Jump to content

Tofot for sittende skyting


Timber

Recommended Posts

Jeg er 179 cm høy, og da passer den på 13,5-27" glimrende til sittende og knestående skyting. Ville ikke hatt den lavere (feks 25"). Når jeg sitter på stolsekk blir den litt lav. Kan også skyte "halvt" liggende med den, altså med venstre bein trukket opp slik at jeg ligger på låret. Litt vanskelig å forklare dette :D. Ett lite minus med denne modellen synes jeg er at det ikke er hakk(notches) som beinet låser i når det trekkes ut. Det er det på den nyeste Harrissen på 9-13".

 

Har i tidligere innlegg her på forumet lest at den på 6-9" passar best på bane, mens den på 9-13" er best i terrenget. Som sagt har jeg den på 9-13", og syntes det gikk helt greit å bruke den på baneskyting. Jeg ville Ikke kjøpt uten vugge selv om de er endel billigere.

Vet ikke om det er så lurt å skrive det her, men handler du fra Jay's på Ebay skriver de ned prisen til under 200,-. :D

Står endel om tofot under emnet Tofot Harris eller Norma?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg har i likhet med posteren over en Stoney Point som brukes mye på bukkejakten. Denne gir ikke samme fjellstødige "anlegg" som når jeg ligger med Versa-Pod, men den er utrolig fleksibel og fungerer godt til kombinert snik- og posteringsjakt. Samtidig er det kjekt at den er lett å løsne fra riflen ved transport/sniking ifht en sitteversjon av en "skikkelig" tofot. Det eneste minus er vel at den har rykte for å gå i stykker i "Y"-delen som binder sammen benene med festet mot riflen. Min holder fint; men jeg har vært ganske forsiktig med den. Kommer i hvert fall å bruke denne på bukkejakten igjen i år.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips. Vurderer å bestille denne stoney point-saken.

 

Men jeg har tidligere hatt en tofot med tilsvarende patent på lengdejustering, altså at man må vri på beina for å justere dem. Kunne virkelig tenkt meg en patent hvor man heller trykker inn en knapp el., slik som på harris-tofoten.

 

Ulempen med skru-patenten er at de kan knirke, og at det er upraktisk...

 

Fungerer dette bra på stoney point, eller har det samme svakhetene som jeg tidligere har opplevd?

Link to comment
Share on other sites

Ulempen med skru-patenten er at de kan knirke, og at det er upraktisk...

 

Fungerer dette bra på stoney point, eller har det samme svakhetene som jeg tidligere har opplevd?

Min knirker ikke, hverken ved anlegg eller justering av benlengde. Klart, man må jo ta det rolig da; men jeg har justert lengde på denne med rådyr gående og beite 20ish meter fra meg flere ganger.

 

En annen fordel er at raske småjusteringer av "lengde" kan gjøres ved å dra benene litt nærmere hhv fra hverandre uten å justere selve lengden. Dette kan gjøres sittende med en hånd mens du har kontroll på riflen og godt anlegg/ ser gjennom siktet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Ole:

Var å testet denne på Winge våpen:

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=1026" target="_blank

 

Helt fantastisk patent, men den er ikke festet i rifla, som jeg vil ha :roll:

 

Min erfaring med denne patenten er at det kreves endel tørrtrening før en drar den med seg på jakt. Jeg fikk låne en slik av en kamerat på post, hadde da ikke noe erfaring med den fra før. Følte at det ble veldig klønete når jeg skulle regulere. Ble fort til at jeg viftet mye med børsa pga ufrivillig mye justering da jeg trykket på håndtaket. Likte heller ikke at den ikke var festet til børsa, eller festet kun med gummibånd over pipen. Min korte erfaring. Har nå kjøpt Stoney Point. Lett, fast i børsa og som flere påpeker: Kan regulere høyden ved ut og inn på beina. Ulf Lindroth viser det ganske enkelt i ene filmen han har. Han og flere andre av "de store" revejegerne sverger visstnok til Stoney Point.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg ser ikke på meg selv som så veldig lav heller, så da bør det gå greit :)

 

Hvordan er den festet egentlig? Har prøvd å søke litt rundt, uten å se noen god illustrasjon. På rifla mi er reimbøylene skrudd rett i stokken, så vil jeg få festet tofot-feste på en enkel måte?

Link to comment
Share on other sites

Det bør gå fint, det ja. Når du fjerner reimbøylen, sitter du igjen med en sånn som ligner på denne: http://allencompany.net/media/catalog/p ... e_1410.jpg (Hva heter denne på norsk, egentlig?)

 

På denne "skrua med hull i hodet" fester du adapteren til tofoten, dette er godt forklart på Stoney Points nettsider. Denne: http://www.wingevapen.no/productimages/ ... 0Bipod.jpg

Denne adapteren vil alltid sitte på våpenet, og tofoten klikkes raskt fast. Jeg er svært fornøyd med systemet, veldig fleksibelt.

Link to comment
Share on other sites

Har denne sittende varianten jeg og. Var med to fester slik at jeg kan bruke den på to rifler. Har prøvd den èn gang på skytebanen, og det ble med det.

 

Veldig kjekk sak egentlig. Kjapt å få på tofoten, og det er ikke umulig å skyte bra med den. Problemet mitt er at den har blitt liggende igjen når jeg har gått på jakt. Hadde tenkt å bruke den på posteringsjakt, men det har blitt lite av det, og da jeg skiftet stokk på veslerifla, var det uten reimfester. Vet ikke om jeg tør sette det på, for med mine ti tommeltotter, blir det sikkert rimelig skjevt... Men får vel krype til korset og gjøre et forsøk...

 

Det er for øvrig reimfeste på tofotfestet, så det går an å ha på reim likevel.

Link to comment
Share on other sites

Har testet ut Stoney Pointen nå i ca et halvt år, både på hjort og rev.Topp sak, liker at den sitter fast når den skal være fast og kan fort taes av når jeg vil ha den av og at dette gjøres i et kjapt grep. Kan anbefales på det varmeste.

Justere høyde gjør jeg på to måter og den er topp både fra bakken og fra stolsekk.

1. Når jeg sitter meg ned (enten på bakken eller på stolsekk) regulerer jeg høyden så den passer i ønsket hovedretning.

2. Når dyret kommer fra en annen retning enn jeg har børsa pekende. (Noe dyr alltid gjør) Justerer jeg høyden ved å ta beina lenger fra hverandre eller nærmere hverandre. Dette bør du tenke på når du grovinnstiller i det du setter deg ned. Du har og god vandring i Y-leddet, sånn at du kan tilte børsa ift hvordan beina havner på bakken.

 

Tofoten har et ankepunkt og det er at den kan knekke i Y-leddet, eller at metallbiten over der nappes ut av gummien.

Jeg har funnet ut at ved å teipe godt(mange runder) med f.eks elektrikerteip over Y-leddet og så godt opp på metallbiten, så blir leddet stivere og faren for at dette leddet knekker eller at metallbiten popper ut blir eliminert. Det er også lurt (før du teiper) å justere de to sekskantskruene som styrer hvor hardt det skal være å ta av tofoten. På min satt de for hardt og jeg følte jeg måtte røske og slite unødig. Fort gjort å justere ved å skru de to nevnte skruene litt ut eller inn så du finner din ønskede motstand.

 

Hvorfor noen velger å ikke øve med den på skytebanen skjønner ikke jeg. Har vært med meg flere ganger på skytebanen. God trening. Bommer jeg på banen, øker vel ikke sjansene for treff i skogen. Øv med utstyret du skal bruke mener nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...