Jump to content

Sauer VS Blaser


Toilethunter

Recommended Posts

Hei

 

Skal kjøpe meg et nytt våpen,men klarer ikke helt å bestemme meg om jeg skal ha Sauer Outback eller Blaser R93 Lux. Riflen skal brukes til hjortejakt og villsvin jakt :D

Mye heller mot Blaseren,da jeg har falt for retrekken . men så var jo det denne prisen da :?

 

Så hva ville du ha kjøpt ??? Noen indvenninger for å i mot ??? takker for alle svar

Link to comment
Share on other sites

Eg valgte blaser, mykje pga vekt og balanse. Begge børser er gode våpen, som innfrir ang kvalitet. Så kjøp den børsa du har lyst på :wink:

 

Ja det var det jeg også likte så utrolig godt med Blaseren :D Så har jo jeg altid hatt lyst på et fint våpen og Blaser Luxen er jo bare helt nydelig :-) har også lyst med flutet løp ? har du det ? Har bare hørt at løpene til Blaser ikke tåler så mye varmgang ????? Men vet det koster sykt mye mer :( Er det verdt det ?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg kjøpte Saueer (2stk) og er veldig fornøyd med dem. Den ene er en Highland og den andre en jaktmatch.

Henholdsvis 3006 og 6,5x55. Bare godord oog si om de våpna der.

Link to comment
Share on other sites

Må jo si jeg har altid hatt sans for Sauer :D

 

Men etter å ha fått prøvd min kompis sin Blaser,så har jeg også falt for den også :D Som sagt så likte jeg veldig godt retrekken :D

Kanskje det blir begge deler :D:D Har en Tikka Supervarmint og T3 Light (som forresten ligger for salg) fra før. Men alle sier jeg må ha 3 våpen heheheh Et for sjøjakt et for jaktfelt og en for hjort,svin og rådyrjakt :-)

 

Tror jeg lener litt mot Blaser så får jeg ta Sauer etterpå :D

Link to comment
Share on other sites

Kva slags magasin løysing har Blaser? Såvidt eg kan sjå så er det max 3 patroner i magasinet, det synes eg er litt lite. Det mest fristande med denne rifla for meg er ikkje at den er retttrekkar ,men at den har oppspennar mekanisme/sikring. Kan ein tømme kammeret med med nedspent mekanisme?

 

Forutan Blaser så veit eg at Sauer 303, Mauser 03 og Krieghoff Semprio har oppspennar. Finns det andre rifler som har dette?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har selv en Blaser R93 Explorer i 30.06 (Mener det er det den blir kallt), det er altså en Proffessional stokk i Natural Stone farve (mørke grå) og med flutet løp. Knall bra børse spør du meg. Opplever ikke at den gir mye varmgang i løpet i forhold til en Kongsberg rifle som jeg også har. Heller motsatt.

 

Den tar 3 skudd i magasinet og ett i kammeret. Er mere enn nok det. Oppsennermekanismen er etter min mening helt genial. Og ikke minst løpsbyttesystemet er helt knall spør du meg. Bare to skruer uten momentnøkkel, er gjort på 10 sekunder.

 

Jeg vurderte den gangen mellom Blasern og Sauer outback. Likte rettrekkersystemet veldig godt. Likte ikke helt den flate "spade"-armen på Sauern. Men smak og behag det selvfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Blaser R93 Explorer i 30.06 (Mener det er det den blir kallt), det er altså en Proffessional stokk i Natural Stone farve (mørke grå) og med flutet løp. Knall bra børse spør du meg. Opplever ikke at den gir mye varmgang i løpet i forhold til en Kongsberg rifle som jeg også har. Heller motsatt.

 

Den tar 3 skudd i magasinet og ett i kammeret. Er mere enn nok det. Oppsennermekanismen er etter min mening helt genial. Og ikke minst løpsbyttesystemet er helt knall spør du meg. Bare to skruer uten momentnøkkel, er gjort på 10 sekunder.

 

Jeg vurderte den gangen mellom Blasern og Sauer outback. Likte rettrekkersystemet veldig godt. Likte ikke helt den flate "spade"-armen på Sauern. Men smak og behag det selvfølgelig.

 

Var mye av dette jeg også falt for,så her ser det nok ut som at det blir en Blaser R-93 Lux på meg :D

 

Fått pris på 32 000 med montasjer :D Noen som vet hvor det evt kan gies bedre pris en dette ? Eller er det en god pris ?

Og er det noen som vet hva den koster med flutet løp ? Ingen av butikkene har kunnet svare meg helt på det :(

Link to comment
Share on other sites

Så var dere bare en liten ting til jeg gjerne ville hat en formening eller to på :D

 

Har en Tikka super varmint i 6,5x55 fra før som jeg bruker mest til seljakt :D Den nye skal stortsett brukes til hjort,elg,viilsvin og så blir det vel en tur til Afrika og Alaska for Bjørn. Er veldig i stuss hvilket kaliber jeg skal velge :( Tanken var 9,3x62 . Noen som har innvendinger på hvorfor ikke. ),3 er jo sykt dyrt å skyte med,men skal jo ikke trenes noe særlig med.

 

Så hvilket kaliber mener dere ? Takker for alle svar

Link to comment
Share on other sites

Var mye av dette jeg også falt for,så her ser det nok ut som at det blir en Blaser R-93 Lux på meg :D

 

Fått pris på 32 000 med montasjer :D Noen som vet hvor det evt kan gies bedre pris en dette ? Eller er det en god pris ?

 

Da har du tatt er bra valg! :wink:

 

Billigste montasjer jeg har funnet på nett, er på http://www.eurooptic.com

http://www.eurooptic.com/Blaser/Blaser-Rifle-Accessories.asp?category=XXBR&vendor=XXBL&parent=XXBL

 

Er noen nettbutikker i USA som er litt billigere, men de sender ikke til norge desverre.

 

Tanken var 9,3x62 . Noen som har innvendinger på hvorfor ikke. ),3 er jo sykt dyrt å skyte med,men skal jo ikke trenes noe særlig med.

 

Så hvilket kaliber mener dere ? Takker for alle svar

 

Vet ikke om du lader selv? Men hvis du synes 9,3x62 er dyrt å skyte med, så er .375 nesten dobbel så dyr.

Priseksempel fra XXL på ferdigrulla Oryx, 9,3x62=35,- pr smell 375=51,- pr smell :wink:

 

Uansett, lykke til med Blaser`n og kalibervalget! (eller kalibervalgene kan jeg vel si, for den tikka`n du har stående kommer nok ikke til å bli særlig mye brukt etter du har fått blaser`n vil jeg tro..) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Var mye av dette jeg også falt for,så her ser det nok ut som at det blir en Blaser R-93 Lux på meg :D

 

Fått pris på 32 000 med montasjer :D Noen som vet hvor det evt kan gies bedre pris en dette ? Eller er det en god pris ?

 

Da har du tatt er bra valg! :wink:

 

Billigste montasjer jeg har funnet på nett, er på http://www.eurooptic.com

http://www.eurooptic.com/Blaser/Blaser-Rifle-Accessories.asp?category=XXBR&vendor=XXBL&parent=XXBL

 

Er noen nettbutikker i USA som er litt billigere, men de sender ikke til norge desverre.

 

Tanken var 9,3x62 . Noen som har innvendinger på hvorfor ikke. ),3 er jo sykt dyrt å skyte med,men skal jo ikke trenes noe særlig med.

 

Så hvilket kaliber mener dere ? Takker for alle svar

 

Vet ikke om du lader selv? Men hvis du synes 9,3x62 er dyrt å skyte med, så er .375 nesten dobbel så dyr.

Priseksempel fra XXL på ferdigrulla Oryx, 9,3x62=35,- pr smell 375=51,- pr smell :wink:

 

Uansett, lykke til med Blaser`n og kalibervalget! (eller kalibervalgene kan jeg vel si, for den tikka`n du har stående kommer nok ikke til å bli særlig mye brukt etter du har fått blaser`n vil jeg tro..) :wink:

Jo jeg lader selv :) Nå begynner jeg jaggu å tvile igjen her hehehe 51 kroner smellen :shock: Nei nå ble jeg sykt i stuss her :? Jaja får tenke på det. Som sagt,så bruker jeg bare tikkaen til jakt på sjøen for der vil Blaseren aldri komme i nærheten :D

Link to comment
Share on other sites

Mener at forskjellen mellom et "vanlig" løp til Blaser og et flutet løp var på ca. 6.000,-

Er litt dyrt da....., men flott er det!! :D

Å hva er no 6000 når man først har ligget ut 32 :D har steike lyst på det løpet :lol:

 

 

Da hadde jeg heller lagt i enda en tusenlapp og kjøpt denne: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=13832398&sid=xz6cbagyc57070454&WT.svl=Link

Det er en med flutet pipe i 6,5. Så hadde jeg solgt tikka`n for 10 lapper og kjøpt flutaløpet i 9,3 eller 375! :wink: Var steike fin den blaseren i den annonsen der! (untatt reima da, den var dritstygg... men den er jo veldig enkel å bytte da;))

Link to comment
Share on other sites

Heisann! Jeg har tre løp til min R93, 48cm 6.5x55 løp med demper, 300wsm og 375 H&H. Synes absolutt du må ha 375 løp. Genialt kaliber! Men, i stedet for å kjøpe fluter, synes jeg du skal kjøpe deg et løp til. Et du kan trene mye med, 6.5 eller 308 for eksempel. Da kan du skyte mye med Blaseren din, og så kan du smekke på 375 løpet når du skal ut å kile gisse gris med en vakker 300 grains pille.

Link to comment
Share on other sites

Heisann! Jeg har tre løp til min R93, 48cm 6.5x55 løp med demper, 300wsm og 375 H&H. Synes absolutt du må ha 375 løp. Genialt kaliber! Men, i stedet for å kjøpe fluter, synes jeg du skal kjøpe deg et løp til. Et du kan trene mye med, 6.5 eller 308 for eksempel. Da kan du skyte mye med Blaseren din, og så kan du smekke på 375 løpet når du skal ut å kile gisse gris med en vakker 300 grains pille.

 

Hørtes meget fornuftig ut :-) Da har jeg vel ombestemt meg igjen :D Har jo som sagt super varminten i 6,5 som jeg kan trene med også,men skal nok ha et løp til ja til Blaseren :D Takker :D

Link to comment
Share on other sites

Har jo veldig lyst på en 375,men etter å ha hørt pris per smell...ja da begynte jeg å tvile litt :lol:

 

Men hva kan man komme ut i vist man lader selv ? Sånn ca ????

Hvis du har hylsa kommer ferdig patron på ca. 7-8 kroner. Jeg bruker Nosler til jakt og da kommer smellen på ca. 15 kroner. Dette syns jeg ikke er galt i det hele tatt. Men hvis du skal kjøpe ammunisjon med litt kvalitet, da...... :D

Link to comment
Share on other sites

Har bare hørt at løpene til Blaser ikke tåler så mye varmgang ?????

 

 

Jeg har en R93 og er meget godt fornøyd med den. Min er en 30-06 som jeg har hatt siden 1995. Det du nevner om varmgang har jeg aldri opplevd, men det kan selvsagt være kaliberavhengig. Jeg kan godt skyte 50 skudd fortløpende på banen (5-skudds-serier) uten problemer.

 

For grisjakten: Med litt trening vil du kunne skyte nesten like raskt med en blaser som med enhalvautomat (303), og uten siktepunktsforandring. Var selv på grisjakt sist november, fikk da skutt 3 gris i løpet av 35 sekunder med min Blaser.

 

Lykke til med valget.

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

Har bare hørt at løpene til Blaser ikke tåler så mye varmgang ?????

 

 

Jeg har en R93 og er meget godt fornøyd med den. Min er en 30-06 som jeg har hatt siden 1995. Det du nevner om varmgang har jeg aldri opplevd, men det kan selvsagt være kaliberavhengig. Jeg kan godt skyte 50 skudd fortløpende på banen (5-skudds-serier) uten problemer.

 

For grisjakten: Med litt trening vil du kunne skyte nesten like raskt med en blaser som med enhalvautomat (303), og uten siktepunktsforandring. Var selv på grisjakt sist november, fikk da skutt 3 gris i løpet av 35 sekunder med min Blaser.

Å påstå at du skyter like raskt med Blaseren som en halvauto er vel å gape vel høyt. En rettrekker er ikke målbart raskere enn en annen vanlig boltrifle med glatt sluttstykkegange som feks Sauer 202. Dette med raskheten er bare et salgtriks fra fabrikken og de er også sluttet å bruke den i reklamen. Man må da flytte høyrehanda for å repetere uansett hvilken boltrifle du har. Men bortsett fra dette er det glimrende børser begge to med noe lettere løpsskifte på blaseren men kanskje bedre presisjon på Saueren.

Lykke til med valget.

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

Det er helt sant! De gamle stangskytterne var fantastiske! Men de trente på ladeprosessen. Her er en liten mobilkamera video av meg som skyter tre skudd med min Blaser med 375 løpet. De tre skuddene satt i en 20 cm samling på 50 meter. Jeg har ikke trenet på hurtigskyting, dette er så fort jeg kan få ut rimelig meningsfulle skudd med min Blaser på første forsøk. Tenkte jeg skulle lage en liten test en gang, mellom dobbeltrifla min i 9.3x74R og Blaseren, og se om det egentlig går fortere med doblingen. Tipper andreskuddet går fortere ut, skjønt hvem vet, man må jo tilbake på blinken før man kan trekke av, ellers er det jo ikke noe poeng i å skyte. Vi får se! :Dhttp://s265.photobucket.com/albums/ii205/Skaubjonn/?action=view&current=Video3skuddBlaseri375HH.flv

Edit: Må bare spørre deg... Toilethunter? What the f...k? Det må da være en historie bak nicket ditt? Veldig nysgjerrig på hva den kan være...

Link to comment
Share on other sites

Har bare hørt at løpene til Blaser ikke tåler så mye varmgang ?????

 

 

Jeg har en R93 og er meget godt fornøyd med den. Min er en 30-06 som jeg har hatt siden 1995. Det du nevner om varmgang har jeg aldri opplevd, men det kan selvsagt være kaliberavhengig. Jeg kan godt skyte 50 skudd fortløpende på banen (5-skudds-serier) uten problemer.

 

For grisjakten: Med litt trening vil du kunne skyte nesten like raskt med en blaser som med enhalvautomat (303), og uten siktepunktsforandring. Var selv på grisjakt sist november, fikk da skutt 3 gris i løpet av 35 sekunder med min Blaser.

 

Lykke til med valget.

 

c",)

Det var det jeg merket med Blaseren at jeg skyter mye fortere med den og uten siktepunktforanding :D Falt bare helt for den retrekken :D Og ikke minst er jo det ett vakkert våpen :D

 

Takker for det

Link to comment
Share on other sites

Har bare hørt at løpene til Blaser ikke tåler så mye varmgang ?????

 

Hvis du hører etter får du høre de merkeligste ting om våpen fra Blaser. Noen hater dem intenst av mer eller mindre rasjonelle grunner, det er en folkesport :roll:

 

Løpene fra Blaser tåler ikke mindre enn andre, antagelig er det grunn til å mene at de kan tåle mer bl.a. pga nitreringsfinishen som gjør dem meget korrosjonsmotstandige og du klarer ikke å lage riper i dem en gang,. Har kappet to piper for dempermontering, og baufila tar ikke, lager ikke merke..... må bruke vinkelsliper for å få hull på skinnet før man kan kappe, og de løpa er hardere enn det meste tvers igjennom.

 

Ang. hurtigskyting og om det er målbare forskjeller mellom vanlig boltrifle og denne rettrekkeren. Den er ikke like rask som en automat selvsagt, men den er målbart raskere enn en vanlig bolrtrifle. Selv en Sauer. Hansen de Luxe og jeg hadde en liten test her før jul, og det går litt fortere med R93. Egentlig helt naturlig da ladegrepet er 2 operasjoner (trekk og skyv) mens en vanlig boltrifle er 4 operasjoner (løft, trekk, skyv, dytt ned). Det å løfte bolten og dytte ned igjen gir et moment i børsa som forstyrrer siktebildet og er med på å senke tempoet.

 

Ha i minne hva de virkelig gode rifleskytterne får til på stangskyting med sauer, og tidligere krag. Trening betyr mer enn merke på våpenet, våpenet skiller bare de beste. En av de legendariske stangskytterne med krag skjøt så raskt at det var tre tomhylser i lufta på en gang. Øvelse gjør mester :wink:

 

har selv prøv hurtigskyting med boltrifle :lol: Og herregud som jeg fomler heheheh .men der derimot med blaser :) Som natt og dag :D Så kan ikke si annet en at jeg gleder meg som en liten unge :D Og trening skal det bli da det blir grisejakt i Desember igjen :D

Link to comment
Share on other sites

Det er helt sant! De gamle stangskytterne var fantastiske! Men de trente på ladeprosessen. Her er en liten mobilkamera video av meg som skyter tre skudd med min Blaser med 375 løpet. De tre skuddene satt i en 20 cm samling på 50 meter. Jeg har ikke trenet på hurtigskyting, dette er så fort jeg kan få ut rimelig meningsfulle skudd med min Blaser på første forsøk. Tenkte jeg skulle lage en liten test en gang, mellom dobbeltrifla min i 9.3x74R og Blaseren, og se om det egentlig går fortere med doblingen. Tipper andreskuddet går fortere ut, skjønt hvem vet, man må jo tilbake på blinken før man kan trekke av, ellers er det jo ikke noe poeng i å skyte. Vi får se! :Dhttp://s265.photobucket.com/albums/ii205/Skaubjonn/?action=view&current=Video3skuddBlaseri375HH.flv

Edit: Må bare spørre deg... Toilethunter? What the f...k? Det må da være en historie bak nicket ditt? Veldig nysgjerrig på hva den kan være...

 

Kul video :D

 

Jo der finnes en liten historie bak navnet Toilethunter :D

 

Da vi var i Tyskland her for 2 år siden. Vår første bukke/grisejakt. Så var det en kveld vi satt og snakket løst og fast om terrenget og hvordan vi ville bli utplassert. Så sa faren at de en gang hadde et utetoalett i hagen før de fikk innlagt ordentlig toalett. Så i steden for å hive dette,så tok de det heller med seg ut i skogen og satt det opp som et highseat. Og da sa jeg at der ville jeg gjerne sitte på min første post . Og det viste jo seg å være et bra bra valg,da det ikke tok lange tiden før det dukket opp en stor fin bukk :D Og ja den datt :D Det var da faren bare kom opp med navnet Toilethunter :D

Og vi var jo nede igjen nå i mai. Og så klart så var jo dette da blitt min faste plass :) Så ved første postering tok det heller ikke lange tiden før det kom en mega bukk :D Og jaggu datt ikke denne også heheh. Og det viste jeg at dette mulig var en sølvmedaljebukk og var en av de største som var skutt der nede :D

 

Bare så det er sagt,så fikk jeg skutt to griser også :D Mine første :D har fått grisejakt helt på hjernen og kan nesten ikke vente til neste jakt :P

 

Så derfor går jeg nå bare for toilethunter når jeg er der nede heheheheh

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej Toilethunter :!:

 

Har läst igenom tråden nu och är nyfiken på vad det blev :?:

Jag hoppas verkligen Du tagit ditt förnuft tillfånga och gått för en R93a.

Jag har nog haft runt 15 olika studsare och äntligen kommit i mål: 3 st R93or står i mitt vapenskåp,vilka är följande: Blaser R93 Professional Camo i .300 Win Mag,toppad med nya Zeiss Diarange 3-12x56 som sitter i Blasers skenmontage. Kulbanekompensatorn är ruggigt precis och skjuter med kirurgisk precision fabriksladdad Norma Oryx 180 grains på 100,200 resp 300 m. Denna studsare använder jag på råbocken i Sverige,men blir antagligen med på en framtida utlandsjakt.

Andra bössan är en R93 Professional Natural Stone i .375 H&H. Toppad med nya Zeiss Victory Varipoint 1,1-4x24 i Blasers skenmontage,är detta en händig liten rackare,som jag framförallt skall ha på älgen,men även den blir naturligtvis med ned på en framtida afrikatur. Väl inskjuten med Norma African PH,Woodleigh 350 grains,sparkar denna studsare som en jävla åsna,men jag skall sätta in en kickstop nu till hösten.

Tredje studsaren fick jag för en månad sedan,det är uteslutande en renodlad vakjaktsstudsare som jag framförallt kommer att ha på grisen i Sverige: En R93 Professional med den "originala" mörkgröna färgen,kalibern är självklart 9,3x62 och på denna sitter en Zeiss Victory Diavari 3-12x56 M,belyst riktmedel i Blasers skenmontage. Denna skall skjutas in med Norma Oryx 18,5 gram.

Samtliga studsare är utrustade med Blasers fina bärrem i neoprene och oxskinn... 8)

Om Du är intresserad så kan jag gott sända några bilder till Dig,om Du sänder mig ett PM med din mailadress. Räknar väl med att Du mest vill ha bilder på .375an... :wink:

Men som sagt;jävligt härliga studsare,som man bara blir glad när man tänker på dom :!::D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har jag skjutit in 9.3an :!: Det var en mycket angenäm upplevelse :!:

Jag och min barndomskamrat sköt in studsaren på 100 m med fabriksladdad Norma Oryx 18,5 gram. Och bössan gick som en dröm;3 skottsserier i bänk,var bara ett stort,raggete hål på tavlan :!::shock:

Har god erfarenhet med denna kaliber,då jag tidigare haft Sauer 202 Forest samt Team Sauer XT,men ingen av dessa har varit i närheten av min R 93a,alltså en alldeles helt underbar bössa :!::D

Glädjer mig tills jag skall inviga den på grisen i Sverige :!: (Och då menar jag inte Göran Persson... :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Du kunne vel legge ut bilder i denne tråden?

 

Ja,det var ingen dum ide :!::D

Âr ingen racer på data,men skall få hjälp av min svåger nu till veckan att publicera bilder :!:

Tar en liten bildserie på "De Tre Musketörerna" :!:8)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...