Jump to content

9.3x62 og Norma N11


jaktnerd

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • 2 months later...

På boksen står det sikkert data for 168gr sierra MK i 308W denne finner du igjen på Norma sine sider med ord krutt

http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Laddata/308-Winchester/

så kan du sammenligne å se hvor den lotten med krutt du har er i forhold til ordinært krutt å se på dette opp mot ladeata med dette kruttet i 9.3

http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Laddata/93x62/

 

 

Du har nå fått 50% svar som vurderer det til for høyt trykk og 50% som vurderer det for lavt

Side 46 i ladeboken omhandler litt trykkvurdering og patronspill :-)

Link to comment
Share on other sites

Ut fra hastighet, krutt og kulekombinasjon, er jeg villig til å vedde kruttvekta mi på at du trygt kan gå opp i ladning.

 

Her er en sammenligning av to loter N11 og 203b i 375 H&H. Hylse, ladevekt, krutt, kule, col, hette og hastighet.

 

Norma 65 N11 gml. Partizan RN 300 91,5 Federal mag. 705

Norma 65 203b Partizan RN 300 91,5 Federal mag. 714

Norma 65 N11 ny Partizan RN 300 91,5 Federal mag. 729

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker N11, riktig nok ikke i 9,3x62, men i 35 Whelen, som praktisk talt er dens amerikanske tapte tvillingbror. Jeg ladet meg opp fra 55 grs med 1 grs hopp til 61 (komprimert) (Federal hetter, CBC 30-06 hylser). Endte med å legge meg "ett sted mellom" 59 og 60, da 61 gav mye smell men lite gevinst på fart. Fortsatt ikke tegn til høyt trykk. Har 45 cm løp og demper, så vil spare litt på den.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken kule Fat Dog?

 

Jeg bruker omtrent samme ladning med både 250 og 225 grains kuler, men jeg tror de er litt over det som SAAMI så for seg i 35 Whelen. Trykktegn viser seg som regel ikke før man er langt inne på det røde. Ladedata fra kruttprodusenten og kronograf er etter mitt skjønn mye bedre enn å tro at man kan spå i tennhetter og trykkringer.

 

9,3x62 har omtrent ti prosent større hylsevolum en 35 Whelen.

Link to comment
Share on other sites

Det er en 9,3x57 hastigheter og en veldig moderat ladning. Hvor langt løp har du? Hundre m/s mer burde være normalt med 15 grams kule og de fleste N11 loter i normale løpslengder.

 

Ett tips er å sende en epost til Norma med de nødvendige opplysningene og høre hva de syns.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Skytterkontorets RP-11 (N-11) til å lade 9,3X62, den loten angir 2,64 gram for å gi en 168 grains kule i 7,62 (308 W) 770 m/s, med 2,84 gram får ei 150 grs. kule 850 m/s, i følge kruttboksen.

 

Jeg har brukt 61 grs. til å lade 250 grs. Barnes-X-kuler, men finner ikke noe om hastighet, bare at treffpunktet er det samme som når jeg ladet med 62 grs. N-150, da var hastigheten 769 m/s.

 

Jeg ladet 286 grs (18,5 g) Selleri & Gulrot SP med RP-11, og fikk disse hastighetene (60 cm Heym-pipe):

 

55 grs - 679 m/s

57 grs - 702 m/s

59 grs - 728 m/s

Ingen tegn til overtrykk.

 

Ut fra dette har jeg ladet 18,5 g Oryx med 59 grs. av denne RP-11-loten.

 

Jeg vil tro at med 15 grams kuler bør en starte på 60 grs. og arbeide seg oppover.

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker n201 krutt. 57grain. (max.58)

lapua hylser.oryx 15 grams kuler

federal large tennhette

sauer 202. 9,3*62. sulth larsen løp.

dette gir meg en fart som er målt til 751 til 756 m\s.

jaktmatchen lå på 754 m\s.

dette er det som har kommet frem i mitt våpen og det er fin presisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...