Jump to content

9.3x62 i Sauer 200 str


220 swifty

Recommended Posts

Hei, 9,3x62 løpet passer i 200STR, det er samme dimensjon på låskassehylsa på 200STR og 202.

Støtbunnen er lik på 6,5, 308, 30-06, 9,3x62 så slutstykket passer.

Magasinet er jeg litt usikker på for et 200STR magasin har samme utfølese som et 202 magasin som tar patroner fra 6,5x55 til 8x57.

Har ikke 9,3 hylse eller patron her nå så jeg får ikke prøvd, men er helt sikker på at det går, har du en 9,3 patron å prøver den i magasinet og du får glidd den ut like enkelt som en 6,5 eller 30-06 så er det ikke noe problem :mrgreen:

Prøvde med en 30-06 i sta gikk glatt det :wink:

Link to comment
Share on other sites

har nå da skutt med sauer 200 jeg da med 9,3x62 løp og magasin!

ser denne rifla ganske jevnlig i året og han har 6.5x55 løp og 9.3x62 løp til den. magasinet vet jeg ikke helt hvilket er men.

 

men til opplysning dette er av de første sauera som kom ut alltså sauer 200.

Link to comment
Share on other sites

Tidlige 200 og nå 202 er ganske like. 200STR er noe annerledes,blant annet har den jo ikke delt stokk.magasinene går heller ikke om hverandre uten videre,men det kan hende man kan bytte fjør og låseblekk fra 202 til STR.Jeg er ikke sikker på at det går.Har selv prøvd 9,3 i banesaueren og det var magasinet som stoppet dette.

Link to comment
Share on other sites

Magasinene går vel om hverandre,-gjør de ikke? Jeg har solgt hele Sauerpakken, men innbiller meg at jeg hadde et par 200 magasin i 6,5x55..

Løpet er greit,- her får du S&L piper fra fler butikker til en ok pris. Det må dreies ørlite av,- that's it!

Magasinen bør kunne brukes, eller enkelt modifiseres.

Link to comment
Share on other sites

Støtbunnen er lik på 6,5, 308, 30-06, 9,3x62 så slutstykket passer.

 

Bare for å fyre stemningen litt; Nei-6,5x55 har ikke samme støtbunn som de 3 andre du nevner; den er større (12,2mm mot 12,01 for de andre).

 

Nei uff for en generaltabbe a gitt, vell det jeg mente var at alle de fire jeg nevnte går under medium calibrer dermed passer bolten.

Link to comment
Share on other sites

Tidlige 200 og nå 202 er ganske like. 200STR er noe annerledes,blant annet har den jo ikke delt stokk.magasinene går heller ikke om hverandre uten videre,men det kan hende man kan bytte fjør og låseblekk fra 202 til STR.Jeg er ikke sikker på at det går.Har selv prøvd 9,3 i banesaueren og det var magasinet som stoppet dette.

 

Hvis det er så at 9,3n ikke går i STR magasinet så blir dette vanskelig. 202 magasinene er alltfor korte og lokkingen er forskjellig, må eventuelt sveise to 202 magasiner sammen og lage nye hull til STR lokkingen.

Men hvorfor gikk ikke 9,3 i STR magasinet, hva var problemet, intresant å høre.

Link to comment
Share on other sites

En liten fresejobb på magasinet passer det som snus. Ta vekk litt bredde ved halsen og flytt "stoppen" ved skulderen 3-4 millimerter bakover = vips har du ett magasin som passer til 9,3.

 

Enkleste er å se på endringene som er gjort på ett 202 magasin for å passe til 9,3 så ser du det bedre.

 

ja det er full det :oops:

 

men sauer 200 er full sauer 200 er det ikke?

 

rett på meg hvis jeg tar feil her men.

 

Ja du tar litt feil her, men du er tilgitt din unge alder til tross har du blitt ganske mye eldre på det siste året og er ikke fullt så verdensmester som du var i begynnelsen :winke1:

 

200 var den første jaktmodellen som kom også. Hovedforskjellen på den og en 202 er innfestingen av stokkenen foran og bak samt plasseringen av sikringen. 200 Jakt er endel nærmere 200 STR som står for Skandinavian Target Rifle og ble introdusert i sommeren/høsten 1990. Jaktmodellen kom høsten 1988 og var i vanlig salg i 1989.

Link to comment
Share on other sites

Støtbunnen er lik på 6,5, 308, 30-06, 9,3x62 så slutstykket passer.

 

Bare for å fyre stemningen litt; Nei-6,5x55 har ikke samme støtbunn som de 3 andre du nevner; den er større (12,2mm mot 12,01 for de andre).

 

For å pirke litt:

Sauer lager en bolt for medium kalibre denne har åpning på støtbunnen såpass stor at den også tar 6,5x55 som har en tøddel større hylseræv enn de andre.

 

Så kom vel 9,3x62 i det herrens år 1905 ett år før 30-06 så å påstå at 9,3'n er bygd på denne er nok en smule overdrevet

Link to comment
Share on other sites

Fremre delen i STR magasinet er beregnet til 6,5 og 308. Når du prøver 9,3 kiler det seg.

 

Det var der jeg kunne tenke meg problemet lå ja, begynte stusse litt på dette for lengde og tykkelsen skulle ikke ha noe å si.

Det er derfor 6,5, 30-06 magasinet går bare opp til 8x57 :idea:

Link to comment
Share on other sites

En liten fresejobb på magasinet passer det som snus. Ta vekk litt bredde ved halsen og flytt "stoppen" ved skulderen 3-4 millimerter bakover = vips har du ett magasin som passer til 9,3.

 

Enkleste er å se på endringene som er gjort på ett 202 magasin for å passe til 9,3 så ser du det bedre.

 

ja det er full det :oops:

 

men sauer 200 er full sauer 200 er det ikke?

 

rett på meg hvis jeg tar feil her men.

 

Ja du tar litt feil her, men du er tilgitt din unge alder til tross har du blitt ganske mye eldre på det siste året og er ikke fullt så verdensmester som du var i begynnelsen :winke1:

 

200 var den første jaktmodellen som kom også. Hovedforskjellen på den og en 202 er innfestingen av stokkenen foran og bak samt plasseringen av sikringen. 200 Jakt er endel nærmere 200 STR som står for Skandinavian Target Rifle og ble introdusert i sommeren/høsten 1990. Jaktmodellen kom høsten 1988 og var i vanlig salg i 1989.

 

Da var det ikke rare mikklinga for å få det til å gå, greit å vite.

Har foresten grubblet å tenkt fært på denna SSG 08n som jeg klådde på om fredan, må si jeg sikkler fært på den.

Link to comment
Share on other sites

Støtbunnen er lik på 6,5, 308, 30-06, 9,3x62 så slutstykket passer.

 

Bare for å fyre stemningen litt; Nei-6,5x55 har ikke samme støtbunn som de 3 andre du nevner; den er større (12,2mm mot 12,01 for de andre).

 

For å pirke litt:

Sauer lager en bolt for medium kalibre denne har åpning på støtbunnen såpass stor at den også tar 6,5x55 som har en tøddel større hylseræv enn de andre.

 

Så kom vel 9,3x62 i det herrens år 1905 ett år før 30-06 så å påstå at 9,3'n er bygd på denne er nok en smule overdrevet

 

Ja så var det jo en sauer vi prater om så denne pirkinga er ikke nødvendig :mrgreen:

Å jeg har ikke påstått at 9,3 stammer fra 30-06.

Link to comment
Share on other sites

30.06 ble utviklet i 1903, men ble først standarisert i 1906. Da Otto Buck fikk i oppdrag å viderutvikle 9.3x57 brukte han den da ikke standariserte 30.06 hylsa som utgangspunkt. Der av "påstanden" om at 9.3x62 hylsa har sitt opphave fra 30.06 hylsa. Dette er det skrevet en del om i våpen- og ammunisjonshistorien.

 

Det sluttstykke, den låskassa og det magasinet som takler 30.06 klarer også 9.3x62. Det samme gjelder 25.06, 6.5x55, 270 winchester, 7x64 m.fl. .308 går også, men her anbefales kortere låskasse og magasin.

Link to comment
Share on other sites

@Hebbe - skal vi være pirkete så er den patronen som ble utviklet for Springfield 1903 mod ikke 30-06.

Den kalles ofte for 30-03, men det var ikke det ofisielle navnet såvidt jeg husker.

Denne patronen ble litt modifisert i -06, og det den modifiserte patronen vi kaller 30-06. Våpenet ble omkamret, men beholdt modellår -03.

Link to comment
Share on other sites

Nå har det seg slik at jeg har en 200 STR i kaliber 9,3x62, og det funker det. Magasinet var en utfordring ved at patronene tippet frem og ned i magasinet under rekylen. Dette skyldes at fjæra i magasinet er anlagt ganske langt bak inne i magasinet. Løsningen ble å montere en ekstra spiral-fjær fremme i magasinet. Denne ble festet med skruer, lim og foringer tilsvarende fjæras innvendige diameter. Resultatet ble godkjent.

Når det gjelder diamteren på 9,3-kula, så var det bare en liten blokking og veldig forsiktig filing som skulle til. Ikke sikker på om det er nødvendig å file engang. Lurt å blokke ørlite i slengen, siden det skal lite til. Mulig at stoppen kan flyttes lenger bak også, men det funker nå greit som det er i mitt våpen.

 

Ny info om magsintilpasning

 

Meddeler at jeg har gjort et nytt forsøk med et annet magasin, som ble meget vellykket. Den mater bedre enn den gamle løsningen.

 

:arrow: Fremre leppe på magasinet (der hvor kula er når patronen ligger i magasinet) ble åpnet med fil til åpningen er 11,5mm i bakkant og skrånende til 9,6mm i fremkant som er den originale åpningen. Ikke sikkert en trenger å åpne så mye.

:arrow: Kanten på den den loddrette innsnevringen som støtter hylsehalsen på patronene ble blokket ut vha hammer og mothold fra 9,6mm til 11mm. Her må en være forsiktig og blokke gradvis samtidig som en prøver funksjonaliteten.

:arrow: Polerte kantene med dremel.

:arrow: Etter blokking ble plastbrønnen i bunnen av magasinet filt til slik at innvendig åpning av magasinet ikke kniper rundt patronene. Dette er nødvendig siden plastbrønnen originalt er for smal og magasinet var derfor for smal i nedkant.

:arrow: Satt inn en ekstra fjær, men mulig det går uten.

 

Regelen her blir at en er forsiktig og justerer litt og litt.

 

Magasinet funksjonerer meget godt med 3 skudd. Litt treg med lading av første skudd i kammeret når 4 stk benyttes i magasinet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...