Jump to content

Mini pc til banebruk (Ballistikk osv)


ChristerM

Recommended Posts

Heisann!

 

Har litt planer om å bytte ut den laptopen jeg bruker til daglig.

(Tar relativt stor plass, tung, laber batterikapasitet, mye annet som er lagret på den osv.)

 

Har tenkt å ha en dedikert mini pc til bruk for ladedata, ballistikkprogrammer, loggbok, bilder av skiver etc. :mrgreen:

Det største problemet slik jeg ser det, er batterilevetid.

Jeg tilbringer ofte hele dager på skytebanen (8-10 timer)

Koser meg med å skyte, teste ladninger, drikke litt kaffe, og generelt ha det godt!

Har dessverre ikke tilgang på strøm der, så jeg trenger da gjerne et ekstra batteri! Og det ser det ut som det nesten er umulig å oppdrive! :evil:

 

En mini pc som holder til denne bruken, koster ikke mer enn ca 3000,- og det er det jeg har planer om å bruke....

4-5 ganger så mye bare for å få tilstrekkelig batterikapasitet er uaktuelt!!

 

Har sett noen som er annonsert med levetid på 9,5 timer, men det viste seg å være HVIS DEN BARE STO PÅ... Og ikke ble brukt.... :P

Da falt det fort til det halve.... Derfor mitt ønske om reservebatterier!

 

Noen som har noen forslag?? Hvem selger batterier til laptop'er og mini pc'er?

 

Har ikke funnet noe hos de som selger maskinene... :?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har en slik Asus Eee minipc.

Jeg bruker den til facebook, litt spilling og diverse. Lett å ta med seg på buss, tog, banen etc. Selvom jeg presser den hards så yter den 9 timer, og har hatt den i 2år. Men så snart du laster ned og får mye dritt på pcn så går den tregere og batterinivået blir dårligere. Har 1 gang måtte formatere pcn pga søppel på den.

Når jeg ser det du skal bruke den til så tror jeg denne minipcn ville vært perfekt på skytebanen. Eneste minuset med den er det at den ikke har cd rom. Men piraten som jeg er så laster jeg ned alle programmer fra nett. Den er ikke helt perfekt men den er langt bedre enn det du får fra andre minipcr.

 

mvh

Skogsturken

 

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=607084"

 

Bilde:

asus_eee_pc_1005ha.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er en sånn ASUS jeg har sett på ja... :D

 

Er nesten så en blir litt oppgitt over at det skal være så vanskelig å få tak i en uten alle mulige "ekstraduppedittpakker"...

Som nevnt over her, så er bruken min veldig "smal"... Skal KUN brukes i forbindelse med skyting og lading. (PCB, OnTarget osv...)

 

Så når den dumper ned i postkassa, så må en vel til å slette det meste! :P

 

Men takker for alle gode svar! :D

 

Noen iPad er ikke aktuelt nei! :winke1: Om ikke annet så pga av prisen....

 

Edit ang iPad...

Link to comment
Share on other sites

Det eneste programmet som er bra i app store er Bulletflight. Men jeg tror ikke han hadde kjøpt iPad pga av "1" app.

 

På iPad/iPhone er Ballistic av J. Zdziarski meeeget bra. (Finst det betre ballistikkprogram?) I tillegg finst det mange gode timer app, spesielt for IPSC.

 

Og kva gjer du på skytebana med ein PC som du ikkje kan gjere på iPad?

(ser bort frå reine stemnestyrings/resultatprogram).

 

Batterilevetida og brukarvennligheta på iPad/iPhone betyr i alle fall mykje for meg.

Har bl.a. alle laddedata på appen Evernote som alltid er like oppdatert på iPad/iPhone/Mac/Pc.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste programmet som er bra i app store er Bulletflight. Men jeg tror ikke han hadde kjøpt iPad pga av "1" app.

Ikke heilt sant.

Hva med Ballistics. meget bra dette har eg testet.

finnes sikert flere også men har ikke søkt etter flere da ovenfor nevnte fungerer helt konge.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste programmet som er bra i app store er Bulletflight. Men jeg tror ikke han hadde kjøpt iPad pga av "1" app.

Ikke heilt sant.

Hva med Ballistics. meget bra dette har eg testet.

finnes sikert flere også men har ikke søkt etter flere da ovenfor nevnte fungerer helt konge.

 

Skrev det innlegget med programmene litt raskt. Ballistics er et veldig bra program men du har også JBM Trajectory. Egentlig på de 3 programmene vil jeg si at smaken er som baken, det blir opp til hver enkelt å finne ut av hva som blir rett for deg. Men utifra tilbakemeldinger verden over så trekker Bulletflight det lengste strået.

 

 

Resultatet er gjennomsnittet etter et par tester.

(Hentet fra nettet)

 

_____________________________________________________________________

 

Manufacturer: Lapua

Description: Scenar (CD)

Caliber: 0.338

Weight: 300.0 gr

Zero: 100 yd

Muzzle Velocity: 2750.0 ft/s

Sight Height: 2.25 in

Line Of Sight Angle: 0.0 deg

Cant Angle: 0.0 deg

Wind Speed: 0.0 mph

Target Speed: 0.0 mph

Temperature: 59.0 °F

Pressure: 29.92 in Hg

Humidity: 45.0 %

Altitude: 7600.0 ft

 

__________________

Ballistic FTE:

Drop (in.) Mils

800 yd -142.23 4.9

1300yd -473.89 10.1

1800yd -1096.11 16.9

_________________

KAC Bullet Flight:

Drop (in.) Mils

800yd -144.9 5.0

1300yd -488.2 10.4

1800yd -1144.9 17.7

_________________

JBM Trajectory

Drop (in.) Mils

800yd -144.2 5.0

1300yd -484.3 10.3

1800yd -1131.2 17.5

 

 

 

mvh

Skogsturken

Link to comment
Share on other sites

Bruker en Asus EEE selv og er meget fornøyd. Klarer vel å klemme ut 8-9 timer av den, i løpet av denne tiden så blir det mye bruk av Word, og surfing på nettet, samt litt 123spill.no. Hvis det ikke er WiFi der du skyter så kan du gjerne deaktivere nettverkskortet mens du skyter, da vil du få klemt ut litt mer batteritid (du kan også skru ned lysstyrken på skjermen, dette vil også ha innvirkning).

 

Forøvrig får du kjøpt ekstrabatterier til de fleste modellene (men de kan være ganske dyre).

Link to comment
Share on other sites

Når eg kjøpte laptop så sa eg til forhandleren et eg måtte få med eks batteri, var ingen problem. Men no har eg ingen mini pc da. Og eg bruker ikkje battari i det hele tatt i min laptop, så korfor eg skulle ha ekstra vet eg ikkje.

Link to comment
Share on other sites

Du kan også bruke ett fritidsbatteri, og en inverter (sørg for å finne en som er effektiv med lite tap). Da bør du kunne kose deg hele dagen til ende.

 

eller bare et mc-batteri + et biladapter, burde gi endel timer ekstra det også

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...