Jump to content

Hopping og biting


Kråknebben

Recommended Posts

Hei!! Jeg har en jæmt på 10mnd som av og til hopper opp og biter/kliper kona i armen når dem går tur. Den biter såpass hardt at det blir blåmerker. Har gjort det ca 3-4 ganger. Den gjør det bare når dem er alene ikke når jeg er med. Den har prøvd seg på meg å men da vart den lagt i bakken . Er det noen som har tips til meg

Link to comment
Share on other sites

min kar dreiv på slik..snakka me oppdretter for å få tips til hva jeg kunne gjøre.

svaret var da å "oppføre seg som en hund"...neste gang han gjorde det på meg, så la jeg han på rygg, satte meg oppå han å beit han så hardt i leppa at han hylte som bare det, jeg knurra så hardt og høyt i tillegg til jeg ble sår i halsen. hadde plagdes lenge med dette, så var liksom "siste utvei"

har ikke sett noe til denne oppførselen etter dette..nå skal sant sies at han ble liggende på samme plass som jeg forlot han, til han et par timer senere kom slukøret tuslende bort til meg å la seg ved siden av meg, han ble snill som et lam :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil påstå at det er et autoritetsproblem mellom bikkja og kona di, og her sitter ikke forbudskommandoen som den skal. Tren hjemme, under kontrollerte omgivelser, der kommandoen "NEI" (eller hva du måtte bruke) blir pugget. Sitter nei-kommandoen slutter bikkja med hva den holder på med.

Link to comment
Share on other sites

Kan hjelpe å bare snu ryggen til bikkja og ignorere den, og eventuelt avslutte turen der og da. Hvis bikkja blir snudd ryggen til og ignorert så er moroa fort over for den. Ville prøvd det før mer håndfaste metoder.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hopping er relativt greit å få kontroll på. En fysisk berøring i brystet, og et klart Nei.

Å tråkke hunden på bena ville jeg aldri gjort. Jeg har hatt to tåbrudd på hundene mine, total kostnad ca. 17.000 kr... Man skal ikke behøve gjøre hunden vondt, for å fortelle den forskjellen på rett og galt og sette grenser.

 

Ang. hopping OG biting, som jeg tolker dette til å være, ville jeg (som hokjønnet) tatt et lite oppgjør her. Vær klar på at det kan skje, og korriger i rett øyeblikk. Å legge hunden på rygg og knurre er særskilt effektivt - og av og til må det faktisk til.

 

Jeg har selv hatt problemer med elghunden til samboeren min. Han har vis agressive tegn, mot både meg og de andre hundene (han var skyld i det ene tåbruddet). Når bikkja uprovosert kommer mot deg og knurrer og alt du ser er tenner, er noe feil. Jeg har aldri fått tatt han fysisk, selv om jeg manna meg opp til det og hele tiden er forberedt. Derimot ble jeg grådig sint engang: jeg kom hjem med hannen han hadde bitt i benet så tåa brakk, og hunden gikk på tre ben. Hunden min på tre ben gikk i motsatt retning, og vips, der kom bikkja til sambo og angrep bakfra. Jeg ble skikkelig sint på den bikkja som jeg aldri visste hvor jeg hadde, så jeg skrek som bare trøøn, og løp mot han. Da ble han redd, og gikk i huset sitt.

I ettertid har jeg vært SÆRSKILT konsekvent når jeg fôrer. Han skal sitte, søke kontakt og vente på "vær så god" før han får røre maten. Prøver han seg, er det et bestemt NEI.

 

Jeg drar hele tida strikken litt, og siste har vært å ta fra han en leke han var veldig keen på, i tillegg få han til å legge seg på rygg, og bli der. Jeg er glad for å ha tatt denne vesle fighten med han, og var forberedt på blod. Jeg klarer ikke ha en hund i hus som jeg ikke kan ha tillitt til, og som uprovosert har slik adferd. Nå går alt brått mye bedre.

 

Så anbefalinga mi er klar: Få kona til å fortelle hvem som er sjef - og det så fort som mulig!!

Link to comment
Share on other sites

Du tråkker når du går?

Deg om ditt.

Jeg ville ikke gjort det.

Jeg mener i forsåvidt all dressur og korrigering av Ikke-opptreden har du best effekt ved å fysisk sette en sperre, og si "nei". Til hvilken grad berøringa er hard eller du bare viser deg, eller om stemmen ljomer NEI eller du sier et valing nei, kommer fullstendig an på situasjon og hvordan hunden din er.

Link to comment
Share on other sites

samboern din burde kansje gå et dressur kurs med hunden. her i hjemmet har det vært litt av det samme med alle hundene.

men min sambo nekter å gå dressur kurs. ser her at hundene bare kikker på meg når hun prøver å bruke kjeft,

de er tross alt verdens mestere i å klatre på rang stigen. men jentungen på snart 5 år ,hun har full tukt, hun gir ingen tvil når hun driver med hundene. merkelig syn :lol: hun har jo alltid far i nærheten ,men hundene reagerer nok mye på oppførsel.

lykke til. tror dette er en enkel sak med litt veiledning,

Link to comment
Share on other sites

Da er man neeeesten litt sjøl skyldig når man ikke vil gå på kurs og lære det som trengs. Om man så kan teorien, så er det noe med å få det i praksis også.

 

Jeg har gått to kurs med støveren min. På andre kurset visste jeg framgangsmåtene, men det var noe med å få de i praksis. Det er betraktelig mer effektivt å trene 1,5 intensiv time 2 dager i uka, framfor 5 minutter på kjøkkengulvet. Jeg tar fortsatt noen småkurs innimellom. Ikke fordi jeg teoretisk har stort utbytte av dem, men jeg får ting til å skje. I tillegg er det knallartig og ikke minst gir det meg selvtillitt, til nettopp å være klar for å takle overnevnte hund.

 

Har man ikke gått noe som helst kurs, anbefales dette på det sterkeste! :D

Link to comment
Share on other sites

jeg har aldri gått kurs selv. men med neste valp skal jeg bite i gresset å innrømme at jeg har masse igjen å lære.

den skal på kurs, eller rettere sagt jeg skal på kurs :lol: tror vi alle har masse å lære, selv om vi har hatt mange hunder som

har fungert bra. det blir ihvertfall ikke verre av å gjøre det. har tenkt at neste valp skal på kurs med meg litt i bakgrunn,

så kan samboeren prøve litt ,uten at jeg som en verdens mester står å bryr meg.....

Link to comment
Share on other sites

Hei!! Jeg har en jæmt på 10mnd som av og til hopper opp og biter/kliper kona i armen når dem går tur. Den biter såpass hardt at det blir blåmerker. Har gjort det ca 3-4 ganger. Den gjør det bare når dem er alene ikke når jeg er med. Den har prøvd seg på meg å men da vart den lagt i bakken . Er det noen som har tips til meg

 

Heisann. Det er flere fremgangsmåter for å få bukt med et slikt problem, og en effektiv måte for din hund må du finne ut av selv. Du får gå en 20 meter bak selv å observere litt først kanskje, for å finne eksakt det som trigger hunden, eller om det er for å få kontakt. Ofte så skapes denne adferden for å få kontakt, og det ender ofte med lek - såfremt det er en mindre autoritet hunden er på tur med. (dette er hundens mening...rang)

 

Hvis det viser seg at det stemmer som beskrevet over med autoritet, så kan rett og slett annen trening gjøre at kontakten blir bedre. Hvis det ikke er som beskrevet over, så er det noe annet som trigger hunden. Det er viktig å huske på at dette på en måte er en lekende adferd fra hunden side, men det er også en måte å finne sin plass i rangen ovenfor kona di. Hvis hun ikke har satt seg i "respekt" ovenfor hunden, så er det nok det hunden prøver å få frem på sitt vis.

 

Det å snu ryggen til, avbryte et opplegg på er en effektiv måte å få hunden til å endre adferden. Ranger skrev om det lenger opp. Du har en hunderase som jeg vet litt om, og vet at de tåler mye både psykisk og fysisk, men det psykiske er mest effektivt er min erfaring. At en hund blir ignorert og avvist under en slik handling er som regel effektiv. Målet med denne øvelsen bør være at hunden legger seg ned og venter på at noe skal skje. Når den ligger nede, så roses hunden, og man gjenopptar turen. Fortsetter hunden med adferden - gjentas det. Til slutt vil den skjønne pointet :) Du får skrive hvordan det går - send gjerne en PM til meg og fortell om du prøver det ut :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle råd og vink!!

Skal prøve noe av det som er foreslått. Jeg må berre komme meg hjem først.( Jobber offshore)

Vi / jeg går på dressur kurs en gang i uka ( 8 treninger tilsammen)

Skal prøve å gi tilbakemeldinger når vi har prøvet litt.

Det må også sies at vi er helt ferske når det gjelder hund .

 

Kråknebben

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Slike problem oppstår ikke over natta. Om jeg var din kone ville jeg slutte å gå tur med hunden. Hvorfor går dere forresten tur med hunden ?

Om kona i stedet benytter tiden til dressur i hagen, vil de bedre forholdet seg i mellom.

 

Når det gjelder det konkrete problemet, ville jeg grepet tak i hundens underkjeve, og holdt fast, til hunden ber om "pent vær" - og 2 sekunder til.

Om dere ikke klarer/rekker underkjeven, så hold fast hundens framben hvær gang den hopper.

Tren dressur og still krav i det daglige, så forsvinner dette problemet av seg selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Slike problem oppstår ikke over natta. Om jeg var din kone ville jeg slutte å gå tur med hunden. Hvorfor går dere forresten tur med hunden ?

Om kona i stedet benytter tiden til dressur i hagen, vil de bedre forholdet seg i mellom.

 

Når det gjelder det konkrete problemet, ville jeg grepet tak i hundens underkjeve, og holdt fast, til hunden ber om "pent vær" - og 2 sekunder til.

Om dere ikke klarer/rekker underkjeven, så hold fast hundens framben hvær gang den hopper.

Tren dressur og still krav i det daglige, så forsvinner dette problemet av seg selv.

 

 

Hvordan hindrer holding av hundens fremben hunden fra å bite?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil påstå at det er et autoritetsproblem mellom bikkja og kona di, og her sitter ikke forbudskommandoen som den skal. Tren hjemme, under kontrollerte omgivelser, der kommandoen "NEI" (eller hva du måtte bruke) blir pugget. Sitter nei-kommandoen slutter bikkja med hva den holder på med.

 

Her er svaret ditt, bruk KRAFTIG nei momentant om ikke vanlig nei fungerer først. eventuelt suppler med litt sitron mot snuta når den biter, gi alltid hunden en kjangs til å høre på ordre før den får en kraftig reaksjon. vis hunden at kona er over den i rang, f,eks: ikke ha bikkja på fanget i sofaen mens kona sitter i andre enden. la bikkja ligge i andre enden men helst på gulvet mens kona er på fanget. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...