Jump to content

Reisegarantifondet


Ingenkjennermd

Hva mener du?  

62 members have voted

  1. 1. Hva mener du?

    • RGF er lovpålagt,fjern reklame for de uregistrerte
      55
    • Bryr meg ikke,loven er ikke så nøye
      7


Recommended Posts

Nå er det slik at i Norge er det påkrevd å være med i RGF (Reisegarantifondet) for å kunne arrangere jaktreiser. Selv om jeg som mange andre tenker at RGF er en begrenset trygghet, er det jo lovpålagt.

Hverken Rauma jakt og fiskereiser eller Novahunt er registrert i RGF.

Donner er jo svært ivrig i å markedsføre jakten sin,mens Novahunt er annonsør på kammeret.

Er vel kun Stubberød her inne som er med i RGF.

Bør vel være kammerånd og kreve at selskaper følger loven for å kunne annonsere her?

Nå som dere blir klar over dette,er jeg spent på hva dere tenker om dette?

 

Vi kan godt ha en diskusjon for og imot RGF,men er mest spent på hva styret tenker om disse aktører?

Joda,de kan sikkert være trygge som banken selv,men regelen er der og det er vel ikke mange som kjører bil uten sertifikat heller,fordi de er så flinke at de ikke trenger det..

Loven er der,dermed bør det være hard justis på dette.

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra RGF sin hjemmeside (min utheving): "Det følger av pakkereiseloven at en arrangør eller en formidler av pakkereiser er pålagt å stille individuell garanti (normalt i form av en bankgaranti) til Reisegarantifondet"

 

Dersom de nevnte formidler pakkereiser så er vel saken ganske klar; men dersom de formidler kontakter og avtaler med lokale jaktutbydere så er det vel noe annet? At det sikkert kan være lurt ifht markedsføringen å være medlem av RGF uansett er noe helt annet; men det er jo uansett greit å ha helt klart for seg hva loven faktisk krever og hvem loven krever dette av.

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på at de to aktørene du peker på arrangerer eller formidler reiser i lovens forstand slik at de har garantiplikt?

 

Sakset fra Rauma:

La din drøm om en Jaktreise til Afrika bli til virkelighet.Vi har mer enn 10 års erfaring fra turer til det sorte kontinent og disponerer meget gode terrenger i 3 av landets provinser.Limpopo,Freestate og Natal.Terrengene består av fjell,daler og flate savanner med ett utrolig dyreliv.Vi har tilgang på 28 arter av antiloper og også jakt på the big five kan arrangeres.Fugle jakt og fiske kan også arrangeres.Vi bruker camper av høy standard hvor både mat og opphold holder høy kvalitet.Vi samarbeider med noen av de beste outfitterne og ph`ene i landet.Vi kan tilby både riflejakt,buejakt og håndvåpen jakt på de forskjellige terrengene rundt om i landet!!

 

Sakset fra Novahunt:

Novahunt - En portal for jakt i Europa

 

Novahunt har samarbeidspartnere flere steder i Europa, og vi kan tilby jaktreiser av høy kvalitet på et stort utvalg av arter som Villsvin, Spansk Ibex, Muflon, Ulv og mer kjente arter som Råbukk og Hjort.

 

For desse artene er reisemålene Spania, Latvia eller Bulgaria. Vi har også områder i Sør-Afrika med et rikt dyreliv. Ønsker du ikke reise like langt har vi muligheter også både i Norge og Sverige, blant annet på Reinsdyr.

 

Er du grunneier og ønsker å leie ut jakta di i Norge? Kontakt oss!

 

Novahunt - din leverandør for hver jaktreis i Europa

 

Som "uvitende" kunde ser det da ut som de arrangerer reiser, synes du ikke det da?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

2 Roger som er veldig opptatt av RGF; for et sammentreff...

 

PS-den ene Roger har forresten byttet navn siden sist han postet på forumet :lol::lol:

Skuffet kunde eller konkurrent som ikke takler konkuranse??

 

PS2-na har den ene Roger redigert innlegget sitt så han skal slippe å hete Roger; stor underholdning dette 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på at de to aktørene du peker på arrangerer eller formidler reiser i lovens forstand slik at de har garantiplikt?

 

Som "uvitende" kunde ser det da ut som de arrangerer reiser, synes du ikke det da?

 

Det følger av loven § 2-2 at som "arrangør anses den som tilrettelegger pakkereiser og som tilbyr eller selger slike enten direkte eller gjennom en formidler". Såvidt jeg forstår tilrettelegges denne pakkereisen av andre, nemlig arrangøren i f.eks. Sør-Afrika. Mulig det kan se ut sånn om man er uvitende, men svaret på spørsmålet ditt er nok nei.

 

Mer tvilsomt er det imidlertid om det formidles reiser i lovens forstand.

 

For øvrig er det vel mange flere enn de to nevnte og uthengte som ikke er medlem av RGF, hva med f.eks. Diana/Limpopo?

Link to comment
Share on other sites

Lawman lurte på Diana. Diana er vel et dansk selskap. Kravet gjelder vel bare norske selskaper eller?

 

Sålenge Diana selger i Norge og med norske agenter så gjelder kravet i dem også, men det er mulig de har stilt tilsvarende dansk garanti og derfor slipper å stille norsk.

Link to comment
Share on other sites

Interessant. Fortell mer takk.

 

Sist vi prøvde oss med en tråd om dette, blei tråden stengt av Kammeret og sletta, vi tråkket visst opptil flere på tærne...

Vi orker ikke bruke mer energi på dette, men synes forsåvidt at hele jeger-Norge burde bli advart mot useriøse arrangører.

Når dette ikke lar seg gjøre i det offentlige rom, bør man sikre seg ved å bruke seriøse arrangører, som også er medlemmer i RGF...

Da har man iallefall en sikkerhet i bakhånd,når reisearrangøren gir fullstendig f... i sine kunder når turen er kommet i gang, og heller ikke er samarbeidsvillig i etterkant.

Link to comment
Share on other sites

Intensjonen med RGF er å sikre den reisende mot økonomisk tap. Dvs tap av forskuddsinnbetalinger til arrangører før fullført tur mht insolvens. Dette gjelder alle tilbydere av typen pakkereiser som markedsføres rettet mot det norske markedet uansett nasjonalitet. Med dette menes markedsføringsmateriell som f.eks er i norsk språkdrakt som brosjyrer, norsk omtale på WEB-sider, annonsering på f.eks denne portalen, deltakelse på messer i Norge o.s.v.

 

Norske RGF har godkjent at reisearrangører som er medlemmer i "søsterfondene" i Sverige og Danmark tillates markedsført i Norge. Hvis den som reklamerer for slike pakkereiser ikke forlanger forskuddbetaling, men kun oppgjør etter fullført reise (ved f.eks avsluttningsvis eller ved hjemkomst) er reisearrangøren ikke pliktig til medlemskap i RGF.

 

I tillegg til forskuddsbetalingen er kriteriet at minst 2 elementer i en pakkereise er inkludert for at tilbyder skal være garantipliktig; f.eks overnatting og jaktutøvelsen. Normalt består en reise av minimum 3 elementer; transport/flyreisen, overnatting og aktivitet. De etablerte reisearrangørene som tilbyr komplette reiser med gruppereiser med fly må selvfølgelig forskuttere flybilletter, jakt-/fiskelisenser, artslisenser m.m. og som et forretningsprinsipp utløser dette normalt et behov for forskuddsbetaling.

 

Det er selvfølgelig markedet dvs kunden, som alltid, som bestemmer hvilken "type" reisearrangør som foretrekkes brukt. Hvis kunden er klar over RGF-reglene og mulige konsekvenser da? At reisearrangøren opererer på rett side av loven burde kunden kunne ta som en selvfølge. Sett fra vårt ståsted er det en fordel å tilby våre reisende komplette pakker med alle kostnadene for reisen og tryggheten med RGF da mange av våre reisende bestiller turen lang tid i forveien.

Link to comment
Share on other sites

Oppfordrer deg til å legge ut tråden igjen,viss du mener at den kan brukes til å gi oss informasjon om selskaper som ikke bør brukes!

Tror ikke styret sletter slikt, det er kammerets interesse å bli advart mot useriøse aktører.

 

Ingen i styret har svart på spørsmålet foreløpig........

Interessant. Fortell mer takk.

 

Sist vi prøvde oss med en tråd om dette, blei tråden stengt av Kammeret og sletta, vi tråkket visst opptil flere på tærne...

Vi orker ikke bruke mer energi på dette, men synes forsåvidt at hele jeger-Norge burde bli advart mot useriøse arrangører.

Når dette ikke lar seg gjøre i det offentlige rom, bør man sikre seg ved å bruke seriøse arrangører, som også er medlemmer i RGF...

Da har man iallefall en sikkerhet i bakhånd,når reisearrangøren gir fullstendig f... i sine kunder når turen er kommet i gang, og heller ikke er samarbeidsvillig i etterkant.

Link to comment
Share on other sites

Hva med at du klargjør hvem du representerer og hvorfor du opererer med 2 profiler i denne tråden?

 

Mener du at Ingenkjennermd ikke har et poeng?

 

Jeg husker tråden som revejeger1971 nevner meget godt! Den var annonymt skrevet, slik at ingen skulle skjønne hvilken reisearrangør det var snakk om... Det gikk helt til vedkommende reisearrangør selv svarte i tråden!

 

Jeg vet hvertfall med meg selv at jeg aldri kommer til å bruke noen som ikke er medlem av RGF! Jeg ser på det som useriøst å ikke være medlem av RGF når man arrangerer jaktreiser!

Link to comment
Share on other sites

Inntil du har klargjort hvem/hva du representerer skal jeg holde fokuset på at jeg er 99,9% sikker på at du poster under 2 navn i samme tråd. Kanskje moderator kan sjekkke dette?

RGF kan jeg for lite om til å mene noe som helst om, men blir det dårlig vær til kvelden skal jeg lese meg opp på emnet.

Link to comment
Share on other sites

Oppfordrer deg til å legge ut tråden igjen,viss du mener at den kan brukes til å gi oss informasjon om selskaper som ikke bør brukes!

Tror ikke styret sletter slikt, det er kammerets interesse å bli advart mot useriøse aktører.

 

 

Jeg kan jo elegant sparke ballen over til styret og høre om de vil åpne tråden igjen? De har den jo på lur et sted, og jeg tror det er MANGE som er interessert i at den fortsetter å rulle, bortsett fra noen få da selvfølgelig......

Link to comment
Share on other sites

Her er svaret jeg fikk fra en moderator da jeg etterlyste tråden..

Jeg er enig med deg, xxxx innlegg fremstod fornuftig og bra skrevet, og at noe har skjedd kan en vel ikke være i tvil om.

Det som er problemet for oss er at vi har null kontroll på det som skrives og sannhetsgehalten i dette. Nå mener jeg ikke å si at noen lyver for det blir også bare synsing. :) Jeg ser poenget med at andre bør advares mot å reise på jaktturer med denne personen hvis xxxx får medhold i sine klager. Men, jeg tror det må er rettskraftig dom til før vi kan la noen gå ut med det.....Som sagt, dette skal vurderes, og jeg sitter ikke med noen fasit her.

Jeg håper på forståelse for at denne tråden måtte ned til vurdering i forhold til vårt nye reglemang. Hva som blir skjebnen til tråden vites ennå ikke.

Siden ble vel tråden begravd da det neppe er kommet noen rettskraftig dom?

Link to comment
Share on other sites

Intensjonen med RGF er å sikre den reisende mot økonomisk tap. Dvs tap av forskuddsinnbetalinger til arrangører før fullført tur mht insolvens. Dette gjelder alle tilbydere av typen pakkereiser som markedsføres rettet mot det norske markedet uansett nasjonalitet. Med dette menes markedsføringsmateriell som f.eks er i norsk språkdrakt som brosjyrer, norsk omtale på WEB-sider, annonsering på f.eks denne portalen, deltakelse på messer i Norge o.s.v.

 

Norske RGF har godkjent at reisearrangører som er medlemmer i "søsterfondene" i Sverige og Danmark tillates markedsført i Norge. Hvis den som reklamerer for slike pakkereiser ikke forlanger forskuddbetaling, men kun oppgjør etter fullført reise (ved f.eks avsluttningsvis eller ved hjemkomst) er reisearrangøren ikke pliktig til medlemskap i RGF.

 

I tillegg til forskuddsbetalingen er kriteriet at minst 2 elementer i en pakkereise er inkludert for at tilbyder skal være garantipliktig; f.eks overnatting og jaktutøvelsen. Normalt består en reise av minimum 3 elementer; transport/flyreisen, overnatting og aktivitet. De etablerte reisearrangørene som tilbyr komplette reiser med gruppereiser med fly må selvfølgelig forskuttere flybilletter, jakt-/fiskelisenser, artslisenser m.m. og som et forretningsprinsipp utløser dette normalt et behov for forskuddsbetaling.

 

Jeg skjønner veldig godt at bransjen kan irritere seg over de som ikke er medlemmer og skulle vært det, men dette er i beste fall upresist...

Link to comment
Share on other sites

Her er svaret jeg fikk fra en moderator da jeg etterlyste tråden..
Jeg er enig med deg, xxxx innlegg fremstod fornuftig og bra skrevet, og at noe har skjedd kan en vel ikke være i tvil om.

Det som er problemet for oss er at vi har null kontroll på det som skrives og sannhetsgehalten i dette. Nå mener jeg ikke å si at noen lyver for det blir også bare synsing. :) Jeg ser poenget med at andre bør advares mot å reise på jaktturer med denne personen hvis xxxx får medhold i sine klager. Men, jeg tror det må er rettskraftig dom til før vi kan la noen gå ut med det.....Som sagt, dette skal vurderes, og jeg sitter ikke med noen fasit her.

Jeg håper på forståelse for at denne tråden måtte ned til vurdering i forhold til vårt nye reglemang. Hva som blir skjebnen til tråden vites ennå ikke.

Siden ble vel tråden begravd da det neppe er kommet noen rettskraftig dom?

 

At det måtte en rettskraftig dom til før tråden evnt kunne åpnes igjen er nytt for oss.

Siste vi hørte, var at tråden skulle tas opp til vurdering i styret.

Registrerte jo selvfølgelig at tråden blei stengt og slettet etterpå, uten at vi hadde hengt ut noen som helst, ikke nevnt et eneste navn. At vedkommende reiseARRANGØR ikke klarte å holde seg fra å svare på saken, kan jeg med min beste vilje ikke få til å bli våres feil....

 

Advokatene og juristene som jobber i Pakkereisenemda, er lønnet av RGF, derfor tar de ikke på seg klagesaker som gjelder arrangører som ikke er medlemmer i RGF, ergo er man uten juridisk back-up den veien. Da blir alternativet å ordne sin egen advokat, og betale de kostnadene det måtte medføre.

Vi føler ikke for å bruke så mye som 50 øre mer på den reisearrangøren vi hadde, enda både Forliksrådet, Politiet og Reisegarantifondet oppfordret oss til å gå til sivilt søksmål.

Derfor oppfordrer vi alle til å bruke arrangører tilknyttet RGF, så har man evnt juridisk bistand i bakhånd, om man skulle komme ut for en lignende situasjon som vi gjorde.

For makan til sur,tverr og usmakelig reisearrangør som det vi kom ut for skal man lete sannsynligvis forferdelig lenge etter...

Link to comment
Share on other sites

At det måtte en rettskraftig dom til før tråden evnt kunne åpnes igjen er nytt for oss.

Siste vi hørte, var at tråden skulle tas opp til vurdering i styret.

Nå skrev jo moderatoren "tror" i svaret til meg da.. Jeg stilte forøvrig ett par spørsmål til i PM'et til moderator som direkte berørte styret og arrangøren. Svaret jeg fikk var at spørsmålene må stilles til styret hvilket jeg ikke gjorde da saken ikke var såååå viktig for meg. Kommer uansett aldri til å reise med arrangøren dere hadde om jeg skulle finne på å reise utenlands..

Link to comment
Share on other sites

Oppfordrer deg til å legge ut tråden igjen,viss du mener at den kan brukes til å gi oss informasjon om selskaper som ikke bør brukes!

Tror ikke styret sletter slikt, det er kammerets interesse å bli advart mot useriøse aktører.

 

Ingen i styret har svart på spørsmålet foreløpig........

 

Nei, noen mener vel at det er bedre at verden bedras :forvirra:

 

ET STORT slag slåes for RGF tilknyttet arrangører.

Link to comment
Share on other sites

Alle som nevner at det er lovpålagt at alle reiseoperatører som formidler pakkereiser er medlem av RGF har rett. Selv om man bare formidler på vegne av andre aktører, eller er et selskap som holder til utenfor Norge, må man ha en slik garanti for å selge til pakkereiser til nordmenn. Dette er for å sikre kundenes rettigheter og man bør ikke bruke selskap som ikke er medlem. Hva som måtte stå i betingelsene overstyrer ikke loven.

 

Novahunt, som er nevnt i denne tråden, benytter i samråd med RGF et tysk forsikringsselskap som heter «Travel safe», som dekker det samme området som RGF. Vi tar ikke imot betaling fra kunden før en slik forsikring er på plass. Som sagt er dette i samråd med RGF, og de har selvfølgelig godkjent en slik ordning.

Dette kan antyde at det også er andre aktører som ikke direkte er medlem av RGF, men som likevel gir den lovpålagte forsikringen. Disse selskapene bør uansett ha hatt kontakt med RGF for å godkjenne dette.

 

Under kontakten med RGF nevnte vi et selskap som opererer i Norge og som ikke var medlem, men som fremdeles adverterer reiser. Svaret vi fikk på dette var at RGF ikke håndhever denne loven på annen måte enn å sende påbud, fordi det er for vankelig/tar for mye resurser. Dette er synd da det blir vanskeligere å skille de seriøse fra de useriøse.

 

Lykke til med høstens jaktreiser!

Link to comment
Share on other sites

Alle som nevner at det er lovpålagt at alle reiseoperatører som formidler pakkereiser er medlem av RGF har rett.

Novahunt, som er nevnt i denne tråden, benytter i samråd med RGF et tysk forsikringsselskap som heter «Travel safe», som dekker det samme området som RGF. Vi tar ikke imot betaling fra kunden før en slik forsikring er på plass. Som sagt er dette i samråd med RGF, og de har selvfølgelig godkjent en slik ordning.

 

Ergo så var novahunt frikjent fra tiltalen :)

 

Folkens gå inn på min hjemmeside og klikk på betingelser så ser dere hvorfor vi ikke trenger å være medlem av rgf!

 

Jeg forsto ikke helt dette. Hvorfor trenger ikke du være medlem?

 

Ja, vennligst forklar oss dette! Skjønner heller ikke hvorfor.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ingenkjennermd skrev:

Oppfordrer deg til å legge ut tråden igjen,viss du mener at den kan brukes til å gi oss informasjon om selskaper som ikke bør brukes!

Tror ikke styret sletter slikt, det er kammerets interesse å bli advart mot useriøse aktører.

 

Ingen i styret har svart på spørsmålet foreløpig........

 

Saken har vært opp til diskusjon i styret for en lengre tid tilbake. Dette grunnet at revejeger1971 ønsket denne lagt ut igjen på kammeret etter at denne ble lagt i isolatet.

 

Kort sagt, så ble tråden stengt grunnet en god del skittkasting mellom partene, og det ble etterhvert en ufin tone i tråden.

 

Saken har vært oppe til diskusjon i styret, og konklusjonen ble at tråden er stengt og kommer ikke til å bli lagt ut igjen.

 

Årsaken er at slik skittentøyvask er vi i styret ikke intressert i å ha på Kammeret.

Dette er en personlig tvist mellom reisearrangør og revejeger1971, som kan løses dem imellom via advokat, forliksråd etc.

 

Når det gjelder spørsmålet som trådstarter kommer med, så er det intressant diskusjonstema. Har selv reist ut 2 ganger en med RGF i ryggen og en gang uten. Har ikke hatt noen problemer de 2 gangene.

Link to comment
Share on other sites

Ojda... :shock: "stengt" og "lagt i isolat" høres jo nesten ut som den måten man håndterte politiske dissidenter i et tidligere naboland.. :P

 

Men helt seriøst, hva er årsaken til at akkurat DEN tråden forsvant som dugg for solen?

Når man søker gjennom Kammeret så finner man jo plenty tråder med missfornøyde kunder som bruker til dels store bokstaver og kraftig skyts i sine beskyldninger mot diverse børsemakere/utstyrsforretninger/våpenhandlere etc.

 

Om man skulel bruke sensur aktivt kunne det jo være en tanke å fjerne endel tråder som blant annet inneholder tildels helsefarlige teorier om kammertrykk og overladninger...

 

Nå ble jeg litt nysgjerrig her.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...