Jump to content

Flere som har brukt grevlingfett.....??


ChristerM

Recommended Posts

Har nå sittet og lest igjennom maaaange tråder her ang smøring av lærstøvler osv...

 

Og det som slår meg, er at ingen nevner grevlingfett... :forvirra:

Så enten er det et ukjent fenomen, eller så er jeg litt over middels rar... :oops::wink:

 

Det stod en artikkel om dette (tror det var i Villmarksliv... på slutten av 80-tallet eller muligens begynnelsen av 90-tallet) og etter det, så har ikke jeg brukt annet på lærstøvler, reimer etc...

 

Husker ikke hva det skyldtes, men grevlingfett harskner ikke! Har fortsatt ei krukke som jeg forberedte i -93 som er like "fersk"...

 

Kan jo ta med prosessen her... :P

 

1. Man tager en stk høstfet grevling.

2. Flå nevnte høstfete grevling.

3. Spekket/fettet på ryggen skjæres av i strimler.

4. Legg fettet i en tom blikkboks f.eks.

5. Fyr opp primusen og smelt fettet. (Bør gjøres utendørs.....)

6. Etter en stund ender du opp med et flytende fett og noe som ser ut som baconcrisp. (men som ikke smaker som det..... :oops:

7. Sil det flytende fettet gjennom et kjøkkenhåndkle.

8. Fyll på glass.

 

Voila! 8)

 

Har brukt det på blandt annet M77 i mange år med meget godt resultat! Læret blir mykt og tett...

Er også suverent på skinnbesetning på bukser osv.

 

OBS OBS!

Dette gjelder alle lærsmørninger...

Vær forsiktig med å "mette" læret alt for ofte... Overmettning kan føre til at det mister elastisitet og blir "svampete"!!

Jeg smører mine godt inn, lar de stå en times tid, og tørker av overskuddet... Gjentar ved behov...

 

Har du "membransko" så følg produsentens anvisninger! :!::!: Og vær spesielt oppmerksom på overmettning, da du kan ødelegge membranen ved å mette den med fett... :oops: (Joda, har gjordt det også!!) Gjelder alle typer smørning :!::!:

 

Personlig så er M77 min absolutte favoritt, og er det veldig vått, så bruker jeg GoreTex sokker sammen med ullsokker inni...

Funker som juling!! :lol::lol:

 

Mvh

Christer Myhre

Link to comment
Share on other sites

Har ihvertfall gode erfaringer med det jeg! :)

Og det som jeg er fornøyd med, deler jeg gjerne med andre... :winke1:

 

@Chiefen.v-2 Er ikke så mye å høre... Så ut som baconcrisp, men smakte definitivt IKKE som baconcrisp! :oops::oops:

Skylder på at jeg var ung, dum og fattig på erfaring.... :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Finnes det noen dyr som lukter verre enn grevling forresten?

Tok 2 stk grevlinger med hagla i fjor, men jeg måtte jo kaste feltskjorta mi etterpå!

Har liten tro på å smøre utstyret mitt med grevling fett, og gå rundt å lukte verre predator enn nødvendig :)

Lukta av den grevlingen sitter i nesa enda!

Hvis jeg skal sammenligne det med noe, vil jeg kanskje tro at det lukter det samme som en amerikansk skunk (selv om jeg ikke vet helt hvordan det lukter)

Nei, sorry ass, men jeg skulle tatt meg mye betalt for å smøre meg inn med den lukta der.

Tviler litt på om dette fettet er luktfritt.

:shock:

Link to comment
Share on other sites

Har liten tro på å smøre utstyret mitt med grevling fett, og gå rundt å lukte verre predator enn nødvendig :)

Jeg tror det i første rekke holder å bruke det på sko og eventuelle andre klesplagg...

 

hehe, jeg mente ikke det utstyret da! :oops:

skal ha det inn med teskjeder vøtt... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...