Jump to content

Heimlaget hylsetrommel og vaskemaskinmotor


RWA

Recommended Posts

Hei. Tenker litt på å bruke vaskemaskinmotor på ei heimelaga hylsetrommel, og lurer på om det er noen som har prøvd det? En slik motor har vel mye omdreininger, så hvordan får man det ned (omdreiningene) ? Har ikke så mye greie på slike motorer selv, så spør før jeg prøver. ;)

Link to comment
Share on other sites

en hylsetrommel skal primert vibrere, ikke spinne rundt. Du kan jo eventuelt lage deg en vibrerende bord der du monterer vaskemaskinmotor med ei usentrert reimskive eller lignede.. på bordet monterer du også en boks som du kan ha pusse medie og hylser i. Men om man skal hjemmesnekre noe sånt har det en tendens til å gå sundt etter 10 minutters bruk..

Link to comment
Share on other sites

Det er vel i prinsippet to løsninger:

1) Motoren festet under en solid plastbolle, som igjen står/henger på noen fjærer festet til et fundament. Vibrasjonene forårsakes av en eksentrisk vekt som festes i motorakslingen. Neppe aktuelt gjøre noe med omdreiningstallet.

2) Liggende trommel som drives rundt av vaskemaskinmotoren ved remdrift. Hastigheten bestemmes ved hjelp av størrelsen på remskivene. (Liten på motorakslingen, stor på hylsetrommelen)

Hvis du ikke er ualminnelig glad i denslags Reodor Felgen-arbeid, bør du heller kjøpe hyllevare.

Link to comment
Share on other sites

Er litt "Reodor Felgen" sjøl, men akkurat hylsetrommel har jeg kjøp fabrikklaga. Er igrunnen en billig investering. Skal en lage noe sjøl, bør en vite hva en driver på med, og forske åssen oppfinnelsen oppfører seg etter en tid i arbeid. Tenker da på brannfaren. Dette er ting som står å arbeider/vibrerer over lenger tid, og som regel uten tilsyn. Litt dumt å komme hjem, og bare murene og pipa står igjen..

Link to comment
Share on other sites

Håper du tilgir meg om jeg låner tråden litt :P

 

Har prøvd en tungvindt måte å polere hylser på, men det tok snart slutt.

poler_tunvindt.jpg

 

Leita litt rundt på nettet, for å finne enkle, og ikke minst billige løsninger, men fant ingen som jeg ble helt fornøyd med.

Så kom jeg til å tenke på at min kjære mor haddde en gammel kjøkkenmaskin, av anerkjent merke.

poler1.jpg

Trinnløs justering av hastighet.

 

 

Etter enkle forhandlinger, fikk jeg overta den, mot ett løfte om at den aldri skulle komme tilbake. :)

 

 

En romslig og solid bolle, med plass til noen hylser.

poler2.jpg

På denne maskinen er det bollen som roterer rundt.

 

 

I mitt eget kjøkkenskap fant jeg noe som kunne brukes til polering.

poler3_media.jpg

 

 

Så var det å fylle bollen med møkkete hylser, ris, samt en teskje med messinpuss.

poler4_hylser.jpg

Satte maskinen litt på skrå, slik at det ble god sirkulasjon på hylsene.

 

 

Tre timer med blanding

poler5_rundt_og_rundt.jpg

og jeg hadde blanke hylser :P

 

Burde nå lagt ut bilder av hylsene før og etter, men fikk desverre ingen gode bilder :?

 

Til å separere hylser og "poleringsmedie" bruker jeg en liten sykkelkurv, som jeg skrudde av en gammel sykkel som jentungen brukte.

 

Veldig billig løsning.

Totalpris: Aner ikke :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...