Jump to content

hvordan kan jeg skaffe meg hjort og rådyrjakt?


vectra

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg bor i Kopervik på Karmøy og er inne i mitt andre som jeger nå, og prøver å få tak i hjort og rådyrjakt, men med lite hell. meldte meg på et par trekkninger ifjor og fikk et rådyrløyve i Sveio, men det ble ikke noe bukk på meg. Vill helst ha et jakt område over flere år som jeg kan gjøre meg kjent i

 

Er det noen som har noen tips om hvordan jeg skal gå frem? Er det vanlig å gå på døren til folk å spøre f.eks? :) Har noen hatt suksess med å legge inn annonser i avisen osv?

 

Alt av råd er hjertlig velkommen :) å visst noen vet om noe jakt som er tilgjengelig hadde det vært helmaks :D

Link to comment
Share on other sites

"bonden" er sikkert greit. Men det er ikke helt det samme som å få langtidsleie i "eget" terreng. Jeg råder deg til å kjøre deg noen turer utpå bygdene, stoppe og snakke med grunneiere. Sjansen er stor for at du møter en som ikke bryr seg så mye om jakta, og som ikke har brydd seg med å leie ut. Får kanskje naboen til å skyte dyret "på halvt" for seg. Er du en likandes kar da, er det gode muligheter for at han slår til på utleie.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe dårlig råd Mork her kom med, ut å spørre folk på bygda. Tilslutt får du sikkert et ja fra noen. Sett inn annonse i lokale avisen, at hjortejakt ønskes leid på åremål. Er en litt frempå, så ordner det seg sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kupper tråden litt, da jeg har lurt på det samme...

 

Jeg er VELDIG sugen på å prøve rådyrjakt, og for meg er hele sør-norge aktuelt. Men spørsmålet er hvilke områder man skal prøve seg å sette inn noen annonser osv? Og hva bør man skrive?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har bodd der oppe i Kopervik noen år, så må du vel kjenne noen som kjenner noen som kjenner noen??

Jeg er byass her i Stavanger , og har ikke vokst opp i distriktet. Men jeg er en del av ett jegermiljø. Har mange kamerater som er jegere , og slik får jeg tips. Slik som for noen år siden , da en jegerkamerat kan fortelle meg at nabovaldet fra der han jaktet ble ledig pga av krangel mellom bonde og de som jaktet hos han. Jeg har tilgang til 3 terreng , og leier ett av dem. Og alt er kommet til meg gjennom ett nettverk. Så det jeg prøver å si er at hvis du ikke har mange jegerkompiser, så skaff deg dem. Og hvis du er usikker på hvor du finner dem, så er skytebanen en fin plass å treffe venner...

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale deg å ta sjangsen på å spørre de grunneiere du kommer i kontakt med.

Det gjorde jeg. Første gang jeg spurte var han ganske negativ, året etter spurte jeg han hvordan jakta hadde gått og da hadde han ikke fått tid til å jakte selv. Det året fikk jeg lov til å delta på jakta, og nå kan jeg jakte så mye jeg vil. Han vil kun ha halve slaktet.

Grei deal spør du meg.

 

Så mitt råd er å ha litt tålmodighet, men du må kontakte noen grunneiere. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg hørte at gårdeierinnen her hvor jeg jakter hadde behov for litt hjelp. Jeg tilbød meg og gjøre jobben og vips så hadde jeg rådyrjakt. Og det har jeg hattt flere år på rad nå. Hva med og spørre de lokale gåreierne om de trenger litt hjelp i bytte mot rådyrjakt ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...