Jump to content

Denne dreibenken verdt å "ha med seg hjem"?


Nissen

Recommended Posts

Hva skal du lage?

I min bok er den for lett og for liten...den vil sperre(hakke) for den minste motstand og lage ujevn snittflate.

Jeg har brukt sånne benk-monterte affærer før og er fint lite imponert for å si det slik :lol:

18 laken + moms for et leketøy er litt drøyt, har du plass så finnes det plenty av brukte gode benker for en forholdsvis rimelig penge.

Gamle yrkesskolebenker er ser ofte ræva ut men så lenge de er tighte i vangene og ikke slitt for mye så kan slakk som regel strammes opp.

Link to comment
Share on other sites

Ikke hør på disse ekspertene du Nissen, de har blitt så bortskjemte med industrikvalitet at de ikke kan sette seg inn i en hobbymekanikers situasjon. Å kalle en slik maskin for et leketøy ekskluderer deg etter min mening fra diskusjonen. Man kan selvfølgelig diskutere fordeler (de har faktisk noen) og ulemper (de er det selvfølgelig nok av)med slikt utstyr, men å kalle de ubrukelige er tullprat. Jeg har laget mye bra på en mye mindre benk enn det der, det krever litt mer tålmodighet og kreativitet enn på en stor maskin men det er utrolig hva man får til når man ikke har noe bedre.

 

Gamle yrkesskolebenker? Joda, man kan jo være heldig om man vet hva man skal se etter. Hvis ikke risikerer man å kjøpe en skikkelig utslitt og raklete benk som ikke egner seg til annet enn brøyting.

Tunge som FY er de også, skal de ned i en kjeller så blir det fort problematisk. Og de gamle maskinene er ofte uegnede til moderne bruk siden de som regel stammer fra en tid hvor HSS var vanlig. I dag er det hardmetall som er førstevalget, og da mangler man turtall på slike maskiner.

 

Og så kan man jo diskutere tilgang på deler, en maskin er ikke verdt mer enn den dårligste delen. Igjen, hvis man ikke vet hva man går til kan man fort ende opp med en stor og dyr brevvekt.

Link to comment
Share on other sites

Erlend taler fornuft. Den maskinen ser veldig potent ut for størrelsen og industrimaskiner er litt vanskeligere hjemme enn på jobb der sjefen betaler for frakt, elektrikerarbeid, utstyr, reprasjoner, vedlikehold, etc...

 

Men: jeg hadde fått med meg en kamerat med litt greie på slikt for å se på den. En som har stått litt i maskiner kan ofte føle på sveiver og se ved en nærmere kikk hvordan maskinen er utført.

 

Husk også å prute litt. 16000 pluss mva burde han gå med på. Evt pass på å få med noe ekstrautstyr på kjøpet. Og pass på å høre om pris ink frakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lyst på en dreiebenk selv, og har lest litt rundt, og det som jeg ser som negativt med denne er spindelboring på 38 mm. Det er akkurat litt lite, men ellers kunne jeg godt tenkt meg den samme maskinen. Mangler bare plass i garasjen.... :cry:

Link to comment
Share on other sites

Spindelhastigheit kan som nevnt være eit problem på eldre maskiner, men det kan det furt bli på denne banken òg. Den er ikkje so mykje kjappare enn ei gammal industrimaskin. (Det står forresten opplyst 2000 o/min medan bildet viser 1800 o/min.) Har du plass og anledning til å få kloa i noko stødigare so er nok det eit godt alternativ. Men om det knip litt om arealet og du er usikker på kva du skal sjå etter ved brukthandel kan du jo kjøpe noko slik som denne. Det finnes alltids fordelar og ulemper, samme kva maskin du går for, enten det er turtal, stødigheit, slitasje, pris, digital avlesing, størrelse, vekt, osv.

Link to comment
Share on other sites

Heisann , disse" kinabenkene "selges under en drøss av forskjellige navn og ganske forskjellige priser også.

 

Det finnes absolutt små hendige benker med presisjon å få kjøpt brukt , og deler er aldri noe problem ! Så en flott Myford på finn for noen dager siden , sto en EMCO der også som er hendig !

 

Hadde ventet til jeg kom over noe slikt!

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg maskinarbeider selv om jeg har brukt benker fra hakket mindre enn denne (benkmontert) til 40 tonns selvbærende maskiner med 7-8 meters spindelavstand, riktignok oftest til hobbybruk.

 

Vekten er det største problemet med hobbymaskiner, vibrasjoner som ville blitt dempet/absorbert i en tyngre benk får fritt utløp på dreiestålet.

10 000 RPM og hardmetall er OK på en CNC-benk på et 10-kubikkmeters betongfundament med full styring av kjøling og mating, men ikke noe man kjører på en liten langt fra vibrasjonsfri hobbymaskin.

Man KAN riktignok til en viss grad kompensere for manglende moment og stabilitet ved å dra på et sinnsykt turtall, så godt som null skjæredybde og minimalt med mating, da bruker man gyro-og svinghjuls-effekten fra chucken for å stabilisere emnet, men det er ikke noen god løsning og gir ru skjæreflate.

 

Når det kommer til stål er jeg uenig i at hardmetall er alfa og omega, du får ofte finere snittflate og bedre kontroll med operasjonen med et godt oppslipt highspeedstål.

Om ikke du kan slipe highspeedstål selv så gå til noen som kan og lær deg det, det er GULL verdt å kunne lage sine egne sære spesialstål til diverse operasjoner.

 

Har du plass og strøm nok ville jeg ikke vært i tvil om at en tyngre benk er tingen, det er en engangsinvestering og med dreiebenker som med alt annet; kjøper man en liten en så finner man før eller siden begrensninger som er så uoverkommelige at man vil ha noe større og da kunne man like gjerne kjøpt stort i første instans.

Man må regne på 1-3 tonn avhengig av størrelsen, og en 16-20A 3-fas eller noe deromkring.

Sliter man med startstrøm så må det kunne gå an å finne en brukt/ubrukt softstarter eller frekvensomformer liggende og slenge om man bruker litt tid på å lete, da henter man en del på starten, men på en normal stor hobby/småverksted/yrkesskolebenk så er ikke dette noe tema.

 

Som med alt annet man kjøper sjekker man det jo før man tar det hjem, deler er det ikke noe problem å skaffe om man kjøper merkevare og de fleste standardmaskiner kjører på standardiserte lager etc.

Få med noen som har erfaring med verktøymaskiner, eventuelt snakk med en servicetekniker/forhandler, det kan lønne seg å betale noen en time for å gå over det kritiske om man ikke har peiling og mangler venner med kompetanse.

 

Bare min mening, men basert på variert erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Bakgrunn:

  • Før jeg kjøpte den hadde jeg tilgang til et verksted, der stå der en gammel russisk 4 ton benk, og en gammel "lite" 500kg benk som var veldig bra! Desverre har jeg ikke tilgang der lenger
  • Etterpå har jeg kjøpt en WM280V-F av LTS Aktiv (er nesten den samme, men bare 25 mm åpning, 125 mm chuck, or litt andre ting) og er egentlig fornøyd med den. Men den er selfølgelig ikke samligbar med gode gammle benker
  • Jeg driver med å dreie/frese rent for hobby, ikke pga yrke

 

Hvis du har plass til en benk i garasjen (eller en plass der du må ikke bære den inn i), så kjøp heller en benk med girkasse isteden av! Men, de blir mye tungere, rund 500 kg i samme størrelse. Jeg har hobbyrom i kjelleren, derfor måtte jeg ha en som kan bæras ned. Og det går an med 4 mann å bæra 200 kg ned. Som andre her skrev er det også lurt å se etter en gammel Emco eller Myford, men de er tungt og, derfor ikke noe til meg.

 

Skjær: Da er eg enig med Erlend at HSS er absolut nødvendig hvis du ikke har lyst å kjøpe hundrevis forskjellige skjær som kosten skjørta! Jeg må lage egen skjær ofte til et lite jobb, og har ikke penger å kjøre et skjær i HM som jeg bare bruker 5 minutter. Men gjerne bruke et sett med 5-7 skjær i HM til det meste.

 

"China Benker" ... ja, det er de. De er ikke så bra som Tysk kvalitæt (Optimum for eksempel), men de er mye billigere. Du må sjønnte til at du kjøper ikke allerbeste kvalitæt med sånn en (om det er Weiss, Bernardo, Warco ...). Det kommer alt an hva du vil ha og hvor ofte du skal bruke den. Litt mer konkret, så er det for eksempel sånn at den "oljepumpe" som kommer med er bare å hive. Og du kan ikke forvente at dette maskin er brukandes rett "ut av seken", du må vel bruke litt tid å stille alt inn.

 

Pris: Har som sagt kjøpt på LTS Aktiv, og hvis du sender meg en PM så for du prisen jeg har betalt.

 

Så hvis du skriver litt hva du vil bruke den til, så er det lettere å anbefale noe.

 

MvH Wolfgang

Link to comment
Share on other sites

Vekten er det største problemet med hobbymaskiner,

Helt klart, men det er også en av fordelene. Slike maskiner får man med seg uten lastebil og kran. Det hjelper lite med en tung og stabil maskin hvis man ikke kan flytte den. Som du også er inne på krever slike maskiner gjerne 3fas (eller en frekvensomformer), det koster også en del penger. Og ikke alle trenger stabiliteten slikt utstyr gir, ikke sett opp mot utfordringene det medfører. Men det er klart at man skal jo ikke kjøpe smått om man har plass og råd til større maskineri. Innenfor rimelighetens grenser er større og tyngre alltid bedre.

 

 

Når det kommer til stål er jeg uenig i at hardmetall er alfa og omega, du får ofte finere snittflate og bedre kontroll med operasjonen med et godt oppslipt highspeedstål.

Om ikke du kan slipe highspeedstål selv så gå til noen som kan og lær deg det, det er GULL verdt å kunne lage sine egne sære spesialstål til diverse operasjoner.

 

Joda, HSS har definitivt sin misjon. Og man bør absolutt ta seg bryet med å lære å slipe slike, da står man aldri fast. Men ærlig talt, hvem gidder å basere seg på det i disse tider? Har slipt en del rare stål for rare deler, men det skal være veldig tomt for hardmetall og rimelig hastverk før jeg vurderer å gjøre en hel jobb med det. Min læremester snakker også om hvor kjekt HSS er, men hvor ofte har jeg sett ham velge det fremfor hardmetall? Ikke ofte. Ikke om han har en HM-holder som gjør jobben.

 

 

Som med alt annet man kjøper sjekker man det jo før man tar det hjem, deler er det ikke noe problem å skaffe om man kjøper merkevare og de fleste standardmaskiner kjører på standardiserte lager etc. Få med noen som har erfaring med verktøymaskiner, eventuelt snakk med en servicetekniker/forhandler, det kan lønne seg å betale noen en time for å gå over det kritiske om man ikke har peiling og mangler venner med kompetanse.

 

Skal man kjøpe eldre maskiner MÅ man nesten få med fagfolk, men har man tilgang på en slik person trenger man vel ikke å spørre om råd her inne. Nytt Kina-maskineri er på godt og vondt et tryggere kjøp, der vet man i det minste hva man får.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes forumer på nett , mye som dette ,som kan gi deg nyttig info om hva man kan kjøpe og hva man skal holde seg unna.

Practical machinist er en.

 

Kjøpte meg en Kina benk selv engang det var en giret type på ca 450 KG muligens mindre, var veldig godt utstyrt med alt av tilbehør, men den kom bare til garagen.

 

Koblet den opp og prøvekjørte den , men det føltes bare feil så solgte den med en gang.

 

Har aldri prøvd presisjon ,eller gjort jobber i sånn benk så skal ikke påstå noe , men bare likte ikke maskinen..

 

Optimum har aldri blitt laget i Tyskland, er Kina benk , se på bilder og sammenlikne med de andre (Chester, Weiss,Grizzly,og diverse andre )Bare knappene og fargene som ser forskjellige ut.

 

Må jo være en her inne som har erfaring med sånne benker , og ikke bare synser som meg :lol:

 

Selv har jeg hatt Myford 7, Weiler , Chester conquest(Kina saken)og har en Colchester Triumph 2000 nå.

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Takk for mye nyttig informasjon.

 

Plass er egentlig ikke noe problem, men den må da i så fall inn i en garasje som ikke er oppvarmet, noe som kanskje heller ikke er optimalt?

 

Min hovedgeskjeft vil bli å kamre, rekamre, krone og gjenge piper. Mest sannsynlig vil ikke profildreing være et tema.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...