Jump to content

Ulike løpslengder, fordeler/ulemper?


Sigurd2verud

Recommended Posts

Lurer på en ting, hva er egentlig fordelene og ulempene ved de forskjellige løpslengdene man får kjøpt?

Er det for eksempel slik, at et lenger løp akkumulerer høyere gasstrykk, og derfor har større utgangshastighet i samme haglstørrelse som et løp på 67cm? For meg, virker det som at et kort løp, gir bedre balanse mellom hendene, og er lettere å håndtere på jakt. Men hvis dette fører til at haglas gjennomslagskraft eksempelvis er lavere enn et 76cm løp, er jo det en ulempe. Har også hørt at kortere løp gir mer ustabil sving, stemmer dette?

 

Takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke hengt meg så mye opp i dette med løpslengde. Det er litt forskjell i utgangshastighet på ett kort 60cm løp og ett langt på 75-80cm men det har ikke så mye betydning.

Jeg ville valgt den hagla som ga meg en god følelse når jeg brukte den, god balanse, passe vekt.. ja i det hele tatt ett våpen jeg følte jeg kunne trives med. Da skyter man som regel best, og treffer. Det er viktigere enn noen cm mer eller mindre stålrør.

Men ett langt løp gir lenger siktelinje og er teoretisk lettere å treffe med pga det, ett lenger løp gir som oftest ett mer framtungt våpen noe som kan være en fordel på feks ande og gåsejakt, kombinert med lang siktelinje gjør dette at det er noe enklere å treffe.

Noe som mange forveksler med at disse lange haglene "har bedre drep" en de kortere haglene..

I ekstreme tilfeller har noen cm lenger løp betydning på utgangshastigheten og dermed anslagsenergien til haglene, men jeg ville ikke vektlagt dette noe særlig ved valg av hagle. De fleste jakthaglene har løp fra 65 - 75 cm og her er det smak og behag som bestemmer. Den praktiske forskjellen i disse løpslengdene er for liten til å ha noen betydning for utfallet på jakta.

 

Edit: jeg kan vel legge til at jeg har en kort lett hagle selv, 2,4kg og 65cm løp. Den krever at man er noe mer aggresiv og "på" når man skal skyte, ellers kommer man kjapt bakpå og skyter salutt 5 meter bak målet. Men den er nydelig å bære på i skogen en hel dag!

Link to comment
Share on other sites

Dette området er mer preget av religion enn fakta, virker det som. I gamledager var lange løp en fordel ettersom kruttene man brukte ga bedre utgangshastighet. I tillegg har du dette med siktelinje og sving, som jo stemmer dersom du skal skyte på tradisjonell (gammeldags) måte. Nå kan jeg ikke gå god for tallene siden jeg ikke har prøvd dette i praksis; men det hevdes at moderne haglepatroner oppnår makshastighet vesentlig tidligere i løpet enn hva tilfellet var i gamledager. Det vil i praksis si at man kan ha kortere løp - helt ned i rundt 16" har jeg hørt - mens hastighetene fremdeles er ivaretatt. Jeg skal forske litt på dette ved anledning, for stemmer det, er det helt slutt på overdrevent lange hagleløp for mitt vedkommende.

 

Jeg er bare en middelmådig hagleskytter (og knapt nok det), men erfaringen fra jakt (hovedsaklig på sjøfugl) tilsier at dette med balanse og sving ikke spiller så veldig store rollen for meg. Mitt problem er et utall skytestillinger jeg aldri får trent på noen leirduebane - de er mildt sakt uortodokse og kjælkete. Dermed dukker det opp enda et problem; nemlig at hagla aldri havner i idealposisjon i forhold til hva den gjør på leirduebanen, men i et utall variasjoner. Det betyr igjen at haglsvermen ikke går dit den skal, og jeg må tenke nytt. Med åpne siktemidler eller rettemidler, forholder man seg til tre punkter langs en felles akse; skinne, korn og mål. Det er dette som skaper problemer når skytestillingene varierer så mye. Jeg har derfor begynt å kikke seriøst på bruk av rødpunktsikte på hagla - da har man kun rødpunkt og mål å forholde seg til, og de opptrer attpåtil i samme plan. Det faktisk bli bedre ettersom det spiller liten rolle hvordan våpenet holdes eller er støttet i kroppen så lenge jeg holder prikken der den skal være i forhold til målet.

Link to comment
Share on other sites

Enig med andre innlegg her, tror løpslengden har veldig begrenset betydning for skuddet(innenfor vanlige normer iallefall) Klart på jakt ser vel de fleste at korte løp er meir praktisk, både for vekt og fremkommelighet iallefall i skogen. Løpslengde er veldig persolig, eg foretrekke lange løp. dette for at eg får bedre kontroll på målet og at svingen sitter bedre(jevnere) med langt tungt løp.Sikte eller korn er av liten betydning for meg, peker kun på målet og da er målet i fokus. Ein liten fordel for nybegynnere kan de vere med langt løp pga at da blir de vanskeligere og "stoppe" ide ein trykker på avtrekkeren. Eg personlig syns de blir for mye rykk og napp med korte løp, men de kommer nok av at eg skyter mye med våpen med lange løp. Haglene mine har løpslengde fra 70 til 82 cm. som de fleste nå sikkert forstår så skyter eg mye på trapbanen, traphagla har 82 cm løp jakthagla eg bruker har 76 cm løp.

Link to comment
Share on other sites

kan noen bekrefte eller avkrefte dette:

 

Normalt når jeg søker våpen så stempler politet på en tekst hvor der står ca dette: Rifle min 47 cm løp, hagle min 55 cm løp.

Men når jeg solgte en kombi og fikk selgers søkand i hånda var den stemplet med ca dette: Rifle min 47 cm, brekk hagle 50 cm, pumpe/auto hagler 55 cm.

 

stemmer det da at der er forskjellige krav til løpslengde på hagler alt etter hva mekanisme det er?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel egentlig lite aa tilfoeye her bortsett fra at det virker paa meg som om alle betraktningene er gjort rundt bevegelige maal.

 

For stasjonaere maal (for eksempel kalkunjakt), bruker man gjerne pumpe/halvauto med relativt korte loep (nedimot 18"- 20"), full choke eller trangere og roedpunkt. Paa den maaten faar ikke siktelinjen noen betydning. Jeg tviler sterkt paa at korte loep hadde blitt normen for saapass hardskutt fugl hvis det var ekstra hastighet aa hente med noen ekstra tommer.

 

Jeg tror det der med loepslengde er en personlig greie. Jeg synes selv det foeles bedre aa foelge en lerdue med litt ekstra loep, 24"-26" i alle fall, noe som viser igjen paa antallet jeg treffer ogsaa. Enkeltloeper vs. dobbel har ogsaa en del aa si, to loep gjoer hagla mer fremtung. Mulig at det er en vanesak. Jeg har skutt skeet med riot gun (trengte handicap) og det slo meg at bevegelsene var mye mer nervoese enn med en over/under med vesentlig lengre loep.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har sjøl ei hagle (Yildiz) med 66 cm løp. Angrer på at jeg ikke heller kjøpte den med 71 cm. Har prøvd andre hagler senere, og de virker mer riktig for meg. Med det korte løpet synes jeg ikke balansen er god nok for meg. Jeg er av de som skyter salutt bak, foran, over og under fuglen (er vel det man kaller human jeger :lol:)... :oops: Har til og med klart å bomme på tiur to ganger på ca ti meters hold, sideskudd. Er nok mest skytteren og for få treningsskudd, men tror nok hagla får ta litt skylda og. Har en tendens til å skyte over, men tror at med mer framtung hagle ville gjøre det bedre. Har i hvertfall hatt den følelsen etter å ha prøveskutt kompiser sine hagler.

 

Det 682 Gold sier stemmer nok godt med meg!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...