Jump to content

Middel mot flått i Sør Afrika


Muntjac

Recommended Posts

Blei bitt av flått når me var i S.A nå i april og er no sjukemeldt og går på ein antibiotika hestekur :?

Me har brukt Permethrin spray tidligere turer med godt resultat. Sist tur fikk han ikkje tak i Permethrin, me brukte da ein anna spray som var heilt ubrukelig :( .

Til neste tur skal eg bruke denne på alle jakt klærne og skoa våres http://cgi.ebay.com/Permethrin-Clothing ... 9601790013" target="_blank

Da er dette stoffet da amrikanske forsvaret bruker på sine uniformer (har eg lest)

Link to comment
Share on other sites

+1 Brukte den sist!

 

Funka ganske greit, ikke noe tick-fever heldigvis! Var ekstremt mya av krypa noen plasser nå! Snart vinter heldigvis :winke1:

 

Men tror ikke noe av dette er hundre prosent!

 

Sjekk nøye over hele kroppen en par ganger om dagen! ( Tok selv en sjekk før lunsj og middag! , og glad for det, plukka av meg ganske mange av sorten. )

 

De stripete er de værste, de fleste av dem har smitten.

 

"Everything in Africa bites, but the safari bite is worst of all." - Brian Jackman

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

What is the outcome of tick bite fever?

 

African tick bite fever is usually mild, and death and serious complications are very uncommon. This is in contrast to Rocky Mountain spotted fever, which is usually a more severe illness. Complications include encephalitis (inflammation of the brain), pneumonia and damage to the brain and heart.

 

http://www.health24.com/medical/Conditi ... ,14021.asp" target="_blank

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Hei

Brukte en kombinasjon av DEET(20%) på armer og bein og permetrin på buksebeina. Produktet heter Cactus og fås kjøpt på apotek i Norge. Det krydde av flått, særlig de bittesmå når jeg var i East Cape i april. PH en ble bitt mange ganger og vi kunne se de kravle oppover buksebeina. Jeg ble ikke bitt en eneste gang. Jeg kunne se at de kravlet oppover buksebeina for så rett og slett dø (eller paralysert) og falle av. Kjempeprodukt! Ga flaskene til PH slik at han kunne teste dem.

 

Trond

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale å kjøpe flåttmiddel i RSA, få evt outfitter til å skaffe noe som virker. Jeg har selv hatt african tickfever og vil helst ikke oppleve det igjen. Endte med en uke på sykehus og en hestekur med antibiotika. Verste med det var at jeg fikk kjempefeber på flyet hjem, lange flyreiser på økonomiklasse er lite behagelige og når en i tillegg har over 40 i feber blir den et h :evil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale å kjøpe flåttmiddel i RSA, få evt outfitter til å skaffe noe som virker. Jeg har selv hatt african tickfever og vil helst ikke oppleve det igjen. Endte med en uke på sykehus og en hestekur med antibiotika. Verste med det var at jeg fikk kjempefeber på flyet hjem, lange flyreiser på økonomiklasse er lite behagelige og når en i tillegg har over 40 i feber blir den et h :evil:

 

+1. To veker inn og ut av sjukehuset, 40 i feber, paracetamol jekkar ned tempen 1,2 - 1,5 grader. Etter to veker fann doktarane ut kva det var, og då vart det antibiotika. Frisk etter tre veker, same sjukdomsforløp som er normalt utan behandling.

Link to comment
Share on other sites

"rykter om"

 

Vil påstå at det er mer sannhet - enn rykte :lol:

 

Vet ikke hvor mange div. "midler" jeg har brukt der nede - og denne gangen brukte jeg noe som jeg ikke hadde brukt før :) , og som skulle være knallbra.

 

Det kom jo egentlig ikke som noe sjokk at den ikke virket :)

 

Voksen tick har jeg aldri vært noe særlig plaget med - men pepperticks`en har i alle år vært ei plage.

Også de to foregående ukene.

 

Iløpet av natten - har 18 stk. av denne "dritten" aktivert seg.

Den kan være under huden i 10 dager uten å aktivere seg.

Og ser vel ikke bort i fra at noen ligger i dvale ennå :? .

 

 

Tror dette med middel mot ticks - er som med knott her hjemme:

 

Det finnes ikke noe som er bra !!!

 

Langbukse/langermet skjorte - med igjenknyttede buksebein/ermer, er det nærmeste jeg har kommet ang. forebygging.

 

Etter å ha klødd meg til blods (eeeeeeeer så godt å klø :) ) - bruker jeg å smøre på litt fucidin.

Å knekke av en bit aloe - er ikke et fullgodt alternativ, men skader ikke.

Link to comment
Share on other sites

Nåja Shadob.

 

Hvis du med "ikke virker" mener at du ikke er garantert bittfri, så vil du nok lete en stund. Det er ikke det samme som at plagen ikke reduseres med rett middel.

 

Det er i denne sammenheng viktig å være klar over at alle middel lovlig i salg i norge, inneholder så lite virkestoff at hysteriske mødre ikke skader småbarn, samme hvor mye de smører på... :roll:

 

Det er derfor jeg anbefaler Bayticol, som fåes kjøpt overalt i Sør Afrika. De fleste outfittere har dette i tilgjengelig i leiren også, selv om de fleste PH'er er immune og ikke alltid skjønner hvor plagde deres klienter kan være av beista. Har også hatt tickfever og er egentlig ikke noe jeg unner andre.

 

Det er i tillegg til jevnlig spraying av sko, sokker og buksebein, lurt å foreta en grundig inspeksjon og "avlusing" hver kveld som andre har nevnt. Her har de som bringer sin livsledsager en fordel, ettersom beista har en tendens til å bite seg fast på steder du enten ikke ser, eller ikke visste du hadde... :overrasket::winke1:

Link to comment
Share on other sites

"så vil du nok lete en stund"

 

Det har du helt sikkert rett i :)

 

Hvis det hadde vært et middel som hadde vært dundrende effektivt :D - ville nok ryktene om superstoffet spredt seg :winke1: .

 

På de tre siste turene iløpet av de siste 12 mdr.`ene, har jeg brukt like mange forskjellige middel - som ikke har hjulpet noe.

 

Bayticol brukte jeg i april -10, når jeg fikk det verste utbruddet av pepperticksbitt som jeg noensinne har hatt.

 

I desember -10, brukte jeg noe annet outfitteren hadde stående (som jeg ikke husker navnet på), og for 14 dager siden brukte jeg Khakibos Cream.

 

Sprayer som "Peaceful Sleep" og "Repel Permanone" m.m., brukes det også boksvis av.

 

Om jeg ikke hadde brukt noe av dette - hadde det kanskje vært ennå værre.

Ikke vet jeg.

 

Er nesten fristende å bare bruke noe så enkelt som Eurax neste gang :) .

 

Tro flytter som kjent fjell :D

 

Eller kanskje like greit å ikke bruke noe - men snøre godt igjen??????

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...