Jump to content

.458SOCOM lading, ladningar og erfaringar


Håkon

Recommended Posts

  • Replies 168
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

 

 

 

Og hvor mye kommer en slik rigg på, men uten sikte, sånn ca?

 

 

Den kommer på kr. 25 000,--

 

 

Da er det vell bedre å bruke samme summen å få seg et skikkeligt våpen!! 510 Førland som er godkjent på storvilt, minst like god presisjon, garantert like lydløs, og hylsene kan brukest flere ganger (noe eg har testet ut).

Har skutt et stort antall hjort med denne patrona og bare en av de, har sprunget mer enn 5m, den sprang ca 30m, de andre har ramla i smellen, virka nesten som det er en sjokk effekt i dette.

 

Ellers så vill eg si at rifla er ganske smekker den, selv om den er kamra for denne store patrona.

Synst at 750gr kulene til denne er ganske lange, så eg kan ikke helt skjønne at du skal bruke 750gr kule i 458 socomen, de må bli lange de...

 

Ellers, er eg ikke Førland for de som trur det.

Er bare en kjempe fornøyd bruker av denne patrona.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner at du har valgt den patronen/våpenet som er best for deg... presisjonen i .510 Whisper/Førland er sikkert også bra.

 

Noen av grunnen til at jeg liker denne Socomen etterhvert, er at den er stille, våpenet har en fornuftig vekt, kan bygges på normale låskasser lengder,

hylser er hyllevare(lang levetid disse her også, som alle andre sub patroner)

Men, det beste poenget er nesten pris og tilgjenglighet på kulene. Jeg liker å trene litt med disse børsene, også fordi det er gøy.

Det går veldig fort 50 -100 skudd når jeg er på banen, da er kule kost et godt argument.

Ellers var jeg å skjøyt noen gode grupper i svarten helgen som var, selv om det var Rem 405grs. i underlyd på 400m :D

 

joda, 750grs. kulene blr det jo litt lengde på ca. 48 - 50mm. lange.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en av dem som lenge har lurket i denne utmerkede tråden. Jeg har et lite spørsmål:

 

Er .450 Bushmaster et reelt alternativ til .458 Socom, eller er det bare en kreasjon utelukkende for AR-15-børser? Hva er ev. disse kalibrenes fordeler/ulemper i forhold til hverandre?

 

 

Kule dia på .450 Buchmaster er .452, og er vel ikke da så egnet til underlyd grunnet tilgang på tyngre kuler.

 

Også syns jeg ikke noe om riflepatroner som headspacer på hylsemunningen.

Link to comment
Share on other sites

Socomen har prestanda omtrent som 45/70, 450 Blaser, 450 Marlin eller 458*2" pluss, minus noen m/s begge veier.

De fleste dempere kan brukes med maksladninger, men det bygges også dempere som kun kan brukes med subladninger. Hvordan fulldemperene over er vet jeg ikke men det svarer nok Lopez på :mrgreen: Eller?

Link to comment
Share on other sites

Tjah........ :roll:

 

Den passer på slyttstykket, men det store spørsmålet er hvordan matingen vil oppføre seg. Den funker best i "single-stack" magasiner, men de må ha litt vidde ev. Har ikke målt, men du bør sikkert ha magnum-vidde i magasinet. Eller et "double-stack" magasin som gir senter mating i topp. DA kan du kanskje klare deg med et standard magasin (308 osv).

Har ikke prøvd jeg, men prøv. Hvordan fikser du løp til en Sauer da? Med løs hylse for innfestingen, og presse inn nytt løp?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Rifla mi, opprinnelig .308win Rem 700VS, har fortsatt originalt magasin og hengsla underbeslag. Eg har problem med matingen når det er meir enn eitt skot i magasinet. Utkastet er heller ikkje så overbevisande som eg kunne ønske.

 

Korleis har de, lykkelige innehavarar av rifle i .458SOCOM, løyst dette? Laust magasin, anna utdragar, kraftigare fjør???

Link to comment
Share on other sites

Rifla mi, opprinnelig .308win Rem 700VS, har fortsatt originalt magasin og hengsla underbeslag. Eg har problem med matingen når det er meir enn eitt skot i magasinet. Utkastet er heller ikkje så overbevisande som eg kunne ønske.

 

Korleis har de, lykkelige innehavarar av rifle i .458SOCOM, løyst dette? Laust magasin, anna utdragar, kraftigare fjør???

 

Har DM-modellen, og den har løst magasin (som bokstavene antyder), og det løste seg med at jeg skiftet tilbringeren i magasinet til en helt flat en, og bøyde inn ørene litt i toppen. På denne måten så funker det som single-stack. Jeg får to i magasinet, og en i kammeret. Mater som smør. :wink:

Kaster ut til og med, hvis jeg gjør skikkelige boltbevegelser. Hvis jeg sitter å tukler i benken og er redd for å få hylsene på bakken så blir det ofte kål... 8)

Link to comment
Share on other sites

Har hørt noen rykter om at HS sine beslag med magasin skal fungere bra. Om dette er tilfelle vet jeg ikke, men jeg har brukt HS tidligere og de har holdt høy kvalitet og fungert bra.

Min seven med socom fungerer litt over tålelig bra pr i dag. Dvs nesten 100% med 1+1 og litt dårligere med 2+1. Som nevnt over er raskt kontant ladegrep et must. Fisler jeg for å sanke hylse blir det bare tull

Lager ny magasinbrønn i disse dager der jeg korter inne en SAUM brønn. Til denne skal jeg bruke tilnærmet flat oppbringerplate og lage ny fjær. Denne vil ikke fungere med dreide kobberkuler for subjakt, men desto bedre med billige rem kuler som brukes i bøtter og spann i denne børsa.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye kommer det på å få socom inn i en rem 700 ADL (308 kasse).

 

tror jeg formulerte meg litt dårlig her. jeg har en ei rifle som er

i bruk men kunne tenkt med å ha ei pipe til i rifla

 

Pipe Hvilke pipe anbefales??

Demper Std demper funker vel ikke her. Her må man vel ha en spesial demper. Pris?

Jobb Er det noe ekstra arbeid her i forhold til vanlig pipe isetting

 

 

 

Guffen

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

pipe 2500-3000,-

montering 2500-3000,-

-evt fluting og gjenging for lyddemper

 

kikkertmontasje 600- dyrt

stokk

bedding

lyddemper 3500-xxxx

kikkertsikte

 

die-set 500

100stk hylser 900

large pistol hetter 400

div krutt 500-600kr/kg

div kuler 350-xxx pr 100stk

 

kjekt-å-ha-ting

avstandsmåler

 

 

Prosjekt blir, etter min erfaring, alltid dyrare enn fyrst antatt. Mitt prosjekt kom på omtrent det 3-dobbelte av budsjettet:-)

Link to comment
Share on other sites

Vil det hjelpa med ein Sakoutdragar?

 

Tjaaa. Det vites ikke. Men utdraget av hylsa funker greit, men det kan være selve utkastet som kan kukke det til.

I følge min, guttevenn, Etterbrenner, så klundrer han litt med at hylsa butter i kanten rundt på sluttstykket når hylsa får nok vinkel, og at hylsa blir i klem pga at hylsa har større diameter over rimmen.

Ikke så lett å forklare, men jeg håper du fikk med hovedlinjene. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eksisterar det M98 som har blitt ombygd til 458 Socom?

 

Ikkje det at det høyrest sannsynleg ut at det skal fungere, er bere det at eg har ei M98 kasse som kunne komme til meir nytte og morro enn å stå i skapet med utskote løp :D

 

Grunnen til at eg i det heile tatt spør er at eg betvilar meget om eg får innvilga tillatelse på ny kasse av meir egna fabrikat.

Link to comment
Share on other sites

Eksisterar det M98 som har blitt ombygd til 458 Socom?

 

Ikkje det at det høyrest sannsynleg ut at det skal fungere, er bere det at eg har ei M98 kasse som kunne komme til meir nytte og morro enn å stå i skapet med utskote løp :D

 

Grunnen til at eg i det heile tatt spør er at eg betvilar meget om eg får innvilga tillatelse på ny kasse av meir egna fabrikat.

 

Her finner du et bilde av ei M98 kasse bygd opp med Socompipe http://www.teppojutsu.com/ Gå inn på products og scroll deg ned til 458 Socom :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

No har eg fått testa litt ladningar. I hovedsak 405grs, men også nokre 300grs kuler. Begge er av fabrikat Remington.

 

Pipelengde: 20"

Hylser: Starline .458SOCOM

Tennhette: CCI 300

 

Rem 300grs

COL: 55.5mm

PS! Nye pressa og trimma hylser.

N120 38,3grs -- 520, 537m/s

N120 39,0grs -- 524, 537, 531, 522, 515, 513m/s soting

N120 40,0grs -- 525, 533, 520 soting

N120 41,0grs -- 569, 547m/s

N120 42,0grs -- 589m/s

 

Rem 405grs

COL: 54,7-55mm

PS! Nye pressa og trimma hylser.

N110 18,0grs -- 283m/s

N110 19,0grs -- 326, 310m/s litt soting

N110 20,0grs -- 329m/s litt soting

N330 14,0grs -- 347, 342, 337, 335m/s

Norma200 36grs -- 393m/s

 

Ujamne hastigheter skyldast nye hylser og varierande antal målingar skyldast ein kronograf som ikkje alltid samarbeider. Det må og leggast til at eine stonga på Chronyen fekk seg eit skot og blei øydelagd. Kronografen ser ut til å fortsatt virke, men eg har ikkje fått sjekka den med anna kronograf.

 

Eingongsskotne hylser:

Rem 405grs

COL: 54,7-55mm

N330 14,0grs -- 336, 335, 331, 335m/s

N330 13,5grs -- 319, 324, 326, 322m/s

N330 13,0grs -- 323, 320, 320m/s

Note: Antydning til soting på rille. Alle ladningar.

 

N110 19,0grs -- 303, 309, 298, 306m/s

N110 20,0grs -- 317, 328, 322m/s

Note: Lett soting på kropp. Ellers litt soting på rille. Alle ladningar.

 

N330 13,0grs -- 325, 321, 304m/s

N330 12,0grs -- 301, 306, 304, 301m/s glimrande presisjon. Ladninga eg vil bruke til denne kula for subsonic.

N330 11,5grs -- 295, 290, 292m/s

N330 11,0grs -- 266, 283m/s

 

Med forbehold om skrivefeil i dataene. Ikkje bruk ukritisk!

 

Dei fleste av desse ladningane kjem ikkje til å bli utvikla vidare.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

I reportasjen i Jeger var det avbilda ladkomponentar som antagelig skulle symbolisere sub-ladningar. Die-set, VV N330 og Large Rifle??? hetter. Skal det ikkje brukast Large Pistol hetter i desse hylsene då? Sidan det opprinnelig er ei pistolhylse?

Link to comment
Share on other sites

I reportasjen i Jeger var det avbilda ladkomponentar som antagelig skulle symbolisere sub-ladningar. Die-set, VV N330 og Large Rifle??? hetter. Skal det ikkje brukast Large Pistol hetter i desse hylsene då? Sidan det opprinnelig er ei pistolhylse?

 

Nope!

LR!!

 

Jeg har ikke studert historien bak Socomen, men er den opprinnelig ei pistolhylse da? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Eg fann ut!! Skulle vel sjekka før eg heiv meg på nettet. Dette saksa eg frå sida til Teppo Jutsu:

 

http://teppojutsu.com/458FAQ.htm#_What_ ... uld_I_use_

 

"What primers should I use?

 

The cartridge case uses the large pistol primer pocket and we recommend the CCI350 or the WLP primers. DO NOT use rifle primers as the primer pocket is not deep enough to seat them property which could lead to a very dangerous situation."

 

-----------------

Og litt frå samme plass angåande moderhylsa

 

" Can I form my own cases? Isn’t it just a necked .50AE?

 

You could form your own brass; however it would be economically unwise. The only case that has the proper base diameter and rim diameter is the .425 Wesley Richards, which runs about $4 a piece. Any other brass will not have the proper rim size, either too large or too small. In a pinch, you could form .458 SOCOM from .50 BeowulfTM but the rim would be smaller. The initial prototype brass bore the .50AE head stamp and this has caused some confusion. The SOCOM case is 1.575" long, the .50AE is 1.290" so therefore, you CANNOT form the SOCOM case from the AE case."

 

 

 

Eg har brukt CCI 300 Large Pistol hetter. Dette har gått heilt fint med samme oppsettet på tennhetteisettaren som eg brukar på 30-06-hylsa, RCBS Hand Priming Tool.

Link to comment
Share on other sites

 

The cartridge case uses the large pistol primer pocket and we recommend the CCI350 or the WLP primers. DO NOT use rifle primers as the primer pocket is not deep enough to seat them property which could lead to a very dangerous situation."

 

-----------------

Dette skjønner jeg ikke.

Jeg dreiv litt med pistoltennhetter i riflepatroner en gang. Ikke til Socom, men diverse andre riflekalibre.

Pistolhettene jeg testet var Federal #150 Large Pistol som er "standard" hette og CCI #350 Large pistol Magnum.

Jeg merket absolutt ingen forskjell fra riflehetter under setting av pistolhettene i hettelomma på riflepatronene. Federalhettene bygger mer. Måling med digitalt skyvelær viste at CCI har en høyde på 3.05mm og Federal 3.21mm.

Sammenligning med rifletennhetter jeg har liggende hjemme viser at høyden til pistoltennhettene til Federal er eksakt like som rifletennhettene LR#210 og LR Magnum #215.

Men Federal LP var trangere å få til bunns i hettelomma.

Link to comment
Share on other sites

Selv bruker jeg CCI 300/350 mest men har også prøvd Fedral 210 hetter.

Om det ene er bedere enn det andre vet jeg ikke, men jeg dratt igjennom ca 350 karameller med 350 hetter nå, og det fungerer helt utmerket. Hettepunktering er heller ikke et problem.

Link to comment
Share on other sites

I reportasjen i Jeger var det avbilda ladkomponentar som antagelig skulle symbolisere sub-ladningar. Die-set, VV N330 og Large Rifle??? hetter. Skal det ikkje brukast Large Pistol hetter i desse hylsene då? Sidan det opprinnelig er ei pistolhylse?

 

Nope!

LR!!

 

Jeg har ikke studert historien bak Socomen, men er den opprinnelig ei pistolhylse da? :roll:

 

I følge mine kilder blei 458socom laget under vietnamkrigen/cambodia 1971-1972 for SOG enhetene.

Kaliberet blei brukt med en winchester M70 kasse og bruksområdet var til å ta ut vakter og vakthunder.

Kaliberet blei skrota etter krigen grunnet fleire tilfeller av rifler som eksploderte.. sikkert etterbrenning som var problemet.

Hylsa blei laget på en 458winmag som blei kappa,hvilke kule var en 500gr FMJ.

 

Mvh O

Link to comment
Share on other sites

Sjekket lektyren min,og denne var heiter ikkje socom men 458 1.5"

Beklager villledningen,men det er jo kjekt med litt historie og.. :roll:

 

Mvh O

 

Det var noe som skurra her serru, men jeg gadd ikke å grave frem mine gamle "Accurate Rifles"-blader her for å sjekke. Der sto det et langt stykke om Socomen for noen år siden. :wink:

Den du sikter til heter 458 Barnes 1,5"

(Hmmm.......ser ut som jeg må finne det bladet gitt.) :|

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Eg har ikkje skaffa meg lyddempar enno. Spørsmålet er; kva skal eg gå for? Hausken, A-tec eller evt andre fabrikat? Er det nokon som har praktiske erfaringar med dette kaliberet eller tilsvarande, så "tal no, eller vær taus for alltid."

 

Subladningar er det som skal dempast.

Kva demparane kosta er og interessant.

 

Begrensningane er M18 og maks 180mm bak brystningen (med HTG-stokken).

Link to comment
Share on other sites

Har aldri brukt annet enn Fedral 210!! Og ser ingen grunn til å bytte de ut heller. :wink:

 

Det har ikke jeg heller, men basis for hylsa er en forlenget 500AE og trykket er basert på LP hetter. Patronen er en ren sub sak og sub trykket ligger da klart innefor det hettene klarer. Da er vel det årsaken til at messingen har begynnt å flyte når vi har ladet oss opp mot det vi mener hyslekapasiteten bør være god for med overlydsladinger....

Jeg har trykkskutt data og notatene mine ligger i skytterbagen. Der blir de til jeg har fått 6,5x47 Lapua trygt ned i bits og bytes. Forhåpentligvis i løpet av kvelden Bustern, så spar deg for å ringe å mase. SOCOM pipa mi er kamret om og fremstår nå som en .458RSAUM. Skruene som holder fremre base på børsa er boret ut og gjenget opp for en større dimensjon. Nå bør også kikkerten bli sittende når vi kommer opp i over 2000 fps med en 400grs kule fra den lille korte og lette børsa. Ikke falle av og bli liggende på skytebenken...

Link to comment
Share on other sites

Forhåpentligvis i løpet av kvelden Bustern, så spar deg for å ringe å mase.

 

Mase? Moi?? :shock::mrgreen:

 

SOCOM pipa mi er kamret om og fremstår nå som en .458RSAUM. Skruene som holder fremre base på børsa er boret ut og gjenget opp for en større dimensjon. Nå bør også kikkerten bli sittende når vi kommer opp i over 2000 fps med en 400grs kule fra den lille korte og lette børsa. Ikke falle av og bli liggende på skytebenken...

 

Sett på en gjennomgående skrue, med nylock-mutter på! Har ikke du træl nok i panna til å ta i mot en Zeiss i fri flukt da? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bumper og siterer meg sjølv:-)

Er det ingen som har brukt Hausken til sub-ladningar i .458SOCOM?

 

 

Eg har ikkje skaffa meg lyddempar enno. Spørsmålet er; kva skal eg gå for? Hausken, A-tec eller evt andre fabrikat? Er det nokon som har praktiske erfaringar med dette kaliberet eller tilsvarande, så "tal no, eller vær taus for alltid."

 

Subladningar er det som skal dempast.

Kva demparane kosta er og interessant.

 

Begrensningane er M18 og maks 180mm bak brystningen (med HTG-stokken).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...