Jump to content

glugge kikkertsikte


v-max

Recommended Posts

hvordan er korset på zeiss 2,5-10x50?tysk nr 4?er dette ett bra kikkertsikte til min berømte gluggejakt?bør være grove stolper på siden og under korset,eller må det være lys midten......har slått i fra meg tanken på jahiti.....selv om prisen er bare 900kr....hva må jeg ut med for en zeiss?har tenkt på bushnell også.....hører gjerne på erfaringer med begge merker!.....

Link to comment
Share on other sites

Har en Zeiss Diavari Z 3-12x56 T* med retikkel 8 som jeg har brukt mye til nattjakt på rev. Med forstørrelse 6-8 ggr har den fungert veldig fint for meg. Så fint at jeg ikke kommer til å bytte den ut. Denne er uten lys, men jeg har ikke savnet lyset ennå. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den Zeissen du snakker om uten lys og de grove stolpene er fine i mørket. Men hadde jeg skullet kjøpe i dag og hatt nok penger ville jeg nok valgt med lys. Lagt merke til at unge ofte anbefaler med lys mens eldre ofte anbefaler uten....

 

Eg har faktisk høyrt meir av det motsatte. Mange av dei eldre jegerane eg kjenne velger lys. Når man kjem opp i åra og mister mykje av nattesynet, og da også ikkje får særlig hjelp av utgangspupillen, får man meir bruk for ein opplyst prikk som lettere finner bogen. Vil tru du kjenner meir av den "skeptiske garde" enn eg gjer, og som ikkje har særlig trua på at enkelte ting kan forbedres, og ihvertfall ikkje skjønner korfor det er vits å teste nye ting ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den Zeissen du snakker om uten lys og de grove stolpene er fine i mørket. Men hadde jeg skullet kjøpe i dag og hatt nok penger ville jeg nok valgt med lys. Lagt merke til at unge ofte anbefaler med lys mens eldre ofte anbefaler uten....

 

Eg har faktisk høyrt meir av det motsatte. Mange av dei eldre jegerane eg kjenne velger lys. Når man kjem opp i åra og mister mykje av nattesynet, og da også ikkje får særlig hjelp av utgangspupillen, får man meir bruk for ein opplyst prikk som lettere finner bogen. Vil tru du kjenner meir av den "skeptiske garde" enn eg gjer, og som ikkje har særlig trua på at enkelte ting kan forbedres, og ihvertfall ikkje skjønner korfor det er vits å teste nye ting ;)

Du er muligens inne på noe der ja.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

På hjemmesiden deres står det at dette er en Diavari Z. Det står for øvrig også at dette er toppmodellen fra Zeiss... :roll: Dem om det.

 

Men det er ikke et gæli kjøp uansett.. Men er ikke classic lik Z-serien? Trodde det var slik at toppmodellen ble til Classic når det kom en ny toppmodell. Z-serien var sikkert toppmodell før Victory-serien kom, så da burde vel Z-serie være lik Classic..? Det var en selger som hadde vært på kurs med Zeiss som sa det var slik det fungerte. Han sa ikke noe om Z kontra Classic, men det følger vel logisk, eller hur?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...