Jump to content

Reisegods fra USA


herax

Recommended Posts

Er det mulig å ta med som reisegods fra USA res.deler og magasiner til AR-rifle, uten papirer eller tillatelser av noe slag ?

En datter skal over på et kort oppdrag og tar gjerne med div.småting.Det må selvfølgelig være helt legalt,vil ikke utsette henne

for ubehageligheter.

Jeg går ut fra at dette er prøvd før, eller - -

 

(for ordens skyld,de ønskede deler fåes ikke kjøpt i Norge, så vidt jeg vet)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg innførte våpen fra USA og da brukte jeg denne (link under)

https://www.politi.no/vedlegg/skjema/Vedlegg_332.pdf" target="_blank

Den kan også brukes til våpendeler mener jeg. Du trenger tillatelse (stempel) av politiet samt at du må få papiret stemplet av tollerne ved innførsel (det måtte jeg i allefall). Politiet kan gi mer informasjon.

Litt tiltak kanskje, men da trenger du ikke bekymre deg.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Magasiner kan eksporteres fra USA dersom de demonteres. Det er iallefall standard løsning for nettbutikker som eksporterer magasiner derfra.

 

Alt som kan brukes til noe annet enn våpen, (feks vertikalgrep til ar15 kan du jo bruke som håndtak på vinkelsliperen din), burde ikke by på noe problem heller. Jeg har inntrykk av at nettbutikker der borte skal ha "sluttbrukererklæring" på alt, men jeg tviler på at de bryr seg om dette dersom du betaler kontant i butikken, og de ikke kan stilles til ansvar etterpå.

 

Og det beste av alt er PRISEN!

Link to comment
Share on other sites

Om dette er deler man kan kjøpe uten papirer i USA har jeg vanskelig for å tro at utførsel blir noe problem.

Dersom man må søke ATF som ved erverv av våpen i USA kan saken stille seg annerledes, men da må man allikevel søke om erververstillatelse for utførsel om man ikke er resident.

Om man frivillig vil inn i dette vepsebolet er det noen linker under.

 

Det eneste TSA bryr seg om er at evt våpen og ammo er forskriftsmessig pakket (våpen skal feks være i låst koffert som ikke kan åpnes med TSA nøkkel). Jeg ringte selv ATF for å forhøre meg om utførselspapirer - der var det ingen som kunne svare. Som Norge har USA skjemaer for midlertidlig utførsel, men hensikten med dette er kun at jegerne skal kunne dokumentere at våpenet ikke importeres ved hjemkomst.

 

http://www.atf.gov/forms/firearms/" target="_blank" target="_blank

http://www.atf.gov/forms/download/atf-f-5320-9.pdf" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Jeg ringte selv ATF for å forhøre meg om utførselspapirer - der var det ingen som kunne svare.

 

Det er fordi ATF kun håndterer våpensaker innenriks. Det er State department som (med få unntak) håndterer våpeneksport. Her er folkene du må kontakte for å vite hva som kan eksporteres: http://www.pmddtc.state.gov/response_team/index.html

 

Og det er mange ting som kan kjøpes over disk uten papirarbeid i USA som krever eksporttillatelse.

Link to comment
Share on other sites

Våpen,våpendeler og tilbehør (som KAN monteres på våpenet, dvs har festeanordning for dette) er i utgangspunktet regulert.

Unntakene er tilbehør til tilbehør(!) som f.eks Magpul bunnplater til magasiner.

Reimer etc er også spesifikt unntatt regelen, selv om de egentlig er en del som kan moneres direkte...

Som nevnt, det er Departement of State som regulerer dette, og om du vil være sikker så tar hun med seg "stæsj" men lar gunparts være der de er...

 

Eksport kan omsøkes fra DoS, men da må dingsene sendes ut av US direkte fra godkjent eksportør og du kan ikke bringe dem ut selv...

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt før så er det meste av våpendeler regulert, dvs. søknadspliktig for utførsel.

Man kan selvfølgelig prøve seg men strafferammene er relativt strenge og varierer veldig fra stat til stat.

I tilegg er det et søknadsgebyr på 2-300 dollar på en slik søknad.

Som eksempel kan nevnes at en bekjent ble stoppet i transitt via New York og der var strafferammen

lik om du ble stoppet med et magasin eller en Uzi med full tube.

Han hadde med AR-15 magasiner og hadde brukt lang tid for og komme seg ut av det, og han reiste i

uniform og med Nato reiseordre.

Tror en sivilist ikke ville greid og komme seg unna med en slik "forbrytelse" uten og måtte sone.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk alle sammen for svar,

prosjektet er allerede skrinlagt !!

 

Dersom noe kan gå galt så vet vi hva svaret er, og her ser det ut til å være utallige muligheter for akkurat det !

 

(vær glad for den børsa du har)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...