Jump to content

Innspill på nytt blykastermekanisme!


MagnusM

Recommended Posts

Etter å ha trålet forumer og sanket informasjon på forskjellige våpen til bruk på lengre hold har jeg endt opp med å sende inn forespørsel til en våpenforhandler på en Remington 700 XCR compact tactical påmontert en Leupold 4 8,5-25x50mm.

 

Ønsker innspill på om dette er noe å gå for eller ei:)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Skal ikke utale meg så bastant, men etter det jeg har lest er det en del som synes at Leupold 4 gir deg lite for pengene...

Jeg har ikke selv tatt i et mark 4 så har ingen førstehands erfaring.

Men har du tatt på et slikt å sett i det og du synes det er bra så go for it :wink:

 

(Du klarer vell feks å finne pent brukt S&B MPII 5-25x56 for tilsvarende pris)

Link to comment
Share on other sites

Skulle tro det burde være en bra rigg.

Jeg har sett i en Mk 4 opp til flere ganger og det er bra kikkert. Mulig S/B er bedre, men den kikkerten som er nevnt over her har jeg ikke sett på så jeg skal ikke uttale meg om hva du får for pengene der. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Får man spørre om hvorfor du velger å gå for en Remington? Nå har jeg ikke sjekket så veldig mye rundt dette våpenet, men etter hva jeg kan huske ligger prisen på dette våpenet rundt 16k. Til den prisen så synes jeg du skal tenke deg nøye om før du bestiller en Remington. Ikke misforstå meg her, våpnene er gode nok de, men det kreves ofte en del tweaking for å få den slik du vil ha den. Jeg antar at kaliberet er .308?

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Det er en av de få riflene jeg har fått annledning til å få skutt med tidligere og det meste jeg leser om Remington er positivt. En kombinasjon egentlig. Tenkte lenge på SPS Varmint men antar jo at for 10k mere så får jeg en bedre rifle, så jeg muligens slipper å måtte tweeke så altfor mye. Prisen kan man si mye om, men det er jo sånn som ting er i Norge og det kanke vi gjøre annet enn å leve med.

 

Og ja, den blir i .308Win

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i akkurat samme situasjon som deg, med unntak av at mitt valg falt på en SPS Tactical i .308.

Denne betalte jeg 7000 for ny. Grunnlaget for mitt valg var at jeg ønsket en rimelig inngang til et våpen som skulle brukes både til jakt og til langhold. Nå skulle det imidlertid bli slik at våpenet etterhvert kun ble tiltenkt langhold.

 

Ihvertfall, etter en tur på skytebanen fant jeg ut at orginalstokken måtte byttes ut. Denne var alt for myk. Ny stokk kostet meg ca 6000 kroner, dette inkl magasinsystem og 2 magasiner.

 

Jeg måtte selvfølgelig ha en kikkertmontasje med tilt, så det ble bestilt en 20 moa skinne. Denne kostet 1500 kroner. Ringene og kikkerten tar jeg ikke med i denne beregningen.

 

Avtrekket måtte gjøres noe med. Det kan justeres, men jeg fikk det aldri helt sånn som jeg ville. Bestilte et Jewell avtrekk som virkelig gjorde forskjell. Dette kostet 2000 kroner, brukt.

 

Presisjonen i mitt våpen var upåklagelig, riktignok med hjemmeladet ammo. Jeg ville etterhvert ha en annen riflestigning enn 1/12, men jeg fant ut at det ble for kostbart å skifte løpet.

 

Jeg angrer ikke på at jeg kjøpte en Remington, tvert i mot, det var morsomt med et prosjekt. MEN, skulle jeg ha kjøpt et våpen i dag som primært skulle brukes til langhold, hadde jeg nok vurdert andre alternativer. Evt kjøpt en brukt Reminton kasse og bygd meg et våpen fra bunnen av. Kostnaden blir omtrent det samme som du her begir deg ut på :smile:

 

Jeg mener ikke å kritisere deg på noen måte, tvert i mot så tror jeg at resultatet kan bli veldig bra. Jeg var i all hovedsak ute etter å undersøke om du hadde tenkt i gjennom hvorfor du ville ha det spesifikke våpenet fremfor et annet.

 

Kikkerten kjenner jeg ikke til, så der kan jeg ikke hjelpe deg. Jeg har kun sett igjennom to Mark 4 og disse synes jeg var helt ok. Jeg liker ikke tårnene, men dette er min personlige mening. Googlet den kikkerten, og så langt kunne se var denne kikkerten 0,5 MRAD klikkjustering på. Stemmer dette? Hvilken pris er det på denne Leupolden? Husk på at det kan være penger å spare på å kjøpe optikken i utlandet.

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Hovedårsaken til våpenvalget er at jeg kjenner litt til Remington og at jeg da blei heller anbefalt å gå for noe annet enn Varminten om jeg først skulle kjøpe Remington, for å naturlig nok slippe å styre med å bytte for mange deler. Da jeg i utgangspunktet skal ha denne rifla til jaktformål så er det ikke til å komme unna at jeg også ønska å kunne bruke den til noe langtholdeskyting. Jeg velger å se på compact tactical varianten som en god kompromiss mellom en lettere rifle å bære på jakt samt noe som er mere presis enn hva eieren i første omgang klarer å få fullt utnyttet. :) Såvidt meg bekjent skal det ikke være noe ork å få justert avtrekket på denne modellen, kontra en del andre, men mulig jeg leste feil der.

 

Kikkerten er minst like dyr som rifla og jeg kan sikkert gå for noe annet, da det er fortsatt ikke helt bestemt. Mrad ekke jeg helt sikker på, men klikken skal tilsvare 1/4"->100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Been there, done that.

 

1. Valg av XCR Compact Tactical fremfor Varmint:

 

- For å slippe å bytte så mange deler? Er det hele grunnen?

Jeg har hatt en 700 Varmint, og den var dønn presis. Mer presis enn jeg var god for å utnytte på det tidspunktet.

Skjeftet er fullstendig søppel og kan doneres til andre i nød, først som sist. Setter du på et B&C skjefte til 2000kr (du får samme skjefte som står på XCR'n..) er du oppe i 9000kr.

 

Jeg hadde aldri i livet betalt 15 000kr for en XCR når jeg personlig vet at Varminten er så presis som den er,

og aldri i livet med unnskyldningen at man slipper å bytte så mange deler.. Hva skal du isåfall bytte?

Alt er jo omtrent 100% likt unntatt skjeftet og XCR-coatingen.

 

Varmint --> Skjefte av, nytt skjefte på, ferdig. Bruk differansen på 6000kr på ammo, det kommer til å utgjøre en langt større forskjell enn at det står XCR på låskassa.

 

Som du sikkert skjønner er min personlige mening at XCR-serien er (sykt) overpriset i forhold til fordelene man får kontra Varmint/Tactical.

 

Valg av kikkert: For alt i verden du holder hellig, styr unna Mark 4, og spesielt 8,5-25 modellen.

 

Dette er den mest overprisede kikkerten noen leverandør noensinne har klart å levere.

 

1. Klikkene er feil (kvart moa)

2. Zoomområdet er ubrukelig til alt annet enn dedikert langhold (minimum 8.5?)

3. Lysgjennomgangen er elendig (over 20x = "hvem skrudde av lyset?)

4. Øyeavstanden forandrer seg med zoomen

5. Når du selger (og det kommer du til å gjøre) den er gjensalgsverdien 4000kr

 

Jeg ser at J&F skal ha ca 15 000kr for denne kikkerten (ny) og det er ganske nøyaktig 10 001kr for mye, 4999 ville vært mer passende.

 

For 15 000kr får du en 3-12 PMII som vil være et så mye bedre valg at det ikke finnes adjektiver nok i ordboka for å beskrive det.

 

Kort oppsummert:

Greit valg av rifle, men du betaler mange tusen for mye for hvilke fordeler?

Kikkert: Styr unna! Langt bedre valg finnes. Hold deg til MIL/MIL.

 

Gretne Vetle :wink: (Ja jeg har en Mark 4)

Link to comment
Share on other sites

Vel, det var dette med å gå over bekken for å hente vann da;) XCR har stokken fiks ferdig bedda, løpet er tilsynelatende bedre og avtrekket likeså. Kunne jo alltids ha duracoata løpet, men XCR kommer ferdig med dette TriNyte fikseriet. Uansett så hadde jeg måttet betale i dyre dommer for frakt, moms og fortolling for en B&C stokk samt utgifter til en våpensmed for arbeidet. Ønsker gjerne å tro at man får noe som er bedre om man betaler for det:)

 

Når det kommer til kikkerten, så skjønner jeg jo at prisen er relativt stivt for Leupolden, men hvilken modell av SuB kunne være en bedre erstatting? Jeg ser at Jakt og Friluft har svært mange forskjellige.

 

Forresten, hva gjør du med din Mark 4? ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

3. Lysgjennomgangen er elendig (over 20x = "hvem skrudde av lyset?)

4. Øyeavstanden forandrer seg med zoomen

[...]

Gretne Vetle :wink: (Ja jeg har en Mark 4)

 

:D

Lenge siden jeg har sett et så konstruktivt surpomp-innlegg.

 

Melder +1, spesielt på punkt 3& 4.

Link to comment
Share on other sites

Magnus: Mark 4'n (3,5-10) står på en m67 i 6.5. Der gjør den solid tjeneste, men klikkene er fremdeles feil, og jeg måtte lage min egen zero-stop til den. Men, så fikk jeg den og "gratis" i en byttehandel, og basert på erfaring med kikkerten er den verd laaaaaaaaangt mindre enn det JF skal ha. Når de i tillegg har PMII til komparative priser er det en no-brainer.

 

Jeg betalte 2000kr (ink frakt, moms og forenklet tollgebyr. Levert på 2 uker.) for et Bell & Carlson Tactical Medalist A2 fra Stockysstocks.com, samme design som står på XCR'n og med alu-beddeblokk. Du trenger ikke børsemaker.

 

Poenget er ikke at XCR-børsa er et dårlig valg, poenget er at jeg, basert på ditt innlegg, oppfatter at du betaler en hel del kroner for flere fordeler som du ikke er ute etter.

 

Uansett: om du velger XCR, Varmint eller wtf så er det viktigste at du blir fornøyd. Jeg gir beng, jeg har bare vært gjennom samme styret tidligere.

 

Men fornøyd, det blir du ikke med den kikkerten, styr unna!!

 

Bedre erstatning: 3-12 PMII / 4-16 PMII / evt, vent på 3-20 PMII. Sørg for MIL-klikk.

Link to comment
Share on other sites

Ser forresten at Jakt og Friluft har en XCR utstillingsmodell liggende på Finn.no denne har de også i .308.

 

Etter å ha lest igjennom mitt tidligere innlegg så ser jeg at jeg kanskje kan ha formulert meg litt uheldig. Jeg mener ikke at alle oppgraderingene er nødvendig (med unntak av stokken på SPS'en som er rent søppel), men jakten på et presist våpen er en ond sirkel. Det sitter forøvrig samme avtrekk på XCR'en som på SPS'en, og det går fint an å justere det selv. Jeg fikk det imidlertid ikke 100 % justert slik jeg ville, derfor skiftet jeg det. Det kommer vel litt an på hva du er villig til å bruke tid og penger på antar jeg. Stokken jeg kjøpte var en AICS, noe som er en relativt kostbar sak. Du kan imidlertid fint leve med en billigere stokk, AICS'en er ikke spesielt egnet for jakt da den er noe tung.

 

Ellers synes jeg du har fått mange gode råd her angående optikken. Hvis du er i tvil om hva du skal velge, ta deg en runde i miljøet og se hva de andre har på sine våpen. S&B er helt suveren optikk, du kommer helt sikker til å bli superfornøyd, men den er kostbar. Min oppriktige mening er at det lønner seg å se igjennom litt forskjellige kikkerter før du kjøper noe. Det er ikke sikkert du klarer å se forskjellen på en kikkert til 16k og 12k, så da er det kanskje i ditt tilfelle ikke nødvendig å kjøpe så kostbar kikkert. MEN, når du først skal kjøpe en slik en sak, pass på at du får en kikkert der tårnene stemmer overens med retikkelet for det kommer garantert til å irritere deg dersom du kjøper noe annet.

 

-T

Link to comment
Share on other sites

@VeT|Us

 

Skjønner ikke helt hvorfor du er så misfornøyd med Mark 4'en. Jeg har en tilsvarende 3,5-10x40 m/lys og kan ikke si at optikken er direkte dårlig. Endringen i øyeavstand ved zom er ikke et stort problem dersom man ikke har for vane å skru på forstørrelsen hele tiden. Jeg synes det er en fin kikkert dersom vekt og størrelse betyr noe. Nå som man får den i MIL/MIL og FFP, mangler den bare Zero-stop. Jeg har Leupolden på salongrifla og der passer den perfekt, men for guds skyld ikke betal det J&F forlanger for den. Det er en kikkert som bør importeres fra over dammen når dollaren står lavt i verdi, da begynner den å bli verdt pengene i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Bly: Kritikken gjelder særskilt 8.5-25 modellen. Jeg har aldri opplevd (merkbare) forandringer i øyeavstand på min 3.5-10,

og med en del større utgangspupill blir heller ikke lyset plutselig slått av.

 

Den var (er) latterlig overpriset som SFP/MIL/MOA, og nå som Leupold produserer den med FFP og MIL/MIL er de(n) blitt ennå dyrere. Den er, etter min mening, et av de dårligste kjøpene* som finnes.

 

Jess, harde ord, men sånn er det.

 

* Altså ikke en av de dårligste kikkertene som finnes, men pris/kvalitet/attributtmessig et dårlig kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Det skal absolutt ikke sies at jeg ikke hører på andres råd:) Valget har falt på en S&B MPII 5-25x56 med lys mil.dot. som en kammer-at skal selge!

 

Spørsmålet nå er hva slags skinne jeg skal få påmontert 700'en, noen anbefalinger mht. potensielt bruk på lengre avstander?

Link to comment
Share on other sites

@MagnusM

En S&B er nok et bedre valg enn Leupold, jeg er helt enig med VeT|Us :wink:

 

Siden du har tenkt å feste 1 kg kikkert til en lett rifle ville jeg ha vurdert en solid montasje.

Ken Farrell har skinner til en overkomelig pris 120-180 dollar (dollaren er billig for tiden :wink: )

Velge en med 8-40 skruer evt. G-force varianten i stål med 10, 20 el. 30 MOA tilt så burde du ha et solid feste for kiloskikkerten. Jeg bruker i tillegg å sandblåse overflatene mellom låsekassa og skinna og lime delene sammen med epoxy. NB! Du har sikkert 6-48 skruhull i kassa da dette stort sett er standard. Skal du oppgradere til 8-40, må du sikkert innom en børsemaker/maskinmekaniker.

Link to comment
Share on other sites

@MagnusM

 

Hvis du skal mate skuddene fra toppen av kassa hadde jeg valgt den høye profilen siden kikkerten har 56mm linse. Det er greit å ha mest mulig plass til kalde pølsefingrer mellom skinna og kassa. Skal du bruke magasin ville jeg valgt en lav profil. Da har du mulighet til å montere en kikkert med lite objektiv tett ned mot løpet hvis du faller for fristelsen til å skaffe deg en mindre kikkert en gang i fremtiden.

 

Hvis jeg var deg, ville jeg også vurdert en skinne som bygger frem over låsekassa (forlenget skinne). Går ut i fra at den S&Ben du skaffer deg har et lystårn bake ved okkularet. Det betyr i praksis at du kan få behov for å feste kikkerten et stykke frem på skinna for å unngå det berykta kikkertøyekuttet. Selv har jeg aldri likt kikkertmonteringer hvor kikkerten kommer langt bak. Det er kjipt å måtte trekke hode bakover når du skal skyte :wink:, det er ikke presisjonsfremende :lol:

 

Personlig ville jeg valgt denne:

http://www.kenfarrell.com/FGF-REM-700S-HL-1-20.html

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Slikt ble resultatet av havesyken min. Skal få tatt noen bedre bilder når riggen kommer ut til sin naturlige element. Stor takk rettes til samtlige som har hjulpet meg på veien! Jeg er iallefall fornøyd med hvordan den ble, så venter vi alle spent på resultatene av skytinga:)

 

24lpgrp.jpg

 

2qnp2pu.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...