ganske så "møraktig temperatur).

Og slaktet - med hundredevis av STORE fluer - som spisegjester :) - og deretter slengt opp i en pick-up, og hengt på en kjøler (i beste fall :) ).

 

Og allikevel - smaker biffene og biltongen godt.

Uten at vi blir dårlige.

 

Ingen tvil om at mange har blitt en smule hysteriske når det gjelder mat og hygiene.

I 2006 besøkte jeg en kompis i Maun, Botswana. Etter noen dagers jakt i Ghanzi, lastet vi pick-upen med ca 100-150 kg assortert viltkjøtt. Kjøreturen tilbake til Maun tok noen timer og temperaturen var mellom 30-35 grader. Vel fremme, ble kjøttet hengt opp utendørs med fluenetting rundt. Dagen etter skjærte vi opp ca 25 kg til biltong, la det i krydderblanding noen timer, sprayet med balsamico og hengte det opp utendørs, men dog i skyggen. På ca 1000 m.o.h. og i utkanten av Kalahari, blir lufta ganske tørr og biltongen tørket meget fint. Det som overasket meg mest, var at fluene lot kjøttet i fred. I følge min kompis, skyldtes dette balsamico'en. Biltongen ble meget bra og ingen ble dårlige av den.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært en tur på Meny. Handlelista inneholdt flatbiff av storfe, balsamico, worchestershire sauce og en kald øl. (varm dag og da er kald drikke viktig.... 8) )

En flatbiff på 3,2 kg ble skåret i passende strimler, 1-2 cm tykke.

 

2ykmg6q.jpg

Så ble hver strimmel rullet i krydderblanding og stenket med en blanding av balsamico og worchester, 1 del worchester og 3 deler balsamico. Deretter ble hele herligheten satt i kjøleskap 3-4 timer for å godgjøre seg.

 

23rpswl.jpg

 

Når kjøttet hadde fått tiden sin i kjøleskapet, ble hver bit tørket med kjøkkenpapir, tredd på en kjøttkrok og hengt i kabinettet. Det å tørke av all fuktighet er meget viktig for å unngå mugg.

 

23mvk2q.jpg

 

Dette SER jo riktig bra ut!

 

2cy4ok5.jpg

 

Da er det bare å smøre seg med tålmodighet, men om 3-4 dager bør det være mulig å smake.

Link to comment
Share on other sites

På farmen vi holder til produseres det ca 8 tonn med biltong og drywurs pr sesong!beste biltongen lages av vilt og min favoritter er eland,kudu,impala og oryx!.Pleier å skyte noen impalaer de første dagene for biltong!! slik at det er godsaker utover høsten og våren! :mrgreen:

71791272.jpg

mitt lille private tørkeri med snadder :wink:

Utrolig godt som turproviant under hjortejakta!!

Link to comment
Share on other sites

En liten oppdatering...

Har sjekket biltongen daglig og alt har sett greit ut. Men har registrert at det tørker svært sent. Så i dag morres... 80% av kjøttet hadde mugg. :cry:

Muligens vel optimistisk å prøve seg på biltong med det været vi nå har på østlandet, men det måtte bare prøves! Det lille som er igjen ser meget bra ut, men tror jeg drøyer neste forsøk til en årstid med tørrere luft. Et par dager til på det som fortsatt ser bra ut, så blir det prøvesmaking med påfølgende rapportering.

Link to comment
Share on other sites

Du har nok et poeng der, Donner. Jeg tror det, samt særdeles fuktig luft og overfylt kabinett, gjorde at resultatet ble som det ble. Tror jeg gjør et nytt forsøk med betydelig mindre kjøtt, rundt 1 kg kanskje....

Men i dag ble det prøvesmaking på det som var igjen. Og ja, det VAR biltong! Faktisk ganske god, om jeg skal si det selv. Og familien var tydeligvis enig, for halvparten forsvant på 10 min. Fikk så vidt berget litt, som jeg skal nyte i kveld til en duggfrisk. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

En liten oppdatering....

Måtte jo forsøke en gang til, men nå med noen små forandringer. Først ble kabinettet flyttet til et sted med bedre lufting (til stuen faktisk, hvor verandadøren stort sett står åpen på dagtid), og så en mye mindre mengde kjøtt, ca 1 kg. Jeg brukte denne gang kun chilikrydderet, og var samtidig mye rausere med krydringen.

I dag var det tid for prøvesmaking. Jeg hadde med vilje skåret kjøttet i litt varierende tykkelse, for å få forskjellige varianter av tørking. Jeg liker det litt mykt i midten, mens kona foretrekker type steinhard. Og dette ble en ubetinget suksess! Her må det handles mer kjøtt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...