Jump to content

Tikka eller Remington


Gramzon

Recommended Posts

Jeg er for tiden på utkikk etter en rifle, men plages med å velge mellom Tikka T3 og Remington 700.

kaliberet blir i .308W.

 

Rifla kommer til å bli brukt mest på baneskyting det neste året framover, men kommer til å bli brukt i storvilt jakt.

 

helst skal prisen ligge på under 10.000,- kr.

Link to comment
Share on other sites

Er i nesten samme situasjon, men jeg skal ha 223. Og det blir vel remington 700 vtr på meg. Har kjent på tikka og, er ikke feil rifle det heller. Den er nok et bra valg vil jeg tro. Mange som har T3, så vil tru den leverer.

 

Har selv vurderer selv Remington 700 VTR, siden den kommer i .308, men jeg kommer meg ingen vei.

 

 

ingen som har erfaring fra begge sider som kan gi meg litt "inside information" om hvordan de forskjellige riflene oppfører seg?

Link to comment
Share on other sites

joda mange som kan svare og like mange som har svart en 100 ganger på dette spørsmålet dette er ikkje for å være sur men ment som en opplysning vennligst se på underforumet rifle og du vil finne mange tråder om desse riflene.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

ingen som har erfaring fra begge sider som kan gi meg litt "inside information" om hvordan de forskjellige riflene oppfører seg?

 

 

Hadde en tikka t3 supervarmint 223 , grei rifle, men ikke verdt prisen. solgte den og kjøpte en 700 sps tacktical 223, er mye mer fornøyd me den og den koster under det halve!! er strålende fornøyd no :D

Link to comment
Share on other sites

Har Tikka T3 light ss i 6,5 x 55 og Remington XCR Compact Tactical i .308win.

 

Begge disse er i mine øyne hendige våpen som kostet meg under 10.000 fra forhandler. Remingtonen har ca 50 cm tykt flutet løp og aluminiumsbeddet glassfiberstokk. Fin å skyte med på banen og grei å ta med på hjortejakt i kupert terreng. Noe oppgradert Remington.

 

Tikkaen er smekker og meget presis (den også) - klarer samlinger på 17mm s-s med Norma Oryx. Samlingene på min remington er også meget bra - har ikke målt/ skutt på papp enda.

 

Vil anbefale begge de ovennevnte våpen.

Link to comment
Share on other sites

Med Remington så vet man icke vad man får, det kan vara godt och det kan vare dårligt.

Med Tikka T3 så vet man att man får otroligt godt preicison.

För mig var valget otroligt nimt.

 

Sen synes jeg att T3 er en modernare riffel, då den har integrerete kikarklackar, medan Remingtonen egentligen är bäst egnet til obne riktemelder:)

Spormålet er hvorfor göres dere en riffel in 2000 talet som icke har integrerte baser?

 

Sen synes jeg nog att valget beror lite på hvad riffeln skall bruges til.

En baneskjutnings riffel där precisionen skall vare på top då er Tikka en stark kandidat.

Men för en jagt riffel där åtminstone jeg foreträcker fast magazin och att ladde den från ovan så kan absolut remington vara en starkare kandidat.

 

Håkan

Link to comment
Share on other sites

jeg går for en Remington 700 223 nå, ikke fordi jeg har noe imot tikka, men fordi jeg får en bedre følse med remington i skulderen enn tikka! og for att en kompis har en dønn orginal Remington 700 som går høl i høl! så for meg var det enklere å velge bøsje enn kaliber!

Link to comment
Share on other sites

Har inntrykk av at kvaliteten er jevnere på Tikkaen enn Remington.

Om du kjøper ny fra forhandler så få en børsis til å ta en inspeksjon.

Om maskinering eller toleranser skulle være helt på jordet så kan du jo reklamere.

Link to comment
Share on other sites

Med Remington så vet man icke vad man får, det kan vara godt och det kan vare dårligt.

Med Tikka T3 så vet man att man får otroligt godt preicison.

 

Leser gjerne en begrunnelse for dette utsagnet. Jeg er sterkt uenig med deg i dette, så fint om du kan gi noen eksempler for hvorfor f.eks. en Remington 700 Tactical kan være god eller dårlig rett ifra esken den blir levert i. Hva begrunner du dette med?

Mekaniske feil kan skje og menneskelige feil kan skje...med Remington OG med Tikka m.fl. At man ikke vet om riflen man får fra Remington er god eller ikke blir bare tull.

Militær og politi bruker Remington 700 til sine skarpskyttere i lang tid. Låsekassene fra 700, er etter mitt syn, suverene, og jeg ville aldri bygget en custom rifle på en Tikka kasse for å si det sånn.

 

Skulle jeg rangert 3 børser til rundt 10.000kr merket, ville listen blitt som følger;

1. Browning X-Bolt - Suverent avtrekk, super presis, konkurransebeddet, utmerket rekyldemping, bra finnish på syntetstokken og ellers en lett og hendig børse som krever minimalt med vedlikehold. Dette er en blodtrimmet A-Bolt der feil og mangler er luket bort og oppgradert.

2. Remington 700 Tactical - Suveren låsekasse, super presis, beste syntetstokken av alle disse tre, krever lite vedlikehold og tåler MYE. God, tung og presis pipe med rett ammo ift. riflestigningen, så er dette en super langholds rifle, men da burde Varmint utgaven vurderes også.

3. Tikka T3 Lite - Fattigmanns Sako, men mye for pengene også her. Perfekt til Norske og nordiske forhold, veldig presis og lett og hendig. Liker ikke syntetstokken på denne, så her ville jeg enten skiftet stokk, eller valgt en med trestokk. Ville ikke brukt denne i de større kaliberene, men er en veldig god rifle til og med 30-06.

 

Sånn blir nå listen min iallefall...vi er alle berettiget våre egne meninger og synspunkt så fyr i vei....

Link to comment
Share on other sites

Ganska enkelt, Remington har fler måndagar per vecka än vad Tikka har.

Det är en billigare bössa som är snabbare tillverkad, de spelar inte alls i samma lika.

Sen vet jag att de flesta hellre väljer en Remington, men det beror inte på kvaliteten utan helt enkelt för att de är påverkade av det faktum att remington lyckats militärt.

 

Dock så kvarstår ett antal fakta, och det är att Tikka Skjuter i allmänhet väsentligt bättre än en Remington, även om Tikkan inte är bäddad.

Tikkan har integrerade fästen, vilket är klart att föredra framför Remingtonens små fyra skruvhål.'

Tikkan är en stabilare låda som medger högre precision till mindre arbete än Remingtonen.

 

Kort sagt, vill du bygga en sniperrifle som platsar perfekt ihopa med en M1 Carbine och en Uniform från Vietnam eran så skall du självklart välja remington!

 

Håkan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...