Jump to content

Problem med kajakk


Ranger#44

Recommended Posts

Hei, har en gammel havkajakk som jeg bruker til jakt og fiske. Eneste problemet jeg har med denne (fra rundt 1970 og ikke så veldig avansert), er at beinene mine sovner, og da sovner de opp til hoften etter et kvarters padling.

 

Vil en slippe dette med nyere kajakker? Er veldig fornøyd med den jeg har egentlig, den er stødig som bare det og eller god. Sittestillingen min er veldig 90 grader, som jeg tror kan ha en del med det å gjøre. Det er egentlig størst problem når jeg skal opp av kajakken, siden jeg ofte må dra meg opp med armene og ligge rett ut i 10 min for å få følelse i beina igjen.

 

Jeg har prøvd å holde bevegelse i beina mens jeg padler, men det bare utsetter det litt. Er 1.94 høy og like under 100kg, så er ingen liten mann. Er det noen som har lignende erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

At bena dine sovner skyldes trolig nedsatt blodtilstrømning, som igjen skyldes at hovedblodårer kommer i klem. Dette indikeres også av at plagene utsettes når du fokuserer på å bevege bena litt under turen.

Tenk litt på sitestillingen for bena dine. Hvordan er pedalene for roret plasert? Får du strekt ut bena nok?

Med din størrelse trenger du en stor kajakk, med stor sittebrønn. Tar du kontakt med forhandlere vil de rettlede deg om hvilken type du bør anskaffe.

Hvis du får en velt, og bena dine er dovne, vil svømmeevnen din blir påvirket av det.

Tekt sikkerhet og kjøp en kajakk som passer deg. Da får du også en behageligere padletur.

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som du er for lang for kajakken. Prøvesitt noen flere hos forhandler, så kan det hende du får en annen opplevelse.

Hvordan er sitsen? (setet) i kajakken din? blir du klemt under lårene? Får du rettet ut beina skikkelig? Om det blir for trangt vil du dovne bort uansett. Mulig du bør vurdere et annet sete, om det er mulig å skifte ut..

 

Jeg bruker en Hasle Expedition plastkajakk til jakt. Justerbar fotlengde og plassering av setet i cockpit. Meget fornøyd med den. Den har ror, og pedalene er også justerbare med automatisk regulering av rorlinene. Høres ut som du er såpass lang at det akkurat skal gå greit med en slik. Hasle har også en modell speielt bergnet på lange padlere, husker ikke i farten hva den heter. Den har også større cockpiåpning.

Hasle er blant norges vanligste kajakker, så de er nokså ofte å finne på bruktmarkedet også.

Nypris på min modell er vel rundt 12.000 i pakke med åre, vest og spruttrekk.

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter med samme problemet i min P&H Orca,og i andre kajakker jeg har prøvd. Værst er det når jeg padler barbeint. På en langtur i fjellet oppdaget jeg at jeg fikk plass til fjellstøvler på pedalene. Da var det ikke noe problem med sovning. Etter det har jeg prøvd å ha sko på meg når jeg padler og det fungerer vesentlig bedre enn barbeint. Skjønner egentlig ikke logikken, men tror det må være at en spenner beina statisk samtidig som det blir en del trykk på fotbladene for å stive av mens en padler.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

som elvepadler kan jeg love at dere har ganske mye bedre plass i deres havkajakker enn våre små elvebåter! At føttene sovner er derfor også svært vanlig blant elvepadlere.

 

Et pussig fenomen er at dette stort sett er noe som skjer tidlig på sesongen. Det virker som om blodomløpet "trener" seg opp etter en del dager på elva i løpet av sommeren. Rådene som har kommet her er gode, og jeg vil særlig foreslå å unngå press mot underside og side av øvre deler av lårene. Forsøk å variere avstanden ned til pedalene, og se om det er best å ha strake eller litt bøyde knær.

Link to comment
Share on other sites

Har du regulerbare fotstøtter/sparkebrett? Når du padler skal du bruke beina aktivt for å få mest ut av hvert åretak, og da holder du også blodsirkulasjonen i gang.

Beina skal ikke ligge flatt rett frem, men knærne skal opp under dekk og ut tilsidene. De skal ikke ligge imot dekk/side, men fotstøtten skal være slik justert at når du kan låse kneet under dekket og fortsatt kunne legge press på fotstøtten under carving osv.

Når du paddler rett frem så skal du spenne fra med høyre fot når du setter åren på høyre side, og motsatt på venstre side. Når det gjelder seter i kajakk så er det enkle alltid det beste. Et glatt og relativ hardt sete er bedre for blodsirkulasjonen enn et polstret sete, da polstringen ofte kutter blodsirkulasjonen effektivt på undersiden av lårene, samtidig som det gir friksjon og mindre bevegelighet.

 

Mitt råd er riktig fotstøtte, og et glatt og enkelt sete.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt klart det ideelle, ja og som en lenger oppe i tråden var inne på kan det hende det kommer seg med tolmodighet og trening. En padlekamerat av meg starta med ti-minutters turer. Da var han helt gåen i ryggen. Etterhvert kom det seg og i dag er fem timer ikke noe problem. Selv er jeg helt avhengig av å få knekken i knærna slik at jeg får den rette vinkelen på korsryggen. Er kajakken for smal framover får jeg ikke den rette knekken og da holder jeg ikke lenge.

Link to comment
Share on other sites

rumpa bør kunne skli i setet. Det er jeg helt enig i. Jeg bruker et oppblåsbart sitteunderlag veldig slapt oppblåst. har jeg for mye luft i det får jeg såpass høyt tyngdepunkt at kajakken virker vaklevoren til jakt. dette gjør at belastningen på rumoa og overgangen til lårene blir variert med hvert åretak, og gjør an nummenhet og plastsmak i sitteapparaturen kommer langt senere. Dessuten kan sete, korsryggstøtte og pedaler justeres mens båtener på vannet. På turer over et par timer pleier jeg å gjøre det. Dette er som nevnt ovenfor en Hasle, men det er sikkert mange andre båter som har tilsvarende muligheter.

Det skal også sies at Haslebåtene ikke er de raskeste eller rankeste kajakkene du finner, men etter min mening gjør det dem desto mer egnet som jakt/fiskeplattform.

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd er riktig fotstøtte, og et glatt og enkelt sete.

Støtter deg der.

På en langtur i fjellet oppdaget jeg at jeg fikk plass til fjellstøvler på pedalene.

Hva om du får en velt? Det skjer ikke hvert år med meg heller, men det har hendt....

Svømme med fjellstøvler, selv om man holder tak i kajakken? Verre enn langstøvler, kan jeg tenke meg.

Link to comment
Share on other sites

[...]Hva om du får en velt? Det skjer ikke hvert år med meg heller, men det har hendt....

Svømme med fjellstøvler, selv om man holder tak i kajakken? Verre enn langstøvler, kan jeg tenke meg.

Da må man vel ta av støvlene da...

Link to comment
Share on other sites

Jada, når du har veltet, og må knyte opp lissene i fjellstøvlene, som befinner seg under vann.....

Eller mener du at man skal trekke bena lynraskt opp under seg i sittebrønnen, og skynde seg å knytte opp lissene sekundet før man velter?

 

Og når du tar av deg fjellstøvlene, hvor vil du gjøre av dem? Slenge dem opp i kajakken? Som gjerne er fylt med vann? Og flyter med minimalt fribord? Hvis den ikke flyter med bunnen i været (og med det fastsurrede utstyret ned :overrasket: ). Eller la fjellstøvlene fare, svømme med kajakken til land, og ferdes videre barbent hvis du ikke har annnet fottøy?

Eventuelt snøre opp fjellstøvlene, knytte sammen, og så surre disse rundt halsen, og svømme i veg?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis du har såpass vannskrekk at det byr på nevneverdige problemer å knyte opp ett par skolisser under vann, så er kanskje ikke kajakk riktig båt? Hva skulle problemet med å legge støvlene oppe i kajakken være? De er nok allerede våte, så at det er vann der er hvertfall ikke noe problem. Greier man ikke tømme kajakken (hvertfall delvis) for vann bør man nok uansett vurdere å la den seile sin egen sjø om man velger å (prøve å) svømme til land da den vil bli ganske tung å trekke på.

Link to comment
Share on other sites

Neida, man forlater ikke en kajakk hvis man ikke absolutt må. Det er tøv. En kajakkvelt på et vann er ikke noen katastrofe, og flytevest har man selvsagt på seg. Buksering av veltet kajakk inn til land går ofte helt greit det, man tar tiden til hjelp. Dvs. det går greit hvis man ikke har uegnet fottøy på.

Sjøvettsregelen sier jo også at man bør holde seg med båten.

Link to comment
Share on other sites

Det er nesten alltid riktig å bli ved båten etter velt. Særlig kajakk, for som Kalstad nevner er den grei å buksere svømmende. Siden vi nå er inne på ufrivillige bad, så er det greit å legge inn noen frivillige kajakkbad også, før jaktsesongen. Egenredning er slett ikke umulig når man har prøvd noen ganger. Årepose og en god pumpe er alt som skal til om ikke sjøen er for grov. Naturligvis i tillegg til den berømte flytevesten. Våt eller tørrdrakt er også en svært god ide i kajakk. Når det gjelder fottøy, så er jeg ikke tilhenger av noe større enn et par badlestøveler i neopren eller dykkesokker i samme. Helt greit å gå en bit med om man må, og holder godt på varmen i våt tilstand. De er ikke særlig dyre heller, og holder ganske lenge.

Et skift i vanntett pakksekk eller vanntett skott er naturligvis en god ide. Gjerne en jervenduk eller et lite telt også. Det er nesten ikke mulig å forestille seg hvor hjelpesløs man blir i kaldt vann uten å ha opplevd det. Å kunne få igjen varmen før man tar hjemturen kan være forskjellen mellom liv og død når vi kommer ut i slutten av andejakta.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svar så langt :)

 

Ang pedaler, så finnes det ikke. Det er en MEGET primitim kajakk :wink: Settet mitt er en plastplate som henger ned fra selve hullen og holder meg ca 1-2 cm over kjølen. Ryggstøtte/spruttrekk finnes ikke. Ang faren med om jeg skulle gå rundt, så har jeg alltid på meg vest, den fungerer ypperlig som beskyttelse mot den skarpe kanten som ligger inn mot ryggen min.

 

Ser at dere har anbefalt flere forskjellige forskjellige beinstillinger, og jeg har prøvd de fleste. Vil tro dette er en stor kajakk innvendig, da alt er åpent. Beina mine er heller ikke av de minste, etter mange år med håndball og knebøy, så er de ganske stor egentlig. Jeg bruker den for tiden primert bare om sommeren, så er enten barbeit eller kun noen sandaler. Så skal ta å prøve trikset med å ha på skikkelig skotøy, vet jo ikke, kanskje det fungerer :wink:

 

Til sist så ender det vel opp med at jeg får dra til en forhandler og prøve sitte hver kajakk i 15 min, for å se om de sovner. Får huske å ta med lesestoff! :wink:

 

Dersom noen har forslag til store kajakker, så bare si ifra. Vekt bryr jeg meg ganske lite om :)

Link to comment
Share on other sites

Det er nesten alltid riktig å bli ved båten etter velt. Særlig kajakk, for som Kalstad nevner er den grei å buksere svømmende.

.. Når det gjelder fottøy, så er jeg ikke tilhenger av noe større enn et par badlestøveler i neopren eller dykkesokker i samme.

... Et skift i vanntett pakksekk eller vanntett skott er naturligvis en god ide.

 

Et meget godt innlegg der, "trombone".

Blir litt slik som i skyting, noen har sittet i sofaen sin og lest seg til ekspert på alt om våpen. Slik er det nok for enkelte også med kajakk, ser det ut til....

Godt å se at du derimot har noen års erfaring med kajakk, under forskjellige forhold og strabasser, såvidt jeg kan bedømme.

 

Neoprensokker er gode å padle med, de er vanntette, og holder varmen. Og man kan gå noen skritt på strand og stein med dem. Har med sko i kajakken, for å kunne gå en tur der man går i land. Og tørt skift i det vanntette skottet i båten.

 

Å buksere en veltet og vannfylt kajakk svømmende er ingen umulighet. Som barn bukserte vi store vasstrukne tømmerstokker mens vi badet i sommervarmen, husker jeg.

Link to comment
Share on other sites

[...]Hva om du får en velt? Det skjer ikke hvert år med meg heller, men det har hendt....

Svømme med fjellstøvler, selv om man holder tak i kajakken? Verre enn langstøvler, kan jeg tenke meg.

Da må man vel ta av støvlene da...

 

Å padle kajakk med fottøy med gummisåler er ikke særlig smart. Våt gummi mot glassfiber eller plast skaper stor friksjon. I begynnelsen av min "padlekarriere" fikk jeg velt med joggesko på beina. Det holdt på å gå galt siden jeg ble sittende fast i båten ganske lenge før jeg kom meg ut.

 

Jeg padler stort sett barbeint, men hvis det er kaldt i vannet bruker jeg en neoprensokk/ dykkesokk med en tynn ullstrømpe på innsiden.

 

Man skal bestandig kle seg etter vanntemperaturen og ikke lufttemperaturen. Dette medfører at man kan bli dyktig svett til tider. Selvbergingsteknikker bør trenes av alle som padler kajakk. Man føler seg tryggere og mer komfortabel. Det står masse om slike teknikker på bla www.padleforumet.com

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...