Jump to content

22lr shotshells / hagel.


kruttgjøken

Recommended Posts

I og med at det er blyhagl i desse, så får du dei ikkje her til lands. Dei dukkar dog til tider opp på Qxl til "fantasiprisar" som ikkje akkurat samsvarar med bruksverdien.

Det er forøvrig ikkje desse som vert kalla trostehagl (det er haglpatronane i 9mm flobert). Desse vert i kalla "rat shot" - rottehagl og tiltenkt skadedyrkontroll med glattløpa gevær på korte avstandar, gjerne innandørs. Ved bruk i rifla løp vert hagla slynga ut til alle kantar på grunn av sentrifugalkrafta.

Link to comment
Share on other sites

Det penetrerer vel papir på ett par meters hold.. og du bør skyte det i glattløpet salonggevær. Ikke noe stort.

Den penitrere glatt et lagstelt på 20 m å..da får du en fantastisk stjernehimmel når du ligger i teltet å titter opp :D

~Det har jeg faktisk prøvd~

Link to comment
Share on other sites

haglepatroner i .22lr er ganske anemiske saker. Jeg har prøvd to varianter, en med 3 eller 4 BB hagl (4,5mm) liggende etter hverandre i hylsa, og en med haglenr 12. reine blymelet...

I en 6mm glatt gir nr 12 greit skuddbilde for smågnagere ut til 6-7 meter. Totalt ubrukelig skuddbilde på to meters hold i rifle.

BB varianten har for få hagl til å være noe annet enn et rappkjefta luftgevær i mine øyne, jeg ser ikke helt bruksområdet.

På korte hold (innendørs?) er gjennomslagskraften såpss stor at den vil kunne skade møbler, i tillegg til at haglene er store nok til å rikkosjere ubehagelig godt. Igjen, forsåvidt grei samling på noen få meters hold i glatt løp. kanskje noe til dueskyting innendørs i lagerbygninger? Med skadefellingstillatelse naturligvis. Men jeg ville nok følt meg adskillig bedre med ei trostehagle i 9mm til slikt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt CCI shotshell på 15+ minker og noen rotter. Mink er kun kloss hold i hodet, og da er det effektivt. (Under en meter) Rottene skaut jeg på 5-6 meter med salongrifla og de daua ganske kjapt.

Mener å huske at de har ca 500 m/s i utgangshastighet og det er jo bra, men de taper seg fort da hagla er i størrelse 12.

Skal være ca 267 hagl i patronen.

Løpet trenger ikke være glattborret. Spredningen er jevn og fin i mine våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...