Jump to content

Hornady SXSP vs V-Max


rypert

Recommended Posts

Hva er forskjell på SXSP kontra V-Max i "effekt" i dyret? Har ladet opp noen 50grs SXSP til .222en, og de går mildt sagt meeeget godt i denne rifla. Jakter rev, så er ute etter knall og fall. Vil SXSP gjøre en "god jobb" på reven tror dere? Med "god jobb" mener jeg rimelig nær 0 meter fluktstrekning.. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen stor forskjell på 50 V-Max og 50 SPSX ( Spire Point Super Explosive ) når det gjelder effekt i viltet. På rev vil du noen ganger få gjennomskyting og stygge hull i pelsen, men det får du med 50 V-Max også. Treffer du i maskinrommet med begge disse kulene er det som å slukke lyset på Mikkel og som du ønsker: "rimelig nær 0 meter fluktstrekning".

 

Jeg har skutt massevis av disse kulene ( og tvillingen Sierra Blitz ) i 222 / 223 rifler med flott presisjon, de går ofte like bra som V-Max noen ganger bedre.

 

SPSX kan gå i filler i lufta hvis de skytes i piper med krapp twist og høy hastighet, f.eks 1:8 - 1:9. Jeg opplevde det i Rem LTR'n 223 med 1:9 twist når den var helt ny, sikkert fordi pipa var litt rufsete og skarp i kantene ( tror jeg :oops: ) Nå når pipa har gått en del skudd og sikkert blitt glattere innvendig kan jeg skyte SPSX på full guff uten at dette skjer.

Link to comment
Share on other sites

Har samme erfaring som Kjell Olav. Har brukt en del av begge kulene du nevner på rev, riktignok i 22-250 og har aldri sett forskjell på virkningen på rev. På mindre vilt som kråke og sjør så inbiller jeg meg at v-maxen er hakket mer eksplosiv, men dette har ikke noe betydning i praksis da viltet ikke merker noe mer, uansett hvilken av disse du bruker. Har også meget god erfaing med 40 gr.Sierra Bliz King. Det er den kula jeg har skutt mest rev med og efekten er også her helt upåklagelig. I ca. 1220 m/s var den også rimelig flattskytende :)

Link to comment
Share on other sites

Som det blir nevnt her, så vil det forekomme enkelte ganger stygge utgangshull i reven ved bruk av SPSX. Dette spiller ingen rolle for min del, som ikke tar vare på skinnet. Derfor er jeg i hovedsak ute etter en kule som dreper momentant på stedet . V-max gikk ikke like godt som SPSX i min rifle, derfor valgte jeg sistnevnte kule.

 

Imidlertid så lå ikke utg.hastigheten på mer enn 955ms (N-200 21,0grs), er dette for lite med tanke på effekten jeg er ute etter, eller holder det? I utgangspunktet er jeg veldig fornøyd med presisjonen slik den er nå, så vil nødig forandre den "vinnende" oppskrift for å si det slik..

Link to comment
Share on other sites

Tror neppe reven merker forskjell på om hastigheten er 955 eller 990 m/s.

 

En ting som kan være verdt å ta med seg er at prisen på SPSX er vesentlig lavere en på V-Max.........

 

Litt lavere BC på SPSX men det betyr ikke all verden på hold innenfor 200 - 300 meter. På åtejakt betyr BC null, nada, nothing. :wink: I følge PCB er forskjellen i kulefall på 300 meter med 1000 m/s utgangshastighet 6,4 cm i V-Max's favør.

Link to comment
Share on other sites

Litt lavere BC på SPSX men det betyr ikke all verden på hold innenfor 200 - 300 meter. På åtejakt betyr BC null, nada, nothing. :wink: I følge PCB er forskjellen i kulefall på 300 meter med 1000 m/s utgangshastighet 6,4 cm i V-Max's favør.

Når det gjelder akkurat åtejakt har jeg null, nada, no peiling på hva som betyr noe. Men angående ballstikk generelt: BC er viktigere for vindavdrift enn for kulefall. Når det gjelder kulefall kan man til en viss grad kompensere for lav BC med høyere hastighet, men hvis man skal begynne å forlegge for vind er ei kule med høy BC i moderat hastighet overlegen ei kule med lav BC i høy hastighet. Det kan ha noe å si hvis man skal skyte på litt lengre avstander når det blåser en smule. Og litt bris er det ofte på noen av de stedene der jeg jakter...

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg jeg beholder det slik det er nå. Åta ligger på ca 75meter, og det blåser så å si aldri der. Og om det blåser, så er det ikke mere enn at det såvidt risler i bladverket i trærne. Ligger ganske godt i ly, så vind blir ikke problemet.

 

Når jeg først snakker om problem, så kommer dette med lys på åtet inn i bildet. Jeg jakter ikke hjemmefra, slik som mange andre er så heldige å kunne gjøre. Derfor har jeg laget meg til med en 55w 12v lyskaster med bilbatteri på 20ah som jeg har tenkt å bruke på åta. Dette vil gi meg lys i ca 4,5 timer, så jeg må lade batteriet for hver gang jeg sitter der. Litt tungvint, men ikke mer enn at jeg synes det er verdt det. Evt hvis dere har tips til hvordan jeg kan rigge opp en diodelyskaster eller lignende som er mer strømsparende.. Så noe interessante lyskastere på denne siden: http://www.texasboars.com

 

Hvilke erfaringer har dere med å ta på lyset når dere kommer til åta, og slå det av igjen når dere går derfra? Jeg tenker på hva reven er vant med, og at den gjerne ikke kommer når plutselig en natt lyset står på. Ifjor hadde jeg åtet ved hytta, da sto lyset på hele døgnet, så reven ble vant med det. Dette kan jeg ikke gjøre iår, siden jeg som nevnt ikke har fast strømkilde ved det nye åtet. Tenkte å prøve med et rødt filter foran lyskilden, evt spraylakkere med rød spray e.l. Reven oppdager som kjent ikke rødt lys, så da hadde gjerne problemet med å slå av og på lyset ettersom jeg er tilstede eller ikke falt bort. Er litt i stuss på hva jeg bør gjøre, så tips mottas med takknemlighet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...