Jump to content

Rimeligste storviltkaliber for mengdetrening


thomas308

Recommended Posts

Som tittelen tilsier, hvilket kaliber godkjent til storvilt kan man slippe billigst mulig unna med mtp mengdetrening? Det er ikke noe krav at ladningen oppfyller kravet til storvilt, bare trening på skytebanen. Jeg ser for meg at støpte blykuler er det billigste alternativet, så det skal være et kaliber som er egnet for disse.

Link to comment
Share on other sites

Storvilt kan du jakte med fra 6.5x55 og oppover... 6.5 er vel det som er rimligst til trening, men det spørs litt hva du mene ang kaliber... Støpte blykuler er vel mer til de grovere kaliber selv om de er å få i alle kaliber...

Det finnes mye bra og billige standardkuler til slikt bruk... Kan du utdype litt mer hva du tenker på så får du mer hjelp :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fullt klar over hvilke kalibere som er lovlige til storviltjakt, men det jeg lurte på er hvor mye det koster å skyte f. eks .444 marlin med blykuler kontra f. eks 6,5 med helmantel. Hvordan er prisen på krutt, hylser, tennhetter og kuler i de forskjellige patronene, og hvor lang er den gjennomsnittlige hylselevetiden? Kort sagt hva er totalt sett billigst å skyte med?

Link to comment
Share on other sites

Ok :wink: Først kan jeg si at 45/70 er ikke noe billig altrnativ, drøyt 5,- for billige hylser, 0.35,- for hetter og billige kuler får du fra ca. 5,-

Hvis du skal ha ferdig ammo er prisen en helt annen :shock:

Hvis du ser på 6.5 så er hylsetilgangen bra på omtrent alle landets baner... Hetter koster det samme å kuler kan du få til under 2,-

Om du kjøper ferdig ammo i 6.5 får du det til ca 6-7,-

Håper du fikk litt svar på det du lure på :wink:

Link to comment
Share on other sites

Minste kaliber blir vel de som er godkjent for rådyr, dvs 357 Mag. Lett å lade, grei med blykuler. Men jeg må si jeg undrer meg litt over temaet her. Du trenger ikke mer enn 30 skudd i godkjent kaliber, mengdetrening over dette burde være i et våpen som er en smule realistisk for det du skal bruke på jakt. Selvfølgelig vil all trening være bedre enn ingen trening, men hvor mye har du tenkt til å trene? Tar du med innkjøp av børse kan du fort spare deg fant...

Link to comment
Share on other sites

Å vi som lader selv sparer sjelden penger, vi skyt bare mer :wink:

Hehe.

 

Mulig det er noe i trådstarters motiv jeg ikke får med meg, men jeg får ikke matten til å gå helt opp.

 

Når det gjelder blykuler så er jeg litt ambivalent, personlig deler jeg det opp i 2 kategorier; Kos og volum.

 

Kos er å støpe en håndfull kuler til gammel 12mm eller noen 200grs kuler til mauseren. Kravet er perfekte kuler uansett tidsforbruk, resultatet skal være kunsthåndtverk. Smøres med godt, hjemmelaget fett.

Volum er å pøse ut så mange hundre pistolkuler på en kveld som mulig, kravet er at de går greit nok for trening og ikke ser helt forj*vlige ut. Lees tumble lube er et krav.

 

Alt i mellom dette dropper jeg, bedre å kjøpe kuler for det bruket.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, ser ut som det ganske vanskelig å forklare hva jeg mener, så jeg lager en liste:

 

1. Jeg har ikke kjøpt rifla enda, planen er å kjøpe en rifle som jeg kan skyte mye med.

2. Jeg skal lade selv.

3. Jeg skal støpe kuler selv hvis det er nødvendig.

4. Patronen skal være godkjent til storviltjakt, men det betyr ikke at jeg skal bruke billige kuler på selve jakta.

 

Så hva vil bli billigst å skyte med, 6,5 med billig helmantel, eller .444 marlin med hjemmestøpte revolverkuler?

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste er nok å velge noe som 6,5x55, 308 eller 30-06, dette er duganes kaliber til jakt med et stort og rimelig utvalg av kuler. Du kan også bruke blykuler i disse, selv om det muligens krever litt mer arbeid enn med et "pistolkaliber" som 444. Har støpt litt kuler til 30-06, og det fungerte helt greit.

 

Så lenge du skal støpe selv blir faktisk en 6,5 billigere enn 444, rett og slett fordi du kan få engangsskutte hylser gratis. 444 gir mulighet for å kjøpe støpte kuler, det vil muligens tippe vektskåla i dens favør. Men skal du jakte med rifla så burde de egenskapene telle mest, og der scorer ikke en 444 så høyt. Det er en snever patron for spesielt interesserte etter min mening. Hvis det er en 444 du vil ha så må du gjerne kjøpe det, men ikke velg en slik patron hvis målet bare er å skyte mye. Jeg tror det blir å kjøpe seg hemoroider som en venn ville sagt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg synes de grovkalibrede patronene ser interessante ut, men jeg ville vite hvordan disse patronene hevdet seg prismessig i konkurransen med de "vanlige" patronene.

Jeg skyter også links, så det vil jo være en fordel med en patron som er kamret i en bøylerifle.

 

Du sier at dette er en snever patron bare for spesielt interresserte, men vil det være noen hindring hvis man lader selv? Jeg skjønner at tilgangen på hylser blir mer begrenset, men er det andre ting som gjør at den er mindre egnet for den gjennomsnittlige jeger?

 

Et spm. ang. blykulestøping, hvor mange blykuler kan man støpe sånn ca. på en kveld? (hvis man bruker en six-cavity mold)

 

Og et siste spm., på hvilken måte er .444 marlin underlegen en 6,5x55 på storviltjakt? Hvis man antar at skuddholdet er på max. 100m, og bruker 300 grs mantlede jaktkuler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter også links, så det vil jo være en fordel med en patron som er kamret i en bøylerifle.

DET endrer jo litt på ting. Hvis du ønsker deg en bøylerifle vil patroner som 444 og 45/70 være mer interessante. Men bøylerifler har sine begrensinger, så ikke velg det kun fordi du skyter links.

 

Du sier at dette er en snever patron bare for spesielt interresserte, men vil det være noen hindring hvis man lader selv? Jeg skjønner at tilgangen på hylser blir mer begrenset, men er det andre ting som gjør at den er mindre egnet for den gjennomsnittlige jeger?

Tja. Dårlig kulebane, dårligere utvalg i kuler, presisjon (både patron og våpen hvis vi snakker om en bøylerifle). Ikke noe av dette er noe stort problem hvis man tilfeldigvis liker patronen og våpenet, men for en gjennomsnittlig jeger er en 6,5 et langt enklere og allsidig valg.

 

Et spm. ang. blykulestøping, hvor mange blykuler kan man støpe sånn ca. på en kveld? (hvis man bruker en six-cavity mold)

Mange hundre. Du må legge til litt tid for smøring og kalibrering, men med litt teknikk går det ganske greit unna.

Link to comment
Share on other sites

Enda flere spørsmål :mrgreen:

 

1. Hvor fort kan man skyte blykuler i en rifle uten å bruke gascheck? (sånn ca.)

2. Kan man bruke flatnesede blykuler på vilt, regnes disse som ekspanderende?

3. Hvordan er skuddreaksjonen i viltet med tunge kuler i moderate hastigheter (.444) sammenlignet med lette kuler i høy fart? (6,5x55) Hva vil være mest effektivt på elgen?

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Tenker en kun økonomi er det flere faktorer som spiller inn her.

 

- Pris på våpen

- Pris på komponenter (hylser, kuler, krutt, hetter, bly o.sv. )

- Pris på ladeutstyr/smelteutstyr

- Utviklingskostnader/forskningstrang (lading/støping m.m har en tendens til å balle på seg. Mye som er "kjekt å ha")

 

Senario1 6,5 (flere steder også i praksis 308/30-06) :

- brukt mauser, tikka e.l med grei optikk - pris ca 7000kr

- Enkelt lee ladeutstyr - 1500kr?

- Hylser fås til messingprisen hos skytterlag

- Kuler kjøpes samme sted til under/rundt 2kr pr kule

- Skytterlagskrutt til nesten halv pris av f.eks norma sin 200 serie.

- Hetter

 

Senario2 Grov børse (444, 45-70, 458winmag, 358win/norma mag o.s.v)

- brukt mauser, remington, marlin, og lignende opplegg.(priser ned mot 5000 inklusiv grei optikk)

- Enkelt lee ladeutstyr - 1500kr?

- Støpeutstyr, tang, gryte, presse, avsug - 5000kr+?

- Bly, gasschecks, blytilsetninger

- Hylser (5-6kr og oppover)

- Krutt fra skytterlag fungerer normalt sett ikke så bra (kanskje n11 i 458 winmag og 500 grain kuler)

- Hetter

 

Reknestykket vil være svært avhengig av hva en har tilgang til. Må alt kjøpes gjennom detaljhandel blir begge senerio dyre.

 

Har en flust med hjulvekter liggende, og kjøper pent brukt smeltetustyr, samt har et kammer/die som ikke sliter for mye på hylsene vil jeg mene at en skal kunne komme rimeligere ut

med en grovkaliber over tid om en skyter mye. (arbeidstimer rekner en da ikke med). En vil heller ikke normalt kunne skyte like tette grupper som med 6,5.

Link to comment
Share on other sites

Enda flere spørsmål :mrgreen:

 

1. Hvor fort kan man skyte blykuler i en rifle uten å bruke gascheck? (sånn ca.)

2. Kan man bruke flatnesede blykuler på vilt, regnes disse som ekspanderende?

3. Hvordan er skuddreaksjonen i viltet med tunge kuler i moderate hastigheter (.444) sammenlignet med lette kuler i høy fart? (6,5x55) Hva vil være mest effektivt på elgen?

Jeg har skutt villt med 6.5, 308win, 270win, 375H&H og 45/70 gov.

Hvilket kaliber som lager hull i maskinrommet på dyret spiller ingen rolle for de dør bare en gang...

Det som er av betydning er at en er fortrolig med det en bruker, og at en bruker ei kule som holder godt sammen å gir gjennomskyting...

Jeg bruker 375 på post og 45/70 når jeg går med hund, begge ladet moderat med swift A-frame kuler på elg.

Finn et våpen i et kaliber du liker og mestrer så finn du en ladning som er rimelig å grei å trene med da er alt lagt til rette for at jakta blir grei. Lading, skyting å jakt er en hobby og livsstil.

Link to comment
Share on other sites

For å kunne gi deg et godt svar på dette må du komme med mer spesifikke krav. Videre må du komme med et antall skudd du ønsker inn i regnestykket.

 

Om du skal kjøpe ladeutstyr, støpeutstyr, smøreutstyr, osv så kommer du fort opp mot flere antall tusen kroner enn du kan telle på en hånd bare for å lade ammunisjonen. Om du da skyter 200 treningsskudd i året med en 6,5 eller 308w i forhold vil det gå mange år før du har brukt så mange penger i treningsammo...

 

Videre tror jeg det muligens er lettere å skaffe en billig jaktrifle i 6,5/308w/3006 enn en i 444 marlin feks, selv en linksbørse. så om økonomi er motivasjonen, så ville jeg sannsynligvis anbefale et std kaliber som 6,5, 308w eller 3006.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

jaktdepotet hadde iallefall kuler til 30-06 for 1,2 pr stk. dette er partizan kuler i 180gr. funker til det meste de, lader for under 4kr patronen. har dermed noe jeg kan skyte mye med uten å føle at jeg blakker meg helt.

linksvåpen finner du til de fleste kaliber, bare å ha litt hell med seg. om du ikke vil ha bøyle for en hver pris da. er venstrehendt selv så vet om det der ;) selv om jeg skyter med vanlige høyre våpen da.

Link to comment
Share on other sites

En ting er iallefall helt sikkert. En 444marlin hylse lader du uendelig mange ganger og med blykuler er det rett og slett dritbillig å skyte mye med.

Jeg har en Winchester 94 BigBore i 444Marlin og med de nye FTX kulene fra Hornady finnes det ingen tvil i verden om at den er god for laangt over 100 meter på jakt.

Link to comment
Share on other sites

En ting er iallefall helt sikkert. En 444marlin hylse lader du uendelig mange ganger og med blykuler er det rett og slett dritbillig å skyte mye med.

Jeg har en Winchester 94 BigBore i 444Marlin og med de nye FTX kulene fra Hornady finnes det ingen tvil i verden om at den er god for laangt over 100 meter på jakt.

 

Jeg bruker også .444 marlin. I en marlin 1895, og ja disse hylsene virker helt uslitlige noe 444 også er kjent for.

Les litt om 444 marlin her Om du lader blykuler til en Marlin med microgrooves, så lønner det seg og size til ca .432, husk gas check med de hastighetene 444 har. Skal du bruke den på jakt så hadde jeg valgt kuler på 300 grain, 240 grain kan lett bli litt for lette og er ofte lagd til bruk i .44 magnum.

Link to comment
Share on other sites

Enda flere spørsmål :mrgreen:

 

1. Hvor fort kan man skyte blykuler i en rifle uten å bruke gascheck? (sånn ca.)

2. Kan man bruke flatnesede blykuler på vilt, regnes disse som ekspanderende?

3. Hvordan er skuddreaksjonen i viltet med tunge kuler i moderate hastigheter (.444) sammenlignet med lette kuler i høy fart? (6,5x55) Hva vil være mest effektivt på elgen?

 

1.

Dersom du har en brinell hardhet på 15 eller mer så kan du kanskje greie deg uten gascheck opp i mot 450-500 m/sek. Anslagsenergien er da i underkant av det som skal bruke på elg (med 300 grain kule).

Om du tenker kostnad så kan du fint bruke gascheck som bruker aluminium i stedet for kobber.

 

2.

Ja de regnes som ekspanderende, og er lovlig.

 

3.

Jeg er helt overbevist om at en .444 eller andre grovekalibre er langt mer effektivt en småkalibrede rifler slik som 6,5 selv om de har større hastighet, i allefall på kort og middels avstand. Skal du støpe egne kuler så tror jeg den lange 6,5 kula vil lett kunne gi ujevn ekspandering.

Link to comment
Share on other sites

intresant tråd :D

 

bare kaster it et spørsmål om det er greit :P

 

jeg ble fortalt at det er ikke lurt å bruke opp igjen tomhyllsene som ikke er blitt skutt i din egen børse.

 

og at støyping av kuler til 6.5x55 var ikke noen særlig å drive med.

 

har hørt det er mange som sier at det er jo bare å gå på noen skytebaner å plukke tomhylser for hjemmelading,

men er det så enkelt? så klart skal en vaske og pusse ect.

Link to comment
Share on other sites

intresant tråd :D

 

bare kaster it et spørsmål om det er greit :P

 

jeg ble fortalt at det er ikke lurt å bruke opp igjen tomhyllsene som ikke er blitt skutt i din egen børse.

 

og at støyping av kuler til 6.5x55 var ikke noen særlig å drive med.

 

har hørt det er mange som sier at det er jo bare å gå på noen skytebaner å plukke tomhylser for hjemmelading,

men er det så enkelt? så klart skal en vaske og pusse ect.

 

 

Ikke noe problem med å bruke hylser som er skutt i våpen, selv har jeg kjøpt engangs skutte hylser i .357 uten problem. (selges av hjemmelading.no)

 

Tenkte å kjøpe med en kuletang i .223, men leste på en side at etter som kula blir mindre og hastigheten går opp så blir det mindre toleranse og vanskligere og få den til å gå godt. Så synes det høres sansynlig ut med 6.5

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...