Jump to content

Allround krutt til 6,5x55?


fredrik

Recommended Posts

Det er eit visst sprik mellom overskrift og tekst her... Du spør etter eit allround krutt til 6,5x55, og da er Norma URP eller skyttarlagskruttet Norma 19 kanskje aller best treff. Av Vihtavuori sine krutt er N150 det mest aktuelle. Desse krutta fungerar over heile spekteret til baneskyting: 100 til 144 grs kuler.

 

No ser det jo ut til at det er meir spesialisert til 9 grams Scenar, og da vil eg rekne VV N160 eller Norma 204 (sk.l: Norma 4) som best. For maks hastigheit kan du prøve Norma MRP (sk.l: Norma 15) eller VV N165.

 

For dei tyngste jaktkulene på 150-160 grs er Norma MRP2 aktuell - men den er vel på veg til å bli erstatta?

Link to comment
Share on other sites

Beklager, kom på at jeg skulle lade Scenar i første omgang.. Treningsskudd..

 

N150 gir ifølge Lapua sine ladedata fryktelig lav hastighet.. Men kanskje kjøpe inn en boks N165 til å lade scenar med, så kjøper jeg inn N150 etterhvert... :)

Link to comment
Share on other sites

... For maks hastigheit kan du prøve Norma MRP (sk.l: Norma 15) eller VV N165.

 

 

For maks hastighet med 140 grain kule, så er nok VV N570 den beste, men den er litt kilen å lade, da hylsa er litt liten for å få plass til nok krutt. Enkleste og billigste er å kjøpe en 3,5 kilo med N160, og lade med det.

 

Jeg skjønner ikke helt hva som er vitsen med å lete etter et allround-krutt, da dette ikke finnes. Krutt er billig og brukes opp, så hvorfor ikke kjøpe krutt tilpasset patron og kulevekt og få mye bedre resultater?

Link to comment
Share on other sites

Lars, du har selvfølgelig rett.. Men på 223'n så har jeg fint klart meg med N133, og KUN ladet med det.. Det har i mitt hode blitt veldig ryddig i allefall :)

 

Men skal altså uansett lade såpass mange scenar, sÅ tror jeg kjøper en bok n165 til å begynne med.. :)

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor N165? Det er det dyreste VV-kruttet av de aktuelle. N160 koster 440 for kiloen, riktignok gir det litt lavere hastighet, men N165 koster 695(!) for kiloen. Da hadde jeg heller kjøpt N560 hvis de har, koster 490 og gir mer fart enn de andre to.

Link to comment
Share on other sites

Du spør etter eit allround krutt til 6,5x55, og da er Norma URP eller skyttarlagskruttet Norma 19 kanskje aller best treff. Av Vihtavuori sine krutt er N150 det mest aktuelle. Desse krutta fungerar over heile spekteret til baneskyting: 100 til 144 grs kuler.

 

No ser det jo ut til at det er meir spesialisert til 9 grams Scenar, og da vil eg rekne VV N160 eller Norma 204 (sk.l: Norma 4) som best. For maks hastigheit kan du prøve Norma MRP (sk.l: Norma 15) eller VV N165.

 

For dei tyngste jaktkulene på 150-160 grs er Norma MRP2 aktuell - men den er vel på veg til å bli erstatta?

Allround krutt, da tekner jeg et krutt som kan brukes til alt fra 85 grs til 160 grs kuler.

Beste kruttet til akkurat det (om man bare skal ha ett krutt til 6,5X55) blir etter min mening Norma URP, Rhino 17, Norma 19 eller RA10 (de fire er brødre).

Av vihtavuori er N150 og N550 de som er mest egnet til alle kuler i 6,5X55.

 

Skal du ha et krutt til 9 grams kuler spesifikt er N19/RA10/URP/Rhino 17 et bra valg, det er også N4/RA4/N204/Rhino 18 og N15/RA15/MRP/ Rhino 22. Av vihtavuoris krutt kan du bruke N160, N550, N560 feks.

 

Jeg personlig tror man får mast hastighet på MRP/RA15/N15/Rh22 type krutt og 9 grams kuler. Om max fart er et mål.

Link to comment
Share on other sites

En faktor du bør kikke litt nærmere på med disse kruttene og dette kaliberet er pipelengde.. Krutt med brennhastighet ala N160/Mrp og tregere trenger stort sett litt pipelngde for å få opp farta.

 

Leser i en annen tråd at du har kappa pipa ned til 50cm., så da er det en rimelig god sjans for at de kruttsortene du har tenkt på fyller demperen din realtivt raskt med halvbrente kruttkorn.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også kort pipe. Med 9g kule får jeg best presisjonsmessig resultat med Vihtavouris 550 og skytterlagskrutt N15. Har nå gått over til sistnevnte pga pris. Jeg tror du trygt kan fokusere mest på presisjon. Du får nok fart nesten uansett.

 

Et annet moment er at N15/N550 gjør det lettere å bruke kruttmål. De tregere kruttene er mer grovkornig, og er værre å få til ordentlig i forskjellige kruttmål.

 

Men til det første spørsmålet ditt: Det er bare et krutt fra VV som er angitt til alt unntatt mega-kuler, og det er N150. Så allbrukskruttet ditt vil derfor være N150.

Link to comment
Share on other sites

I min 50cm lange 6,5x55 pipe får jeg høyest hastighet med kuler i vektklassn 139-160 grs med Norma15/Ra15 og med N19(her har jeg kun testa en treg lot N19). Erfaringa er at hastigheta var lik med de to krutt typene med likt trykk. Med kjappere loter N19 vet jeg ikke hva resultatet hadde blitt. Med 100-107 grs kuler i samme løp er hastigheta best med N19. (har prøvd både kjappere og tregere krutt)

 

 

I 67-74 cm løp får jeg best hastighet på 9grams kuler med N15/Ra15.

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut.

 

Grunnen til at jeg ønsker å presse hastigheta litt opp er rett og slett at den skal nå ut til 600 meter. Men er vel bare å prøve seg litt fram da. Tror jeg prøver med en N150 først, så ser vi hvordan det går.

 

Er jo selvfølgelig og et lite poeng at grovt krutt gir litt merarbeid.

 

Høggern:

Hvilken rifle er det du har med 50cm løp? Og har du brukt den noe på lengre hold? Har du demper på den?

Link to comment
Share on other sites

N150 og 9 grams scenar høres ut som en ca 800 msek kombinasjon selv i relativt lange løp(70 cm). Om jeg skulle skutt 600m med 6,5 og 9 grams kuler ville jeg brukt N19 eller N15. Da får man 50 msek mer glatt. (jeg har over 850 msek med 140 grs kuler og N15 type krutt i 70 cm løpet mitt i sauern, i 50 cm løp går den samme patronen ca 800-810)

 

Jeg har en mauser med 50 cm løp.

Link to comment
Share on other sites

Så det er med andre ord ikke noe stabiliseringsproblemer i de fleste 6,5x55-løp mtp riflestigningen? Da med "normale" kuler som kan fint rekke ut til 6-800 meter..?

Skal ikke være altfor skråsikker her; men de fleste 6,5x55 som selges er vel enten netopp tiltenkt baneskyting med kuler med høy bc eller jakt (og i Skandinavia der jeg antar flerparten av 6,5x55'ene selges skal jo disse gjerne kunne håndtere jaktkuler på minst 9gram, gjerne 10gram også ref. krav om anslagsenergi etc).

Link to comment
Share on other sites

Alright! Skjønner. :)

 

Så det er med andre ord ikke noe stabiliseringsproblemer i de fleste 6,5x55-løp mtp riflestigningen? Da med "normale" kuler som kan fint rekke ut til 6-800 meter..?

123-144grs matchkuler rekker fint ut til 6-800 om du bare har normal utgangshastighet.

 

Eksempel på kuler som funker fint ut til 6-800 om du bare lader de i passe fart:

123grs scenar

130grs norma GT/DL

139grs scenar

140grs sierra MK

140grs A-max

144grs sierra MK

 

Å det er nok mange fler....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest mange som er godt fornøyd med Hornady sin a-max, så vil vel teste den sammen med scenar. :)

 

Spent på om jeg har nok knepp når jeg får satt på kikkerten, eller om jeg må bestille 20moa skinne.. Kan jo selvfølgelig bare kompansere med mere krutt om det ikke skulle holde :lol:

Link to comment
Share on other sites

Gitt scenarkule 139gr 800m, innskutt 100m:

 

790m/s = 82 klikk

820m/s = 75 klikk

840m/s = 71 klikk

850m/s = 69 klikk

 

 

Som du ser så utgjør det ikke så voldsomt mye. Bare å skyte inn 100m og telle klikkene du har igjen, så får du en pekepinn på hva som går.

 

PS cm klikk angitt her.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo selvfølgelig bare kompansere med mere krutt om det ikke skulle holde :lol:

 

Akkurat denne biten var en spøk da... ;) Ikke så bra spøk, men dog..

 

Tror det er knepp nok i massevis.. Begynner vel å skorte ut til 900-1000 meter, men da må jeg vel og begynne å se litt på noe større kaliber uansett..

Link to comment
Share on other sites

Jeg var innom Magne Landrød i går, og de var dessverre utsolgt for N150, og ville ikke få det inn før uti juni/juli en gang :shock:

 

Så jeg tok med et kilo N160 istedet.. Vil dette være for treigt i mitt 50cm løp? Han jeg snakka med der visst rett og slett ikke.. Han kunne bare fortelle meg at det var litt treigere enn 150..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Gammel tråd, men liver den litt opp igjen.

Har nå ladet og testet litt forskjellig med N150 bak en 140gn Nosler CC kule og fikk mellom 790 og 830ms i minus 5 grader med 70cm pipe. 830ms er nok litt i overkant men et sted i mellom er helt greit føler jeg. Tenkte å legge meg på ladningen som gir 810ms. Tanken har vært å teste N15 for høyere hastighet men er det egentlig noe poeng?

Slik jeg ser det nå vil ikke en ladning som gir selv 900ms gjøre noe særlig mer for meg enn det den ladningen jeg bruker, allerede gjør. Den gir finfin presisjon og alt det der, men Zeiss kikkertsiktet mitt med ASV+ comp gir ikke mer en +6,8 mil(Zeiss Victory vil aldri bli noe taktisk eller LH sikte, det er sikkert) og med innskyting på 100m kommer jeg ikke nevneverdig lengre enn rundt 800m selv med en vass ladning. Som jeg ser det kan derfor N150 fungere utmerket som allround krutt.

Med riktig optikk for formålet vil det nok være mer å hente med en krutt som gir det lille ekstra men uten det blir det ikke noe greie på det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...