Jump to content

Spesial revolver 38/357


Torstein

Recommended Posts

Smith&Wesson mod 19 eller mod 66 med 21/2"løp. Disse er like, bortsett fra at mod 66 er rustfri utførelse.

Tett opp i mot optimalt valg i denne klassen. En Smith mod 686 med samme løpslengde duger også glimrende.

Spørst bare hva som er enklest å få tak i. Alle disse er i cal.357

Link to comment
Share on other sites

Smith&Wesson mod 19 eller mod 66 med 21/2"løp. Disse er like, bortsett fra at mod 66 er rustfri utførelse.

Tett opp i mot optimalt valg i denne klassen. En Smith mod 686 med samme løpslengde duger også glimrende.

Spørst bare hva som er enklest å få tak i. Alle disse er i cal.357

Hva er tønnediameteren på 686 (l-ramme) ?

Link to comment
Share on other sites

Kjøp min lite skutte S&W mod. 15, 4", cal. 38 Spec - og kapp løpet til egnet lengde :D

Eller min S&W 617 som fort kan være til salgs etter NM, enten fordi jeg vant og fikk gavekort på noe spennende eller fordi jeg vil bli kvitt den jækla skiten som ikke treffer der jeg vil 8)

Link to comment
Share on other sites

Taurus 617 eller 85 då? E desse greie? Dei e jo billige,

 

Jepps, jeg prøvde å kontakte en butikk på østlandet som forhandler disse begynner på sarpsb...

 

Virket ikke som han hadde helt peiling, så da ble jeg litt skeptisk, andre som tar inn disse?

Får jo mye mer penger igjen til smell etterpå i forhold til S&W :lol: og det er kanskje det viktigste og så kan det litt lettere forsvares ovenfor ØKH :roll:

Link to comment
Share on other sites

Taurus 617 eller 85 då? E desse greie? Dei e jo billige,

 

Jepps, jeg prøvde å kontakte en butikk på østlandet som forhandler disse begynner på sarpsb...

 

Virket ikke som han hadde helt peiling, så da ble jeg litt skeptisk, andre som tar inn disse?

Får jo mye mer penger igjen til smell etterpå i forhold til S&W :lol: og det er kanskje det viktigste og så kan det litt lettere forsvares ovenfor ØKH :roll:

 

Ja er det ikke rart at så å si alle alikevell skyter Smith & Wesson :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Lurer på hva grunnen til det kan være . . .

Link to comment
Share on other sites

Smith&Wesson mod 19 eller mod 66 med 21/2"løp. Disse er like, bortsett fra at mod 66 er rustfri utførelse.

Tett opp i mot optimalt valg i denne klassen. En Smith mod 686 med samme løpslengde duger også glimrende.

Spørst bare hva som er enklest å få tak i. Alle disse er i cal.357

Hei, låner denne tråden litt. Hvor mye må man kappe, dvs. hvor kort løp sitter man igjen med for å holde vekten og målene på en S&W 586? vet at skjeftet må bygges om.

Link to comment
Share on other sites

Hei, låner denne tråden litt. Hvor mye må man kappe, dvs. hvor kort løp sitter man igjen med for å holde vekten og målene på en S&W 586? vet at skjeftet må bygges om.

 

Flere som tenker i samme bane her ser jeg :) Satt for noen dager siden og fiklet med min gamle 586, kjøkkenvekt samt en tommestokk, og funderte litt på dette. Jeg har filt om skjeftet til round butt for mange år siden, så den siden av saken er mer eller mindre i boks. Så var det den andre enden da - alt sammen svært omtrentlig:

- Med hensyn til lengde, kan jeg sitte igjen med ca. 70 mm løp (eller 2 3/4" for tomme tilhengere)

- Med hensyn til vekt tror jeg at maks løpslengde blir noe i retning av 65-70mm. Dette basert på et røft estimat av pipens tverrsnitt, samt egenvekt for stål etter hukommelsen. Per i dag sitter det på et Hogue Monogrip med bortspikkede fingerspor - stygt som få, men godt å holde i.

- Så var det låsing av tønna. På min gamle 6" ser det ikke ut til jeg kan gå veldig mye under 70mm uten å kappe bort den fremre låsen som går i inngrep med utstøterstanga. Har dog ikke sett i detalj på den låsen (fjærbelastet stift), så det kan jo være at det er mulig å ta noen ekstra mm. Originale 2 1/2" har formodentlig kortere utstøterstang.

 

Så det ser ut til at det kan gå, om enn ganske marginalt. Stemmer vel egentlig ganske bra, med tanke på en 686 med 2 1/2" løp sies å være noe av det største som går i målekassa.

 

Om jeg griper til baufila vet jeg ikke, jeg har på mange måter mer lyst på noen annet... en S&W mod 36 hadde vært gøy ...en Ruger SP101 ser veldig forlokkende ut... selv om jeg sikkert skyter bedre med et større jern. Og når det gjelder litt større jern, er en S&W mod 19 med 2 1/2" løp en favoritt - den er bare lekker i følge mitt ringe skjønn.

[sutremodus] likte S&W utvalget for X år tilbake mye bedre... ta bare mod 19 og 14.. [/sutremodus]

Link to comment
Share on other sites

:) Svar til første innlegg i tråden:

Torstein: JEG anbefaler Smith & Wesson 686 til ditt bruk som spesialrevolver. Jeg spurte mye

om det samme temaet for et år siden (på sluttstykket), og måtte konkludere med at dette var det beste valget.

Denne sklir rett i kassa (såvidt!) og veier ganske nøyaktig 1 kg. Dessuten er avtrekk meget bra fra fabrikk,

og finish på våpenet er helt grei! Eneste minus (min mening) er at forsiktet orginalt har et rødt plastinnlegg.

 

Forslag til endringer av våpenet hvis du vil:

Skift frontsikte. Skift bladet på baksiktet. Skift to fjærer i mekanismen. Evt vurder annet skjefte.

Disse endringene klarer de fleste selv, de er IKKE nødvendige men kan virke positivt på resultatet..

Du finner en ny herlig liten snubb her:http://www.wingevapen.no/

Og du finner litt stoff om eventuelle modifikasjoner her:http://arne.nohlberg.com/

:!:

Importøren av Taurus virker IKKE intressert i å selge håndvåpen, har selv også vurdert å kjøpe Taurus,

men måtte bare gi opp å få noe fornuftig svar fra importøren!

Link to comment
Share on other sites

I første omgang ville jeg iallfall kokt ned alternativene til enten en S&W 686 eller en Ruger KGP-161 (GP100). Disse to er jevngode på de fleste områder, men har forskjellige sterke sider. For det første, Rugeren tar alt du mater i den, konstruksjonen er sterkere enn S&W. Skal du eksperimentere med alle mulige ladninger, er den definitivt førstevalget. Dessuten synes jeg Ruger har en høyere kvalitesfølelse enn S&W, men det kan være meg. Toleransene virker tightere på Ruger, dette merket jeg spesielt på avstanden mellom tønnen og overgangskonusen på våpenene jeg sammenlignet. Liker også bedre tennstiftsystemet til Ruger.

S&W har et bedre avtrekk ut av esken, det skal de ha. DA-avtrekket kan jeg ikke uttale meg så mye om, tror også S&W er noe bedre der. Nå er det lett å få justert på Rugeren slik at det blir på høyde med S&W'en.

 

Det koker ned til at S&W stort sett har bedre avtrekk, mens Ruger er mindre kresen på ammoen og har en sterkere konstruksjon. Det er et spørsmål omg personlig smak, jeg tror ikke man blir misfornøyd uansett hvilken av de to man velger. Jeg har iallfall lyst på begge.

Link to comment
Share on other sites

Ruger GP100 serien er fin den, men hvordan går de i målekassa for spesialrevolver? Ser at det er kommet en utgave med 3" løp, men det virker som om den er noen millimeter for lang og noen gram for tung. Så det ser ut til å lukte litt baufil her - forutsatt at tønnediameteren holder seg innenfor kravet da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...