Jump to content

lov å jakte/skyte?


mats_k

Recommended Posts

bor i finmark, å her er d veldig mye veier langs sjøen. lurte på om jeg har lov å stoppe på diverse parkeringsplasser å skyte nesten fra autovernet å ned i sjøeen hvor d sitter måker? er d noe krav om hvor langt fra hytter/hus man må være for å kunne avfyre skudd? har lest i både viltloven å våpenloven uten å finne noe svar...

Link to comment
Share on other sites

Det er forbudt, etter viltlovens §21, å skyte fra eller over offentlig vei:

 

§ 21. (bruk av motordrevet fremkomstmiddel under jakt)

 

Det er forbudt under jakt:

 

a) å løse skudd på eller over offentlig vei eller jernbane

b) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy til forfølging av vilt eller til avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren

c) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy utenfor vei til lokalisering av vilt

d) å løse skudd fra luftfartøy eller motorkjøretøy.

 

Innen en avstand av 2 kilometer fra land, herunder holmer og skjær, er det forbudt å drive jakt fra motorbåt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor. Fylkesmannen kan for bestemte områder og tidsrom øke eller minske avstanden.

 

Departementet kan fastsette forskrifter om største tillatte hastighet under jakt fra fartøy utenfor område nevnt i annet ledd.

 

Det betyr at du ikke kan stå på veien eller parkeringsplassen og skyte. Utenfor er det i utgangspunktet greit, selvsagt under forutsetning av at du har grunneiers tillatelse. Men selv med tillatelse fra grunneier og tilstrekkelig avstand fra vei (husk at staten eller kommunen ofte vil være grunneier av veilegemet og en sone utenfor) er det nok fare for besøk av lensmannen om du skulle begynne å skyte ti meter fra en besøkt rasteplass. Som alltid ellers når man bevæpnet beveger seg blant potensielle tusentipsere, er det lurt å vise hensyn. :)

Link to comment
Share on other sites

bor i finmark, å her er d veldig mye veier langs sjøen. lurte på om jeg har lov å stoppe på diverse parkeringsplasser å skyte nesten fra autovernet å ned i sjøeen hvor d sitter måker? er d noe krav om hvor langt fra hytter/hus man må være for å kunne avfyre skudd? har lest i både viltloven å våpenloven uten å finne noe svar...

 

Sjekk jakttid.

Link to comment
Share on other sites

Synes å huske å ha hørt (eller lest) at en må være to km fra vei?

 

Da kan ikke jeg jakte i terrenget mitt jeg da siden det er større og mindre veier på alle kanter på kryss og tvers av terrenget.

 

Hehe, 2 km var kansje litt drøyt :lol: Jeg husker nok feil :P

Link to comment
Share on other sites

ny salong som jeg skal bruke god tid på å innskyte

 

 

Å skyte inn en ny salong vil vel ta ca 10 minutter skulle jeg tro :wink:

 

Et godt råd:

 

Ikke kjør rundt etter veiene, for så å hoppe ut, gå like utenfor veien for å skyte måker el. Folk flest (forsåvidt meg selv inkludert)sliter med å oppfatte dette som jakt. Som nevnt oppe i tråden vil dette kunne medføre uønsket oppmerksomhet fra media og myndigheter. Skal du skyte på blink, bruk papp. Skal du jakte er det greit å bruke transportmidler til og fra, men beveg deg ut i terenget.

Link to comment
Share on other sites

skjønner jo at d kan virke tvilsomt om en kar stopper biln, plaffer ned noen måker for så å kjøre videre :) å at d kan skape noen reaksjoner. men lurer på om d er lovlig? altså om man kan bli straffet for det?

 

ser heller ikke på d her som jakt, men mer som nedskytning. men er i utgangspuktet ikke no glad i måker, alt for mange av dem og blir bare mere å mere "måkemark" i fisken på fjellene her.

Link to comment
Share on other sites

Burde vel være lovlig om du går av veien og inn på et terreng hvor du har grunneigers tillatelse.

Her er det også alt for mye måse, og på fjellet har de ingenting å gjøre så det burde skytes ned en hel del. Fint at flere gjør dette. :D

Link to comment
Share on other sites

skjønner jo at d kan virke tvilsomt om en kar stopper biln, plaffer ned noen måker for så å kjøre videre :) å at d kan skape noen reaksjoner. men lurer på om d er lovlig? altså om man kan bli straffet for det?

Mulig at du kan ha ditt på det tørre, sånn reint juridisk, hvis du passer på avstand fra offentlig vei og har tillatelse fra grunneier. Men den type framferd vil ganske sikkert føre til at lensmannen følger ekstra godt med deg, at du får rykte på bygda for å være litt sånn der "villmann" og andre mindre hyggelige konsekvenser. Jeg vil råde deg sterkt til å ikke oppføre deg på den måten. Hvis en av mine håpefulle hadde drevet med slikt, ville jeg høyst sannsynlig tatt en alvorsprat med ham, for sånt setter jegere generelt i et veldig dårlig lys. Men å prøve å redusere måsebestanden litt lenger fra folk, se det vil være en annen sak :)

 

 

PS, et tips: Det vil være lettere å forstå hva du skriver, og du vil framstå som litt mer moden og gjennomtenkt hvis du prøver å skrive norsk framfor SMS-språk ;)

Link to comment
Share on other sites

Der er en ting til som bør nevnes med våpen og bil. Og det er tilgjengligheten av våpenet under transport.

Om våpenet er i bagasjerommet (selvsagt uten amo i) og en går ut av bilen tar ut våpenet og går ett stykke (slik at en ikke kan beskyldes for å bruke bilen til avledning av viltets oppmerksomhet), går inn på ett område en har lov til å skyte fra o.s.v. Så er dette selvsagt lovligt og lite å bry seg med, men så er det dette med fristelser t.d. å slenge våpnet inn i fremsetet, kansje til og med med magasinet i (man skal jo bare 1km bortover o.l). Da ligger man fort tynt ann og før eller senere blir det nok trøbbel.

Ett annet probleme er at veikanten/veiskuldra/grøften også regnes som del av vei om det noengang blir sak av en slik situasjon, så om slike regler strekkes litt (krype i grøfta) for å komme i posisjon på gåsa fra en sikker vinkel o.l. Og man da skyter med beina i grøfta så er det strengt tatt ikke lov. Og en bør sørge for at en er alene om en kommer til skuddposisjon i en slik setting (I hvertfall ikke strekke på slikt for annet enn matvilt som gås etc (altså unntaksvis). Måse finnes over alt og en trenger ikke oppsøke tvilstilfeller for ta ut noen hundre av de.

 

Man bør etter mitt syn generelt anstrenge seg for ikke å skremme folk med oppførselen sin, samme hvor lovligt det man gjør er. Det hjelper selvsagt på om en bor på ett lite sted der alle vet hvem alle er og det er ok for folk å se folk med våpen. Men slike steder forsvinner fort i dag, og det er normalt slutt på å sende ungdomen ned i fjæra med kragen. Med beskjed om å knerte en kveismaskin (kobb) eller to. Enkelte ting var kansje bedre før? Jeg er i hvertfall glad jeg rakk å oppleve litt av den tiden min relavtivt unge alder tiltross. :wink:

Men i dag går slike ting bare ikke lenger, og det må man bare ta konsekvensen av og oppføre seg deretter. :(

Link to comment
Share on other sites

Mente ikke direkte å skyte fra autovernet. Men å parkere bilen på parkeringsplass - gå 15-20m utfor veien - legge seg ned på bergkanten - å skyte nedover på måser som sitter 30m ned i sjøeen.

 

Trudde det var lov etter å lest innleggene? eller tok jeg feil? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

så lenge du skyter med lydemper på natta er det lov :wink:

Nei da. Det er nok lurest å grave seg dypt ned i loven å opp igjen før man begynner med noe slikt.

Etter min mening risikerer man så mye for så lite. Da er det vel heller bedre å gå 20 meter for langt enn 20 meter for kort. IMO

Det er sjelden vi ser store kvantiteter med måker på disse trakter men viss en lander på plena mi kan jeg ikke garantere at det ikke begynner å klø i pekefingeren. :wink:

 

 

brunostormåsenskaldøengerdal

Link to comment
Share on other sites

så lenge du skyter med lydemper på natta er det lov :wink:

Nei da. Det er nok lurest å grave seg dypt ned i loven å opp igjen før man begynner med noe slikt.

Etter min mening risikerer man så mye for så lite. Da er det vel heller bedre å gå 20 meter for langt enn 20 meter for kort. IMO

Det er sjelden vi ser store kvantiteter med måker på disse trakter men viss en lander på plena mi kan jeg ikke garantere at det ikke begynner å klø i pekefingeren.

 

 

I situasjoner der man er i det minste tvil, kommer det 11.bud til anvendelse:"Thou shall not get caught"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...