Jump to content

Oppbevaring av registreringspliktig luftvåpen


Muntjac

Recommended Posts

Hei,

 

Siden .22 luftvåpen er registreringspliktig, er det da samme regler for oppbevaring som for kruttvåpen mht våpenskap, i bil, på hytte etc? Hva er "vital del" på et brekkvåpen ??

 

Hva er forresten reglene for oppbevaring av ikke registreringspliktige luftvåpen??

Link to comment
Share on other sites

Søker du på våpenloven finner du svar.

Men alle registrerte luftvåpen følger samme regel som kruttvåpen, dvs de skal inn i skapet.

vital del på et luftvåpen blir litt misvisende da denne lovgivningen er klønete utformet, ergo må hele stasen inn i skapet.

 

Ikke registreringsplkiktige luftvåpen kan du ha hvor du vil, også de i større kaliber enn .177

Du trenger ikke registrere luftvåpen som er ervervet før den nye loven trådte i kraft.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det slik at selv om du har lovlige ikke registrerte luftvåpen i kaliber større enn 4,5mm så skal disse også oppbevares i våpenskap.

Markedet og den potensielle sjangsen for et etablert luftskyttermiljø er ganske redusert etter den nye forskriften, men det er ikke så mye styr å søke om .22 eller .25 i luft, det er ikke behovsprøvning på luftvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Nei ikke direkte, men det kan nok tolkes dithen og ikke minst har jeg desverre fått dette bekreftet fra "den unevnelige" på tlf den gangen jeg prøvde å få fatt i dette rekvisisjonsskjemaet som liksom eiere av lovlig uregistrerte luftvåpen i kaliber større enn 4,5mm skulle kunne bruke i butikker som krever "våpenkort" ved kjøp av "ammo" i .22 eller .25 til luft...

Link to comment
Share on other sites

Nei, men det er enkelte butikker som gjør det.

 

Innstrammingen for luftvåpen ødelegger bare for entusiaster og folk med oppriktig interesse for luftskyting og luftvåpenteknikk/mekanikk...

Tosker som gjør hærverk, skyter småfugler, skyter på andre folk osv med "verdens kraftigste" luftgevær med 4-500 m/sek er like uberørt da disse vanligvis har en Gamo eller et Hatsangevær i 4,5mm.

 

 

Regelverket som tar for seg luftvåpen idag oser av total inkompetanse.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå er det slik at selv om du har lovlige ikke registrerte luftvåpen i kaliber større enn 4,5mm så skal disse også oppbevares i våpenskap.

 

Slik jeg forsto lovgivningen var luftvåpen ervervet før 1/7-09 og ikke registrert ikke omfattet av den loven, men jeg skal finlese litt.

Link to comment
Share on other sites

Skulle ønske jeg tok feil, men det blir vel litt det samme som gamle hagler kjøpt før 90...De også skal vel stå i skap etter regelen om skap fra første våpen om jeg har forstått det riktig.

 

Et luftvåpen i f.eks .22 som ble kjøpt i 2006 er lovlig idag selv om det ikke er registrert, MEN, det er registreringspliktig om du skal selge det

og ved evt en hjemmekontroll hadde jeg ikke tatt sjangsen på at de var unnlatt regelverket.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det slik at selv om du har lovlige ikke registrerte luftvåpen i kaliber større enn 4,5mm så skal disse også oppbevares i våpenskap.

 

Står dette uttalt noe sted i lov eller forskrift?

Ja.

En må klare å tenke selv, da dette er en sammensatt problemstilling. Som reguleres av to forskjellige paragrafer.

 

Alle luftvåpen i kaliber over 177 er nå registreringspliktige (eldre våpen er også registreringspliktige, dette fungerer akkurat sammeledes som med ikke registrerte hagler). Selvsagt med de vanlige untak for softgun og paintball.

 

Alle registreringspliktige våpen skal oppbevares med hele våpenet eller vital del i våpenskap.

 

Resultat, alle luftvåpen i kaliber over 177 må stå i våpenskapet.

Link to comment
Share on other sites

Tryggest for alle det ja. Dersom jeg er ute av huset og dattera mi har besøk som tilfeldigvis skulle finne på å snoke litt tror jeg at jeg ville likt svært dårlig at vedkommende fikla på tinga...Og det er i beste fall, det har skjedd verre ting, og hvem har så ansvaret...? Jopp, eieren.

Låser inn alt jeg, til og med den enormt svake Colt Government i .177, skal ikke mye futt til for å ødelegge et øye.....

Link to comment
Share on other sites

Regelverket som tar for seg luftvåpen idag oser av total inkompetanse.

 

AMEN! Kunne ikke sagt det bedre sjøl!

 

Skal de også sjekke våpenkort på de som kjøper ammo til 5.5 (og grovere) kaliber luft, vitner det også om inkompetanse (til forhandleren). Man må da få lov til å bruke børsa en kjøpte før den nye loven tredte i kraft.

 

Nå skal det sant sies at vi er ganske heldige i Norge som ikke har energirestriksjoner på luftvåpen, slik som feks Sverige har. Det er likevel ikke sikkert alle mener at det er heldig, kanskje mest de som er ofre av uvettig og uforsvarlig luftvåpenbruk.

 

Å eie et luftvåpen krever at en tar ansvar og at en er forsiktig, selv om "det bare er et luftvåpen". Oppbevaring i skap er det beste uansett kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...