Jump to content

Noen av mine kniver


haretex

Recommended Posts

De 2 til venste er stab.valbjørk de 2 neste er stab. box-elder, innlegg av sølvtinn og vulkanfiber.

Rustfrie blad av Morten Håkonsen.

Den lengst til høyre er av tofarget eik, med holker av elghorn, sølvtinn, vulkanfiber

Den har blad som er smidd av et kanonløp fra slagskipet Tirpitz.

4 til venste solgt.

Link to comment
Share on other sites

Siste forsøk:

 

109B.jpg

 

Her er "broren" til den over:

 

108B.jpg

 

Skaftene består av surbjørk som jeg har fått stabilisert med farge i Danmark. Innlegg av sølvtinn og vulkanfiber.

Blad: 3-lags laminert, råsmidd av Morten Håkonsen

Slirer av tysk rårandslær.

Link to comment
Share on other sites

Får vel legge ut et bilde eller to idag også. Siden det var ønske fra noen om å holde det i en tråd legger jeg det i denne.

 

35A.jpg

 

35B.jpg

 

Skaftet er av Zebrano og bøffelhorn.

Innlegg: rød vulkanfiber og kamelbein

Blad: Paul Strande(DK)

 

-Haretex

Link to comment
Share on other sites

Flotte kniver, håper du blir hengende her inne og fortsetter å poste bilder!

 

Den har blad som er smidd av et kanonløp fra slagskipet Tirpitz.

 

Hvor kan jeg få tak i et slikt blad? Var hos Blohm+Voss sist helg og kikket på mye rart, bla en 6 meter lang modell av Bismarck og panserplater som var "til overs" fra byggingen av Bismarck og Tirpitz. Så akkurat nå føles det som jeg har behov for en kniv med blad smidd av en bit av en av kjempene!

Link to comment
Share on other sites

Flotte kniver, håper du blir hengende her inne og fortsetter å poste bilder!

 

Den har blad som er smidd av et kanonløp fra slagskipet Tirpitz.

 

Hvor kan jeg få tak i et slikt blad? Var hos Blohm+Voss sist helg og kikket på mye rart, bla en 6 meter lang modell av Bismarck og panserplater som var "til overs" fra byggingen av Bismarck og Tirpitz. Så akkurat nå føles det som jeg har behov for en kniv med blad smidd av en bit av en av kjempene!

 

Jeg kjøpte 5-6 stk av dem i fjor av Morten Håkonsen, ser at han ikke har dem på nettsida si lenger så han har vel kanskje ikke mer kanon igjen.

Går jo an å spørre han.

 

-Haretex

Link to comment
Share on other sites

Hvordan gjør du det når du skal farge treverket i skaftet,hvis du har ett skaft bestående av treverk og horn?Blir hornet misfarget hvis du får beis/olje på det,evt går det å polere vekk?

 

Som sagt her så må du maskere hornet. Får du farge på det så blir du ikke kvitt det igjen. Hvis tre og horn møtes uten mellomlegg kan det være vanskelig uten å søle på hornet. Har du mellomlegg av metall eller vulkanfiber etc kan du greit farge inn mot mellomlegget uten å "smitte" hornet.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jo mer jeg ser på dissa knivene, jo mer inponert blir jeg. Rene smykkene jo !!! Fantastisk. Du kunne med fordel ha holdt knivkurs. Mange som har mye og lære av deg. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Mange som er bedre enn deg ? Vel, hadde en far som drev litt med dette og var og så på da han gikk på kurs hos en kjent knivmaker i Atrå, Tinn komune og du ligger ikke mye etter om du i det hele tatt gjør det. Ha tro på deg sjøl, du er god :D:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...