Jump to content

Kongsberg 393 Trøbbel med hylseutkastet


Recommended Posts

Nå har jeg endelig fått tid til og prøveskyte 393en. Det var en blandet opplevelse. Det positive var at børsa er god og skyte med og gir god presisjon med den ammoen jeg hadde med. Men det skulle selvsagt være en malurt i begeret, hylseutkastet fungerte dårlig. Hylsene blir kastet så mye opp at de går i kikkerten og faller ned foran sluttstykket igjen. Forbasket ergelig og må drive og legge børsa på siden for og tømme ut tomhylsa for hvert skudd. Er det andre som har opplevd det samme, og finnes det en god løsning på problemet? :(

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke bittelitt forskjellige dimmensjoner på hylsbunnen til 6,5x55 kontra 30-06? Børsemakeren min sa i hvert fall det. Vet det skal gå greit å bytte mellom de to kaliberne uten å skifte sluttstykke i denne børsa, men det kunne kanskje tenkes at det er dette som gjør at hylsene kastes ulikt.. 6,5x55-hylsa er etter sigende ørlite breiere i bunn enn 30-06-hylsa.. Kanskje du har et 30-06-sluttstykke i rifla di.. Hvis det er noen forskjell på sluttstykkene da...

 

Men dette vet jeg egentlig ikke en døyt om altså, jeg bare gjentar det jeg er blitt fortalt. Er sikkert noen her som faktisk vet sikkert.

 

Jeg bare gjetter vilt. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar så langt. Har prøvd hylser av forskjellig merke men problemet er det samme. Kikkerten er montert noe langt frem, så den skal jeg flytte. Den har normale justerings tårn (Tasco Pronghorn) så det håper jeg ikke er problemet. Skal ta av kikkerten for og få studert berdre hva som skjer når jeg tar ladegrep.

Har et lønlig håp om at en herre ved navn Mentor forbarmer seg over meg og kommer med et ordentlig guru svar på problemet.

Link to comment
Share on other sites

Hei du gamle hobbylapp!

Skulle bare si at jeg skrønet for deg på telefonen idag, var å kjente på Rem700-bolten nå. Klarer ikke å presse ned utkaster bare med tommelen, et lite stykke, men ikke langt. Husker jeg ikke feil så var ikke det noe problem på 393'en? Kanskje det er der det ligger alikevel, at fjæra er for slapp?

Rart at det skulle være slik fra første stund, men...

Link to comment
Share on other sites

Eg fekk nettopp bygd om min Mauser no frå 30-06 til 6.5x55. Børsemakeren min måtte bytte utdrager og fjær, pga at den gamle var for dårlig til 6.5x55 i forhold til 30.06. Så trur nok det kan stemme det. Ein annen ting er at 30-06 hylsa er lengre og gjer meir kontrollert rotasjon i det den blir kasta ut, i forhold til ei kortere hylse.

Link to comment
Share on other sites

Har tatt en sammenligning av fjærtrykket på fire sluttstykker jeg har. Sauer og Remington har hardere fjærtrykk en 393, men Tikka har mykere. Plasering av utdrager og utstøter er ganske lik på Sauer, Kongsberg og Remington, så det er nok bare og få fikset/byttet fjæra. Da gjenstår bare et spørsmål, hvor får jeg tak i ny fjær?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Vel nå har jeg fått løst problemet med hylseutkastet. Først så var sluttstykket nede hos Mentor og fikk nye fjærer. Men det hjalp ikke mye. Så ble hele børsa med noen tomhylser sendt nedover. Nå har jeg fått den hjem og den fungerer perfekt. I følge Mentor så var det feil utdragerklo montert i sluttstykket.

Jeg må bare få skryte av servicen jeg har fått hos Kongsberg Small Arms og Mentor. Det var et positivt inntrykk fra første stund. Tusen takk Mentor.

Nå skal børsa få ny kikkert, har sett meg våt i øyan på en Zeiss Victory 2,5-10x50. Der går det med noen kroner av feriepengan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...