Jump to content

nightforce NXS 5,5-22x56 vs. Schmidt&bender PMII 5-25x56


snake

Recommended Posts

vurderer ny langholdskikkert

kandidatene ser dere i tittelen. så vil gjerne høre erfaringer og hva dere mener om:

Pris

optisk kvalitet

brukervennlighet

 

hva som gir mest for pengene.

bruks område er langholdsblink skyting og posterings/skumringsjakt til hjort ;)

Link to comment
Share on other sites

Som kombikikkert om jakt i dårlig lys er en av bruksområdene hadde jeg brutalt ærlig glemt begge to og kjøpt meg en Hensholdt 4-16x56. Bedre multipurpose kikkert finnes ikke.

 

Skal du lenger enn 7-800m er du nok tjent med mer forstørrelse på topp enn 16x, men kombiløsninger er alltid litt ca ca på ett eller flere områder

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke disse kikkerten er sammenlignbare hvis du tar i betraktning at S&B'n koster ca.10 000,- mere enn NightForcen.

 

Fordelen med S&B er at du får retikkel i første biledplan, hvis du benytter denne funksjonen aktivt.

S&B har justerbar belysning og hele retikkelet blir ikke opplyst slik som hos Nightforcen. Det er sikkert en fordel ved jakt og ikke ha hele retikkelet opplyst. Jeg kan ikke se for meg at man bruker retikkelet for å holde for vind og avstand i mørket.

Belysningen hos Nightforce kan foresten også justeres, men det er ikke noe du gjør i felt. Til denne opgaven trenger du et bitelite flatjern og en stødig hånd. Jeg har justert min en gang og det var en knotete prosedyre. Jeg ble fornøyd med lysstyrken og har ikke rørt den siden, men så er jeg heller ingen aktiv bruker av lys og kunne vel klart meg uten.

 

S&B skal i teorien ha bedre optikk enn Nightforce, men om det er "synlig" er en annen sak. Jeg er i hvert fall

fornøyd med Nightforce, men ikke ta mitt ord for sannhet. Jeg har også en Leupold MK4 og er like fornøyd med den. Husk det er forumlov som sier at Leupold suger. Jeg tror nesten man bare må se igjennom begge å gjøre seg opp sin egen mening.

 

Til langskyting er sikkert begge et bra valg. Nightforcen har meget bra justering og Zerostop og personlig liker jeg disse funkjsonene bedre hos Nightforce enn hos S&B. Er FFP et must, er det jo egentlig ikke et valg.... :wink:, da bare S&B har denne funksjonen. Uansett hva du velger kjøp MIL/MIL, hvis du ikke er en jævel på hoderegning da :lol:

 

Til skumringsjakt er begge like udugelige (,og kanskje spesielt Nightforcen). Jeg tror rett og slett jeg hadde kjøpt to forskjellige kikkerter. Til skumringsjakt bruker jeg en Zeiss 8x56, men skulle heller hatt en 7x50 med lys.

 

Vurderer du fortsatt en kikkert i kilosklassen, ville jeg også sett på en Premier Heritage. Nå som dollaren er lav tror jeg det er et meget bra kjøp ut fra hva jeg har lest om de, men jeg har aldri sett i gjennom en.

Link to comment
Share on other sites

En sak jeg glemte å trekke frem som et minus (eller et pluss for enkelte) med Nightforce er at hele okularet roterer når du skal justere forstørrelsen. Bruker du butler creeks er det ingen fordel at alt roterer.

 

Med tanke på at du skal bruke kikkerten både til jakt og langholdsskyting kan det være verdt å vente på Premier sin light tactical kikkert. Du kan lese litt om den i denne linken:

http://www.snipershide.com/forum/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2527330

 

For meg ser det ut til at denne blir en meget god kompromi for jakt/langholdbruk. Prisen ser ikke ille ut heller med ca. 2000 dollar (omentrent som en Nightforce). Vekta blir under 1 kg, og det må kunne sies å være en fordel til jaktbruk. Jeg har ikke helt skjønt om det skal gå ann å skru et lokk på vindjusteringen, men det hadde jeg valgt dersom jeg skulle jakt med kikkerten. I en jaktsituasjon er det i mine øyne bedre å holde for vind enn og skru, og i tillegg er et åpent tårn er en potensiell feilkilde (vindtårn kommer ikke med zero stop :wink:)

Link to comment
Share on other sites

vurderer ny langholdskikkert

kandidatene ser dere i tittelen. så vil gjerne høre erfaringer og hva dere mener om:

Pris

optisk kvalitet

brukervennlighet

 

hva som gir mest for pengene.

bruks område er langholdsblink skyting og posterings/skumringsjakt til hjort ;)

 

Siden du skriver at du vurderer ny langholdskikkert kan det være vesentlig å høre hva du bruker nå.

 

For alt vi vet kan du være like tjent med en IOR eller Vortex. Blir mer penger til ammo også da. :)

 

Selv mener jeg at trening er viktigere enn superoptikk. Det er mye fint utstyr her på kammeret, hvorvidt det brukes eller samler støv i skapet vet jeg ikke.

 

Ellers fornuftige råd fra Bly.

Link to comment
Share on other sites

bruker Leupold MK4 4,5-14x50 med opplyst mildot retikel. og det er en helt grei kikkert, men siden kemneren har sugd for mye blod av meg i fjord tenkte jeg å investere i ny kikkert nå.

 

skal i tillegg ha ett leupold Mk4 12-40x60 skivekikkert med retikel

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ønsker en allsidig kikkert, så ville jeg ikke valgt noen av disse modellene.

 

Har selv hatt en PMII 5-25x56 og jeg likte den ikke i det hele tatt. Da foretrekker jeg heller PMII 4-16x50.

4-16 x holder mer enn nok ut til 1000 m på gongskyting. Men strekker ikke helt til hvis du skal skyte på små blinker.

 

Jeg solgte min 5-25 til fordel av en Hensholdt 4-16x56 da denne kan fint brukes til langholdsskyting og jakt.

 

Stor forstørrelse er ikke alltid nødvendig.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har riktig nok nf nxs 3,5-15x 56 så kan ikke uttale meg om siktene i tittelen men min nxs har justerbar opplyst retikkel så det hadde nok fint gått an i bøjakt og hele bakstykke roterer ikke mens du zoomer så det ingen problem med butlercreek heller. Forstørrelsen er ganske grei den egentlig. Har tørrtrent på en flakkstangknop som er ca 1,7 km herfra og det hadde ikke vært noe problem å skyte mål på den størrelse på den avstand, annen sak er å treffe. Bare hjerteslagene dine gir så mye forstyrrelse og ju mer forstørrelse ju kraftigere det blir.Men eg foretrekker ikke å dra meg i skogen en kikkert om veier nesten kilo, tenker at SB er ikke lettere. Selvfølgelig er det smaksak men forskjell på optisk kvalitet i optikk som koster over kr 10k er vi dødelige ikke i stand til å oppfatte. Til det trenger du måleinstrumenter. Hodepine kommer som regel av prisen, feil instilling av kikkert eller kinnstøtte er feil. Eller du rett og slett må skaffe deg håndkikkert til å studere utsikten med.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Mens jeg venter på PM2 3-20x50 har jeg kjøpt en Weaver Tactical 3-15x50. Må si at siktet imponerer ifht. prisen. Siktet har låsbare tårn og veldig enkel nullstilling av tårnene. Optikken virker veldig god for pengene og kosta 3700 kroner sendt til en venn i USA.

http://www.weaveroptics.com/optics/tactical/

 

når det gjelder langholdskikkert anbefaler jeg å gjøre som meg og vente på PM2 3-20x50... Hadde en stund 5-25x56en, men den er i realiteten "7-25", siden du ikke får noe mer synsfelt på de lavere forstørrelsene...

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde også det og sitter igjen med to rifler, to kikkerter, komplett ladeutstyr og en del kuler og krutt. Nå er det på en måte slutt på ressursene så jeg må sikkert nøye meg med en Falcon eller Millett.

 

Ang. fornuft så sparer jeg den til siden. Så mye morro som de penga har skaffa meg så langt er verdt det dobbelte av hva jeg har brukt.

Link to comment
Share on other sites

 

Med tanke på at du skal bruke kikkerten både til jakt og langholdsskyting kan det være verdt å vente på Premier sin light tactical kikkert. Du kan lese litt om den i denne linken:

http://www.snipershide.com/forum/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2527330

 

 

Skal det brukes til langhold ville jeg heller gått for Heritage serien til Premier. Mange klikk og store ratt. Nok motstand slik at du ikke skrur ufrivillig.

 

http://www.eurooptic.com/premier-herita ... -mrad.aspx

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...