Jump to content

Se toppen av demper i kikkertsikte ved lav forstørrelse


Mowgli

Recommended Posts

Skal kjøpe ei sako finnlight i .308 med 51cm løp, og med demper, sannsynligvis en hausken standar.

 

Skal ha en zeiss classic i enten 1.5-6x42 eller i 2.5-10x50.

 

Det jeg lurer på er om demperen kommer til å bli synlig nederst i siktebildet ved laveste forstørrelse. Med såpass kort løp og 50mm i diameter på demperen. Og hvilken av siktene som egner seg best med tanke på dette. Skal brukes til elgjakt og liker å skyte på ganske lav forstørring.

 

På forhånd takk for svar! :D

Link to comment
Share on other sites

Mest sannsynlig får du nok demperen nederst i siktebilde ved begge sikter.. Eg jakta i fjor med ei 1-25-4x20 på jaktrifla og har alltid hatt 3x som den laveste forstørring på alle mine kikkertsikter og jaggu meg så måtte eg skru opp i nesten 3x før at demperen forsvann også. Blei faktisk litt skuffa, ikkje minst over at eg ikkje hadde tenkt på dette, før eg bytta siktet frå ein 3-12x50.. I tillegg til null muligheit for skudd i skumring, så dekkes altså 1/3 av siktebilde av ein fordømt demper. :)

Link to comment
Share on other sites

Helt greit å se demperen i kikkerten, bare å venne seg til :) Ved lav forstørrelse ser du store deler av løpet også. På den ene børsa må jeg over 5x før den blir helt borte. Høyde på montasje, lengde på løp m/demper, og diameter på demper bestemmer hvor mye synsfelt den tar opp.

Link to comment
Share on other sites

Du får en del demper i bildet ja, men er det egentlig et veldig stort problem ved så lave forstørrelser?

 

Mauser68 skriver "null mulighet for skudd i skumring og i tillegg dekkes 1/3 av siktebildet av en fordømt demper"

 

Dette vil ikke gjelde for deg om du går for 1,5-6x42. Da har du god mulighet for skudd i skumring på full forstørrelse ettersom 42mm objektiv gir omtrent max utnyttbar utgangspupill ved 6xforstørrelse(7mm).

 

Jeg ser en god del av demperen når siktet står på 1,5x, men opplever det faktisk ikke som et betydelig problem. Med så lav forstørrelse finner du målet svært raskt uansett om bildet dekkes litt av demperen i nedkant!

 

Jeg ville gått for lav forstørrelse om det er elgjakt eller generelt skogsjakt som står på menyen. Hvis posten har max 30 meter sikt og du må forvente å måtte reagere raskt på dyr i bevegelse har du en soleklar fordel med 1,5x forstørrelse kontra 2,5x. Som Kammerlås skriver er dette noe du venner deg fort til. At du også vil se løpet på lav forstørrelse er også sant. Klistrer du en lavtforstørrende kikkert så lavt som mulig på børsa, så ser du ganske mye løp på de laveste forstørrelsene, men det forstyrrer altså lite.

 

Er det derimot et all-round-sikte du trenger ville jeg gått for 2,5-10. Da har du sikte til alt du måtte finne på med børsa.

Link to comment
Share on other sites

Dette står i spesifikasjonene til siktene, om man vet hva man ser etter.

 

Synsfeltet til Classic 1,5-6x42 er 22meter på 100meters avstand ved minste forstørring. Dvs at på 50cm er synsfeltet 11cm, og så høy montasje har du ikke. (22m/100m*50cm=11cm) Med andre ord, ser du 5,5cm under siktelinja 50cm fra siktet.

 

Tilsvarende har 2,5-10x50 6,5cm synsfelt på 50cm.

Link to comment
Share on other sites

Har en A-tec Maxim montert på en Sako med 48cm løp/Swarovski 1,5-6x42. Skimter demperen på 3x, på 2x ser man nesten hele demperen. Noe uvant i starten men man vender seg til det. Siktet står stort sett på 3x så problemet er lite.

Men det er litt irriterende! Uansett er det nok helt umulig med demper/kikkert med stort synsfelt/lav forstørring og det å ikke se demperen.

Mitt motto er "Det er bedre å se demperen en å få øresus" :winke1:

Tror heller ikke jeg kommer til å "miste" noen dyr pga dette

Link to comment
Share on other sites

Sån til sammenligning har jeg et 9,3-løp med åpne sikter, uten demper. Når jeg bruker det (dvs. uten kikkertsikte) opptar jo netopp de åpne siktene en stor del av synsfeltet og for meg som ikke har skutt mye med åpne sikter synes jeg ikke demperen er mer plagsom i synsfeltet selv med 1,5-sikte (Leupold VXIII). Med sikte på 2,5 (Zeiss Classic) har jeg faktisk aldrig tenkt bevist over at jeg faktisk ser demperen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Kahles 1,5-6x42, med vidt synsfelt, som står montert så lavt som mulig. Jeg har demperen nesten oppe i toppen av tykkstolpen og må opp på nesten 5x for at den skal forsvinne helt. På lav forstørrelse og kjappe skudd er dette snarere en fordel, da demperen fungerer som "pekelinje" - omtrent som pipa ved hagleskyting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...