Jump to content

Hvordan blande antimon, bly og tinn


357

Recommended Posts

Hvordan blander man antimon inn i blyet? Skal jeg varme opp blyet til over 600 C og så helle antimonet oppe i gryta?

Eller smelte animon alene og så tilsett bly og trinn gradvis?

 

Det andre jeg lurer på er om jeg ønsker 5% tinn og 5% antimon, er det vekt eller volum jeg skal forholde meg til?

Link to comment
Share on other sites

Hva er det du skal lage? Rifle, pistol eller hagle-prosjektiler?

 

... Jeg har 2,3% tinn i miksen på slugs og buckshot

.................4,0% tinn i miksen på 44 / 45 pistol

og rifle har jeg ingen erfaring med

 

 

Antimon er gifti som faen. Styr unna. Kost på deg litt ekstra tinn.

 

Det er volum du skal forholde deg til, men disse stoffene har tilnærmet samme atomvekt.

Link to comment
Share on other sites

Å blande inn antimon er ingen heksekunst, men bruk åndedrettsværn under prosessen og gjør det helst i friluft for maks "ventilasjon"

Men man er avhengig av å ha tinn i blyblandingen før antiomonet brytes ned,ett par % burde holde.

Jeg smelter ned en stor gryte med bly(ca 50kg) og putter antimonet opp i gryta. Jeg har det i barreform og det blir da liggende å flyte på toppen av smelta. Det tar en stund før antimonet begynner å løse seg opp,ca 20min, men når prosessen først har startet går det relativt raskt. Har du antimon i pulverform går det sikkert mye raskere.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker lino og monotyp som kilde til antimon, men ble veldig nysgjerrig hvor dere får tak i ren antimon.

Forhørte meg litt på en jobb for Hydro aluminium, hvor de brukte antimon i produksjon, selv de fikk ikke ren antimon .

 

Er ikke skeptisk til utsagnet altså , men kunne tenkt meg antimon i sin reneste form selv ,for å blande i bly.

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg Chiefen, Lino og monotyp har begge antimon innhold langt over hva man ønsker i kuler .

 

Har handlet sertifisert også , men det var den prisen da.. Godt man har litt lagret!!

 

Hjulvekter blir det mindre av også,noen år siden det ble forbudt men er enda lov på tygre kjøretøy.

 

Foresten tiden nå å ta kontakt med lokale dekk sjappa, så de ikke hiver snadderet etter vår rushet.

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Bråkjøling av hjulvektsbly vil havne rundt 14BHN ikke mer heller mindre.

 

Men til trådstarter, lagde en blanding på 21BHN for en liten stund siden , var bare for å teste om det gjorde noe med presisjon i 9mm Parabellum. Var helt unødvendig harde , dette var havt om halvt hjulvektsbly og monotyp samt en liten andel tinn. Så jo blanke og fine ut om ikke annet :)

 

Takk for tips om ebay

 

BROKK.

Link to comment
Share on other sites

Bråkjøling av hjulvektsbly vil havne rundt 14BHN ikke mer heller mindre.

 

 

Då må du enten ha ei lite rik legering, eller gjere noko feil. Bråkjøling av reine hjulvekter ligg stabilt på 20-22 BHN her. Luftkjølte ligg på rundt 12, men stig gjerne til 13-14 over tid.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke herdet bly (bråavkjølt) miste hardheten over tid? feks 1 år?

 

Det er riktig, bråkjølte kuler vil nok miste hardheit over tid. Men dette tar lang tid, så eg vil tru dei fleste skyt kulene før dette inntreff i så stor grad at det har innverknad på korleis kulene oppfører seg.

Link to comment
Share on other sites

Det er volum du skal forholde deg til, men disse stoffene har tilnærmet samme atomvekt.

 

Både tinn og antimon er lettere.

 

Bly : 11,34 kg pr 1000cm3

Tinn: 7,23 kg pr 1000cm3

Antimon: 6,7 kg pr 1000 cm3

 

Synes det er lettere å veie, men kan jo kompensere for vekten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...