Jump to content

Hei! Jeg heter Adina(oppdatert7/2)


Jamt

Recommended Posts

Hei jeg heter Adina og er født 15 april.

 

normal_IMG_1931_%28Medium%29.JPG

 

Jeg har endelig kommet til min nye familie etter en forferdelig biltur. Jeg spydde flere ganger og ble veldig sliten. Men heldigvis kunne vi stoppe å ta en lengre hvil hos 35 whealen i Sandefjord. Det var godt å strekke litt på beina. Vi hadde mange stopp i begynnelsen, men så sovnet jeg og da kjørte far hjem så fort han kunne

 

Jeg har nå vært hjemme noen dager(kom hjem på lørdag) Jeg trives veldig godt og har veldig mye å finne ut av her. For her var det mye rart rundt huset, mange katter som svinser innom tunet. I tillegg står store søster og store bror i en hundegård. Der har jeg vært oppe mange ganger å hilst på.

 

Jeg liker å ha selskap, så hvis jeg ikke ser noen så uler jeg litt, men jeg har blitt bedre.

 

Jeg har fått eget bur som jeg skal sove i, og det var plassert under trappa ute i gangen. Men da pappa var borte to netter på jobb og slukket brann så lurte jeg mamma til å flytte buret inn på rommet dems. Da sov jeg hele natta. :wink: Så jeg får vel sove der noen dager til :D, men da er det slutt vil jeg tro. Da må jeg nok pent belage meg på å flytte ut i gangen igjen.

 

I formiddag fikk jeg prøve å være litt i min hundegård, det er ved siden av søsknene mine. Husene våre er koblet sammen med netting i mellom sove rommene våre slik at vi har selskap om natta. Jeg behøvere nok ikke å sove der ute på en stund enda.

 

Det tror jeg nok mamma bestemmer, for jeg er ikke flink til å gå på do ute enda :oops: , jeg har ikke skjønt det med å si i fra . I dag kom pappa med en rar kasse med noe oppi som jeg tror han skal prøve å lære meg å gå oppi på do. Han har en lur ide om å flytte den nærmere døra og så ut ettervhert. Så vi får se om han greier å lære meg til det. Hvis ikke så må jeg nok flytte ut.

 

I ettermiddag så var det veldig gøy for da slapp pappa ut alle oss tre samtidig, han måtte passe på storesøster litt for hun er så voldsom , men ettervhert så fikk jeg lov til å leke litt :D Store bror var mer avvisende, men jeg fik lov til å klatre litt på han etterhvert. Pappa har filmet oss, så hvis dere vil se så legger jeg ut en liten filmsnutt.

 

 

Tror det skal bli en spennde sommer og høst. Pappa og jeg skal trene på spor og så skal visst jeg prøve å lære meg noe oppdragelse :? Så kanskje jeg får være med på jakt til høsten, kanskje jeg får sjansen til å bite i en elg eller to :D

 

Jeg skal prøve å holde dere oppdatert ettervhert som jeg vokser.

 

Nå er det legge tid. Jeg har spist og hatt en lang tur ut. Hvor jeg har stått å kjeftet på naboens katt. :D.

 

Før jeg gir meg for i dag så legger jeg ut noen bilder til av meg og mine søsken

 

normal_IMG_1930_%28Medium%29.JPG

normal_IMG_1936_%28Medium%29.JPG

normal_IMG_1938_%28Medium%29.JPG

normal_IMG_1939_%28Medium%29.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Dæven for en nydelig valp. Det finnes ikke noe finere enn elghund- valper i mine øyne, om det er jemt grå eller svart. Lykke til med valpen Jamt. Mvh graahund

Link to comment
Share on other sites

Takker, men det skal bli litt stridt å holde alle i vigør, men nå har jeg bestemt at Tinka den andre jemten skal få høsten på seg til å se om hun kan forbedre seg. Hun har vært for ustabil, men det kan jo selvfølgelig komme. hun blir 4 i jakta. Derfor ny valp nå. så kan jeg prøve henne ut denne høsten før det blir jobbing for fullt til neste høst med adina

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Huff det ble lang tid før jeg kom meg innpå her igjen. Pappa har hatt det travelt i sommer, men nå begynner det å bli høst og han far begyner å komme i jaktmodus :D. Og jeg har blitt 5 mnd nå. er jeg ikke blitt fin :D

normal_IMG_2194_%28Medium%29.JPG

 

Nå har jeg flyttet ut sammen med mine to eldre søsken, det går veldig greit. Store bror (Dachsen) er blitt så grinete i det siste. Han føler seg nok liten nå som jeg har blitt så stor :wink:.

 

Har ikke sjedd så veldig mye siden sist. Jeg får stort sett gå løs hjemme, så lenge jeg holder meg innenfor eiendommen vår :roll: Går jeg opp i skogen, får jeg holde på en stund, men går jeg andre veien ned mot "tante" søstra til mamma, så er det ikke lenge før far plystrer, da kommer nesten alltid med engang :wink:. Hvis ikke så er det ikke lenge før far er etter meg og da blir det ikke så greit. Da er det rett inn i huset mitt igjen.

 

Far og store søster har vært mye ute i det siste, hun skal visst på tur snart. Jeg får ikke være med i år, men til neste år skal jeg være klar :D. Men i dag lurte jeg litt på hva de drev med. Far og Tinka reiste i formiddag og det var ikke lenge før jeg hørte Tinka begynte å bjeffe på andre siden av dalen. Det var ikke langt unna, så jeg hørte henne godt. Så jeg begynte å bjeffe litt jeg også, men det varte litt lenge. Hun stod å kjeftet i over 2 timer. Da de kom tilbake var far fornøyd og tinka var litt sliten. For de har vært ute to dager på rad nå. I går var ikke far så fornøyd da han kom hjem. Tinka ble satt ute i løpe strengen og jeg fikk komme ut, som dere ser så er ikke Tinka så fornøyd der hun står og uler.

 

normal_IMG_2195_%28Medium%29.JPG

 

Det lønner seg i hvertfall ikke i lengden, da kommer far med hageslangen og det er ikke så morro :oops:

 

Far og jeg har vært endel i skogen nå og det er morro spesielt når vi går tilbake den veien vi kom fra. For da kjenner jeg igjen sporene våre. Og da løper jeg så fort jeg kan ett stykke for så å vente til far kommer.

 

Jeg har også begynt å trene på å finne kjøttkaker og pølser. jeg må først prøve å følge mange små rød dråper som lukter nokså sært, men så lenge jeg vet at det er noe godt i andre enden så er det bare å leite til jeg finner sakene. Sist ble far veldig glad :mrgreen: Da hadde visst disse dråpene ligget i 12 timer, men det var ikke så veldig langt ca 50 meter. Jeg fulgte visst disse dråpene veldig nøye så det var visst veldig bra.

 

Så det blir nok mer slik trening fremover.

 

Snart er det visst elgjakt, og da håper jeg at jeg kan være med ett par dager slik at jeg får biti litt i en elg eller to.

 

Det jeg driver med for tida nå er å "hjelper" far med å lage ny garasje og hundegård. Det begynner å hjelpe. Det skal bli spennde å se om vi får bo i garasjen eller om far lager eget hus til meg og Tinka. Slik ser det ut nå

normal_IMG_2201_%28Medium%29.JPG

 

I morgen kommer det visst en betong bil, da blir visst støpe arbeidet ferdig. :D

 

Det var lenge siden sist, men jeg skal få far til å skjerpe seg slik at det blir litt oftere oppdateringer.

Link to comment
Share on other sites

Far pratet med oppdrettern min i dag og han kunne fortelle at min "hundefar" nå har blitt Int Uch og "hundemamma" er første reserve til NM løshund fra Hallingdal. Hun manglet bare 0.5 poeng i snitt på prøve for å være best.

 

Så nå har Far og jeg noe å jobbe mot. :D

Link to comment
Share on other sites

Henger meg på den.....

 

Det er så mange fine tråder i hundergården....og mange som er flinke til skrive og legge ut bilder.

 

Blir umenneskelig for oss som ikke har hund og ønsker oss det :D

 

Virkelig artig og fine tråder!!

 

Og Adina var intet untak av flotte valper....

Link to comment
Share on other sites

:) Flott hund!

Blir umenneskelig for oss som ikke har hund og ønsker oss det

Skjønner ikke at de som ikke har hund ser over disse sidene.. De må jo lide av en eller annen form for selvpine?

Jeg er iallefall glad for at jeg har en god venn med hvit haletipp!

 

Jeg burde vel kanskje dele med dere hva som skjedde sist søndag... Vi hadde igjen litt arbeid her hjemme... Var bare en bagatell av litt beising av en uthusvegg som hadde et gjerde en halvmeter unna...

Veggen ble sauset grundig inn. 4 meter med vegg..... Så var jeg såppas lur at jeg skulle kalle inn hunden, som jeg visste var på samme side av uthuset som meg.

Den helsikes hunden hadde sevlvsagt gått en liten tur unna uthuset, og når jeg ropte på den, så løpte den runt tre nabohus og kom på andre siden av uthuset.. Og hunden pleier å gå mellom gjerde og uthus...

 

Dette VAR en litt langhåret tricolour hund... Når den satte seg ved siden av meg hadde den ene siden blitt svart og våt! Jeg kom med et ganske salig utbrudd (&¤#¤#%%##) som IKKE egner seg en søndag ettermiddag! Dette hørte kona, så hun kom naturligvis ut og ropte på hunden....

 

Plutselg hadde vi en nesten helsvart og nybeiset hund.....

 

har vi en skamklipt og skamfull hund med nesten nakenhund-utseende...

(Tror jeg brukte to timer med saksa før jeg badet og skrubbet udyret! :mrgreen: )

Den hvite haletippen er nå forøvrig midlertidig bortklippet, og dere som IKKE har hund aner IKKE hva dere går glipp av! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ser du har tatt godt vare på valpen, jamt! Mine myrsnipeøyne sier at det er jaggu en av de fineste valpene jeg har sett ! :wink:

Når drar du oppover?

Jeg drar i morra e.m. Har ikke så lange veien , men det er viktig med noen timers gjensynsprat over ei øl før premiärmårrån veit du!

SKITT JAKT !

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jaja, nå har vi kommet et godt stykke ut i jakta og jeg har ikke vært med så mye her for det er så lite elg hos oss :( Far er litt grinete for tida :D. Han har hatt mye å gjøre i det siste. han og Tinka reiste til steinkjer den 24 og det gikk visst sånn passe. De skaut 2 elger for tinka, men ikke i los for det er bjørn i området. Så de vil ikke stå stille og Tinka holder ikke følge med de så lenge. Bare vent til neste år da jeg er gammel nok så skal vi nok se :wink:.

 

Her hjemme har det gått tregt så de har gitt seg alt. De har visst funnet 3 døde ungdyr og i går skaut de ei 2.5 års kvige i dårlig kondisjon. Dermed var det slutt for i år. Men det ser lysere ut på andre siden av dalen. der er det mye dyr og de har skutt endel. Så deet blir vel der som jeg skal trene til neste høst :D.

 

I dag sjedde det noe morro. Far kom hjem med en merkelig skapning i ei bøtte. Jeg og tinka gikk løse da far bærte den ut av bilen. Tinka ble så ivrig da. Så jeg måtte bort å se. hun rev og dro i den og begynte å gnage på nesa på den. Den lukta litt spesielt :shock:

 

Så far tok ett par bilder av oss da vi kikket på denne raringen

 

normal_IMG_2258_%28Medium%29.JPG

 

dere ser jeg er litt ivrig en liten stund her. :D

 

normal_IMG_2259_%28Medium%29.JPG

 

Her får jeg såvidt lov til å slikke litt av Tinka, hun var litt gretten da jeg kom bort for å kikke. HUn knurra på meg, men da fikk hun kjeft av far :D

 

Men som dere ser så har jeg begynt å bli litt grå igjen, far syntes det er litt leit, men jeg er fortsatt veldig fin :D

 

Far er litt rastløs for tida siden det er så lite elg her. Dermed så bestemte han seg for at han og tinka skal reise på ny tur i morgen allerede opp til Steinkjer. Men det holdt på å gå galt på torsdag. For Far fant en svær død elgokse i skogen på mandag. Da han var oppe og obduserte den på torsdag og skulle hjem så kjørte han jaggu på en elg som kom hoppende ut i veien. :shock: Jakt bilen vår ble nokså ødelagt. Frontruta, sidedøra og mye bulker bak på kassa. Men heldigvis så er han nokså snar tenkt. så i løpet av dagen var mye ordnet. så dagen etter hadde han byttet døra og frontruta :D. Dermed er jaktbilen i gang igjen. Med endel nye bulker :D.

 

Så fikk han hevn også. de måtte leite etter den for den gikk inn i skogen. Så etter 400 meter så får far øye på den inne i skogen og får skutt den. Den hadde nok ikke greid seg lenge for den hadde punktert den ene lunga og hadde begynt å blø ut av nesa.

 

Så nå blir jeg hjemme aleine uten far noen dager, men det gjør ikke så mye, menneske barne går tur med meg og vi leker endel ute. selv om de er litt redde for at jeg skal løpe avgårde, men det gjør jeg ikke for det får jeg ikke lov til av far :D. Men de tror ikke på det enda.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da var det på tide med litt oppdatering igjen. Nå er endelig far og Tinka ferdig med elgjakta :shock:. Og han far har endelig fått fart på hammern. Så i går flytta Tinka og jeg ned til vår nye gård.

 

HAr vi ikke fått det fint :D

normal_IMG_2313_%28Small%29.JPG

normal_IMG_2314_%28Small%29.JPG

normal_IMG_2315.JPG

 

Jeg begynner nå å bli litt mørkere igjen nå :D: Det var litt sørgelig en stund for jeg var lysegrå og det syntes vi ikke er så veldig fint :roll:

 

Huset har 2 innganger og 2 rom så hvis Tinka og jeg begynner å krangle mye, så blir vi delt :(. Så det er bare å oppføre seg. Og den stygge vannslangen er borte å spruter på oss inn i mellom :shock:. Hvis vi ikke kan holde fred. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Flott "Jamt" vitkelig hyggelig og følge valpen. Adina er jo reine sjarmtrollet. Hu klager på at hu er litt grå, spiller ingen rolle kan du si, det er ikke fargen vi jakter med. Hilsen et par gråhunder :D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

På tiden med en liten oppdatering igjen.

 

Ha begynt litt med blodspor trening. ble faktisk veldig positivt overrasket her om dagen. La ett spor på 300 meter med 4 vinkler. La det på blaut mark, men det frøs til på natta og på dagen var det 4 minus og bare rim. sporet var 22 timer da vi gikk. Hun klarte det nærmest prikk fitt, fikk litt hjelp ved 1 vinkel som var noe vond. Ble overasket siden det bare var det 4 sporet hennes. til å være Jemt så går hun mye med nesa i bakken og det er ikke noe bakdel :D. Bare synd at det kom så mye snø nå, det ble stopp med treninga.

 

Så i dag ble det herje dag i snøen med gjengen :D

 

normal_IMG_2468_%28Small%29%7E0.JPG

 

Her er Tinka bak og Basse(dachsen) som herjer med adina

 

normal_IMG_2477_%28Small%29.JPG

 

normal_IMG_2458_%28Small%29.JPG

 

Her kommer Adina i fullt driv :D

 

normal_IMG_2483_%28Small%29.JPG

 

Her lurer Adina fælt på hva den lille saken driver med :D:D.

 

Morro med snø for de.

 

Men det endte med at Tinka stakk etter at hun fikk lurt seg uten for syns hold for meg. Så det ble en leite tur ned til naboen katter og noe løping på veien.

 

Det endte godt for hun kjenner igjen jaktbilen når den kommer :D. Dermed ble det tilbake i "fengsel" for henne.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja i dag fikk vi telefon fra han som eier broren til tinka. De hadde los på en liten okse. Så i dag ville vi prøve litt elg for første gang.

 

Så jeg sæla på Adina og tok på lang støvlene. Er endel snø her nede nå. Vi hørte losen med engang vi kom ut av bilen. Skal si hun ble interesert. Så vi gikk nærmere og jeg slapp. hun gikk avgårde med engang, men var snart tilbake. Var litt usikker på dette.

 

Vi listet oss opp, var ikke mer enn 70-80 meter unna losen. Adina var med meg, men var veldig nyskjerring på dette. Så fikk hun øye på elgen :D

Bilde002_%28Small%29.jpg

Den står oppe til høyre. Som dere ser dat halen litt så det ble litt for spennde dette :D.

 

Men plutselig kom Tass bort( som Jemten heter) Og det var veldig stas. ble litt leking, men så ville han bort igjen og da fulgte Adina med helt bort. Hun gikk rundt der en stund, men så ble elgen litt irritert og gjorde ett utfall. og dermed så kom hun tilbake etter en liten stund. Men det ble nok litt for spennende dette for første gang. Jeg stod der i en halv time så Adina kunne gjøre som hun ville. Hun gikk rundt og snuste på elgspora og var borte å kikket litt på den, men ikke helt borte. Tass var flere ganger tilbake for å hente henne, men hun fulgte bare halv veis før hun stoppet for å se på. Var ingen lyd fra henne i dag, men tror det var en spennde opplevelse for henne i dag. Selv om mat far helst ville hørt litt kjefting på denne sinna krabaten :D. Til slutt ble den så sint og irritert av vi plystra av Tass og gikk hjem. Det er jo endel snø her så vi ville ikke risikere noe.

 

Her er bilde av den sinna saken, med dårlig mob kamera. Dette bilde er vel tatt fra 25 meter :D

Bilde003_%28Small%29.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Nå var det på tide å komme med litt oppdatering. Det har sjedd mye siden i vinter.

 

Hun har vokst både i kropp og hode. Hun har hele tiden vært noe forsiktig av seg, men det hjelper.

 

I somemr trente vi endel blodspor og det fungerte veldig bra, me nså ble jeg lit utålmodig med å slippe, før vi tok blodprøva. Dermed gik hun sitt dårligste spor på prøva, men vi fikk 2 pr. så det holder for oss. :D. Men jeg ser jo viktigheten av å ta prøva før en begynner med ferskspor for nå gikk hun mer på overvær enn da vi trenet i sommer.

 

Vi har også rukket å være på utstilling. Det ble bare sånn passe. Blå sløye og egentlig bra kritikker, men dommeren likte ikke at hun var så forsiktig av seg. Regner med at det bedrer seg når selvtillitten kommer seg. :D.

 

Så var det de første slippene. Har vært fler episoder, så jaktlysten er det ikke noe i veien med. Det har vært uttak på rev, rådyr, hjort og div andre ting :D. Men det ser ut til at det ikke er så spennde så lenge,det går noe nfå minutter før hun er tilbake.

 

Når det gjelder elgkontakt så er jo den første alltid litt spesiell.

 

Vi gikk egentlig tur med Broren til den andre tispa mi. Han er veldig rolig og bedagelig. Det er samme hunden som er beskrevet ovenfor, da de drev på med det sinna ungdyret i vinter.

 

Vi hadde vel vært ute 2 timer og søket hennes er ikke all verdens enda, men så ble de borte en stund. Vi sjekket peileren de var nesten på samme plass, med hun litt foran. Plutselig hørte vi noen forsiktig boff, det er vel uttak på rådyr igjen tenkte jeg.

 

Men så plutselig hørte vi han også. Elg :shock:. Så begynte hun først ble nokså overrasket. Kort fortalt så stod de i 1 time. Han blinket ett par ganger mens hun stod aleine igjen. Men da han gav seg og ikke kom opp igjen(han var i litt dårlig form da :lol:) gav hun seg etter 10 min. Da gikk vi hjem. Fornøyde begge 2 :D.

 

Var ute 3 dager senere for å prøve aleine. En helt annen plass, slapp og hun tuslet rundt litt, men så fikk hun noe i nesa og forsvant. Det gik kikke mer enn 5 min før jeg hørte hun boffet forsiktig. Var enda litt usikekr på vha det var, men det øket på litt og det flyttet seg 100 meter på peilen så ble det stående. Det beveget seg mot ei kraftgate så jeg løp opp for å kikke ned traseen. Jaggu kom det ikke kyr,kalv og en flott 8 taggers okse. Hun hadde flott elgarbeid med fin avstand, men litt forsiktig losføring. :D. Oksen stod igjen mens kyra gikk forsiktig fremover. Så ble det stille litt fra huden, så den ikke lenger. Så begynte hun forsiktig igjen, så så jeg oksen kom tilbake med henne etter, det virket ret og slett som om hun var og hentet den. :D. Da stod de pal i 50 min før hun gav seg og kom inn. da koblet jeg og gikk hjem. Enda mer fornøyd enn forrige gang :D.

 

Så dette virker lovende :D.

 

Ble lite bilder denen gangen, men håper det blir noe snart for nå har jeg pakket jaktbilen og bikkjene er klare. For i morgen kl 0530 er avreise til de dype skoger opp i Lierne.

 

Håper bare elgen er noe medgjørlig og kan stå i hvertfall litt slik at jeg kommer meg fram og får skutt for unghunden.

 

Har dårlig erfaring med elg i bjørneterreng :(. Håper bare elgen har roet seg der oppe etter år med bjørn i nærområdet. Hvis ikke ser jeg for meg mange mil til fots for å gå etter hundene.

 

Håper det kan bli en rikelig repotasje da jeg kommer meg sørover igjen en gang mot helga i neste uke. Med masse bilder :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var det på tide med en oppdatering. Har kommet hjem etter en stabasiøs tur til trøndelag og har hatt ei roligere uke her hjemme på jakt.

 

Ble en lang tur oppver for mann og bikkjer. Da vi endelig kom opp så var det å pakke ut alt og laste om til annen transport. Hytta lå 3.5 km fra vei.

 

Når bagasje og proviant til 12 stk skal fraktes så blir det litt av det :shock:

normal_HPIM0433_%28Small%29.JPG

normal_HPIM0434_%28Small%29.JPG

normal_HPIM0436_%28Small%29.JPG

 

Det var store forventninger til jakta. Men det gikk relativt fort over i frustrasjon. Stiv kuling og regn de fleste dager. Samt en snøstorm :shock:

 

Med nytt terreng så var det litt vondt å få postene riktig. Så det smatt forbi noen pga at vi satt litt feil. Men det som var det kjedligste var at elgen der oppe ville ikke stå i det hele tatt for hunden. Så bikkjene slet seg ut i løpet av 5 dager. De sluttet faktisk å spise. Dermed var det slutt på morro og en kunne like godt reise hjem.

 

Det ble ett kalve fall, det ble etter uttak og rett på post.

normal_HPIM0440_%28Small%29.JPG

 

Fornøyd skytter og hund :D.

 

Hva som feilet elgene der oppe er ikke godt å si, men de stoppet ikke noe særlig på x antall km. Så var det jo bekker og elver som ble så store etterhvert at det var ikke til å komme over hverken for mennesker eller hund :(. Så det måtte lages provisoriske løsninger :D

normal_HPIM0445_%28Medium%29.JPG

 

Når ikke det var nok fikk vi en dag/natt med dette :evil:

normal_HPIM0442_%28Small%29.JPG

 

Da været fikk roet seg så var det å vende hjemover med litt blandede følelser for dette terrenget. Etter 17 timers biltur hjemover var det godt med noen dagers hvile.

 

Bikkjene kom seg relativt fort igjen, men det tok 1.5 dag før de var ute av huset sitt :D.

 

Da vi kom hjem klarnet det opp og laget fikk skutt en pigg okse dagen etter og en 6 taggers okse den påfølgende dagen.

 

Kom over ett tre som var feid litt på, så det går noen rugger der oppe :D

Bilde007_%28Small%29.jpg

 

 

Så var det her hjemme. Tradisjonell drivjakt noen dager, med lite elg og lite bruk av hund.

 

Men i går skulle vi ut å kikke etter ett hu dyr som har oppført seg noe snodig i høst. Lite redd for folk. Men det ble litt på måfå siden det ikke var observert spor etter henne på 1 uke.

 

Så jeg slapp begge bikkjene, både Tinka og Adina. Gikk egentlig rundt for å kikke. Litt på måfå. Bikkjene søkte godt ut så det var ikke noe elg i området der hvor vi hadde vært.

 

Etter et par timers tid støkker bikkjene ut 2 rådyr og de løper etter hvert sitt :roll:.

 

Kikker på gps en at de har gitt seg og var på vei tilbake. Tinka er 500 meter vekk og Adina er nesten inne. Plutselig hører jeg los, merkelig tenkte jeg. Nå er det vel grevling igjen. Så jeg gikk fort opp for å ta Tinka. Adina, reiste ut en annen vei. Da jeg nærmer meg losen dukker plutselig opp ett elgehode 15 meter foran meg :shock:.

 

Skal si jeg ble overasket, dyret stod bare og kikket på meg. Jeg fikk trukket meg tilbake, men da fikk jeg værstøkt for vinden kastet litt på seg. Det flyttet seg bare 200 meter, plutselig hørte jeg Adina også i los :D. Ble konferert gjentatte ganger med jaktleder som hadde postet litt lengre vekk. Var inne på losen flere gangerer og fant til slutt at dyret lå i grenseland på ungdyrs vekta(160kg) Og med tanke på at jeg var tett innpå, nærmest 10 meter fra kyra, hvor hun da kikkett på meg uten å resie avgårde så bestemte jeg meg for å skyte. Men i det jeg skulle innpå så kjente jeg vind i nakken, dermed trakk hun vekk på nytt. Flyttet seg bare 200 meter til.

 

Kom til slutt i god posisjon, men da var hele dyret dekt bak noen graner, så bare hode. Så jeg stod å ventet til hun skulle sige frem et skritt. Etter 1 minutt så tok hun steget frem, etter et kjapt overblikk for å se hvor bikkjene var så slapp jeg skuddet og det tegnet godt. Bikkjene reiste hver sin vei og kom en kjapp tur inn før de reiste etter. Hun vaklet 30 meter før hun la seg. Så første los fall for begge bikkjene var et faktum :mrgreen::mrgreen:.

 

De fikk "gnage" litt på elgen, det var ikke mye busting på bikkjene, men ørene fikk gjennomgå:D.

 

Etter slakting og obduksjon, kom vi frem til at bikkjene fant det riktige dyret på første forsøk. :shock: Dette var ei eldre kyr som veide rett over 160 kilo.

 

Vi fant også ut at det ene øyet var punktert og hun faktsik var blind på det ene øyet. Noe som kan forklare noe av den snodige atferden hennes.

 

Hun hadde også en merksnodig ekstra klo på den ene kloven.

 

Så alt i alt en kjempe dag for alle. Så nå gleder jeg meg til fortsettelsen, skal ut igjen med Adina på lørdag etter fri okse :D

normal_Bilde014_%28Small%29.jpg

Bilde015_%28Small%29.jpg

 

Det ble desverre lite bilder av elg og hunder. Dette fordi jeg glemte det helt i kampens hete :?.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...