Jump to content

Fisketur 4-5 dager


Geir-J

Recommended Posts

Hei. Har fått veldig lyst og dra på tur etter mange mnd med asfalt. Er det noen som har tips til gode turområder og fiskeområder på østlandet? Har tenkt hardanger vidda eller femunden. Har aldri vært på fiske tur her sørpå så er null kjent. Håper på noen tips:) Tenkte bare og ta med lille telte og bikkja og rusle litt rundt. Koble helt av.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg å ta en titt på flensmarka. Dette er "nabomarka" til femundsmarka.. Mindre folk (noe jeg setter pris på), godt fiske, nokså lettgått terreng osv..

 

Nå har jeg bare vært der en gang, og fikk godt med fisk. Dette var for en liten måned siden. Kan ikke anbefale noen konkrete vann, så det må du nesten spørre noen andre om :)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Femundsmarka er flott. Var der inne i 3 uker en sommer. Gikk inn fra Røa og lå i ei åpen hytte i Øvre Roasten. Tok turer ut derfra. Gikk ut igjen ved Haugen og tok båt derfra til Elgå. En tur jeg apsolutt kan anbefale :D ( mye fisk fikk vi og :D ). Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg å ta en titt på flensmarka. Dette er "nabomarka" til femundsmarka.. Mindre folk (noe jeg setter pris på), godt fiske, nokså lettgått terreng osv..

 

Nå har jeg bare vært der en gang, og fikk godt med fisk. Dette var for en liten måned siden. Kan ikke anbefale noen konkrete vann, så det må du nesten spørre noen andre om :)

Takker får tips, ska ta og sjekke ut

Link to comment
Share on other sites

Femundsmarka er flott. Var der inne i 3 uker en sommer. Gikk inn fra Røa og lå i ei åpen hytte i Øvre Roasten. Tok turer ut derfra. Gikk ut igjen ved Haugen og tok båt derfra til Elgå. En tur jeg apsolutt kan anbefale :D ( mye fisk fikk vi og :D ). Lykke til.

Var det langt og gå fra vei og inn til den åpne hytten? Var det fiske vann i nærheten av den?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Vi tok båt inn til Røa. NB, Røa er ei stor elv og fiske ii massevis. Vi fikk brukbart der. Derfra må du gå opp til Roasten. Det er en pen spasertur for og si det mildt. Men, du kan kjøre til Elgå og gå inn fra eller til Svukuriset og ta turen derfra. Flott det og. Men ville nok valgt Røa som utgangspungt. Ring til Haugen gård på Femundsjøen så skysser de dere/deg. Skyss ut igjen får du og. Må legge til at sånn var det da jeg var der, vet ikke om det har blitt noen forandringer på det. Du får forhøre deg. Velger du Røa vil jeg på det varmeste anbefale Korstjønn, fin fisk der :D .

Link to comment
Share on other sites

Hardangervidda i begynelsen av august anbefales på det sterkeste ,sjekk ut noen kart over den delen av vidda som ligger mellom rv7 og Hardangerjøkulen ta gjerne utgangspunkt i Halne fjellstue.Det finnes en mengde små og store vann i ommrådet innover mot jøkulen.Her kan du treffe på et meget godt fiske og stor fisk, husk at på vidda må du aldri gå forbi et vann og tro det er tomt fordi det er lite eller at det ser dødt ut har fått MYE fin fisk i vann som nesten ikke vises på kartet.

Desuten har denne delen av Hardangervidda en bestand av finprikkaure denne ørret typen finnes bare her i hele Europa hvis jeg ikke husker feil :forvirra: Denn er mye blankere en vanlig og tett besatt med små prikker i forhold til en vanlig brunørret.

Skitt fiske og god tur uansett hvor ferden ender :D

Link to comment
Share on other sites

Er tent på hardangervidda og, men har hørt at man må vente til sen sommeren som du nevner. Så da spørs det om det blir tid, kræsje litt med svenske jakta i slutten av august. Men har tenkt på Hardanger i slutten av juli muligens. Kanskje 1 uke vis tid strekker til.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Hardangervidda i begynelsen av august anbefales på det sterkeste ,sjekk ut noen kart over den delen av vidda som ligger mellom rv7 og Hardangerjøkulen ta gjerne utgangspunkt i Halne fjellstue.Det finnes en mengde små og store vann i ommrådet innover mot jøkulen.Her kan du treffe på et meget godt fiske og stor fisk, husk at på vidda må du aldri gå forbi et vann og tro det er tomt fordi det er lite eller at det ser dødt ut har fått MYE fin fisk i vann som nesten ikke vises på kartet.

Desuten har denne delen av Hardangervidda en bestand av finprikkaure denne ørret typen finnes bare her i hele Europa hvis jeg ikke husker feil :forvirra: Denn er mye blankere en vanlig og tett besatt med små prikker i forhold til en vanlig brunørret.

Skitt fiske og god tur uansett hvor ferden ender :D

 

Er enig med tiuren, det er virkelig fint ved Halne. Halnefjorden er vel litt stor, men som det sies, ikke gå utenom et vann !!

Link to comment
Share on other sites

Vi tok båt inn til Røa. NB, Røa er ei stor elv og fiske ii massevis. Vi fikk brukbart der. Derfra må du gå opp til Roasten. Det er en pen spasertur for og si det mildt. Men, du kan kjøre til Elgå og gå inn fra eller til Svukuriset og ta turen derfra. Flott det og. Men ville nok valgt Røa som utgangspungt. Ring til Haugen gård på Femundsjøen så skysser de dere/deg. Skyss ut igjen får du og. Må legge til at sånn var det da jeg var der, vet ikke om det har blitt noen forandringer på det. Du får forhøre deg. Velger du Røa vil jeg på det varmeste anbefale Korstjønn, fin fisk der :D .

 

Støtter denne.

 

Har vært i området tre ganger. Fikk han på Haugen gård til å hente meg på Jonasvollen. Satte meg av litt nord for gården den første gangen, hvor jeg gikk over til Roasten. Fin og lett start. Gikk ikke Røa oppover. Gikk fra Roasten oppover langs Grøtåa, via Korstjønna. Masse fisk å få både i elv og i småvannene rundt. Gikk fra Grøtådalen, over Svukun, Svukuriset til Revlingoset, hvor Fæmundbåten tok meg over til Jonasvollen igjen. Tungt å gå over Svukun, for øvrig. På tur to, hentet samme person meg og en kamerat på Jonasvollen og satte oss av på Haugen. Derfra gikk vi over til Korstjønna og oppover Grøtådalen, men vi gikk samme vei tilbake og tok Fæmundbåten fra Haugen til Jonasvollen. Litt lettere gåtur.

 

Siste gangen tok vi Fæmundbåten til Haugen. Ellers samme rute som tur to.

 

Fine turer, men en bør holde seg til oppgåtte stier, ellers blir det fort knoting i steinurer.

 

Dette er ca ti år siden nå, så kan jo hende han på Haugen ikke henter og transporterer, men det er bare å ta en telefon. Han har også noen utleiehytter, så kan hende det er noe ledig, men vet de var populære (leide selv hytte ved Roasten, inkl båt første gangen).

 

Sjekk ellers link:http://www.villmarksriket.com/index.php?c=35&kat=Engerdal〈=no&tellusid=152631&rk=

Link to comment
Share on other sites

Har vært mye inne på Hardangervidda rundt St.Hans tider å fisket. Både fra Haukeli sida og Kalhovd. Det har gjærne vært ett eventyrlig fiske på denne tiden. De har tatt både mark og sluk. Jeg kan anbefale å kjøre til Strengen via Kalhovd å ta turen innover mot Langesjå. Mange fine vann i de traktene. Veien til Kalhovd åpner gjerne rundt St.Hans tider.

Link to comment
Share on other sites

Femundsmarka er fin i år også, som tidligere år. Er nede i bebyggelen en liten tur nå, og kan melde om et noe trått fiske men det har tatt seg opp litt den siste tiden. Forrige uke var stusselig, med noen få hedelige unntak. Det er ikke spesielt mye folk enda, men Fæmund II begynner vel å kjøre den 12. og da er det vel fort slutt på idyllen.

 

 

Anbefaler å kjøre til Jonasvollen å ta båt derfra. Enten med Fæmund II, eller med båttaxi som driveren av Jonasvollen står for, (koster 200kr pr pers over fjorden) da slipper man å være avhengig av rutetabeller og faste havner. Jeg foretrekker å ta båttaxi til Storvika å gå opp til Røvolfjellet derfra, en lett gåtur som er unnagjort på en liten halvtime. Da er man midt i storfiskens land, og det er lett å gå dagstrurer ned til Røa og myggen om man vil det. Og ja, det begynner bli mye mygg nå. :roll: Man trenger ikke få langt for å hilse på stor fisk, men det er tidvis noe hard kamp om fiskene om man ikke går lengre enn til Røvoltjerna. Men dette er vann som produserer stor fisk, både ørret og røye. Bra med insekt har det også vært. ;) Hatt både maurklekkinger, døgnfluer og såvidt noen vårfluer de siste dagene. Når vinden løyer litt er det spennende å snike rundt med fluestanga. :D

 

Jeg drar opp igjen en av de første dagene, om det ikke blir en tur til Hardangervidda da. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Er det noen som vet hvilket kart som er aktuelt for femundsmarka? Og Hardangervidda? Tenkte æ sku kjøpe kart over områdene.

Vi kjøpte kart på butikken på Elgå, men en gang til, det begynner og bli en stund siden. Vi viste ikke mer om Femund enn det du får greie på her, kanskje mindre. Men, det gikk helt ypperlig. Hvis du tar turen så ta deg en tur opp på store Svukulen, det er litt av en opplevelse :D . Det lå et skilt oppå der som vi skrev navnene på, men det er vel borte forlengst. Det første skiltet som lå der var fra den svenske botanikeren Linne`. Ikke at det har noen betydning, men vi syns det var morro uansett. :D .

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Små spinnere, gjerne med "fluekrok" virker godt, og for all del, ikke glem flue og dupp (fordel om det er litt ruskevær/vind). Fluestang er det også lett å fiske med. Fikk masse på nymfe om kvelden i småvannene.

 

Går du oppover langs Grøtåa, prøv Finnvoltjønnan, Sætertjønna og Halvkoitjønna (de to siste er på østsiden av Grøtåa, men det er muligheter for å komme over nedenfor Grøtådalssætra). Korstjønna er også verdt et besøk. Krokathåen i Grøtåa er kjent for fin ørret. For nybegynneren innen fluefiske er Grøtåa oppover fra Krokathåen genial. Fikk mine første fisker på tørrflue der. En halvkilos ørret på Vi Mennflua (om jeg husker rett) ga meg en av mine største fiskeopplevelser til dags dato (DT4 snøre på 8 fots stang. Flue i str 14.).

 

Kunne godt tenkt meg en tur dit igjen selv, men akk... Tiden...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...