Jump to content

kikkert for jakt og langholdskyting


Larven

Recommended Posts

Har fått tak i en tikka t3 supervarmint med GRS stokk, og går nå å ser på kikkert for å sette på denne saken... Ønsker forstørring opp mot 20-30 x , og kulekompensator som er enkel å bruke. Har kikka på zeiss, meopta og vortex.

Noen anbefalinger og gode råd ??

Link to comment
Share on other sites

Det var da voldsomt til forstørrelse.

 

Men du kan kikke mot

Schmidt & Bender PM II, antagelig det mest ultimate du får sånn sett.

IOR, En mer økonomisk variant. Gode klikk, men mange runder på tårnet. SuB klarer seg med 1-2 runder. IOR gir deg 5-7 runder. Mer å holde styr på.

 

Kjøp deg kikkert med CM klikk. (denne skal du gjenta til deg selv 10 ganger. SÅ går du tilbake og kikker på kikkerter en gang til.)

Link to comment
Share on other sites

Er litt i samme tenkeboksen.

Har begynt og helle litt til at det ikke er mulig og få både i pose og sekk her.

Mange av de gode langholdskikkene har ikke helt de ønskede egenskaper i skumring.

Samtidig tror jeg behovet for mer en 14x forstøring er forholdsvis lite, forutsatt at optikken leverer et klart siktebilde med god kontrast og skumringsegenskaper.

For min del heller jeg mot og kjøpe et sikte til langhold, og et til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Samtidig tror jeg behovet for mer en 14x forstøring er forholdsvis lite, forutsatt at optikken leverer et klart siktebilde med god kontrast og skumringsegenskaper. For min del heller jeg mot og kjøpe et sikte til langhold, og et til jakt.

 

Ja. Det er mange nok som er totalt forstørringsjunkier rundt om. Jeg var også en av dem, til jeg fikk se lyset :lol: Et sylskarpt godt bilde med 10x er mer verd enn 20x med alle tåkebankene på nordsjøen mellom deg og målet.

 

To sikter er selvfølgelig en mulighet. Men gode skumringsegenskaper får du med dyr optik, så det burde være mulig å kombinere. Hensholdt og SuB PMII får du i 3-12x50-56 med og uten lys. Det vil dekke behovet både på lange og korte hold. Samt behovet for å tømme lommeboka.

 

Når det gjelder IOR, og sikkert andre merker også, så er dorulleffekten påtagende. Det anbefales å kikke først. Jeg kjøpte en 2,5-10 i det håp at den skulle kombinere langhold og jakt. Men det viste seg at den i praksis var 4-10x, og det blir litt for mye for meg. Ensom postering på hjorten på kveldene går nok bra, men drivjakt blir ikke aktuelt.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er egentlig kvaliteten på VORTEX? Har tenkt litt på kikkert til samme bruksområdet selv, uten å måtte gjøre om for mye på familiebudsjettet. VORTEX'en har tilsynelatende mange aktuelle modeller til en fin pris, men er dette allikevel verdt penga?

Link to comment
Share on other sites

Noen hevder det. Andre igjen mener den er OK og ikke mer enn det. Jeg har kun erfaring med 2-7 versjonen av Diamondback. På 2X er den klar og fin. På 7X begynner den å få litt fargeavvik, men er relativt grei midt i siktebildet. Til bruk på 22LR vil jeg si den er optimal. Kveldsjakt er uansett ikke aktuelt med den.

 

De dyrere modellene bør selvsagt være bedre, men de har høyere forstørrelse, som igjen er vanskeligere/dyrere å få til ordentlig. Eneste måten å finne ut dette på er å sammenligne de aktuelle modellene, men det kan vel bli vanskelig, hvis du ikke vet av noen som har en.

Link to comment
Share on other sites

Swarovskin holder nok mål optisk, men har litt for lite klikk og gå på i høyden til og være en ideel langholdskikkert. Det har vel heller ikke retikel i første plan, og kansje heller ikke retikler som er veldig godt egnet for langholdsskyting.

Men for all del, fine jaktkikkerter.

Jeg for min del sikler mer på Zeiss Hensoldt 4-16x56.

Trenger en mer forstørelse kan en jo feks kjøpe en http://jaktfall.no/index.php?nr=90&case=4&id=1865&idkategori=854&kat_name=&prod_name=SIII%208-32x56%20CM,%20Kampanjepris!&startrow= til ren langholdsskyting i godt lys.

Link to comment
Share on other sites

Swarovskin holder nok mål optisk, men har litt for lite klikk og gå på i høyden til og være en ideel langholdskikkert. Det har vel heller ikke retikel i første plan, og kansje heller ikke retikler som er veldig godt egnet for langholdsskyting.

 

Uten at jeg har referansen her, så fikk heller ikke swaro'en skryt for klikkene og holdbarheten ved mye skruing opp og ned. Akkurat det samme med Hensholdt. Uansett, til den prisen får du SuB, i nesten hvilken som helst utgave du vil.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, det er vel første gang jeg har sett at Hensholdt ikke skulle være holbart, og ha bra klikk. Kunne vært gøy og høre hvor du har dette fra.

 

Hmm, jeg skal være forsiktig med den der. Mente jeg leste noe på et amerikansk forum om klaging på holdbarheten på klikkene. Ikke hvor gode de var. Finner den ikke igjen. Uansett, amerikanere har lettere for å være litt negative om ikkeamerikanske produkter.

 

Det koster vel uansett ikke noe å sikle. Det blir ikke dyrt før du tørker sikelet og vipper frem visa'n.

Link to comment
Share on other sites

En ting som er sikkert er at med 3x-prislapp får man ikke 3x så bra kikkert :)

Kan ikke argumentere mot det :lol:

Men så er det moro og kunne ha det absolut beste som er å få og da, desuten varer det litt lenger før en bare må kjøpe noe som er litt bedre.

Andrehåndsverdien på topp optikk holderer seg jo brukbart også i forhold til mediumklasse optikk.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner hva du mener.

72en og er en topp kikkert ja.

Er ikke problem å jakte på lange hold med de heller, har skutt mye dyr i afrika på godt over 200m. Bruker avstandsmåler for deretter å skru på kulebane kompensatoren i forhold til holdet.

 

Har iallefall aldri hørt om en zeiss som ble utslitt på justeringen som nevnt tiligere i denne tråden..

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Med retikkel i 2.plan (Second Focal plane) vil ikke retikkelet endre storrelse etterhvert som du endrer forstorrelse paa kikkerten.

 

Hvis man da kjoper et sikte med feks mildot (inn deling) saa vil de kun vaere gjeldende for en gitt forstorring. (eks paa en 6-24 saa er kanskje mildoten "sann" paa 10x forstorring).

 

I 1.plan (First Focal Plane) saa vil feks et mildot retikkel vise korrekt mildot i alle forstorringer.

 

Dette vil ikke ha saa mye aa si for Ola Enkeltmann, men hvis du planlegger med aa bedomme avstand med bruk av retikkelet saa er det meget hendig med et retikkel som er "sann" i alle forstorringer.

 

Amerikanske sikter er som regel i 2.plan. Med unntak selvfolgelig.

 

Noen 1. focal som jeg har brukt.

 

S&B 5-25

S&B 3-12

NF 3.5-15

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...