Jump to content

Fersking på leit etter våpen


andbjor

Recommended Posts

Hei!

Jeg har nettopp tatt jegerprøven, og skal prøve meg litt på jakt til høsten, samt litt skyting på bane før den tid. (og sikkert etter også).

Har ikke peiling på hvilke våpen jeg skal plukke meg ut, og kunne tenkt meg litt tips fra dere hva som lønner seg.

Skal ha en hagle, og en rifle. Har satt ett "tak" på 10 000 pr våpen, men kan godt koste mindre.

Jeg er links-skytter, så utvalget er litt begrenset for min del, eller.....?

Hva ville dere valgt?

Link to comment
Share on other sites

Er sjøl links skytter, men det er masse å velge i for det. Når du skal feks ha rifle, er det viktigste å velge en god og lyssterk kikkert, fremfor å legge penger i den dyreste riflen. Det er maaaaaange tråder her ang "nybegynner første rifle kjøp", en kan sjekke/lese.

 

Det er ikke dumt å sjekke brukt markedet, å finne brukte våpen løsninger(feks rifle, god kikkert og mulig lyddemper). Det er mange som bytter våpen ofte, og pga våpengarderobe regelen(6 våpen) vil selge raskt og billig unna for å gå for nye og andre våpen/rifle prosjekt. Et annet råd er jo å tenke over hva jakt du vil begynne med til høsten. Har du ikke storvilt jakt klart, kan en jo vente med riflen feks til neste år, og gå for ei god hagle som passer deg godt. Har du tilgang til storvilt jakt, kan en vente med hagle til neste år. Har du elg/hjortejakt til høsten, vil du garantert nesten ikke få tid til å jakte småvilt.

Link to comment
Share on other sites

Lurt å skrive hvilke bruksområder du har, så du får rette råd. Om du ikke skal jakte i skumring er det null vits å svi av masse lapper på en skumringskikkert, for eksempel.

 

Ellers ville jeg vurdert å kjøpe ei litt billigere hagle, f. eks ei 870, og heller legge litt mer penger i rifle/kikkert og evt lyddemper.

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3 rifle, fantastisk bra rifle som du har muligheter for ombygging senere i livet hvis du ønsker det :) Pålitelig og bra presisjon

Til hagle kan du gå for ei Star baikal, ikke verdens peneste men de fungerer :) Begynte selv med ei slik hagle, og har den fortsatt i skapet :)

De haglene er veldig billige, resten kan du som sagt legge i optikk til rifla :)

Skyter også links selv.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder rifle så memer jeg tikka t3 er et kanon valg. Vist du skal bære og gå mye med rifla så er t3 lite kanon. Men løpet blir fort vamt ved mange kjappe skudd på skytebanen.

Selv har jeg tactical.. og den føles litt tung ved lengre turer (kan løses med god bag/reim.)

Link to comment
Share on other sites

Både når det gjelder rifle og hagle:

Finn den som passar deg best og som du likar best innanfor budsjettet ditt. Ikkje tenk på kva merke og modell det er, og kva andre har og likar. Det er du som skal bruke børsa. Og gjennomgåande so er børser i prisklassen 5-10.000 av tilfredsstillande kvalitet for dei aller, aller fleste.

 

Som andre har påpeika, når det gjelder rifle. Spar heller på riflebudsjettet og legg litt ekstra i ein god kikkert, enn omvendt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takker for gode tips, har forhørt meg litt utenfor "forumet" også, og går for 870 og en tikka t3 (hvilken er jeg fortsatt usikker på). er litt spent på utkastet til 870, om det blir ekkelt siden jeg skyter links? Har ikke funnet den som liks modell noen plasser hvertfall....

Link to comment
Share on other sites

Hei, starta min jaktkarriere med en 870 pumpe, da jeg skulle kjøpe meg hagle selv kjøpte jeg 870 express i links, tror egentlig jeg kjøpte den pga at jeg hadde vokst opp med 870'n... Har nå en O/U så 870'n står bare i våpen skapet og blir bare brukt til leirdueskyting, men den har affeksjonsverdi da det var min første hagle så klarer ikke kvitte meg med den, men tror de fleste som fører remington hagler får den i links og jeg betalte vel 500,- ekstra for den, men prisen på de er forholdsvis lave så den ekstra kostnaden for links vil ikke utgjøre så mye på totalen for våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...