Jump to content

valg av chronograph?


KTrana

Recommended Posts

Jeg har i hvert fall planer om å bestille en CED M2. Hvorfor?

- Sensorer og måleelektronikk i hver sin boks -> du skyter ikke i stykker mer enn sensorene hvis uhellet er ute

- God lagringskapasitet

- USB-tilkobling mot PC

- Valgfri måleenhet metrisk eller fot

- Behagelig pris

 

Den kan kjøpes direkte fra CED: http://www.cedhk.com/shop/products/CED-M2-Chronograph-Set.html

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke Shooting Chrony?

Jeg har hatt Gamma utgaven, og bruker fortsatt fra tid til annen de billigere utgavene. Jeg synes de er unødig fikklete og kompliserte å bruke (de enkleste er de beste å bruke).

 

Hvorfor ikke CED M2?

Har denne selv, og den er god. Men desverre også tung, mye å transportere, og komplisert å sette opp i en fart (men den er meget enkel å bruke når den først er skrudd sammen). Denne lider av for mange komponenter, passer best til bruk på stevner o.l.

Jeg bruker min mot pc (laster ned infoen etter skyting), men synes den er litt for krøkkete til denslags bruk (med tanke på sortering av data). Min er forøvrig makset ut med IR belysning = fin innendørs. :wink:

 

 

Hvilken jeg så langt har sett meg ut som det mest sansynlige beste kompromisset mellom hurtig oppsett, lett transport, og kompabilitet mot pc?

CE Pro Chrono m/usb pakke og lys.

 

Mitt foreløpige valg til bruk (kun) for å teste hastighet på en ladning (fort og galt)?

Alpha Master Chrony (fordi den har litt kjekt å ha statestikk).

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kun svare på dette som selger og bruker av kronograf i snart 25 år.

 

Beste grafene er uten tvil Oehler sine. KOster penger uten tvil, men en 43P er rimeliig nære toppen av alt for de som gidder å legge penger i å kjøpe det beste. Trykkmåler og kronograf i ett der en kan få ut brukbare data er gull verdt. For de som ikke ønsker å legge 10K ekstra i er 35P valget.

 

CED har jeg vært med på å selge noen 100stk av. Cahrles Hardy er en kjempekar og lydhør for endringer på produktet og M2 ble vesentlig bedre enn første modell. Dessverre har de inngått samarbeid med en praktisk skytter i Nederland som nå skal distribuere CED i hele europa, men lageret er lite og vanskelig tilgjengelig så for forhandlere som ønsker å satse på produktet er dette et stort tilbakeskritt. Spesielt fordi det ofte er litt tull med CED's kvalitet på deler og en må påregne endel brekkasje. Da er det noe dritt når det er tett på umulig å skaffe deler via offisielle kanaler.

 

Chrony er idiot sikkert. Nøyaktige nok i massevis til vanlige brukere. Feilmargin på 0,5% er mer enn nok for alle som ikke skal skyle 1000m og treffe 20x20 på første skuddet :-)

Anbefaler også uten tvil alpha utgaven. Minne og statistikk mulighetene i tillegg til å mål både f/s og m/s er verdt de par 100 lappene forskjell.

Herket med Chrony er at lave skudd er den hyppigste dødsårsaken og som regel grunnlaget for kjøp av nye.

Link to comment
Share on other sites

Kan slenge meg på Oehler-anbefalingen. Har en modell 35 (http://www.oehler-research.com/model35.html), og har foreløpig ikke vært annet enn fornøyd. Tre sensorer gir en kontroll som hjelper til med å luke ut pussige data, og sensorer separert fra resten av "innmaten" gir deg mulighet til å bytte ut én eller flere skadde sensorer separat, uten å bli nødt til å kjøpe ny kronograf. Separeringen gjør også at du har displayet ved siden av deg (kabler, litt kaotisk til tider). Med mulighet for større avstand mellom sensorene enn andre får man dessuten økt nøyaktighet. Når dét er sagt skal det nok også sies at jeg ikke akkurat har behov for en slik. Men det er jo kjekt å ha..

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Chrony fungerer, men displayet kan til tider være såppas irriterende at man blir fristet til å sette skuddet lavt.

 

Displayet lirer ut av seg to bokstavs koder i nostalgisk 70-80 teknologi, slik som f.eks;

-01-,-Lo, -Hi-, -Av-, -ES-,-Sd-, -To-, -nn-, -nn-1-, -[ ]-, =FE=, =ME= ...

 

Med dagens smart telefoner (uten at jeg har det selv), burde det vært mulig å få data trådløst over til ett program på telefonen. Finnes noe slikt?

Link to comment
Share on other sites

I tillegg så er Chrony'en (jeg har en alpha):

 

-Kresen på lyset, vanskelig å få til å virke

-Skjermene har festeører/lepper som brekker av

-Sluker batterier (særlig når det er kaldt)

-Aldri spesielt enig med andre kronoer

-Ikke bare unøyaktig men avlesningene hopper opp og ned (Skyter 5 skudds serie over to kronoer samtidig. Den andre kronoen viser stabil hastighet på alle skudda, mens chrony'en min hopper rundt med resultatet både over og under og noen ganger laaangt unna)

 

Har hatt min i mange år og den har forsvådt vært grei for å måle litt pistol for å sjekke IPSC faktor. Derimot sliter jeg nå som jeg har begynt å måle det som skal være presisjonsladninger til rifle. Da skaper den chrony'en min egentlig flere spørsmål enn svar.

Nå vil jeg bytte den ut og det ser ut til at 35P er det beste kronovalget. Da vil jeg ha den!! Men hvor får jeg tak i den?

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler BMC 18 fra Werner Mehl. Kjøpes via Frankonia. Har brukt den i 2 mnd. Stor fornøyd. Sannsynligvis den mest nøyaktige kronografen på markedet.

http://www.kurzzeit.com/bmc18.htm" target="_blank

 

Legger ved en liten omtale fra accurateshooter.com. I usa selges den under navnet PVM 21

http://www.accurateshooter.com/technica ... -hardware/

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg spekulerte litt frem og tilbake rundt valg av min første kronograf, og gikk til slutt for en ProChrono Digital fra Competition Electronics.

 

https://www.competitionelectronics.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=20&category_id=7&vmcchk=1&option=com_virtuemart&Itemid=79

 

Kjøpte den på ebay, og med frakt og mva kom den på ca 950 kr.

 

Noen som vet hvor jeg kan finne en rimelig PC-interface til den?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...